Další milník na cestě za lepší duševní pohodou lidí po celém světě si připisují Jiří Diblík a Ondřej Kopecký. Zakladatelé aplikace VOS.health se před dvěma lety vydali do Spojených států, kde chtěli pro svůj projekt přilákat další investory a získat milion uživatelů. Obě mety se jim už podařilo splnit. Jejich služby podle jejich vyjádření používají dva miliony lidí ve 170 zemích a devíti jazycích a připojují se k nim i další investoři. V novém kole posílají do VOS.health 1,5 milionu eur (36 milionů korun) tuzemští Soulmates Ventures a Purple Ventures a připojují se ke stávajícím investorům v podobě Mitonu a Reflex Capital. Čtveřice českých subjektů už do firmy vložila více než 70 milionů korun.
Mobilní aplikace VOS.health má lidem pomáhat překonávat psychicky náročné situace, udržovat přehled o jejich náladě a pracovat na dlouhodobém zvýšení spokojenosti. Způsobů, jak na to, využívá hned několik. Jiří Diblík s Ondřejem Kopeckým a svým týmem vyvíjí celou platformu již několik let. V roce 2021 se rozhodli opustit vývojářské studio Qusion, které také založili a v rámci něhož původně VOS.health vzniklo, aby se mohli naplno soustředit na svou takzvanou wellbeing aplikaci. Té se totiž začalo dařit a vedle velkého počtu uživatelů už má také generovat měsíční tržby v řádech milionů korun.
„Věříme, že s podporou našich investorů budeme moci pokračovat v rozvoji a rozšíření našich služeb pro pomoc lidem s péčí o duševní zdraví a přinášet zcela nové inovace. Podle Světové zdravotnické organizace v roce 2019 žil jeden z osmi lidí, neboli 970 milionů lidí na celém světě, s duševní poruchou, přičemž nejčastějšími byly ty úzkostné a depresivní. Vidíme však, že mezi lidmi roste popularita technologií, které dokáží efektivně pracovat s mentálním zdravím,“ říká čtyřiadvacetiletý Jiří Diblík, který projekt založil spolu s pětadvacetiletým Ondřejem Kopeckým.
Zakladatelé VOS.health věří, že propojení technologií a expertů v oblasti psychologie dokáže pomáhat v globálním měřítku. Jejich aplikace proto nabízí osobní wellbeing plán pro každého uživatele, analýzu duševního zdraví nebo možnost komunikovat s psychologickými poradci. Firma uvádí, že platformu využívají dva miliony lidí, byť neříká, zda jde o aktivní uživatele, nebo o celkový počet lidí, kteří si aplikaci kdy stáhli. Každý týden s ní mají nicméně pracovat stovky tisíc uživatelů. Nová investice má nyní posloužit k přidání dalších funkcí a celkovému rozvoji projektu, za nímž stojí osmičlenný tým vývojářů a několik psychologů a expertů v oblasti duševního zdraví.
Roční předplatné VOS.health, na němž je postaven byznys model celého projektu, stojí v Česku 899 korun. To je podle zakladatelů mnohem méně než pouhá jedna terapie v této oblasti. Aplikace je na trhu dva roky a všiml si jí také Apple, který ji loni vybral jako aplikaci dne, čímž ještě zvýšil její popularitu. Aktuálně má být VOS.health podle Diblíka s Kopeckým nejstahovanější aplikací pro duševní zdraví ve střední Evropě, přičemž dostupná je nejen pro iOS, ale také pro Android. Nově přibyla funkce psychologické pomoci, která může uživatelům překonat akutní krizové situace spojené například s panickou atakou, depresí, stresem či myšlenkami na sebevraždu.
David Semerád se před lety odstěhoval do Spojených států, protože v nich viděl neomezené možnosti. Pro někoho je takzvaný americký sen klišé, pro šestatřicetiletého podnikatele, který dokázal z Česka vybudovat několik úspěšných projektů s globálním přesahem v čele s vývojářskou společností STRV, to byl vlastně logický krok, jak se posunout dál. A zatímco vedení STRV předal kolegům, za oceánem nejprve rozjel startup, který pomáhá neziskovým organizacím lépe získávat peníze, a teď se pustil do svého dosud vůbec nejambicióznějšího projektu. Lidem chce usnadnit boj se stresem a na palubu už získal několik úspěšných českých podnikatelů a investorů a desítky milionů. Vítejte v Mindzero.
Stav nula neboli mind zero. Název nového projektu Davida Semeráda odkazuje na duševní stav, v němž se oprostíte od každodenních starostí, protože dokážete úplně vypnout a relaxovat. Právě to se vám má stát, když navštívíte jednu z poboček Mindzero, které si můžete představit jako netradiční wellness centrum, jež díky kombinaci několika různých a vědecky ověřených technologií dokáže mít větší vliv na lidské zdraví. Koncept skupinových lekcí má být podle Semeráda efektivní alternativou k nadužívaným farmakům.
Zakladatel Mindzero potřebu odbourat stres a lépe nakládat se svým pracovním vytížením dobře zná. V dobách, kdy vedl STRV, si sáhl na duševní dno. Kvůli práci vyhořel, což ho donutilo řadu věcí přehodnotit a také hledat způsoby, jak takovým stavům předcházet. „I když jsem se šest let pokoušel meditovat, výsledky v kombinaci s vynaloženým úsilím pro mě nebyly dostačující. Začal jsem se proto intenzivně zajímat nejen o duševní, ale i fyzické zdraví, z čehož vzešel samotný nápad na Mindzero,“ popisuje Semerád. Začal tak pronikat do tajů otužování, saun, aromaterapie nebo infračerveného světla. Nakonec vše propojil do jednoho unikátního konceptu.
Startupisté sobě
Unikátní je prý proto, že nikde na světě nic takového neexistuje. David Semerád tím má na mysli kombinaci několika aktivit, které mají dát dohromady maximálně pozitivní efekt na lidské tělo. Zároveň vysvětluje, že nechtěl potenciálním zákazníkům jen říkat, že jelikož takový přístup funguje jemu, je nejlepší pro všechny, a tak si zadal klinickou studii na univerzitě King’s College. „Vyšlo nám, že 92 procentům lidí náš koncept významně pomohl se stresem. Efektivita byla o dost vyšší než u standardních prášků na uklidnění,“ popisuje. Ostatně na vědecky ověřených metodách chce Mindzero stavět od začátku.
Zatímco v Česku jsou sauny poměrně rozšířené, ve Spojených státech zdaleka tak dostupné nejsou. A když chce člověk vyzkoušet nějakou speciální metodu, obvykle musí do drahých specializovaných center. Semerádovým cílem je proto zkombinovat nejlepší a nejúčinnější relaxační služby s technologiemi, které budou zároveň finančně dostupné, a nabídnout je na jednom místě. „Především ale chceme zcela změnit přístup lidí k mentálnímu i fyzickému zdraví, který doposud ovládaly prášky proti bolesti. Mindzero v koncentrovaném zážitku udeří na všechny smysly a člověka oživí,“ popisuje klíčovou myšlenku Semerád.
Foto: Mindzero
Zážitek v Mindzero se skládá z několika aktivit
Nadchnul pro ni už i několik investorů, mezi nimiž je celá řada známých tuzemských i amerických podnikatelů. V rámci prvotní hybridní investice, která se skládá z klasického a konvertibilního úvěru, získal 1,3 milionu dolarů (téměř 30 milionů korun). Mezi investory jsou například Andrej Kiska, Ondřej Bartoš, Lubo Smid, Robert Kyncl, Jan Bednář, Tomáš Krcha, Katka Sabo nebo Robin Raszka a také několik strategických investorů z USA včetně spoluzakladatele Philz Coffee Jacoba Jabera. David Semerád navíc plánuje v následujících měsících vybrat ještě další milion dolarů a rozhodl se, že dalším investorům nabídne netradiční krytí jejich vkladů. Postaví proti nim jeden ze svých bytů v pražském Karlíně, jehož hodnota má aktuálně dosahovat právě zhruba na 30 milionů.
Investoři se tak budou moci jednoho dne – podle ideálního Semerádova scénáře při vstupu jeho firmy na burzu – rozhodnout, zda si v projektu ponechají podíl, nebo se nechají vyplatit z prodeje zmíněného bytu. „Celý výkon a život ve startupech je o motivaci a cílech, které si nastavíte. Pro mě je Mindzero extrémně důležitý projekt, v němž vidím velkou hodnotu, a proto jsem si řekl, že do toho chci jít all-in,“ vysvětluje trojnásobný otec, proč se rozhodl do byznysu zapojit i jeden ze svých bytů. Jeho plánem je být jedním z největších přispěvatelů k lepšímu zdraví lidí po celém světě. K tomu povede dlouhá cesta, ale první milníky má jasně naplánované.
V prosinci otevřelo Mindzero svou první pobočku na Myrtle Beach v Jižní Karolíně na východě Spojených států, a přestože nejde o žádnou velkou metropoli ani vyloženě startupové prostředí, má značný úspěch. „Za pár týdnů jsme se dostali v opakovaných měsíčních příjmech na čtyřnásobek našeho základního nájmu,“ pochvaluje si Semerád, který chce letos otevřít další čtyři pobočky, přičemž jedna vyroste i v Los Angeles, kde žije. A zatímco první pobočka prý byla relativně jednoduchá, protože se začínalo z nuly, teprve škálování projektu bude ta největší výzva. „Získat obzvlášť v dnešní době peníze na výstavbu dalších studií nebude jednoduché, ale zvládneme to,“ nepochybuje.
David Semerád za několik let, kdy žije na druhé straně Pacifiku, už naplno načichl k tamní podnikatelské kultuře, a tak jsou jeho plány „americky“ velké. V dalších dvou letech chce mít minimálně sto poboček a plán má rozkreslený až do roku 2030, kdy jich má být 3 500. „Mohl jsem se radovat z jedné fungující pobočky, ale důvod, proč jsem se odstěhoval do Ameriky, byl, že se mi líbí tamní podnikatelský přístup, kdy ještě nemáš ani dostavěnou první pobočku a už přemýšlíš, jak jich postavíš sto dalších,“ směje se.
Foto: Mindzero
První pobočka Mindzero v Jižní Karolíně
A jak tedy takové studio funguje? Celkový zážitek v padesáti minutách kombinuje speciální dechové cvičení, vedené soustředění, sauny, ledové koupele a terapie vonnými oleji spolu s technologiemi. Celá metoda se opírá o takzvanou hormezi, tedy postupnou relaxaci a otužování organismu prostřednictvím kontrolovaných dávek různorodých extrémních podmínek, například rychlým přechodem mezi horkou a studenou vodou. „Nejsme žádný podnik, kam se máte přijít spirituálně obohatit. Říkáme: Jsi vystresovaný? Tak přijď, pomůžeme ti,“ doplňuje Semerád, kterého celý život provází technologie všeho druhu, a tak nechybí ani v Mindzero.
Studia pro skupinové lekce jsou vybavena HD videoprojekcí, lasery, světelnými efekty, binaurálními nahrávkami zvuku a k dispozici je i elektromagnetická terapie nebo léčba červeným světlem. Jak už zaznělo, pro Semeráda je důležité, aby šlo o vědecky ověřené metody, které skutečně fungují a pomáhají. Proto do týmu přilákal například dánskou vědkyni a spisovatelku Susannu Søbergovou, která se do hloubky zajímá o otužování. Ve vědě i přístupu k našemu tělu se totiž neustále objevují nové poznatky a Mindzero chce svůj koncept vylepšovat a posouvat.
Přestože je třeba právě otužování v posledních letech velký trend, mnoho lidí podle Semeráda neví, jak ho správně praktikovat. „Kombinujeme přístupy, které fungují. Člověk nemá šanci vše sledovat, proto to děláme za něj a do 50 minut vložíme vše, co mu pomůže cítit se lépe a být odolnější vůči stresu,“ říká Semerád. Sám navštívil například seminář Wima Hofa, který se o popularizaci otužování v posledních letech významně zasadil, ale v Mindzero chce nabídnout mnohem lepší zážitek, než si z lekcí sám odnesl. Návštěva jeho studia má být podobně pohlcující a moderní, jako když si jdete zacvičit do vyhlášených posiloven Barry’s, kvůli kterým David Semerád se spoluzakladatelem STRV Lubo Smidem nedávno obletěl celý svět.
Právě Smidovi předal Semerád před lety vedení STRV a nakonec mu i odprodal část svého podílu. Ve Spojených státech se pak pustil do budování startupu Kindest, který chce změnit investování do dobra. Hned do rozjezdu získal desítky milionů korun od českého venture kapitálového fondu Credo Ventures, ale dnes už ani v něm aktivně nepůsobí. Na vše dohlíží jen jako člen představenstva. Kindestu se ale prý pod novým vedením podařilo otočit do černých čísel a Semerád dál věří, že z něj jednou bude nástroj, který bude využívat většina amerických neziskovek k fundraisingu. A jak vidí budoucnost v Mindzero? „Řídit STRV a Kindest mě hodně bavilo, ale Mindzero je pro mě životní náplň. Stavím si ten produkt tak trochu i pro sebe,“ usmívá se.
Poznámka redakce: CzechCrunch do startupu Mindzero investoval v srpnu 2023 prostřednictvím svého vehiklu CC Ventures.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.