Čelenkový byznys. Milovnice pohybu našla skulinu na trhu a úspěšně ji zaplňuje
Je to mix několika látek s gumičkou a Bětka Ježková si jím plní své sny. O sportovní čelence, která jí nebude sjíždět z vlasů, i o vlastním byznysu.
Zakladatelka značky Bjež Alžběta Ježková
Profesionální sportovkyní nikdy nebyla, sportu se ale Alžběta Ježková, která si nejradši říká Bětka a dělala třeba i triatlon, věnuje naplno celý život. A dlouho ji zlobila jedna relativně malá věc – že nemohla najít čelenku, která by jí držela na hlavě, a její kudrnaté vlasy jí tak nepadaly do očí. Zkusila si proto takovou vyrobit doma a nějakou dobu si hrála s myšlenkou, že by je mohla prodávat. Jak už to tak bývá, po nepříjemném životním kotrmelci se rozhodla, že do toho půjde. A loni svých čelenek a dalšího drobného sportovního vybavení pod značkou Bjež prodala za šest milionů, za covidu dokonce za osm.
„Říkala jsem si, že není možné, že to ještě nikdo nedělá, protože tenhle problém přece neřeším sama, ale nikde jsem na čelenku, která by mi vyhovovala, nenarazila,“ popisuje čtyřiačtyřicetiletá Ježková, aktivní sportovkyně a máma tří dětí, začátky svého byznysu. Ještě než se do něj před osmi lety pustila, pracovala dlouhé roky v českém Vodafonu, nejdřív v něm vedla malý tým testerů, který zkoušel jeho služby a produkty, posléze přešla do personálního oddělení, kde se starala o firemní benefity. V roce 2014 ale v rámci hromadného propouštění dostala výpověď, a i když si udělala rekvalifikační kurz a chtěla pokračovat v HR, nakonec začala s čelenkami.
„Onemocněl mi táta, diagnostikovali mu rakovinu, a mně se to v hlavě začalo měnit. Je to takové otřepané, ale řekla jsem si, že chci mít naplněný život a práci, co mě bude opravdu bavit. Vždycky jsem chtěla dělat něco se sportem, čelenky jsem už měla v hlavě a tohle mě k tomu posunulo,“ vypráví Ježková. Do té doby se prý hlavně bála opustit pohodlí toho, že by byla zaměstnaná, protože s podnikáním neměla žádné zkušenosti. Vůbec první čelenky proto rozdala kamarádkám, od nichž chtěla hlavně zpětnou vazbu. Ta byla dobrá, a tak vymyslela jméno Bjež, které si hrálo s tím, že je Bětka JEŽková a že ráda běhá, a přihlásila se do byznysové soutěže T-Mobile Rozjezdy. „Moje prezentace nebyla nejlepší a nevyhrála jsem, ale výrobek měl moc hezký ohlas a to mě nakoplo,“ pokračuje Ježková. „Udělala jsem si web, začala jezdit na různé sportovní akce a bylo to.“
K e-shopu, na němž Bjež začínalo, přibyl v roce 2017 malý obchůdek v pražských Kbelích a Ježková v něm i online dnes nabízí na 230 designů v pěti hlavních kategoriích čelenek a dalších sportovních drobností. Jen pražský tým tvoří pět stálých lidí, za covidu si firma pořídila i vlastní šicí dílnu v Nymburce a má i spolupracovnice ve Zlíně, kde vznikají zimní čelenky. Dohromady šití pro Bjež obstarává necelých deset lidí. K tomu se do firmy počítá i několik freelancerů, kteří pomáhají třeba s grafikou nebo sociálními sítěmi, tedy už celkem slušný tým.