Češi bojují proti koronaviru i ze vzduchu. Ochranné pomůcky převáží mistr světa Šonka i letoun zakladatele Seznamu

Filip HouskaFilip Houska

Martin ?onka

Foto: Mihai Stetcu/Red Bull

Akrobatický pilot Martin Šonka, který je mistrem světa Red Bull Air Race z roku 2018

0Zobrazit komentáře

Distribuce roušek a respirátorů je stejně tak důležitá jako jejich samotná výroba. Pokud by neexistovaly cesty, jak ochranné pomůcky nemocnicím a dalším exponovaným centrům doručit, celá snaha, do níž se zapojují také univerzity či běžné domácnosti, by byla k ničemu. Je proto naprosto klíčové, aby se potřebný zdravotnický materiál doručil na dané místo v co nejkratším čase, což je cílem i českého dobrovolnického projektu Piloti lidem.

Letecká přeprava je pochopitelně nejefektivnější možností, především pak kvůli rychlosti, bezpečnosti i kapacitám úložného prostoru. Ty stejné parametry si vyžaduje i distribuce ochranného materiálu, který je v Česku stále potřeba. Ať už pro lokální výrobu roušek, respirátorů, masek či obličejových štítů, tak převoz již zhotovených produktů, které se na krajské úrovni dále rozesílají.

Zatímco vláda objednává speciálními dodávky z Číny, díky nimž skoro každý den nechává na pražské letiště přivážet palety a papírové bedny se zdravotnickým materiálem, v ústraní se již pár týdnů formuje další podobné schéma, akorát čistě tuzemského charakteru. Stojí za tím dobrovolnická iniciativa Piloti lidem, pod kterou rozváží zdravotní pomůcky – podle očekávání – piloti letadel.

pilotilidem-3x

Foto: Piloti lidem

Jeden z letounů, který rozváží roušky a jiné zdravotnické pomůcky

Princip fungování tohoto projektu je založen hlavně na zájmu pilotů pomoci. Ti se mohou registrovat jako pomocná síla, která má k dispozici letoun a je schopna přelétávat z místa A do místa B. Právě model letadla (přesněji řečeno nákladní prostor) a preferovaná trasa je klíčová k tomu, aby vše klapalo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kooperace pak probíhá s lokálními letišti, ať už tradičními nebo aeroklubovými, přičemž iniciátoři tohoto projektu slibují, že jakákoliv dodávka bude na místo určení doručena maximálně do dvou hodin. V tomto se projevuje zmíněná rychlost, která je v kritických případech alfou a omegou. Díky zpravidla kompaktnějším letounům, se kterými se letci registrují, pak není třeba ani náročnějších manévrů během vzletu a přistání.

Pomoc nabízí i špičkový český pilot Martin Šonka

Do projektu se může zapojovat kdokoliv, kdo má licenci, vlastní letoun a zejména odhodlání pomáhat. Nikdy ale není na škodu, když se do podobných dobrovolnických plánů zapojí někdo, kdo má mezinárodní přesah a patří k nejuznávanějším letcům nejen v Česku. Tím je Martin Šonka, mistr světa leteckého akrobatického závodu Red Bull Air Race z roku 2018 a člověk, který na vzdušnou přepravu nedá dopustit.

Jeho účast je o to cennější, že si vznikající projektu všiml sám na internetu a rozhodl se, že své bohaté, více než dvacetileté zkušenosti v kokpitech akrobatických letounů prodá pro dobrou věc. Začátkem dubna proto usedl do svého soukromého, čtyřmístného letadla Zlín 143, přiletěl do Brna, kde naložil krabice s maskami, a odletěl s nimi do Ostravy, kde si je převzala tamní nemocnice.

Martin Sonka (CZE)

Foto: Mihai Stetcu/Red Bull

Martin Šonka

Nejde však jen o Šonku, který momentálně řeší, jak to bude s jeho soutěžním akrobatickým létáním, když se Red Bull Air Race vloni zrušilo. Jak uvádí Tomáš Cáp, jeden z tvůrců projektu Piloti lidem, k letecké distribuci se k dnešnímu dni přihlásilo více než 400 pilotů, kteří dokázali obsloužit na 35 českých letištních ploch, kam přivezli přes 1 600 kilogramů zdravotnického materiálu.

„Převážně se jednalo o obličejové masky skupiny Covmask.cz, roušky a ochranné štíty (od společnosti Diametral a.s. a projektu Tiskne celé Česko),“ dodává Cáp ke zdravotnickým doplňkům, které piloti nejčastěji převáží.

Ivo Lukačovič zapůjčuje kus historie

Výrazným článkem k propagaci celého projektu je i český miliardář Ivo Lukačovič, zakladatel dnes české internetové jedničky Seznam.cz. V rámci iniciativy Piloti lidem zapůjčil svůj stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A, který minulou neděli s nákladem masek od ČVUT poprvé vzletěl z letiště Točná u Prahy směr Brno, konkrétně Fakultní nemocnice u sv. Anny. Spolu se svým bratrem jej i pilotoval.

iphone-se-2020_boxed

Přečtěte si takéOblíbený iPhone SE se vrací v novém kabátku. Má větší displej, vyšší výkon a hlavně příjemně nízkou cenuOblíbený iPhone SE se vrací v novém kabátku. Má větší displej, vyšší výkon a hlavně příjemně nízkou cenu

Na letounu je vzácná a zároveň legendární především skutečnost, že patřil podnikateli Janu Antonínovi Baťovi, nevlastnímu bratrovi zakladatele zlínského obuvnického impéria Tomáše Bati.

„Baťova Electra je legendární letadlo, symbol jedné generace vynikajících československých letců, na jejichž odkaz jsme velmi hrdí – vždyť sám Baťův šéfpilot Jan Šerhant, který s Electrou OK-CTB létal, následně bojoval za svou zemi ve druhé světové válce jako pilot noční stíhačky,“ zmiňuje pro CzechCrunch Cáp.

lockheed

Foto: Piloti lidem

Baťova legendární Electra (Lockheed Electra 10A), kterou vlastní Ivo Lukačovič

„Velmi oceňujeme, jak úspěšné úsilí pana Lukačoviče o záchranu tohoto letadla s velkou historickou hodnotou pro Českou republiku, tak i jeho velkorysou pomoc v rámci našeho projektu. Stejně tak si hluboce vážíme všech našich pilotů, kteří létají pro dobrou věc,“ dodává Cáp.

Vzhledem ke stoupající atraktivitě projektu se dá očekávat, že nových tras a letů bude postupně přibývat. Už nyní piloti dokáží obsloužit klíčová centra, kde se nachází nejen Praha, Brno a Ostrava, ale také Olomouc, České Budějovice, Karlovy Vary, Zlín, Znojmo nebo Břeclav.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Češi mistry bezpilotního létání. Letoun Primoco One 150 uletěl na jeden zátah rekordních 1 240 kilometrů

Michal MarekMichal Marek

primocouav-1-min

Foto: Primoco

Bezpilotní letoun od české firmy Primoco

0Zobrazit komentáře

O českém technologickém startupu Primoco UAV bylo v posledních letech slyšet již několikrát. Primoco totiž pod vedením zakladatele Ladislava Semetkovského vyvíjí unikátní bezpilotní letouny a nyní firma dosáhla dalšího zajímavého úspěchu – nový letoun One 150 uletěl na jeden zátah neuvěřitelných 1 240 kilometrů, a to při průměrné spotřebě 2,6 litru paliva na hodinu letu.

Dubnovým letem byl pokořen rekord předchozí generace letounu s názvem Primoco UAV One 100, kterému se před třemi lety na letišti Vodochody podařilo dosednout po 9 hodinách a 1 minutě letu. Jednalo se tehdy o nejdelší uskutečněný bezpilotní let v civilním provozu na světě. Nyní tedy firma svůj rekord posunula ještě o notný kus dále.

A co za novým úspěchem stojí? Český výrobce letounů zaměřených především na využití v průmyslových, zemědělských a bezpečnostních oblastech minulý rok v rámci vývoje přešel na zcela nový spalovací motor. Ten má výkon 20 koní a je čtyřválcový a čtyřtaktní.

primocouav-7-min

Foto: Primoco

Nový letoun One 150 uletěl neuvěřitelných 1 240 km v kuse

Právě díky přechodu z dvoutaktu na čtyřtakt se podařilo především významně snížit spotřebu. Zatímco u minulé generace motoru se průměrná spotřeba pohybovala nad hranicí 6 litrů na hodinu letu, dnes se ji v ideálních podmínkách daří držet pod 2,5 litry. Taktéž hlučnost a hmotnost nového motoru jsou výrazně nižší.

„Osobně se domnívám, že máme dnes nejvyspělejší letecký motor pro bezpilotní letouny na světě. Tento dlouhý let ověřil spolehlivost a operační vytrvalost na hranici 18 hodin,“ komentuje rekord pro CzechCrunch zakladatel Primoco UAV Ladislav Semetkovský, jehož firma cílí především na zákazníky v Asii, na Blízkém východě, v Africe a nově i Evropě. V roce 2020 přitom očekává prodej a dodání dvou desítek letounů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obvykle jsou mezi zájemci o bezpilotní letouny českého výrobce například energetické společnosti, které je využívají na monitoring ropovodů a plynovodů, různá ministerstva obrany nebo třeba policie a pobřežní stráže, které s nimi hlídají hranice či pobřeží. Stále častěji si však bezpilotní letouny objednávají také například organizace na ochranu přírody – ty s jejich pomocí mohou monitorovat rybolov, sčítat různé druhy ohrožených zvířat a podobně.

primocouav-2-min

Foto: Primoco

Díky novému čtyřválcovému motoru letoun spotřebuje jen 2,6 litru paliva na hodinu letu

Bezpilotní letouny Primoco UAV One jsou schopné na základě letových plánů létat zcela autonomně. Jejich výhodou jsou navíc velmi nízké provozní náklady či třeba schopnost nést všemožná přídavná zařízení s ohledem na zaměření jejich mise. Mohou to být například různé radarové systémy, kamerové systémy či jiná speciální elektronika. Letoun s cestovní rychlostí až 150 km/h je schopen nést užitečný náklad do hmotnosti 30 kilogramů.

Firmě Primoco UAV se od zahájení vývoje v roce 2015 do dnešního dne podařilo nejen zcela dokončit vývoj bezpilotního letounu, ale také jej vyladit v ostrém provozu. „Vzhledem k tomu, že naše letouny létají na třech kontinentech, máme za sebou i odstranění nedostatků vyplývajících z rutinního provozu. Další vývoj bude pokračovat na základě požadavků klientů, zejména z pohledu implementace různých technologií pro konkrétní mise,“ doplňuje Semetkovský.

masq-trilab-1

Přečtěte si takéKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na designKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na design

Vedle letounů se standardními kamerami má Primoco UAV v provozu letouny s technologiemi pro mapování zemského povrchu, jako je LIDAR či SAR letouny s fotoaparáty s ultra vysokým rozlišením až 150 megapixelů či stroje s technologií pro sledování tras lodí. Právě nyní pak firma jako vůbec první na světě na bezpilotní letoun nasazuje technologii pro kalibraci leteckých radiomajáků.

primocouav-cm160-min

Foto: Primoco

Letouny Primoco UAV unesou až 30 kg přídavných zařízení pro mapování či monitoring terénu

Na aktuálním úspěchu Primoco UAV je pozoruhodné i to, že rekordní let byl završen dosednutím na letiště Písek-Krašovice, které společnost v minulém roce koupila. Neveřejné civilní letiště bylo se svou dráhou o délce 600 metrů určené delší dobu pro všeobecné letectví. Česká společnost ho však koupila s cílem přetvořit jej na vlastní vývojové, výrobní a výcvikové centrum.

„Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů,“ komentoval loni nákup Ladislav Semetkovský.

primocouav-arfield-pisek2-min

Foto: Primoco

Za účelem vývoje a testování si česká firma koupila vlastní letiště