Cenová válka dopravců. E-shopy kritizují zdražování Zásilkovny, DPD reaguje zlevňováním
Podle Ruslana Skopala z Trenýrkárna.cz jde Zásilkovna na ruku čínským e-shopům a ke zdejším se otáčí bokem. Iniciativu DPD pak podpořila Alza.
Nejturbulentnějším obdobím roku je pro e-shopy tradičně to předvánoční, zásadními změnami ale prochází i v posledních týdnech. Logistická společnost Zásilkovna totiž před dvěma týdny oznámila, že poprvé po třech letech zvyšuje ceny, což u některých obchodníků vyvolalo vlnu nevole a kritiky. Na jejich nespokojenost nepřímo navazuje konkurenční DPD, které oznámilo speciální akci se zlevněnými cenami.
Důvodem zvyšování cen je podle vyjádření Zásilkovny především inflace, která v posledních letech měla výrazně ovlivnit veškeré její provozní náklady, včetně cen energií a dalších vstupů. „Zároveň jsme v minulých letech realizovali významné investice do našeho provozu a rozšíření sítě,“ uvedla společnost s tím, že tyto kroky hodnotí jako správné.
„I díky nim jsme zákazníkům v nejvyšší předvánoční sezoně bez chyb a bez zpoždění doručovali více než milion zásilek denně. Kvalita doručení se po celý rok držela na vysoké úrovni a 97 procent domácích zásilek jsme doručili do druhého dne od podání,“ pokračovala Zásilkovna a dodala, že zdražování se snažila co nejvíc oddálit a přistoupila k němu až nyní.
Samotné ceny mají stoupnout zhruba o patnáct procent, standardní balíček s hmotností do pěti kilogramů tak vyjde na 72 korun bez DPH při podání do boxu, 62 korun bez DPH pak při podání rovnou na přepravním depu. Nový ceník má platit od 20. února. Zásilkovna, která se na zdejším trhu těší poměrně velké oblibě a patří mezi přední hráče, ale tímto krokem rozvířila vody.
Zakladatel e-shopu Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal upozornil, že mateřská společnost Zásilkovny Packeta nedávno ohlásila meziroční růst o 24 procent v počtu balíčků a o 17 procent v obratu. „Myslím si, že kvůli čínskému Temu a spol. pravděpodobně klesla Zásilkovně výnosnost na každý balíček a chtějí ji opět zvednout. Tedy pokud to chápu správně, tak české e-shopy budou dotovat možná až dumpingovou cenu, kterou platí Temu, respektive čínská vláda,“ komentoval Skopal na LinkedInu.
Zahraniční tržiště měly loni podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na zdejším trhu utržit dohromady 34 miliard korun, zatímco samotní čeští obchodníci celkově 194 miliard. „Vstoupila na trh poměrně agresivně a významně jej ovlivnila,“ komentoval ředitel APEK Jan Vetyška s odkazem mimo jiné na čínské Shein či kontroverzní čínské Temu, jehož agresivitu kritizuje řada zdejších e-shopů v čele s Jitkou Dvořákovou, které požadují narovnání pravidel.
Skopal zároveň u Zásilkovny kritizoval nedostatečné kapacity jejich výdejních Z-Boxů. Sama firma měla podle něj přiznat, že pro e-shopy spadající pod Trenýrkárnu nemá v boxech místo kvůli zahlcenosti balíčky z Číny. „Před Vánoci jsme museli řešit vysoké desítky případů denně s nedostupností Z-boxů. Dokonce jsme museli za poslední měsíc již dvakrát doručení do Z-boxů úplně vypnout,“ popsal Skopal.