Každých sedm minut tady projede vlak. Z bývalé šroubárny je dnes datové centrum českého Algotechu
Zájem českých podniků o přechod na cloudové služby roste. Do budoucna může hrát roli i cena energií, provoz vlastních serverů je z pohledu spotřeby dražší než cloud.
Petr Loužecký, ředitel Algotechu pro cloudové služby
Libčice nad Vltavou. Město se třemi a půl tisíci obyvateli asi třináct kilometrů severozápadně od Prahy. V obci se začal v polovině 19. století rozvíjet průmysl, protože přes ní už tehdy vedla důležitá železnice mezi Prahou a Drážďany. Zatímco zvuky projíždějících vlaků tu jsou slyšet dodnes, tamní šroubárny jsou už jen ozvěnou dob minulých a nic nenasvědčuje tomu, že by v nenápadném industriálním areálu u břehu Vltavy mělo být datové centrum, které stovkám firem uchovává tisíce terabytů dat. Český Algotech ho tam ale provozuje už deset let.
Když člověk přejde železniční koleje a vstoupí do areálu, vítají ho cihlové industriální budovy. „Sto čtyřicet let tradice výroby šroubů,“ oznamuje nápis na jedné z nich. Pece, ve kterých se na jejich produkci tavil kov, už však dávno vychladly. A kouř se z komínů už taky nevalí. Přesto je to pořád místo, kde se průmyslu daří, byť ne tomu těžkému.
V přilehlé dvoupatrové administrativní budově totiž od roku 2012 česká firma Algotech uchovává několik petabytů, v přepočtu tisíce terabytů, dat stovkám klientů z různých sektorů.
Místo firma vybrala záměrně. „Protože je to průmyslový areál, je tu dobrá konektivita a dobrý přístup k energiím,“ vysvětluje Petr Loužecký, ředitel Algotechu pro cloudové služby, proč první datové centrum společnosti vzniklo právě v Libčicích. Dnes má firma datacentra tři.
Umístění nedaleko hlavního města hraje často důležitou roli u klientů společnosti. „Česko je firmami vnímané jako bezpečná země,“ vysvětluje Loužecký zrovna ve chvíli, kdy se jeho poslední slova ztrácejí v rachotu projíždějícího vlaku. „Na to si zvyknete, jezdí každých sedm minut,“ směje se.
Podle něj si firma zakládá na lidském přístupu. „Je to naše přidaná hodnota. Teoreticky si svá data zákazník může kdykoli přijet zkontrolovat přímo do Libčic. Je to obrovský rozdíl v porovnání s tím, když u některých cloudových služeb kontaktujete přes e-maily podporu v angličtině, navíc s nejistým výsledkem,“ dodává Loužecký.
Další výhoda souvisí s právem. „Všechny společnosti podnikající na území Evropské unie, stejně jako ty, které spravují osobní údaje občanů EU, musí dodržovat legislativu známou pod zkratkou GDPR. Z pohledu dokumentace a správy povinností je snazší využívat cloudové služby, které jsou na území EU,“ vysvětlil Loužecký pro CzechCrunch.