Cenová válka dopravců. E-shopy kritizují zdražování Zásilkovny, DPD reaguje zlevňováním

Podle Ruslana Skopala z Trenýrkárna.cz jde Zásilkovna na ruku čínským e-shopům a ke zdejším se otáčí bokem. Iniciativu DPD pak podpořila Alza.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zasilkovna-dpd

Foto: Zásilkovna / DPD / CzechCrunch

Zásilkovna vs. DPD

0Zobrazit komentáře

Nejturbulentnějším obdobím roku je pro e-shopy tradičně to předvánoční, zásadními změnami ale prochází i v posledních týdnech. Logistická společnost Zásilkovna totiž před dvěma týdny oznámila, že poprvé po třech letech zvyšuje ceny, což u některých obchodníků vyvolalo vlnu nevole a kritiky. Na jejich nespokojenost nepřímo navazuje konkurenční DPD, které oznámilo speciální akci se zlevněnými cenami.

Důvodem zvyšování cen je podle vyjádření Zásilkovny především inflace, která v posledních letech měla výrazně ovlivnit veškeré její provozní náklady, včetně cen energií a dalších vstupů. „Zároveň jsme v minulých letech realizovali významné investice do našeho provozu a rozšíření sítě,“ uvedla společnost s tím, že tyto kroky hodnotí jako správné.

„I díky nim jsme zákazníkům v nejvyšší předvánoční sezoně bez chyb a bez zpoždění doručovali více než milion zásilek denně. Kvalita doručení se po celý rok držela na vysoké úrovni a 97 procent domácích zásilek jsme doručili do druhého dne od podání,“ pokračovala Zásilkovna a dodala, že zdražování se snažila co nejvíc oddálit a přistoupila k němu až nyní.

Samotné ceny mají stoupnout zhruba o patnáct procent, standardní balíček s hmotností do pěti kilogramů tak vyjde na 72 korun bez DPH při podání do boxu, 62 korun bez DPH pak při podání rovnou na přepravním depu. Nový ceník má platit od 20. února. Zásilkovna, která se na zdejším trhu těší poměrně velké oblibě a patří mezi přední hráče, ale tímto krokem rozvířila vody.

kod_k_vyzvednuti

Foto: Zásilkovna

Výdejní Z-Boxy od Zásilkovny

Zakladatel e-shopu Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal upozornil, že mateřská společnost Zásilkovny Packeta nedávno ohlásila meziroční růst o 24 procent v počtu balíčků a o 17 procent v obratu. „Myslím si, že kvůli čínskému Temu a spol. pravděpodobně klesla Zásilkovně výnosnost na každý balíček a chtějí ji opět zvednout. Tedy pokud to chápu správně, tak české e-shopy budou dotovat možná až dumpingovou cenu, kterou platí Temu, respektive čínská vláda,“ komentoval Skopal na LinkedInu.

Zahraniční tržiště měly loni podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na zdejším trhu utržit dohromady 34 miliard korun, zatímco samotní čeští obchodníci celkově 194 miliard. „Vstoupila na trh poměrně agresivně a významně jej ovlivnila,“ komentoval ředitel APEK Jan Vetyška s odkazem mimo jiné na čínské Shein či kontroverzní čínské Temu, jehož agresivitu kritizuje řada zdejších e-shopů v čele s Jitkou Dvořákovou, které požadují narovnání pravidel.

Skopal zároveň u Zásilkovny kritizoval nedostatečné kapacity jejich výdejních Z-Boxů. Sama firma měla podle něj přiznat, že pro e-shopy spadající pod Trenýrkárnu nemá v boxech místo kvůli zahlcenosti balíčky z Číny. „Před Vánoci jsme museli řešit vysoké desítky případů denně s nedostupností Z-boxů. Dokonce jsme museli za poslední měsíc již dvakrát doručení do Z-boxů úplně vypnout,“ popsal Skopal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zásilkovna byla vždy bezvadný benchmark k růstu trhu, nyní ale roste výrazně nestandardně právě vzhledem k masivní čínské podpoře. Mrzí mě to, že Zásilkovna, která se snažila historicky podporovat české e-shopy, se nyní v mých očích otáčí k české e-commerce minimálně bokem. Věřím, že to nebude do budoucna otočení zády,“ dodal Skopal.

Pro Hospodářské noviny Zásilkovna uvedla, že podíl balíčků z Číny se měl pohybovat pod úrovní 15 procent. „O růstu objednávek na čínských e-shopech rozhodují zákazníci, kteří hledají po letech vysoké inflace co nejnižší ceny. Zády k evropským e-shopům nestojí dopravci jako Zásilkovna, ale nekonkurenceschopná průmyslová a energetická politika Evropy a pokřivený celní režim,“ komentovala mluvčí společnosti Tereza Kotková.

Kromě Zásilkovny v poslední době oznámili zdražování i další hráči, například doručování balíků přes Balíkovnu České pošty od března zdraží kvůli rostoucím nákladům o šest korun. Zákazníci registrovaní u Balíkovny nově za tuto službu zaplatí od 75 korun a neregistrovaní od 85 korun.

dpd_1

Foto: DPD

Dopravní společnost DPD

Do dění nyní vstoupila i přepravní společnost DPD. Ta reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu akcí, v rámci které e-shopům nabízí doručení balíčků od 46 korun. „Akce trvá od 1. února do 30. dubna a zapojit se mohou jak nové e-shopy, které DPD dosud nevyužívaly, tak i ty stávající. Pokud e-shopy nabídky využijí, budou mít možnost cenu za smluvních podmínek využívat i po tomto termínu,“ uvedla společnost, konkrétnější informace o trvání ale nedoplnila.

E-shopům DPD nabízí doručení do sítě více než sedmi tisíc výdejních míst Pickup a boxů, díky spolupráci s Alzou lze využít i síť 2300 AlzaBoxů. „Doufáme, že vzhledem k oblibě doručení mimo domov budou z takto výhodné ceny za balík těžit jak samotné e-shopy, tak jejich zákazníci,“ komentuje ředitel DPD Miloš Malaník.

Oceňujeme iniciativu DPD a jsme rádi, že můžeme přispět ke zlepšení dostupnosti cenově výhodného doručení v Česku,“ doplňuje místopředseda představenstva Alzy Jakub Krejčíř. „Věřím, že tento krok velmi uvítá řada českých e-shopů, které v poslední době čelí silné konkurenci ze zahraničí, například z Číny,“ pokračoval Malaník.

Ředitel DPD se zároveň odvolává na data z evropského průzkumu E-shoper Barometer, podle nichž 69 procent pravidelných online nakupujících v Česku preferuje doručení mimo domov, tedy na výdejní místa, do boxů či do kamenných prodejen.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.