Česká deskovka Kingdom Come spouští crowdfunding. V traileru ukazuje aplikaci, vojáky i opilce

Stolní hra nabídne rozmanité řešení situací – podobně jako předloha. A díky aplikaci také dabing, soundtrack a reakce na rozhodnutí hráčů.

Michal MančařMichal Mančař

kcgame

Foto: Boardcubator

Deskovka Kingdom Come promění sólo zážitek na společenskou zábavu

0Zobrazit komentáře

Středověká hra Kingdom Come: Deliverance už uspěla u hráčů videoher, nyní se z obrazovek přesune na stoly obývacích pokojů. Čeští deskoherní designéři z Boardcubatoru právě spouští crowdfundingovou kampaň na předělávku titulu od Warhorse Studios. A podle jejich vlastních slov má jít o „kulervoucí příběhovou hru reagující na rozhodnutí hráčů“. S tím pomůže třeba i prvek v deskovkách stále ne úplně obvyklý – interaktivní aplikace.

Moderní deskové hry si v bohatství možností, které poskytují, nijak nezadají s virtuálními protějšky. Stejně tak stolní adaptace české videohry Kingdom Come: Deliverance nabídne rozmanité postupy, jakými budou hráči moci dosáhnout cíle. Tedy přesně podle vzoru své předlohy od českého studia Warhorse, která na poměry her nadmíru realistickým způsobem představila dobrodružství v autentických středověkých kulisách předhusitských Čech.

„S nepřáteli tak budete moci jak bojovat, tak se jim vyhnout plížením, nebo střetu předejít výřečností. Jen na to jdeme trochu jiným způsobem než videohra. Přímo převádět digitální hru na deskovou totiž není ta nejlepší cesta,“ popsal pro CzechCrunch v rozsáhlém představení hry Martin Řehořík z brněnské firmy Boardcubator, která Kingdom Come: Deliverance – The Board Game vyvíjí a právě spouští kampaň na crowdfundingovém portálu Gamefound.

Počáteční cíl komunitního financování je vybrat během osmnácti dnů 100 tisíc eur, tedy 2,5 milionu korun. Překonání této mety nicméně tradičně povede k rozšířování nabízeného obsahu. Hra, která bude kompletně i v češtině, je zájemcům k mání buď za 130, nebo za 180 eur (3 200 nebo 4 400 korun) podle toho, jestli zvolí verzi s padesátkou figurek navíc. K tomu je však nutné ještě přičíst cenu za dopravu, jejíž výše ještě není finální.

kingdom-come-board-game

Foto: Boardcubator

Obsáhlé balení deskové hry Kingdom Come: Deliverace – The Board Game

Různorodá náplň, svoboda rozhodování a možnost vylepšovat herní postavy z ní činí komplexnější titul, než jsou oddychové párty deskovky na pár desítek minut. Současně ale nemá potenciální hráče vystrašit osmihodinovou herní dobou jako některé opravdu komplexní hry. K plynulému zážitku ze středověku má totiž pomoci nástroj ryze nestředověký – interaktivní aplikace.

Ta slouží nejen pro vykouzlení autentické atmosféry a coby příběhový průvodce hrou, ale také automaticky řeší náročnější výpočty a situace. „Nechceme, abyste počítali třicet různých hodnot a vlastností, ale stále chceme přinést realistický zážitek. A ty komplexnější herní mechanismy za hráče řeší právě aplikace,“ popsal přínos nástroje Řehořík. I díky aplikaci by tak až čtyři dobrodruzi měli výlet do 15. století zvládnout za večer. Takových výletů, tedy hratelných scénářů, hra samozřejmě nabídne hned několik.

Prostřednictvím softwaru navíc Kingdom Come doslova ožije. „Podle toho, co hráči udělají, nehráčské postavy pomocí aplikace reagují. Díky tomu ve hře vzniká živoucí svět, na který mají vliv hráči a jejich rozhodnutí,“ přiblížil Řehořík s nadsázkou umělou inteligenci, která v pozadí tahá za nitky. Takové řešení navíc přináší další dávku znovuhratelnosti, kdy zdánlivě známá kampaň může mít podle voleb hráčů rozdílný průběh.

V deskových hrách stále ještě celkem neobvyklý doplněk také znamená, že stolní hra na hráče doslova i promluví. Součástí aplikace je totiž profesionální dabing i zvukový doprovod včetně soundtracku, jenž dynamicky reaguje na volby hráčů. Jak takový zážitek ze hry může osazenstvu u stolu připadat, vtipně naznačuje hraný trailer, ve kterém se vedle hráčů u stolu zjeví i herní postavy jako živé.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na tvorbě deskové hry s Boardcubatorem se podíleli i přímo lidé z vývojářského studia Warhorse, které původní videohru vytvořilo. Ti nad vlastní stolní hrou sami dlouho uvažovali, ale reálné obrysy získala až po navázání spolupráce s Boardcubatorem, jenž měl naopak touhu stvořit příběhovou hru, která bude reagovat na rozhodnutí hráčů. Výsledek je podle tvůrců deskovky více než uspokojivý, hra se prý líbila i spoluzakladateli Warhorse Studios Martinu Klímovi.

Boardcubator na vývoj hry získal finanční injekci už před spuštěním komunitního financování. Částkou 800 tisíc korun ho v rámci programu Prototypuj a ověřuj podpořilo město Brno ve spolupráci s agenturou JIC. Finance designéři využili na dokončení prototypu hry, jejíž produkce patří vzhledem k velkému množství komponentů i kvůli zapojení aplikace k těm náročnějším.

Brněnské studio už má za sebou úspěšné hry Space Race o dobývání vesmíru a zjednodušeně řečeno variaci na tetrisové kostičky s názvem Project L. Oba tituly i jejich rozšíření už uspěly na Kickstarteru, známou platformu pro komunitní financování autoři za Gamefound vyměnili z prozaických důvodů. Umožňuje prý snazší správu financí, vyřizování objednávek a distribuci her. Ty by se k podporovatelům měly dostat v průběhu roku 2024.

kingdom-come-deskovka-04

Foto: Boardcubator

Desková verze Kingdom Come měla využívat i mobilní aplikaci

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Obří únik informací o GTA VI. Na internet se dostalo 90 videí z vývoje, leaker má i zdrojový kód

Hacker vypustil do světa hodinu videí z GTA VI a hrozí dalšími leaky. Vývojáři ze studia Rockstar potvrdili, že uniklé záběry jsou skutečné.

Michal MančařMichal Mančař

gta-v

Foto: Rockstar Games

Záběr z Grand Theft Auto V od Rockstar Games

0Zobrazit komentáře

Grand Theft Auto VI bude. O tom, že vývojáři slavné akční série ze studia Rockstar Games na pokračování pracují, informovali sami už začátkem roku. Téměř deset let od zatím posledního dílu to není žádný šok, možná šlo o nejméně překvapivé oznámení herního průmyslu za mnoho let. Nyní ale šestý díl veleúspěšné značky dostává mnohem konkrétnější obrysy – ale způsobem, jaký Rockstaru přidělává spoustu vrásek. Na internet totiž unikly desítky videí z vývoje šestého GTA.

V neděli se rozpoutala bouře, jakou herní komunita dlouho nepamatuje. Uživatel s přezdívkou teapotuberhacker na stránku GTA Forums věnovanou sérii Grand Theft Auto vypustil devadesát videí z vývoje očekávaného šestého dílu jedné z nejúspěšnějších herních značek v dějinách. Měl je získat přímo z aplikace Slack, kterou studio Rockstar podobně jako spousta jiných – a nejen technologických – firem využívá k interní komunikaci. Leaker také tvrdí (a i přezdívkou teapotuberhacker naznačuje), že právě on stojí i za nedávným hackem taxislužby Uber.

Dohromady padesát minut záběrů obsahuje snad vše, co z GTA udělalo fenomén. Jízdu v otevřeném městě, přestřelky s muži zákona, loupežné přepadení. Ale také návštěvu strip klubu, nadabované dialogy s dalšími postavami – nebo hráčem, či lépe řečeno testerem ovládanou hlavní hrdinku Lucii. To vše v rozhraní s viditelnými vývojářskými prvky, ale současně v překvapivě hratelném stavu. Nápisy Vice City zase naznačují zasazení do stejnojmenného fiktivního města, ve kterém se odehrává i jeden z dřívějších dílů GTA. Záběry nicméně ukazují současnost.

Herní vydavatel Take-Two Interactive v reakci na leak okamžitě vyrazil na křížovou výpravu a začal se dožadovat svých práv a stažení uniklého obsahu. Internet tak nyní sleduje, jak se sisyfovsky pokouší na různých platformách od YouTube přes Twitter až po Reddit co nejrychleji zamezit šíření balíku tří gigabajtů videí z vývoje. Spolu s ním navíc teapotuberhacker údajně získal i části zdrojového kódu nové hry i pátého dílu. Také měl vyzvat zástupce studia Rockstar či vydavatele Take-Two ke kontaktu. „Chci uzavřít dohodu,“ ohlásil na GTA Forums.

Původní únik informací doprovázela nejistota, jestli se skutečně jedná o záběry z šestého dílu série. Skutečnost, že zatím poslední GTA V vyšlo už před dlouhými devíti lety a samotné studio Rockstar Games práce na vývoji pokračování oznámilo, k tomuto závěru – spolu s přáním komunity – samozřejmě směřovala. Definitivní stvrzení spekulací nicméně zakrátko přinesl až respektovaný reportér Bloombergu Jason Schreier.

„Ne snad, že by o tom bylo příliš pochyb, ale zdroje z Rockstaru mi potvrdily, že se skutečně jedná o Grand Theft Auto VI. Jedná se samozřejmě o záběry z nedokončené verze hry. Je to jeden z největších úniků informací v dějinách videoher a pro Rockstar Games to je noční můra,“ tweetoval herní žurnalista. Na poslední větu navázal komentářem, že leak negativně ovlivní práce na novém titulu. Může například vést k omezení home officů, další a ještě vážnější dopady navíc mohou teprve přijít.

Pro Take-Two Interactive a Rockstar to je mimochodem během pár let už druhý boj s velkým prozrazením informací. Server TrustedReviews v únoru roku 2018 zveřejnil informace o pokračování kovbojského hitu Red Dead Redemption 2, které získal z interního dokumentu herní společnosti více než půl roku před vydáním hry. Netrvalo dlouho, než byl třaskavý článek nahrazen omluvou a jeho vydavatel donucen věc urovnat částkou přesahující milion liber, kterou Take-Two poukázalo charitativním organizacím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ani taková komplikace jako obrovský únik obsahu nicméně budoucí úspěch nového titulu nejspíš neohrozí. Série Grand Theft Auto si od své premiéry v roce 1997 vybudovala obrovskou fanouškovskou základnu, navíc ujela pořádný kus cesty a svým způsobem ilustrovala proměny herního průmyslu. Dva úvodní díly i rozšíření London 1969 nabídly shora viděnou akci odehrávající se prakticky ve dvou rozměrech, byť samotné grafické zpracování už pracovalo i s 3D grafikou. Do trojrozměrného světa se naplno proměnil až v roce 2001 titul s trojkou v názvu.

Následovaly úspěšné odbočky s podtituly Vice City a San Andreas, které se spolu s GTA III dočkaly loňského remasteru. Ten se v jednom z mála zaškobrtnutí ze strany tvůrců však kvůli rozpačitému technickému stavu setkal s vlažným přijetím. Zatím poslední díl známé značky GTA V vyšel už v roce 2013 a jeho popularitu tvůrci stále přiživují novým obsahem, což je investice, která se jim bohatě vyplácí.

Během téměř dekády na trhu totiž pátý díl GTA prodal 170 milionů kopií – druhý prodejně nejúspěšnější rok po tom premiérovém přišel dokonce v roce 2020 – a stal se druhou nejprodávanější hrou v dějinách za Minecraftem. To mu také vyneslo šest miliard dolarů v tržbách a status finančně nejúspěšnějšího produktu zábavního průmyslu. Laťka pro šestý díl, o kterém se dlouho spekulovalo, ale až současný únik o něm přinesl záplavu informací, je tedy nastavena extrémně vysoko.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.