Bezemisně od rána do večera. Google plánuje do roku 2030 využívat pouze energii z obnovitelných zdrojů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

sundar-pichai2

Foto: Google

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

0Zobrazit komentáře

Ať už mají problémy s monopolistickými praktikami, špehováním uživatelů nebo nepříjemnými úniky dat, velké technologické společnosti se pro nápravu reputace vždy mohou obrátit na své ekologické snahy. Google, jehož operace se vedle kanceláří shromažďují v obřích serverovnách a datových centrech, nyní ohlásil, že do roku 2030 budou jeho činnosti po světě napájeny z bezemisních zdrojů.

Provozovatel nejznámějšího internetového vyhledávače a tvůrce Androidu i široké nabídky webových služeb mnoho hardwaru nevyrábí. Na první pohled se tedy může zdát, že se ho produkce skleníkových plynů, spojovaných hlavně s výrobním průmyslem či dopravou, příliš netýká. Od počátku letošního roku bilionová technologická společnost ale pro svůj provoz potřebuje kvanta energie, kterou je náročné získávat jen z obnovitelných zdrojů.

Podle vlastních dat Google v roce 2011, čtyři roky po dosažení uhlíkové neutrality, využíval přes čtvrt milionu wattů elektřiny ročně, což prý odpovídá nárokům 200 tisíc domácností. Zejména kvůli datovým centrům, která jsou poháněna energií z fosilních paliv, v této době produkoval necelého 1,5 milionu tun oxidu uhličitého ročně. Uhlíkové neutrality tak dosahoval podporou jiných zelených iniciativ.

google-campus-2

Foto: Google

Kalifornské sídlo Googlu

První velkou investici do obnovitelných zdrojů v hodnotě 38,8 milionu dolarů se v roce 2010 staly větrné elektrárny ve Spojených státech. Paralelně s tím se rozjely také smlouvy na stabilní odběr desítek megawattů ekologicky nezávadné energie. Loni v září se pak Google pochlubil dosud největší investicí do obnovitelných zdrojů v korporátní historii, dosahující dvou miliard dolarů.

Nyní ředitel Sundar Pichai ohlásil další důležitý milník: jeho firma se prý mezi těmi většími stala první, která eliminovala celkový objem vypuštěných skleníkových plynů za celou svou historii. Význam tohoto kroku ještě umocňují záběry z Los Angeles z posledních dní, kde rozsáhlé požáry způsobily apokalyptické zoranžovění nebe.

Stále však platí, že se Googlu úctyhodný vývoj podařil, a to do velké míry díky zmíněným investicím do externích ekologických projektů. To znamená, že firma do ovzduší oxid uhličitý stále vypouští, podpořené iniciativy jí však tento faktor umožňují odečíst. V dnešní době se jedná o poměrně rozšířenou praxi, díky níž dosáhly uhlíkové neutrality například i aerolinky EasyJet. Sám internetový obr v roce 2018 vypustil do ovzduší téměř pět milionů tun emisí uhlíku.

Proto je přinejmenším stejně důležité, aby společnosti zároveň měnily zdroje vlastní energie. Cílem není jen pochlubit se čísly, ale skutečně směřovat k omezování klimatických změn, jež jsou každým rokem viditelnější. „Do roku 2030 musíme přijít s udržitelnými řešeními pro naši planetu, jinak budeme čelit těm nejhorším dopadům klimatických změn,“ říká Pichai. Google naštěstí v tomto ohledu neotálí. 

google-hero-ocean

Foto: Google

Solární farma Googlu ve Švédsku

Zatímco v roce 2017 ohlásil, že stal první velkou firmou nakupující dostatek obnovitelné energie pro napájení všech svých operací, do roku 2030 chce, aby to tak skutečně fungovalo. Dosud byly tedy modelem opět kompenzace, ale v plánu je veškerá datová centra a firemní budovy přímo pohánět z bezemisních zdrojů. Google má být také v tomto případě prvním mezi většími společnostmi.

V rozsáhlém blogovém příspěvku Pichai vysvětluje, proč se jedná o tak velkou věc. „Ještě nedávno bylo těžké si představit dodávky bezemisní elektřiny 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Zjednodušeně vítr ne vždy fouká a slunce nesvítí v noci,“ vysvětluje.

Google v tom není sám

Technologické trendy to mají umožnit například díky kombinování několika zdrojů podle dostupnosti, využívání umělé inteligence pro optimalizaci spotřeby a výrazného rozšiřování bateriové kapacity. Do roku 2025 mají tyto snahy Googlu po celém světě vytvořit také přes dvacet tisíc nových pracovních míst. Kromě toho společnost pomáhá snižovat emise také mimo vlastní operace, ať už vládám zemí, městům nebo přímo uživatelům.

Jak zmiňuje server The Verge, Google své ambice pro následující dekádu oznamuje poté, co loni tisíce zaměstnanců technologických firem po světě stávkovalo, dožadujíc se nulových emisí do roku 2030. Microsoft letos v lednu ohlásil, že do roku 2050 chce z atmosféry přímo odstranit veškerý oxid uhličitý vypuštěný za celou historii firmy. Nebude si přitom nic ulehčovat kompenzacemi.

Zase o trochu jiný, avšak podobně ambiciózní plán nedávno prezentoval také Apple. Uhlíkové neutrality má nejen pro vlastní operace, ale také pro celý svůj dodavatelský řetězec v plánu dosáhnout v horizontu deseti let. Až 75 procent z tohoto cíle pak má splnit přímou redukcí vypouštěných skleníkových plynů a co nejvíce se tak vyhnout kompenzacím.

Technologické společnosti možná nemusí patřit k těm největším producentům oxidu uhličitého, jejich role je ale přesto zásadní a naštěstí se zdá, že u jejich snah nejde pouze o marketingová tvrzení. Ačkoliv Google, Microsoft, Apple i další mají poněkud rozdílné strategie, je zajímavé jejich závody v environmentalismu sledovat. Ač ne zcela upřímně, Google se teď stává prvním, co se může chlubit uhlíkovou neutralitou za celou svou historii.