Češi bojují proti koronaviru i ze vzduchu. Ochranné pomůcky převáží mistr světa Šonka i letoun zakladatele Seznamu
Distribuce roušek a respirátorů je stejně tak důležitá jako jejich samotná výroba. Pokud by neexistovaly cesty, jak ochranné pomůcky nemocnicím a dalším exponovaným centrům doručit, celá snaha, do níž se zapojují také univerzity či běžné domácnosti, by byla k ničemu. Je proto naprosto klíčové, aby se potřebný zdravotnický materiál doručil na dané místo v co nejkratším čase, což je cílem i českého dobrovolnického projektu Piloti lidem.
Letecká přeprava je pochopitelně nejefektivnější možností, především pak kvůli rychlosti, bezpečnosti i kapacitám úložného prostoru. Ty stejné parametry si vyžaduje i distribuce ochranného materiálu, který je v Česku stále potřeba. Ať už pro lokální výrobu roušek, respirátorů, masek či obličejových štítů, tak převoz již zhotovených produktů, které se na krajské úrovni dále rozesílají.
Zatímco vláda objednává speciálními dodávky z Číny, díky nimž skoro každý den nechává na pražské letiště přivážet palety a papírové bedny se zdravotnickým materiálem, v ústraní se již pár týdnů formuje další podobné schéma, akorát čistě tuzemského charakteru. Stojí za tím dobrovolnická iniciativa Piloti lidem, pod kterou rozváží zdravotní pomůcky – podle očekávání – piloti letadel.
Princip fungování tohoto projektu je založen hlavně na zájmu pilotů pomoci. Ti se mohou registrovat jako pomocná síla, která má k dispozici letoun a je schopna přelétávat z místa A do místa B. Právě model letadla (přesněji řečeno nákladní prostor) a preferovaná trasa je klíčová k tomu, aby vše klapalo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKooperace pak probíhá s lokálními letišti, ať už tradičními nebo aeroklubovými, přičemž iniciátoři tohoto projektu slibují, že jakákoliv dodávka bude na místo určení doručena maximálně do dvou hodin. V tomto se projevuje zmíněná rychlost, která je v kritických případech alfou a omegou. Díky zpravidla kompaktnějším letounům, se kterými se letci registrují, pak není třeba ani náročnějších manévrů během vzletu a přistání.
Pomoc nabízí i špičkový český pilot Martin Šonka
Do projektu se může zapojovat kdokoliv, kdo má licenci, vlastní letoun a zejména odhodlání pomáhat. Nikdy ale není na škodu, když se do podobných dobrovolnických plánů zapojí někdo, kdo má mezinárodní přesah a patří k nejuznávanějším letcům nejen v Česku. Tím je Martin Šonka, mistr světa leteckého akrobatického závodu Red Bull Air Race z roku 2018 a člověk, který na vzdušnou přepravu nedá dopustit.
Jeho účast je o to cennější, že si vznikající projektu všiml sám na internetu a rozhodl se, že své bohaté, více než dvacetileté zkušenosti v kokpitech akrobatických letounů prodá pro dobrou věc. Začátkem dubna proto usedl do svého soukromého, čtyřmístného letadla Zlín 143, přiletěl do Brna, kde naložil krabice s maskami, a odletěl s nimi do Ostravy, kde si je převzala tamní nemocnice.
Nejde však jen o Šonku, který momentálně řeší, jak to bude s jeho soutěžním akrobatickým létáním, když se Red Bull Air Race vloni zrušilo. Jak uvádí Tomáš Cáp, jeden z tvůrců projektu Piloti lidem, k letecké distribuci se k dnešnímu dni přihlásilo více než 400 pilotů, kteří dokázali obsloužit na 35 českých letištních ploch, kam přivezli přes 1 600 kilogramů zdravotnického materiálu.
„Převážně se jednalo o obličejové masky skupiny Covmask.cz, roušky a ochranné štíty (od společnosti Diametral a.s. a projektu Tiskne celé Česko),“ dodává Cáp ke zdravotnickým doplňkům, které piloti nejčastěji převáží.
Ivo Lukačovič zapůjčuje kus historie
Výrazným článkem k propagaci celého projektu je i český miliardář Ivo Lukačovič, zakladatel dnes české internetové jedničky Seznam.cz. V rámci iniciativy Piloti lidem zapůjčil svůj stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A, který minulou neděli s nákladem masek od ČVUT poprvé vzletěl z letiště Točná u Prahy směr Brno, konkrétně Fakultní nemocnice u sv. Anny. Spolu se svým bratrem jej i pilotoval.
Na letounu je vzácná a zároveň legendární především skutečnost, že patřil podnikateli Janu Antonínovi Baťovi, nevlastnímu bratrovi zakladatele zlínského obuvnického impéria Tomáše Bati.
„Baťova Electra je legendární letadlo, symbol jedné generace vynikajících československých letců, na jejichž odkaz jsme velmi hrdí – vždyť sám Baťův šéfpilot Jan Šerhant, který s Electrou OK-CTB létal, následně bojoval za svou zemi ve druhé světové válce jako pilot noční stíhačky,“ zmiňuje pro CzechCrunch Cáp.
„Velmi oceňujeme, jak úspěšné úsilí pana Lukačoviče o záchranu tohoto letadla s velkou historickou hodnotou pro Českou republiku, tak i jeho velkorysou pomoc v rámci našeho projektu. Stejně tak si hluboce vážíme všech našich pilotů, kteří létají pro dobrou věc,“ dodává Cáp.
Vzhledem ke stoupající atraktivitě projektu se dá očekávat, že nových tras a letů bude postupně přibývat. Už nyní piloti dokáží obsloužit klíčová centra, kde se nachází nejen Praha, Brno a Ostrava, ale také Olomouc, České Budějovice, Karlovy Vary, Zlín, Znojmo nebo Břeclav.