Češi chápou, že za kvalitní a udržitelné bydlení stojí za to si připlatit, říká šéf skupiny Fipox

Vyšší cena, ale také nadčasovost a nižší provozní náklady. Tomáš Vavřík v podcastu popisuje trendy okolo udržitelných developerských projektů.

Tomáš Vavřík, šéf realitní skupiny Fipox

Foto: CzechCrunch

Tomáš Vavřík, šéf realitní skupiny Fipox

Stavět se dá udržitelně, s respektem k okolnímu prostředí, a přitom kvalitně a krásně. Tak by se dala shrnout vize skupiny Fipox, která stojí za společnostmi, jako je realitní developer Domoplan, stavební firma Thierra nebo fond udržitelné energie Clean Energy Fund SICAV (CEF). Skupina tak propojuje vše, co za vznikem nadčasových projektů stojí, od plánování přes výstavbu až po energetickou soběstačnost. „Hledáme ve společnostech něco, čemu říkáme X-faktor. Inovativní partnery s určitým přesahem se potom snažíme získat do našeho portfolia a rozvíjet je,“ říká v podcastu BrandStories Tomáš Vavřík, výkonný ředitel celé skupiny.

„V průběhu mého dlouholetého působení v Domoplanu jsem se utvrdil, že se vyplatí mít kontrolu nad všemi řemesly a částmi dodavatelského řetězce, vtisknout jim filozofii, kterou prosazoval Domoplan a dnes i celý Fipox,“ doplňuje Vavřík, jaká myšlenka stála za založením skupiny Fipox, kam se posunul z pozice šéfa společnosti Domoplan. Skupina dlouhodobě spojuje firmy, které jdou směrem k udržitelné budoucnosti trhu s nemovitostmi. Lidé dnes už podle jejich zkušeností chápou, že pořízení vlastního bydlení je investice, která se děje jednou, maximálně dvakrát za život, a nebojí se připlatit si za návrh a zpracování, protože jim ušetří starosti i peníze v následujících letech.

O aktuálních trendech na realitním trhu Tomáš Vavřík mluví v nejnovějším dílu podcastu BrandStories vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTubu či odkazu níže.

Dříve lidé podle Vavříka přemýšleli o realitních projektech spíše klasickým způsobem, kdy prioritou byla lokalita, načež přišel na řadu dobrý architekt. Trh se ale vyvinul a jen estetický výsledek sám o sobě nestačí. „Do každého projektu se snažíme dostat určitou koncepci. Někde to je colivingové bydlení, jinde bydlení pro seniory, studenty nebo myšlenka holiday resortů. A to je něco, co si můžeme dovolit nabízet díky týmu zkušených lidí, kteří ve všech částech projektu odvedou kvalitní práci,“ upozorňuje Vavřík.

V horském terénu je výzvou naplánovat výstavbu tak, aby se efektivně vešla do letních měsíců. U bytového domu záleží na kvalitě a nadčasovosti materiálů. Provázanost lidí ve skupině je pak podle Vavříka důvodem, proč si Fipox dnes troufá i na velmi náročné projekty. „Nemyslím si, že by takto složité projekty šly tvořit bez síly, kterou nabízí široká skupina,“ dodává.

Do klíčových aktivit skupiny Fipox může investovat i široká veřejnost skrze fondy kvalifikovaných investorů. Od 1 milionu korun se tak lze účastnit investičních příležitostí buď v diverzifikovaném portfoliu 14 projektů, nebo v jednom konkrétním projektu, a to nikoli formou korporátních dluhopisů, ale prioritních investičních akcií, které mají přednostní výnos. „Jako první u nás vydělává investor, až potom my,“ vysvětluje v podcastu Vavřík.

Hledáme ve společnostech něco, čemu říkáme X-faktor.

U developerských projektů je investiční horizont obvykle tříletý a zisk je generován rozdílem mezi náklady na výstavbu a prodejní cenou. Zajímavá je ovšem i energetická oblast. „Pro nemovitosti, které budujeme a stavíme, poskytujeme energetické zázemí od fotovoltaických elektráren přes tepelná čerpadla až po nabíječky elektrovozidel. Tyto aktivity financuje a provozuje Clean Energy Fund SICAV,“ dodává Vavřík.  

Developeři v době vysokých nákladů na stavební materiál i lidskou práci spíše vyčkávají a odhadnout budoucí vývoj není jednoduché. Šéf investiční skupiny ale nevidí mnoho důvodů, aby ceny nemovitostí v dohledné budoucnosti výrazně klesaly.

Více si můžete poslechnout v dalším díle podcastu BrandStories na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Proč je bezpečnější investovat skrze fond kvalifikovaných investorů?
  • Jsou české nemovitosti nadhodnocené?
  • Jakou roli hraje ve stavebnictví zdražování materiálu a práce?
  • Co se děje na trhu s investičními byty?
  • Kdy ceny bytů začnou klesat?
CC Native

Partnerem článku je Fipox

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

V Olomouci vyroste nová městská čtvrť. Okolí Šantovky doplní nábřeží, nákupní komplex a věž

Architektonické studio A8000 spolu s britským ateliérem StudioN a společností Redstone plánují v srdci Moravy změnit hojně navštěvovanou oblast.

Filip HouskaFilip Houska

santovka-district_mp

Foto: A8000

Vizualizace nové městské čtvrti Olomouce, takzvaná Šantovka District

0Zobrazit komentáře

„Olomouc je spící Růženka. Jako Salcburk,“ řekl před pár lety renomovaný architekt Josef Němec, který se podílel na revitalizaci moravského města. To se zjevně pomalu probouzí – a zásluhu na tom má i developerská společnost Redstone, která spolu s českým architektonickým studiem A8000 a britským ateliérem StudioN představila vizi, jak se promění okolí nákupního centra Šantovka a přilehlého Mlýnského potoka, ramene řeky Moravy. Na Olomoučany čeká nová městská čtvrť.

Galerie Šantovka se od roku 2013, kdy se otevřela, stala jednou z moderních dominant Olomouce, která dala nádech bývalému brownfieldu po chemické továrně Milo v okolí ulic Šantova a Polská. Později se v těsné blízkosti začaly stavět bytové jednotky projektu Šantovka Living s tím, že se jednou nákupní centrum rozkročí i přes Mlýnský potok, který lokalitou protéká, a ve stejné části vznikne také nová multifunkční výšková budova, jichž v Olomouci obecně moc není.

Potenciál oblasti, nacházející se asi patnáct minut chůze od hlavního nádraží, je ale zřejmě větší. Vnímá to tak především česká developerská společnost Redstone, která chce z původně opomíjeného kousku Olomouce vybudovat novou městskou čtvrť s obchody, kancelářemi, zázemím pro relaxaci a dalšími byty. Bude se jmenovat Šantovka District a na architektonický návrh si firma pozvala známý ateliér A8000 Martina Krupauera a Pavla Kvintuse.

Voda jako středobod

Stejně jako se v Olomouci před nedávnem zkonstruovala náplavka při ulici Blahoslavova, kterou si loni vyzkoušeli první předvánoční stánkaři, i teď bude v nové výstavbě hrát prim voda, přesněji řečeno Mlýnský potok, okolo kterého bude Šantovka District vznikat. Přímo u něj bude vybudováno nábřeží doplněné o občerstvení, cyklostezku a místo pro hry s dětmi na souši i ve vodě, čímž se promění i všeobecná dostupnost do jižní části města směrem ke čtvrti Nové Sady a dál.

„Olomouc se, stejně jako mnohá další města, od své řeky v historii bohužel odvrátila,“ říká architekt Martin Krupauer. „Voda ale může výrazně pozvednout kvalitu života obyvatel ve městě a přinést zajímavé možnosti trávení volného času. Nová městská čtvrť je komplexní projekt, který přináší život do dosud opomíjeného území s velkým rozvojovým potenciálem. Usilujeme o splynutí několika různých projektů v jeden přirozený městský celek, jehož hlavní dominantou se stane Mlýnský potok,“ dodává.

Z břehu se pak lidé budou moci snadno dostat do nového komplexu s náměstím uprostřed, které by mělo sloužit pro pořádání kulturních akcí, v zimě by tam mohlo být i ledové kluziště. Z okolních stran bude lemováno budovami, respektive druhým nákupním centrem s průhledným stropem a rezidenčními jednotkami. Podle vizualizací nemá chybět ani dostatek zeleně včetně stromů na otevřených terasách a kaskádovitého mini parčíku. Za komplexem má vyrůst výšková budova Šantovka Tower.

Od „staré“ Šantovky k nové pak povede most přes potok, který obě místa propojí. „Plánuje se i rekonstrukce zbořeného jezu tak, aby byl bezpečný i prostupný pro ryby a další vodní živočichy. Variantou je také vodácký kanál, o kterém se zde v minulosti uvažovalo,“ uvádí ateliér A8000 v tiskové zprávě. Hlavním investorem se pak stane zmíněný Redstone, který má v plánu položit pomyslný první stavební kámen čtvrti Šantovka District už letos s tím, že během dvou let by měla přilákat první návštěvníky. Předpokládané investiční náklady jsou okolo tří miliard korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Redstone zároveň půjde o další velký projekt z olomouckého šuplíku. V minulosti se například postaral o administrativní budovu Envelopa Office Center na třídě Kosmonautů, která se nachází pár minut chůze od zmíněné Šantovky.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Na brownfieldu podél ulice Velkomoravská, která je důležitým tahem skrze město, pak chystá mimo jiné rozsáhlý komplex s novou halou, kde by mohli hrát zápasy hokejisté HC Olomouc. Tím by se nahradila zastaralá a skoro až ostudná „Plecharéna“.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox