Češi upozorňují na klamavé slevy e-shopů. Jejich projekt otestovala Evropská komise v 11 zemích
Startupy Apify a TopMonks využily zkušenosti s projektem Hlídač shopů, pro Evropskou komisi sledovaly 16 tisíc produktů na 176 e-shopech.
E-shopy pořád běžně využívají klamavé praktiky, kdy zákazníkům neukazují reálné, ale smyšlené slevy, aby jejich nabídka vypadala přitažlivěji. Problémem se před několika lety začala zabývat také Evropská unie, která definovala, jak se mají slevy počítat. Během loňského „nákupního svátku“ Black Friday se přitom Evropská komise spolehla na nástroj českých startupů, pomocí kterého dodržování nového nařízení sledovala.
Trio českých startupů Apify, Keboola a TopMonks začaly klamavé praktiky internetových obchodů sledovat se svým nástrojem Hlídač shopů právě během Black Friday již v roce 2017. V následujících letech jej rozšířily na celoroční sledování, zároveň do výběru zařazovaly další online obchodníky. Mnoho hráčů se přitom v komunikaci slev zlepšilo, i když stav pořád není ideální.
Apify a TopMonks během posledního Black Friday na podzim loňského roku své zkušenosti zužitkovaly ve speciálním projektu pro Evropskou komisi. Na míru pro ni vyvinuly nástroj, který úředníkům ve třinácti evropských zemích pomáhal sledovat dodržování nařízení, jak mají e-shopy zákazníky informovat o slevách – konkrétně se původní cena musí počítat z nejnižší ceny produktu, za kterou byl prodávaný během posledních třiceti dní.
Začátkem léta si přitom Evropská komise ve výběrovém řízení vybrala právě tým Hlídače shopů, aby pro ni vyvinul nástroj v rámci pilotního projektu, na němž ve spolupráci s jedenácti zeměmi zkoušela, jak sledování slev bude probíhat. Během zkušebního projektu nástroj sledoval přes šestnáct tisíc produktů na 176 e-shopech. Zapojení jednotlivých zemí přitom bylo dobrovolné.
„Česko do šetření zahrnuto nebylo. Do šetření během loňského Black Friday byly naopak zahrnuty Belgie, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Island, Irsko, Litva, Lotyšsko, Norsko, Polsko a Švédsko,“ konkretizoval pro CzechCrunch Matěj Čadek ze zastoupení Evropské komise v Praze.
V uplynulých dnech Evropská komise vydala výsledky, které ji nástroj během Black Friday přinesl. Ze sledovaných produktů byla polovina součástí nějaké slevové nabídky v rámci Black Friday, každá čtvrtá taková nabídka přitom neodpovídala novým pravidlům. Nabídky porušující novou směrnici se objevily na 43 procentech sledovaných e-shopů.
„Velmi mě těší, že jsme mohli zúročit zkušenosti našeho týmu i na projektu pro Evropskou komisi. Byl to navíc první projekt, kde jsme mohli využít nejen naši platformu, ale i náš nový nástroj s umělou inteligencí na automatickou extrakci dat,“ komentuje Jakub Balada, jeden ze zakladatelů startupu Apify a člen týmu Hlídače shopů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Výsledky napříč Evropou také ukázaly, že naše práce na kultivaci českého e-commerce prostředí nebyla marná. Mám nyní o to větší radost, že se velká část českých e-shopů v posledním Black Friday už novou směrnicí de facto řídila,“ pokračuje Balada, který od samého začátku stál za myšlenkou nutnosti kultivace českého e-shopového prostředí.
„Jsem hrdý na náš malý tým, který dokázal v krátkém čase doručit nástroj, jež staví na našich dlouholetých zkušenostech s vývojem a provozem Hlídače shopů. Na první pohled jsme znovu použili jen graf, ale na pozadí jsou naše nástroje pro dohled nad kvalitou dat, zkušenosti, jak dělat efektivní scraping ve velkém měřítku, a naše platforma pro tvorbu a provoz serverless řešení,“ doplňuje Aleš Roubíček z TopMonks.
Na míru vyvinutý nástroj pro Evropskou komisi využíval mimo jiné umělou inteligenci pro sběr cen konkrétních produktů, pořizoval screenshoty daných stránek a automaticky detekoval deklarované slevy, které neodpovídají novým pravidlům. Funguje tedy jako indikace toho, na co se mají místní úředníci zaměřit, i jako automatický sběr důkazů pro popis jednání, které není konzistentní s novým nařízením. Evropská komise a tým Hlídače shopů už nyní jednají o tom, jak mohou společně i v budoucnu pomáhat chránit spotřebitele.