Češi dodávají hudbu do filmů a reklam po celém světě. Jejich umělá inteligence zazářila v Hollywoodu
Studio Fontána si možná pamatujete z dabingů svých oblíbených seriálů, dnes stojí za hudební databází, s níž pracují dramaturgové z celého světa.
V čele rodinného podniku Studio Fontána stojí Martin Nedvěd
Víte, co je to produkční hudba? Ne? Tak si z toho nedělejte hlavu, problém s tímhle pojmem má prý i mnoho lidí z branže. Přesto jde o něco, co všichni velice dobře známe – z filmů, televize, reklam nebo videí na internetu. Produkční hudba je totiž ta, která vzniká pro jejich potřeby. Existují jí obrovské katalogy a tvůrci do nich chodí hledat melodie, které by se jim zrovna hodily. V Česku je průkopníkem tohoto druhu hudby Studio Fontána, které první katalog sestavilo už před třiceti lety. Dnes přímo působí už v deseti zemích a v Česku obsluhuje digitální knihovnu se třemi miliony domácích i zahraničních nahrávek. Na prohledávání své sbírky vytvořilo studio umělou inteligenci, která hravě zastane roli hudebního dramaturga. Nejen proto ji využívají i ti největší světoví hráči vůbec.
Aby tedy bylo jasno – produkční hudbu tvoří skladby, které sice už kompletně vznikly, ale nejsou určené pro žádný konkrétní projekt. Někdo je prostě složil a nahrál s tím, že je někdo další ve svém díle třeba jednou použije. A co je ještě důležitější, práva k ní má jeden subjekt, který ji může těm, kdo ji chtějí použít, licencovat. Zní to hodně úřednicky, ale je to důležité. Prostě přijdete a použití nahrávky, která se vám líbí, si koupíte. Celosvětově se velikost tohoto trhu odhaduje zhruba na jednu až dvě miliardy dolarů.
„Nepůsobí to jako nic moc revolučního, ale v hudbě to dost revoluční je. Protože kdybyste chtěli v reklamě použít hudbu, kterou běžně slyšíte v rádiu, musíte získat souhlas od všech, kteří k ní drží práva. Když vám bude chybět jeden jediný, máte ale smůlu,“ říká Martin Nedvěd, ředitel Studia Fontána, který v čele podniku, který založili jejich rodiče, stojí spolu se svým bratrem Janem.
Nebát se jít si za svým
Pokud vám zní název Studio Fontána povědomě, může to znamenat, že jste v mládí pozorně vnímali titulky svých oblíbených filmů a seriálů. Podnik sice vznikl krátce po revoluci s tím, že chce po vzoru Německa a dalších zemí budovat knihovnu tou dobou zde neznámé produkční hudby, aby na to ale měli, pustili se tehdy Zdeněk a Ivana Nedvědovi do toho, co uměli – on do nahrávání hudby, ona do režírování dabingů.
Ze Studia Fontána tak vzešlo české znění, které jste mohli zaslechnout na všech tuzemských televizích, třeba to k disneyovskému seriálu Gumídci nebo k animovaným Želvám Ninja. Později zde vznikla i česká stopa blockbusteru Transformers, v současnosti studio pracuje jak na dabingu, tak na lokalizacích počítačových her, například League of Legends.
Režisérům, producentům a vůbec všem, kteří pro svou audiovizuální tvorbu shánějí hudební doprovod, je ale posledních deset let více než jméno Fontána známější projekt Hudební banka. Jde o rozsáhlou digitální databázi, která obsahuje přes tři miliony produkčních nahrávek. A to jak od českých autorů, na vzniku jejichž děl se Fontána podílí a která přímo vlastní, tak od zhruba stovky zahraničních partnerů, jejichž katalogy Hudební banka v Česku zastupuje a nabízí. A oni zase ty české na svých trzích.
Přijdou vám tři miliony skladeb jako ohromující množství? Jsou, i proto dali bratři společně s dalšími společníky dohromady projekt AIMS, což je umělá inteligence, která umí v katalozích hledat na základě podobnosti a dokáže i sestavovat playlisty. „Je to dobrý nástroj pro lidi, kteří nedokážou jednoduše vysvětlit, jakou hudbu hledají,“ vysvětluje Jan Nedvěd.
AIMSu to jde tak dobře, že před pár měsíci na veletrhu Production Music Conference v Los Angeles trumfl v soutěži hudebních dramaturgů i zkušené hollywoodské matadory a jeho výběr teď zvažují pro využití v chystaném snímku s Meryl Streepovou. „Cítíme se být jak hudební, tak technologickou firmou, v tom je, věřím, naše výhoda,“ podotýká jeho bratr Martin.
Tatínek je buldok
Nic z toho by ale nebylo, kdyby na začátku devadesátých let nezavětřil Zdeněk Nedvěd příležitost a nerozhodl se, že to ve svobodném Československu taky zkusí s tehdy zde prakticky neznámou, ale za hranicemi už celkem rozjetou produkční hudbou. „Tatínek dělal hudebního autora. Dodával hudbu tehdejším dramaturgům, kteří ji vybírali pro televizi nebo rozhlas, a uvědomil si, že jí je potřeba docela dost a taky různých stylů. A že na Západě je na to udělaný celý systém, a tak se ho rozhodl přenést sem,“ vysvětluje Jan Nedvěd.
Vzhledem k tomu, že sám hudbu skládal a nahrával a měl mezi tehdejšími muzikanty spoustu kontaktů, začal Zdeněk Nedvěd budovat vlastní katalog a nahrávky z něj nabízet. Bylo mu ale jasné, že to nestačí. Rovnou proto usiloval o to, aby mohl v Česku zastupovat některou z již zavedených společností. Vybral si německý Sonoton a podle slov svých synů do jeho centrály jezdil tak dlouho, až majitele firmy udolal. A tím rozjezd té své nakopnul, získal totiž jak velké množství zajímavé hudby, tak cennou referenci od známého hráče, díky čemuž se s ním nebáli začít spolupracovat další.