Bývalé chebské strojírny se staly nejekologičtější průmyslovou budovou světa. Závidět může i Amazon

cheb1-min

Foto: Accolade

Bývalý areál chebských strojíren byl změněn na nejekologičtější industriální budovu světa

0Zobrazit komentáře

Ještě nedávno byl zchátralý areál bývalých chebských strojíren trnem oku mnoha místních. Díky projektu investora Accolade a developerské společnosti Panattoni se však z černé tečky na mapě Chebu stala nejšetrnější průmyslová budova světa, která myslí nejen na životní prostředí, ale i na osoby, které v ní budou pracovat.

Jako vůbec první objekt v České republice se může nová hala distribučního centra německého online prodejce Real Digital pochlubit certifikací BREEAM 2016 New Constructions, která je udělována budovám postavených na zelených principech ekologie. Konkrétně u revitalizace bývalé budovy chebských strojíren bylo recyklováno až 90 % stavebního a demoličního odpadu.

Ekologie se však nepromítla jen do procesu výstavby, ale jejím principům zůstává věrný i provoz budovy. Mezi ta vůbec nejzajímavější ekologická opatření patří například hospodaření s vodou. Systém zachytávání a svodu dešťové vody umožňuje s dešťovkou například splachovat toalety a díky tomu i omezovat spotřebu pitné vody až o 84 %.

cheb2-min

Foto: Accolade

Nově postavená hala oceněná nejvyšší známkou udržitelnosti

Další zelená opatření se dotkla nakládání s energií, jejíž spotřeba byla snížena až o 56 % spolu s 58% redukcí uhlíkové stopy. LED osvětlení je vybaveno chytrým systémem, který reguluje jeho spouštění. Dále byl objekt vybaven exteriérovými žaluziemi šetřící energii potřebnou ke klimatizování vnitřních prostor.

Celá výstavba areálu, zabírajícího rozlohu 27 tisíc metrů čtverečních, probíhala z ekologicky šetrných a udržitelných materiálů, přičemž některé z nich se mohou pochlubit i řadou certifikací dokazujících jejich minimální environmentální dopady.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Objekt ovšem nemyslí jen na životní prostředí, do kterého je zasazen, ale také na zaměstnance, kteří v něm budou vykonávat svou práci. Těm hala nabídne příjemné pracovní prostředí i dostatečný prostor na odpočinek, například v podobě venkovní posilovny, a to v rámci venkovní odpočinkové zóny. Zároveň byl naprojektován i co nejbezpečnější přístup do areálu pro pěší a cyklisty.

To všechno jsou důvody, proč se stavbě podařilo dosáhnout rekordního skóre 90,68 % v prestižním hodnocení certifikace BREEAM a získání nejvyšší známky Outstanding. Takto vysokým hodnocením u nás prozatím nebyla oznámkována žádná budova, což z chebské moderní haly činí celorepublikový unikát. Do jeho realizace měla pražská investiční skupina Accolade investovat 1,2 miliardy korun, jak před rokem informovala E15.

Světový úspěch

Svým skóre překonává i budovu Amazonu postavenou v Dobrovízi, která byla doposud držitelem nejvyššího hodnocení certifikace společnosti BREEAM udělené v České republice. Jak navíc informovaly Hospodářské noviny, nejvyššího stupně Outstanding se po celém světě prozatím podle nových pravidel podařilo dosáhnout jen sedmi projektům, mezi kterými jsou i kancelářské budovy či obchodní parky.

cheb3-min

Foto: Accolade

Součástí areálu je také hmyzí hotel podporující život i těch nejdrobnějších živočichů v lokalitě

„Je to završení cesty výstavby šetrných budov, kterou jsme si s Pavlem Sovičkou z Panattoni vytyčili už v roce 2015. I díky tomu máme dnes jedno z nejzelenějších portfolií na světě, ve kterém hraje zásadní roli i vysoký podíl regenerace starých brownfieldů s dlouhou průmyslovou tradicí,“ uvádí Milan Kratina, CEO Accolade.

„Jsem rád, že je Česká republika opět na špici a že právě moderní haly dostaly takto prestižní ocenění. Razítko nejšetrnějšího přístupu ke světu kolem nás. Ano, ty haly, které jsou často neprávem označovány jako nešetrné škatule,“ doplňuje.

papelote-founders

Přečtěte si takéŽádný papír nesmí přijít nazmar. České Papelote je odpovědné papírnictví, kde si blok v celofánu nekoupíteŽádný papír nesmí přijít nazmar. České Papelote je odpovědné papírnictví, kde si blok v celofánu nekoupíte

„Věřím, že v rámci více než 2 000 000 metrů čtverečních budov, které má Panattoni v Evropě nyní ve výstavbě, se najde brzy nějaká další, která tuto námi nastavenou laťku ještě překoná,“ dodává odvážnou vizi Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni pro ČR a Slovensko.

Důvodem, proč mají developeři zájem na získávání podobných certifikátů, je fakt, že je podobné ocenění nejen jasným důkazem ekologické šetrnosti budovy, ale také dobrým nástrojem při oslovování nájemníků a vyjednávání podmínek nájmu.

Na Vltavu vyplula první plně elektrická výletní loď. Bella Bohemia okouzlí tichým provozem i česko-brazilským designem

Michal MarekMichal Marek

prague-boatsInsider

Foto: Prague Boats

Za čistým a vzdušným designem stojí architektka Vera Hampl

0Zobrazit komentáře

Je horké srpnové odpoledne a do pražského přístaviště u Čechova mostu se postupně trousí účastníci první plavby na lodi Bella Bohemia. Na první pohled na lodi není nic až tak zvláštního. Design je sice elegantní, ale zvenčí poměrně klasický, a velikost plavidla odpovídá tomu, co na Vltavě běžně vídáme. Loď je přesto jednou věcí poněkud zvláštní – je plně elektrická.

Po příchodu na palubu okamžitě obdržím uvítací prosecco a s ostatními hosty se usadím v příjemném prostoru spodní paluby, kde má začít uvítací prezentace. Pár slov o lodi a jejím pohonu i designu má říci Dušan Sahula, mluvčí Pražské paroplavební společnosti, která loď provozuje, a architektka Vera Hampl, jež navrhla její design.

V důsledku zpoždění odjezdu z důvodu čekání na poslední opozdilce trochu ztratím pozornost a v momentě, kdy se vzpamatuji, jsme už asi 200 metrů od přístaviště. Loď je díky plně elektrickému pohonu naprosto bezhlučná a po vodě se nese až s neuvěřitelnou lehkostí.

bella-bohemia

Foto: Prague Boats

Loď Bella Bohemia v celé své kráse

S trochou nadsázky lze říci, že jsem svědkem historické události – Bella Bohemia je podle jejích provozovatelů vůbec první plně elektrickou lodí své kategorie v Evropě.

Plně elektrická loď z hliníku

Podívejme se tedy v rychlosti na technické specifikace. Bella Bohemia, která Pražskou paroplavební společnost celkově vyšla zhruba na 2 miliony eur (kolem 52 milionů korun), je konstrukčně řešena jako katamarán a na svých 25 metrech délky a takřka 10 metrech šířky pojme až 250 lidí.

Hlavním materiálem pro výrobu plavidla, které bylo sestaveno v německé loděnici Bolle v Derbenu, se stal hliník. Důvodem je lehkost tohoto materiálu, který tak přirozeně klade nižší nároky na výkon lodi. Ta totiž nemusí uvést jen pasažéry, ale přirozeně také sama sebe, a každý kilogram konstrukce se tedy počítá.

bella_prague_boats_6

Foto: VH Architects

Horní paluba poskytuje ničím nerušený panoramatický výhled

vharchitects_1

Foto: VH Architects

Za čistým a vzdušným designem stojí architektka Vera Hampl

Provoz lodi včetně veškerého provozu je obstarán bateriemi o celkové kapacitě 100 kWh, kterými protéká napětí 600 voltů. V běžném provozu, tedy při 50% výkonu motorů, se loď vydrží plavit po vodě přes 6 hodin. Nabíjení ze břehu pak trvá kolem 3 hodin.

Z bezpečnostních důvodů jsou součástí výbavy plavidla také dva dieselové agregáty, které jsou schopny dobíjet baterie a pokrýt veškerou spotřebu lodi i při plném výkonu. Tyto generátory navíc dokáží za méně než hodinu plně dobít baterie lodi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dobíjení baterií naftou samozřejmě není preferovanou variantou, ale generátory mají být poslední záchranou, aby měl kapitán lodi možnost i v případě nečekaných technických komplikací bezpečně dopravit plavidlo do přístaviště.

Pro samotný pohon plavidla byly použity tzv. Voith inline thrustery a propulsory s maximálním výkonem 2 × 55 kW. Jedná se o elektrické motory se schopností snadného otáčení o 360°, čímž je zaručena až nevídaná manévrovatelnost lodi.

bella_prague_boats_4

Foto: Prague Boats

Elektrická loď Bella Bohemia v Přístavišti u Čechova mostu

vharchitects_4

Foto: VH Architects

Pohon lodi zajišťují baterie o celkově kapacitě 100 kWh

Něco takového se ostatně na omezeném prostoru říčního toku může hodit a kapitán během platby několikrát předvede, že loď dokáže rychle a plynule otočit opravdu „na fleku“. Zajímavostí je, že se tento typ elektrických motorů používá na luxusních jachtách a námořních lodích coby dokormidlovací zařízení. Jako hlavní pohon byl ale údajně použit vůbec poprvé.

Ekologie na prvním místě

Bella Bohemia byla Pražskou paroplavební společností (Prague Boats) od počátku poptávána jako osobní loď vhodná pro vyhlídkové plavby v centru Prahy, čemuž odpovídá i design, za kterým stojí brazilská architekta s českými kořeny Vera Hampl. Loď je navržena tak, aby se pasažéři mohli nerušeně kochat okolím, což umožňují posuvné prosklené stěny dolní části lodi i plně otevřená horní paluba.

prvok4_vis_burinka

Přečtěte si takéČesko vstupuje do nové éry stavebnictví. Revoluci zažehává 3D tisk a vůbec první dům z tiskárny zvaný PrvokČesko vstupuje do nové éry stavebnictví. Revoluci zažehává 3D tisk a vůbec první dům z tiskárny zvaný Prvok

Charakter plavidla „do města“ je ale dán primárně oním elektrickým pohonem lodi, který je pro historické jádro Prahy velkým příslibem. Zatímco u delších zaoceánských plaveb zatím elektřina určitě není palivem, které by mohlo obstát, pro provoz po centru města je pohon „na baterky“ velmi vhodný.

prague-boats2

Foto: Prague Boats

Loď Bella Bohemia

V první řadě je loď zcela bezemisní a v centru města, kde je vysoká koncentrace lidí i historických budov, tak nejsou zbytečně vypouštěny další zplodiny. A jak již bylo zmíněno, loď je velmi tichá, což je skvělé jak pro pasažéra, kterému pod jeho zádí nic nehučí, tak opět i pro všechny ostatní, kdo se po centru pohybují.

Je tedy dobrou zprávou, že se do ekologické inovace rozhodl zainvestovat právě provozovatel lodí, které Vltavu v centru města brázdí na denní bázi. Pokud se totiž Bella Bohemia osvědčí, třeba se brzy dočkáme dalších elektrických lodí a prostředí historického jádra Prahy bude zase o něco čistší, tišší a přívětivější.