Česká aplikace CF Hero pomáhá teenagerům bojovat s cystickou fibrózou a prodlužovat jim život

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Vyrovnat se s osudem, který vám do cesty přihraje prakticky nevyléčitelnou nemoc, není vůbec jednoduché. Když se téměř před pěti lety narodila Markovi Voseckému dcera, jíž byla diagnostikována cystická fibróza, nebylo to jednoduché. Dnes devětatřicetiletý otec se ovšem rozhodl, že se k věci pokusí přistoupit co možná nejvíce pozitivně a nyní do světa se svými kolegy v rámci projektu CF Hero vypouští aplikaci, která má pomoci zejména dospívajícím s touto nemocí bojovat.

Právě hlavně pro teenagery, trpící cystickou fibrózou, je složité s nemocí bojovat, jelikož musí dodržovat časově náročný léčebný režim, který vyžaduje maximální pozornost. Pomoci jim v tom má nová aplikace CF Hero, která hravou formou připomíná každodenní inhalace a dechové rehabilitace a pomáhá budovat potřebné návyky pro pro prodloužení života.

Cystická fibróza (CF) je totiž závažné genetické onemocnění, které postihuje hlavně plíce, a přestože se prognóza dožití nemocných s CF neustále zlepšuje, prozatím se nemoc nedá efektivně vyléčit. Právě dlouhodobý návyk denních inhalací je tak klíčový, jelikož zmírňuje příznaky a postup nemoci. Své o tom ví i Jan Mihule, který s cystickou fibrózou úspěšně bojuje již 36 let a na projektu CF Hero se podílí spolu s Markem Voseckým a Barborou Červenkovou.

cf-hero-jan-mihule-marek-vosecky

Foto: CF Hero

Jan Mihule a Marek Vosecký z projektu CF Hero

Celý projekt začal v roce 2017, kdy se Marek Vosecký po narození své dcery rozhodl oslovit Klub nemocných cystickou fibrózou a s aplikací, která by byla osobním koučem zejména pro mladé s CF, se přihlásili do akcelerátoru Laboratoře Nadace Vodafone. Vedle toho spustili i fundraisingovou kampaň na platformě Darujme.cz, kde vybrali téměř 850 tisíc korun. Jelikož Nadace Vodafone pak částku zdvojnásobila, mělo CF Hero tři čtvrtě druhého milionu na vývoj plánované aplikace.

Hrou k delšímu životu

Tým CF Hero více než rok spolupracoval s Klubem nemocných cystickou fibrózou, lékaři, fyzioterapeuty i psychology na tom, aby mobilního kouče maximálně vyladili, a nově je aplikace CF Hero ke stažení pro operační systém Android. Za každodenní inhalace a dechové rehabilitace získávají uživatelé herní peníze, tzv. kyslíky, a za ně si mohou pořídit například oblečení pro svou postavičku.

Na základě gamifikace tak chtějí autoři přispívat k budování zmíněných návyků a zlepšování jejich efektivity, což má pacientům prodlužovat život. Průměrná délka života s CF je v Evropské unii 28 let, v Česku ještě o tři roky méně. Vedlejším, ale rovněž důležitým efektem aplikace bude i práce s daty o inhalacích, které pak může využít ošetřující lékař. Ten totiž často nemá žádnou přímou zpětnou vazbu o stavu pacienta.

makeittoday-klara-stouracova-silvie-zeman

Přečtěte si takéTábor od makeITtoday naučí děti programovat a ukáže jim úspěšné české firmy jako Avast nebo WarhorseTábor od makeITtoday naučí děti programovat a ukáže jim úspěšné české firmy jako Avast nebo Warhorse

„Je to opravdu skvělý pocit, když vidíte výsledek dvouletého snažení mnoha lidí naživo. Spontánní zpětná vazba od uživatelů je doslova dechberoucí. Teď před námi stojí neméně lehký úkol, a to aplikaci udržovat, rozvíjet a dostat se s ní do zahraničí,“ říká Marek Vosecký, který si chce s aplikací pro Android ověřit, zda vše funguje, a do budoucna by rád vyvinul také aplikace pro iOS. Na další rozvoj včetně expanze do zahraničí nicméně bude potřebovat CF Hero další zdroje.

cfhero-aplikace

Vedle úspěšného fundraisingu, který doplňovala kampaň #bezdechu, do níž se zapojilo i mnoho herců, sportovců a dalších osobností, hledá CF Hero také možné investory. Důležité však bude i to, zda se autorům podaří současný model škálovat i mimo samotnou cystickou fibrózu, což by zvýšilo obecný zájem o produkt včetně investorů. Jak nicméně připomíná Vosecký, léčba jednoho pacienta s CF vysoce inovativními léky může stát klidně 5 až 6 milionů korun ročně nad rámec méně nákladnější tradiční péče a mobilní kouč může být jejím vhodným doplňkem.

Spolu s dalším rozvojem aplikace, kdy chtějí autoři přidat další prvky gamifikace, propojovat mezi sebou pacienty a motivovat je k budování návyků, má přijít i postupná expanze do zahraničí. Prozatím je aplikace v češtině, ale v CF Hero již pokukují po partnerství s některými zahraničními pacientskými asociacemi a mezi pravděpodobné trhy potenciální expanze se řadí především Slovensko, Polsko, Německo a anglicky mluvící země.

České vinařství Lahofer staví u Znojma nové designové sídlo za desítky milionů korun. Navrhli ho brněnští architekti

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

chybik-kristof-lahofer-0
0Zobrazit komentáře

V roce 2017 ve vesnici Dobšice u Znojma zahájila stavbu nového vinařství jedna z největších tuzemských společností v oboru, vinařství Lahofer. Designově zajímavý projekt, do něhož česká firma investovala několik desítek milionů korun, vzniká pod vedením české architektonické firmy Chybík + Krištof a budova se dvěma výrobními halami, střešním amfiteátrem, vinárnou a administrativním zázemím Lahofer má být otevřena letos v létě.

Design nové budovy viditelně vychází z jednoho ze současných trendů v architektuře, kdy jsou stavby navrhovány mimo jiné tak, aby co nejpřirozeněji splývaly s jinak přírodním prostředím. V případě vinných polí samozřejmě o přirozenosti lze mluvit pouze v uvozovkách, pointou ale je spíše organické ovlivnění architektury mimoměstským prostředím, které jí předchází.

chybik-kristof-lahofer-1

Dvě dlouhé výrobní haly jsou tak kompletně prosklené, nepůsobí tedy jako svému prostředí uzavřené krabice a umístění podpůrných žeber konstrukce budovy odpovídá řadám vinic, jichž se tak budova Lahoferu stává přirozenou extenzí.

Amfiteátr uprostřed vinic

Ke konceptu členěné budovy brněnští architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof říkají: „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí.“ Vinařství je tedy podélně rozděleno do dvou hlavních částí, které jsou vůči sobě mírně natočeny, takže nejsou zcela rovnoběžné. Tyto dvě části pak propojuje amfiteátr přecházející do střešní vyhlídky na budově s návštěvnickým centrem.

naturecruiser-1

Přečtěte si takéNizozemci budou vyrábět designový hausbót. Má solární panely, elektromotor a většinu paluby ze dřevaNizozemci budou vyrábět designový hausbót. Má solární panely, elektromotor a většinu paluby ze dřeva

Amfiteátr v podobě pochozí střechy, která je vizuální dominantou vinařství, má v sezoně sloužit například k pořádání koncertů, divadelních inscenací a promítání filmů. Každá ze tří částí budovy má přitom jinou výšku a tvar a vyvolává jiné vnímání paralelní s účelem daného prostoru.

Nižší ze dvou hal, určená k produkci s kapacitou tanků okolo sedmi set tisíc litrů, jak píše Deník, je tak od zbytku vinařství přirozeně odstíněna pochozí střechou. Druhá hala je pak navržena pro operace vyžadující nižší teplotu a obsahuje vinné lisy, sklep a vinárnu. Rozdělení budovy také přirozeně vytvořila dvě oddělená nádvoří, jedno pro samotnou operaci firmy, druhé pro amfiteátr. Do provozu se má nové centrum Lahoferu dostat pro návštěvníky ještě letos v létě.

chybik-kristof-lahofer-2
3chybikkristof_architects_urban_designers_02_lahofer_exterier_rolo
chybikkristof_architects_urban_designers_06_lahofer_navstevnicke_centrum
chybikkristof_architects_urban_designers_07_lahofer_navstevnicke_centrum
chybikkristof_architects_urban_designers_08_lahofer_kancelar
chybikkristof_architects_urban_designers_09_lahofer_sklep

Foto: Chybík + Krištof