Carsharing od Boltu má za sebou první měsíce v Praze, útočí cenou. Zkusili jsme, jak funguje

Mezi služby nabízející v Praze sdílené vozy nedávno vplul nový hráč. Čím se Bolt Drive daří konkurovat a kde jsou na tom lépe Car4way či Anytime?

boltdrive

Foto: Bolt Drive

Sdílené vozy carsharingu Bolt Drive v Praze

0Zobrazit komentáře

Carsharingy v Česku v posledních letech zažívají prudký rozmach. Zatímco některé tu fungovaly jako jistí pionýři sdílených služeb už od roku 2003, jiné na trh vstoupí a mnohdy zase rychle mizí. Před pár měsíci dostala svá sdílená auta do ulic Prahy také společnost Bolt, která tu dosud fungovala jako konkurence Uberu na poli jízd nebo Woltu a Foodory pro rozvoz jídla. A provozuje také sdílené koloběžky.

Novou službu nazývá Bolt Drive a umožňuje uživatelům stejně jako jiné carsharingy vyzvednout a zaparkovat sdílené vozidlo kdekoliv v rámci vymezené městské zóny, aniž by bylo nutné jej vracet na konkrétní stanoviště. Do Prahy původem estonský startup nasadil více než 400 sdílených vozidel. Vsadil přitom na prémiovější vozy od Audi a Toyoty.

Bolt svou carsharingovou službou vstupuje na trh, kterému z pohledu počtu aut kraluje česká služba Car4way, kterou provozuje skupina Louda Holding. Dále konkuruje například službám Anytime nebo Autonapůl. Nové zákazníky začal Bolt Drive lákat na ceny startující od jedné koruny za minutu a tří korun za ujetý kilometr.

„Od spuštění Bolt Drive před několika měsíci sledujeme každý měsíc nárůst počtu jízd v desítkách procent. Absolutní čísla ale v tuto chvíli nemá smysl komentovat. Určitě ale stojí za pozornost, že další hráči na trhu sdílené mobility na Bolt Drive museli reagovat,“ říká Fabián Strecker, Senior Operations Manager Bolt Drive za Českou republiku.

bolt-drive6-optimised

Foto: Bolt Drive

Sdílené vozy carsharingu Bolt Drive v Praze

Konkurenční boj se v posledních měsících od vstupu Bolt Drive do Česka ihned propsal do cen, kdy dočasně snížily tarify za vypůjčení vozů Anytime i Car4way. Samotný Bolt Drive nabízí v aplikaci tři různé modely plateb, které se přizpůsobují různým potřebám řidičů. Vše přitom funguje přes aplikaci, ve které už lidé objednávají taxi nebo jídlo. Stačí jen přepnout na Drive, vyfotit řidičský a občanský průkaz a nahrát fotku pro ověření.

Standardní způsob platby závisí na ujeté vzdálenosti a době trvání cesty. Další možností jsou balíčkové nabídky, které se hodí pro delší cesty. V případě, že cestu přešvihnete, automaticky se přepnete zpět na standardní způsob platby. Třetí variantou je pevná cena, kdy si zákazník předem zvolí destinaci a cenu si zamkne, díky čemuž dopředu ví, kolik zaplatí, bez ohledu na nečekané zdržení nebo prodloužení trasy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ceny se liší podle kategorie vozu. Bolt je rozděluje do tří skupin: „kompaktní“, kam spadají modely jako Audi A1 a Toyota Aygo X, „vozy na každý den“, kde je Toyota Corolla nebo Audi A3, a „každodenní SUV“, kam patří Audi Q2 nebo Toyota C-HR.

Základní sazba u kompaktních vozů činí jednu korunu za minutu a tři koruny za ujetý kilometr. Pro kategorie „na každý den“ a „každodenní SUV“ je stanovena sazba tři koruny za minutu a čtyři koruny za kilometr.

Konkurenční Car4way v létě reagoval až 50% slevou pro prémiová vozidla a 25% slevou na vozidla nižší třídy. Stejně tak reagovala i společnost Anytime se speciální slevou padesát procent z ceny pronájmu. Dočasná sleva ale se zářím skončila. Pojďme se proto podívat na srovnání jednotlivých služeb se zaměřením na základní modely vhodné na městské ježdění.

carsharing01

Foto: CzechCrunch

Srovnání cen vozů ve třech zmiňovaných carsharingových službách

Balíčky:

carsharing02

Foto: CzechCrunch

Srovnání cen balíčků ve třech zmiňovaných carsharingových službách

 

Fungování aplikace Boltu je podobné jako u jiných carsharingových služeb. Na mapě vidíte jednotlivé vozy a po rozkliknutí se dostanete k základním parametrům, jako je dojezd, typ převodovky nebo přítomnost dětské sedačky.

Než k vozidlu dorazíte, můžete si ho rezervovat, přičemž prvních patnáct minut je zdarma. Poté se za každou minutu rezervace účtují tři koruny. Maximální doba rezervace je omezena na dvacet čtyři hodin. Poté se automaticky zruší.

boltdrive0

Foto: CzechCrunch

Aplikace Bolt Drive

Výhodu mají sdílená auta při parkování a platí to také v případě Bolt Drive. Jízdu můžete dokončit v modré nebo fialové zóně, ale nikoliv na soukromém parkovišti či v oranžové zóně. Pozor si ale musíte dávat na rychlost.

Bolt Drive v autech rychlost monitoruje, a pokud ji jednou nebo snad i vícekrát překročíte o zhruba patnáct a více kilometrů v hodině, Bolt vám může pozastavit účet. Nejprve na 24 hodin, později až na dva měsíce. Účet může i kompletně zablokovat.

Konkurenční boj

Konkurenční Car4way, který patří mezi nejstarší hráče na trhu, nabízí pestrou flotilu zahrnující vše od městských vozů jako Škoda Fabia až po SUV, dodávky a luxusní limuzíny. Většina jeho aut je mladší než jeden rok a je vybavena moderními technologiemi, jako jsou Apple CarPlay a Android Auto. Anytime se pak specializuje na Toyoty –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ od kompaktního Aygo až po Corollu s kombinací spalovacího a elektrického motoru.

Car4way má rozsáhlou síť vozidel po celé Praze, včetně letiště Václava Havla. Anytime zase nabízí jednoduše ovladatelnou aplikaci a kromě aut také skútry, i když pokrytí vozidly v některých částech města není tak husté.

Bolt Drive zaujme nejnižšími cenami na trhu. I když je otázka, zda jsou dlouhodobě udržitelné i vzhledem k vysokým nákladům na auta jako Audi A3. Car4way je ideální pro toho, kdo chce širší výběr aut nebo dlouhodobé pronájmy s prémiovými vozy a možností cest mimo město. Nabízí také flexibilní operativní leasing. Anytime je ideální pro milovníky hybridů a jednoduchých tarifů, navíc umožňuje využívat i skútry. Pro ty, kdo hledají nejnižší cenu, aktuálně dává největší smysl Bolt Drive, ale pro delší cesty nebo širší nabídku vozidel stojí za zvážení Car4way.

Je Tesla víc než automobilka? Trochu ano, trochu ne. Zásadní bude, zda opravdu doručí autonomní taxi

Maržemi Tesla připomíná automobilky, investoři ji ale oceňují jako velké tech firmy. Analytik XTB Tomáš Vranka vysvětluje, co to znamená.

elon-musk-robotaxi

Foto: Tesla / Midjourney / CzechCrunch

Elon Musk (generovaný umělou inteligencí) a autonomní Cybercab od Tesly

0Zobrazit komentáře

Tesla si zejména v posledních letech vytvořila ve světě investic velmi zvláštní auru. Její šéf Elon Musk je bezpochyby vizionář, kterému se podařilo vybudovat nejhodnotnější automobilovou společnost na světě. Někteří fanoušci Tesly by mě na tomto místě zastavili a namítli, že to není jen automobilka, ale i technologická, softwarová nebo energetická společnost. Ale je tomu skutečně tak? Podívejme se na čísla a na to, co všechno se v Tesle děje. A co pro její budoucnost znamenají nově představené autonomní taxíky.

V loňském roce Tesla dosáhla tržeb ve výši necelých 97 miliard dolarů (2,21 bilionu korun) – 82 miliard připadá na automobilový průmysl, osm miliard na služby a šest miliard na energetiku. Automobily a služby tedy loni stále tvořily přibližně 94 procent celkových příjmů společnosti. Jinými slovy by se dalo říci, že Tesla byla v loňském roce z 94 procent automobilkou. Podívejme se ale také na její čistou marži, což je jeden z klíčových ukazatelů finanční výkonnosti firem obchodovaných na burze. A to, co je která firma zač, může také leccos naznačit.

Technologické společnosti mají obvykle vysoké čisté marže pohybující se kolem dvaceti až třiceti procent. Marže Tesly činila v loňském roce 9,4 procenta a za posledních dvanáct měsíců dokonce klesla na 7,3 procenta. Pro srovnání a dokreslení kontextu uveďme marže jiných automobilek: Volkswagen 5,4 procenta, Stellantis 10,3 procenta, GM 6,1 procenta, Ford 4,6 procenta. A také marže největších technologických firem: Apple 25 procent, Microsoft 36 procent, Meta 33 procent, Alphabet 25 procent a Nvidia neuvěřitelných 49 procent.

Soudě čistě podle tržeb a marží, nic nenasvědčuje tomu, že by Tesla byla něčím víc než automobilkou. Situace je však jiná, když se podíváme na ocenění firmy. Nejběžnějším oceněním je poměr P/E (price to earnings), který dává hodnotu společnosti do poměru k jejím ziskům. Čím vyšší je hodnota, tím více se od společnosti očekává, protože investoři jsou ochotni zaplatit více za jeden dolar zisku a naopak.

Tesla se v současné době obchoduje za 80násobek zisku. Volkswagen za trojnásobek, Stellantis a GM za pětinásobek a Ford za šestinásobek. U technologických firem je stav následující: Apple se obchoduje za 34násobek, Microsoft za 35násobek, Meta za 28násobek, Google za 22násobek a Nvidia, od které se očekává vysoký růst a která v současnosti nemá na trhu konkurenci, se obchoduje za 63násobek zisku.

Odlišnost Tesly lze demonstrovat také na její velikosti. Její tržní kapitalizace je v současné době 770 miliard dolarů, zatímco tržní kapitalizace Volkswagenu je přibližně 50 miliard. Z hlediska kapitalizace je Tesla přibližně stejně velká jako všechny ostatní automobilky dohromady. Jen pro srovnání: Tesla loni vydělala devět miliard dolarů, zatímco Volkswagen devatenáct miliard dolarů.

Nebudu vás dále nudit čísly, ale posledními řádky textu jsem chtěl naznačit, že investoři jsou ochotni za akcie Tesly zaplatit mnohem více než za akcie všech výše uvedených společností. Proč tomu tak je?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důvodem je právě to, že se od Tesly, na rozdíl od jiných automobilek, očekává, že se stane opravdu něčím víc než jen běžnou automobilkou a po vzoru technologických společností začne prodávat mnoho softwarových funkcí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ například formou předplatného s vysokou marží. V souvislosti s Teslou se hovoří o umělé inteligenci, energetice, humanoidních robotech Optimus a v neposlední řadě také o plně autonomním řízení či robotaxi.

Pokud by firma dokázala své plány dotáhnout do úspěšného konce a pokud by se jí podařilo tyto produkty dobře zpeněžit, zisky by prudce vzrostly, což by ospravedlnilo její současné vysoké ocenění. Právě nejnovější představení autonomních taxíků bylo pro Teslu v této souvislosti klíčové. Po letech otálení (Elon Musk například ještě v roce 2016 hovořil o robotaxi s tím, že tu budou za dva roky) se totiž uskutečnila akce nazvaná We Robot, od níž si investoři slibovali definitivní ukázání budoucího směřování společnosti. Splnila tato akce vysoká očekávání investorů? A jak reagovaly akcie?

Tesla v noci ze čtvrtka na pátek našeho času ukázala světu několik novinek. Největší pozornost se soustředila na dvoumístné plně autonomní vozidlo bez volantu a pedálů s názvem Cybercab. Cena vozu by měla být pod 30 tisíci dolary (v přepočtu necelých 700 tisíc korun), měl by se nabíjet bezdrátově, což je výrazný rozdíl oproti dnešním elektromobilům, a náklady na ujetou míli, tedy 1,6 kilometru, by nakonec měly být 0,2 dolaru (necelých pět korun).

Elon Musk hovořil o zahájení výroby v letech 2026 až 2027. V minulosti už ale mnohokrát ambiciózní projekty odsunul, takže je možné, že se tak stane i v tomto případě. Autonomní vozy by podle něj měly být deset- až dvacetkrát bezpečnější než dnešní automobily. Kromě toho Tesla ukázala také další možnosti využití svého humanoidního robota, jehož cena se odhaduje na dvacet až třicet tisíc dolarů (460 až 700 tisíc korun), nebo autonomní „autobus“ Robovan. Ten by měl fungovat na podobném principu jako Cybercab, ale bude schopen přepravovat až dvacet lidí najednou.

Zvítězila Tesla? Osobně si myslím, že zatím ne a nemyslí si to zřejmě ani investoři, protože akcie zatím během pátečního dne v takzvaném premarketu oslabují zhruba o pět procent. Elon Musk a spol. čelí rostoucí konkurenci ve výrobě a prodeji elektromobilů, zejména z Číny. Nakonec je možná i v této oblasti doženou některé konvenční automobilky. Navíc se ukazuje, že poptávka po elektromobilech není zdaleka tak silná a rostoucí, jak se ještě před několika lety očekávalo. Nepomáhají ani vysoké úrokové sazby po celém světě, protože mnoho automobilů se prodává na splátky a vysoké sazby činí automobily nedostupnějšími.

Takže to, čím se Tesla nakonec bude muset odlišit od konkurence, aby se stala definitivním vítězem, je software a autonomie. Představení nového autonomního taxíku a dalších iniciativ v této oblasti může být právě tím odlišujícím faktorem. Cesta však samozřejmě bude ještě složitá a kromě výrobních překážek či výzev na straně softwaru budou muset takové vozy povolit také regulatorní orgány.

robotaxi_75-min

Přečtěte si takéTesla odhalila plně autonomní robotaxi CybercabTesla odhalila robotaxi Cybercab. Plně autonomní auto má podle Muska dorazit nejpozději v roce 2027

A i když se to podaří, důležitá bude také samotná monetizace. Jedna věc je být v něčem nejlepší a druhá je umět to zpeněžit. Své by o tom mohl vyprávět Microsoft, který ještě před nedávnem prodělával desítky dolarů měsíčně na každém uživateli svého nástroje Copilot GitHub propojeného s umělou inteligencí, nebo OpenAI, které bude mít za pár let kumulativní ztráty v řádu desítek miliard dolarů.

vydrovka-1

Přečtěte si takéDeveloper staví v Karlíně novou kancelářskou budovuPražský Hilton dostane nového souseda. Developer staví v Karlíně novou kancelářskou budovu

Každopádně Tesle upřímně fandím. Je úžasné, že můžeme sledovat, jak se lidstvo i díky vizionářům jako Elon Musk může posouvat kupředu. A pokud se skutečně v dohledné době dočkáme plně autonomních aut a robotaxíků, přinese to globální zvýšení bezpečnosti, pohodlí a využití dosud nevyužitých kapacit (auto může vozit další lidi místo toho, aby stálo zaparkované v garáži, zatímco vy jste v práci) v ekonomice. Což by mělo být v konečném důsledku přínosem pro nás všechny.

Představené robotaxíky každopádně ukázaly, proč Teslu mnozí investoři nevnímají jako automobilku, ale jako technologickou společnost.