Češi vyvinuli umělou inteligenci, která si nevymýšlí a udrží tajemství. S asistentem míří do firem
Pokud mají firmy využívat umělou inteligenci, potřebují přesnost a ochranu dat. Oboje nabízí nástroj AskYourData od Blindspot Solutions.
Žádná technologie není bez rizik. To stejné platí o generativní umělé inteligenci, která funguje jako skvělý osobní asistent, co si poradí s rešerší pro seminární práci, napsáním příspěvku na sociální sítě a řadou dalších činností, které mu zadáte. Pro jednotlivce skvělá věc, firmám ale chybí možnost kontrolovat správnost odpovědí a také schopnost generovat odpovědi založené na firemních datech. Česká firma Blindspot Solutions, která spadá do skupiny Adastra Group, proto přišla s nástrojem AskYourData.
Nového virtuálního asistenta AskYourData založeného na umělé inteligenci (AI) mohou bez obav o přesnost odpovědí a bezpečí citlivých dat využívat i ty největší společnosti pro zrychlování rutinních pracovních úkolů zaměstnanců a zlepšování zákaznické zkušenosti. Nástroj umí ve vteřině poradit zaměstnancům s provozní agendou, najít konkrétní dokumenty ukryté hluboko v cloudovém úložišti nebo zpracovat data uložená v databázích a připravit z nich přehledné měsíční reporty.
Skvěle se tak hodí do nasazení v datově náročných oblastech, typicky v bankách, automobilkách nebo u operátorů. Nemusí pomáhat jen zaměstnancům, zákazníkům může AskYourData v podobě chatbotu radit s výběrem produktů přesně podle jejich představ nebo s automatizovaným odpovídáním ohledně stavu jejich objednávky.
„Pracovníci zákaznické podpory mohou mít ve vteřině otevřené veškeré dokumenty, kde se objevuje jméno zákazníka. To je obrovská výhoda například u vyřizování hypoték, kde se v rámci schvalování pracuje s desítkami důležitých dokumentů. Zrychlení, které nasazení AskYourData nabízí, se potom přímo promítá do zákaznické zkušenosti,“ vysvětluje Štěpán Kopřiva, technický ředitel ve společnosti Blindspot Solutions, která od roku 2017 patří do skupiny Adastra.
Spoluzakladatelé Blindspotu Štěpán Kopřiva (vlevo), vedle něj Ondřej Vaněk a zcela vpravo Michal Pěchouček. Vpravo uprostřed stojí Pavel Kysela z Adastry
Blindspot Solutions založil Kopřiva v roce 2014 se současným výkonným ředitelem Ondřejem Vaňkem a Michalem Pěchoučkem, profesorem zabývajícím se umělou inteligencí především v rámci svého hlavního angažmá ve společnosti Gen (dříve Avast). Firmám pomáhají využívat i další nástroje založené na umělé inteligenci například pro převod audio nahrávky na text nebo rozpoznávání textu v obrázcích. O tom, jak umělá inteligence prorůstá našimi životy, mluvil Ondřej Vaněk v tomto podcastu. Sami v Blindspotu dokázali díky AI technologiím jako první předpovědět výsledky prezidentských voleb.
Podle jejich nedávného výzkumu se 99 procent manažerů tuzemských firem v následujícím roce chystá schopnosti generativní umělé inteligence využít, ale 81 procent z nich se obává nepřesnosti generovaných odpovědí a 61 procent potom ztráty či zneužití firemních dat. Zaměstnanci velkých firem už jistě slyšeli poučení, že nemají do zadání pro umělou inteligenci (takzvaného promptu) kopírovat žádná citlivá nebo osobní data, která potom provozovatelé nástrojů mohou použít pro další vylepšování svých modelů.
Když ChatGPT nestačí
Nejznámější generativní umělá inteligence od OpenAI má za sebou první vrchol slávy, kdy si chatování s ChatGPT vyzkoušel snad každý technologický nadšenec. Velmi dobře už jsou zmapována i potenciální rizika, která s sebou nová technologie přináší. Většina uživatelů například brzy naráží na to, že umělá inteligence velmi přesvědčivě „kecá“, slovy odborníků halucinuje.
Jde o vlastnost, jež vyplývá z podstaty velkých jazykových modelů (LLM), které s určitou mírou pravděpodobnosti predikují pokračování textu. A ač se jejich vývojáři snaží míru halucinací všemožnými postupy snižovat, někdy se prostě od umělé inteligence dočkáte vyložených nesmyslů. Ani to ale této technologii na lesku neubírá, jen je potřeba se mít při používání podobných nástrojů na pozoru.
Tato rizika nejsou nešvarem jen nejznámějšího nástroje ChatGPT, ale většiny veřejně dostupných modelů. „Nejpopulárnější nástroje vznikly s cílem být perfektním osobním pomocníkem. Pro plnohodnotné využití ve firmách ale nestačí. Rozhodli jsme se proto dát dohromady technologie, které by nabídly přesné, ozdrojované odpovědi a zároveň splňovaly přísné předpisy pro nakládání s citlivými a osobními daty, aby je bez obav mohly používat i firmy,“ popisuje Kopřiva problém, který se nástrojem AskYourData snaží řešit.
Ve firemním nasazení je podle technologického šéfa Blindspotu nežádoucí, aby si umělá inteligence vymýšlela: „Nedávno jsme spustili první projekt pro švédskou společnost Samkonsult, která se zabývá projektovou dokumentací pro stavební řízení. Projektantům náš nástroj odpovídá na dotazy týkající se lokálních stavebních předpisů. A každý, kdo má zkušenosti se stavbou, určitě ví, jak komplexní jsou stavební požadavky. Nějak to chtějí hasiči, nějak město, jinak památkáři. Umělá inteligence v takovém případě musí s informacemi pracovat naprosto přesně, bez náznaku halucinování.“
Základní princip fungování nového nástroje je jednoduchý, ale nabízí nekonečné možnosti. Pracovník firmy se AskYourData může z okna webového prohlížeče nebo interního systému zeptat na cokoliv. Jak vykázat služební cestu, kde najde technické informace o nejnovějším produktu nebo na kompletní nákupní historii konkrétního zákazníka. Nástroj projde veškeré soubory ve firmě a svá zjištění zformuluje do ozdrojované odpovědi. Vše funguje na stejných principech jako třeba zmíněné ChatGPT.
Firmy dnes často pracují s velkým objemem informací, a ne vždy efektivně. Zaměstnanci tráví spoustu času hledáním mezi složkami a procházením dokumentů, které mohou být několik let zastaralé. „Best practices se mezi zaměstnanci sdílí v kuchyňce nad šálkem kávy,“ dodává s úsměvem Kopřiva. Oproti klasickému fulltextovému vyhledávání si ale umělá inteligence poradí i s případy, kdy uživatel nezná přesná klíčová slova nebo chce něco víc než jen najít soubory obsahující určité spojení.
Výstup AskYourData není potřeba zdlouhavě proklikávat, v odpovědi umělá inteligence vše shrne a případně to zpracuje do tabulky nebo kódu. Pro kompletní transparentnost uvede i zdroje, kde si uživatel může v případě potřeby odpověď ověřit. „A pokud nic nenajde, omluví se a na rovinu se přizná, že o tématu nemá žádné informace. To je pro firmy klíčové,“ doplňuje Kopřiva.
Mozek pro skříň plnou firemních nástrojů
V Blindspot Solutions zároveň registrují stále větší zájem po integraci jejich asistenta s nástroji třetích stran, jako je Slack, Jira nebo Conflunce, protože uživatelé chtějí získávat například odpovědi o aktuálním stavu práce na určitém úkolu. A jelikož to už platforma AskYourData umí, je to podle Kopřivy jedna z jejích hlavních výhod třeba proti konkurenčnímu nástroji Microsoft Copilot. Ten v rámci asistentů napojených na umělou inteligenci využívá řada firem, ale jeho možnosti jsou limitované světem služeb Office 365.
Technologicky AskYourData využívá modely ChatGPT od OpenAI, Bard od Googlu nebo Llama od společnosti Meta, které pomocí inženýringu učí optimálně prezentovat velká množství dat. Silné stránky českého nástroje totiž nespočívají v použitém jazykovém modelu, ale v přesnější práci s informacemi, kdy nástroj podklady pro své odpovědi čerpá z firemních úložišť. Stačí ho napojit na firemní cloud nebo databáze, kde si poradí se soubory formátu PDF, PowerPoint, Word, Excel i SQL databázemi, nebo ho nasměrovat k informacím na webových stránkách.
Napojením na firemní data boří známou limitaci obecných modelů, jejichž paměť zatím končí v září 2021. Celé řešení je navíc cloudová služba běžící v prostředí Azure, která využívá verzi ChatGPT, u níž Microsoft firemním zákazníkům garantuje naprostou bezpečnost citlivých a osobních dat. Žádné požadavky tak neukládá a nezpracovává, navíc při dotazování na uložené soubory respektuje firemní nastavení uživatelských oprávnění.
Přidali jsme se k názorovému proudu, že umělá inteligence lidem práci nevezme, jen jim nabídne nové možnosti pro zvyšování produktivity.
Zároveň nejde o softwarové řešení, které by bylo dostupné pouze pro velké korporace. AskYourData nabízí odstupňované úrovně předplatného a zpřístupňuje tak tuto technologii i pro menší společnosti a startupy. Široké možnosti využití s sebou každopádně přináší zcela novou výzvu, které odborníci říkají prompt management.
Jelikož umělá inteligence umí stovky různých úloh, uživatelé se musí učit, jak správně zadávat požadavky (prompty), aby získali výsledky v požadované kvalitě. AskYourData v tomto směru nabízí možnost vytvoření takzvaných AI asistentů, které si lze představit jako předpřipravené požadavky pro typové úlohy. Zaměstnanci je pak mohou aktivovat jedním kliknutím.
„Přidali jsme se k názorovému proudu, že umělá inteligence lidem práci nevezme, jen jim nabídne nové možnosti pro zvyšování produktivity a odkrývání nových byznysových příležitostí. AskYourData jde tímto směrem a mění způsob práce, aby lidé mohli energii a čas věnovat práci s přidanou hodnotou, typicky kontaktu se zákazníky,“ uzavírá Kopřiva.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.