Byl startupovou ikonou s cenou 47 miliard dolarů. Teď má WeWork setinovou hodnotu a bojuje o přežití
Hodnota firmy se propadla na 450 milionů dolarů, tedy na setinu toho, jakou měla před čtyřmi lety. Není jasné, zda zůstane v byznysu.
David Tolley nastoupil do představenstva WeWorku letos v únoru a od května firmu vede jako její dočasný CEO. A práce to je přinejmenším náročná: v době jeho příchodu restrukturalizovala svůj obří dluh, nyní – už jeho ústy – vydala varování, že možná nepřežije. Pracovní trh se za poslední roky výrazně změnil stejně jako atmosféra v technologických společnostech a nic z toho kdysi slavné firmě neprospívá. Vedle mnoha dalších věcí.
Ještě na jaře 2019 měl WeWork hodnotu, nebo se tím aspoň se svými hlavními investory ze SoftBank chlubil, bezmála 50 miliard dolarů. Už tehdy sice sílily hlasy, že to není adekvátní, že WeWork není žádný startup, ale jen lákavě zabalený obchodník s nemovitostmi, jenže masivní marketing to dokázal přebít. Skořápka praskla, když média rozkryla, jak zakladatel Adam Neumann firmu tuneloval a ještě si budoval vlastní kult osobnosti. Těsně před covidovou pandemií musel odejít.
A od té doby to s WeWorkem šlo z kopce. Koronavirus jeho byznysový model logicky postavil na hlavu, kanceláře byly rázem prázdné, nicméně postupný návrat lidí do práce a důraz na flexibilitu, kdy se prolíná home office s pobytem on-site, mu dávaly šanci na restart. V roce 2021, tedy v době akciového boomu, vstoupil WeWork na newyorskou burzu, tehdy už plně kormidlovaný manažery ze SoftBank.
Ti veřejně přiznali, že to není technologická firma, ale firma, která pronajímá kancelářské prostory, jen to dělá o něco moderněji a chytřeji než většina hráčů v oboru. Výrazně také osekali množství domů v portfoliu. Jenže ani to nestačilo – hodnota akcií postupně klesala a klesala, roli hrálo i silně poškozené renomé značky WeWork, která se stala symbolem startupové a technologické bubliny.