Budoucnost fitness aplikací? Umělá inteligence i léky jako Ozempic, hlásí české Fitify
Česká aplikace registruje přes 20 milionů lidí po celém světě a její příjmy meziročně prý rostou o vyšší desítky procent.
Zakladatelé Fitify Martin Mazanec a Matouš Skála
Někdo preferuje cvičení ve skupině či individuálně s trenérem, značná část lidí to ale dělá nejraději sama. Právě na takové uživatele cílí česká aplikace Fitify, která jich po celém světě registruje již na 20 milionů. A v poslední době vidí několik zásadních trendů, které celý obor fitness aplikací ovlivní – kromě všudypřítomné umělé inteligence jde o i pokrok v oblasti léků na hubnutí.
Nejenom v Česku se totiž masově rozšířila „zázračná pilulka“ na hubnutí Ozempic. „Něco takového se vždy považovalo za nedosažitelný sen,“ komentuje spoluzakladatel Fitify Martin Mazanec. Léky jako právě Ozempic, které fungují na bázi hormonů a původně sloužily k léčbě cukrovky, se ukazují jako nový nástroj pro boj s obezitou. A i českému startupu nepřímo přináší zásadní příležitost.
Fitify vzniklo před sedmi lety původně jako studentský projekt dvojice Martin Mazanec a Matouš Skála, kteří se seznámili na Fakultě informačních technologií na pražském ČVUT. Svou vizi nakonec proměnili v úspěšný mezinárodní projekt. Aktuálně ve 180 zemích světa registrují přes dvacet milionů uživatelů, kteří mají v aplikaci k dispozici asi tisíc cviků jak s vlastní vahou, tak s pomůckami, a sestavuje jim tréninkové plány na míru.
Ve Spojených státech, které jsou pro Fitify největším trhem co se registrovaných uživatelů týká, předloni poprvé po více než dekádě meziročně klesl počet obézních lidí. „To je průlomový moment pro celý fitness,“ vysvětluje pro CzechCrunch Mazanec. Léky jako Ozempic totiž sice pomáhají s redukcí hmotnosti, ale vedou také ke ztrátě svalové hmoty, vysvětluje. Před dalšími nežádoucími účinky varují i lékaři. Cvičení je tak v kombinaci s jejich užíváním klíčové pro udržení zdravé tělesné kompozice.
„Studie také naznačují, že léky takového druhu můžou zlepšovat motivaci a posilovat disciplínu, což jsou zásadní faktory pro pravidelný pohyb a zdravý životní styl. Tento trend tak přináší pro Fitify nejen rozšíření trhu, ale také možnost pomoci lidem, kteří díky medikaci našli nový impuls pro pozitivní změny ve svém životě,“ věří Mazanec.
Minulý rok se pro Fitify nesl – podobně jako i v mnoha dalších oborech – také ve znamení umělé inteligence. „Klíčovým se pro nás stalo vydání virtuálního osobního kouče. Tento AI trenér využívá velké jazykové modely (tzv. LLMs) k poskytování vysoce personalizovaného tréninku a kombinuje moderní technologie s ověřenými postupy,“ prozrazuje Mazanec.
Dle jeho slov se i díky tomu Fitify loni podařilo meziročně vyrůst o vyšší desítky procent. Svůj byznys model staví na předplatném, které vyjde na 249 korun měsíčně, respektive 1790 korun ročně. Kolik platících uživatelů aplikace má, ale Mazanec neprozrazuje, stejně tak ani výši tržeb. Podle odhadu CzechCrunche se ale roční příjmy mohou pohybovat v řádu nižších stovek milionů korun. Startup ještě před dvěma lety podpořil částkou 56 milionů korun fond Reflex Capital Ondřeje Fryce, fungovat má ale ziskově.