Česká historická hra v top 10 na světě. Prodeje Last Train Home překonaly očekávání brněnských tvůrců

Desítky tisíc prodaných kopií, překonaný Cyberpunk, první příčka v Česku. Ashborne Games se svou prvotinou vyrazili za úspěchem.

Michal MančařMichal Mančař

ashborne-games-last-train-boxed-01

Foto: Ashborne Games

Postavu kapitána Langera si v nové české hře Last Train Home zahrál známý herec Karel Dobrý

0Zobrazit komentáře

České videohry umí zabodovat i ve světě. Ale že se probojují mezi nejprodávanější tituly světa – anebo že uspějí v Japonsku –, to už tak obvyklé není. Historická hra Last Train Home od domácích vývojářů z Ashborne Studios to dokázala. Strategie vyprávějící příběh československých legionářů v Rusku prožívá nesmírně povedenou premiéru.

Největší online obchod s PC hrami Steam pravidelně vydává statistiky prodejů. Mezi těmi celosvětově nejúspěšnějšími videohrami za minulý týden v nich najdete i český Last Train Home. Ten vyšel v úterý 28. listopadu, za období od svého uvedení až do následujícího úterý 5. prosince se umístil na sedmé příčce prodejnosti na populární platformě.

Šťastná sedmička mu patří mezi placenými hrami (a konzolí Steam Deck na prvním místě, Steam jinak do svého žebříčku zahrnuje i tituly zdarma, například oblíbenou online střílečku Counter-Strike. V celkovém globálním přehledu se hra od brněnského studia Ashborne Games – které se dostalo do dvacítky největších českých herních studií – nachází na i tak úctyhodné dvanácté příčce. Snad ani netřeba dodávat, že v Česku je historická strategie jednoznačnou jedničkou.

„Z hlediska prodejů se jedná o vyšší desítky tisíc kopií během prvního týdne, což je velmi slibný start,“ přibližuje míru úspěchu pro CzechCrunch zástupce studia Dominik Jícha. „Největší zájem je tradičně ze Spojených států. Na druhém místě je Německo, kde je velmi silná komunita hráčů strategických her a máme zde i sílu našeho vydavatele THQ Nordic,“ upřesňuje.

A Česko? „Velmi nás těší, že je na třetím místě. To se s ohledem na zázemí studia a téma hry dalo očekávat, i tak se ale v kontextu celkové velikosti trhu jedná o perfektní výsledek,“ přidává marketingový manažer. Výsledek je to nejen perfektní, ale do jisté míry i překvapivý. „Přijetí Last Train Home předčilo naše očekávání. Umístění v top ten na Steamu je pro nás důležitým milníkem a zásadním krokem vpřed v naší premiéře na poli strategických her s novou značkou,“ dodává Jícha.

Last Train Home je totiž první hrou relativně mladého studia, které však založili veteráni videoherního vývoje převážně ze známé společnosti Bohemia Interactive. „Nesmírně nás těší ohlasy z řad hráčů, novinářů, kolegů, rodin a přátel, kteří nastoupili na palubu Last Train Home a společně s námi prožívají cestu československých legií. Máme velkou radost z toho, že převládá velmi pozitivní dojem a že námi podaný příběh oceňují lidé z celého světa,“ říká šéf firmy Petr Kolář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Legionářská strategie za sebou v týdenním žebříčku zanechala například i polský megahit Cyberpunk 2077, který přitom v posledních týdnech zasáhla velká vlna obnoveného zájmu díky nově vydanému rozšíření a aktualizacím se spoustou nového obsahu. K prodejům přispěl i úspěch Last Train Home mezi prvními hráči a recenzenty. Na serveru Metacritic, který sbírá recenze z celého světa, si hra drží vysoké skóre 83 ze sta. Na Steamu ji kladně hodnotí 85 procent uživatelů.

O tom, že jde o mezinárodní úspěch, svědčí i jeden poměrně neočekávaný zdroj zahraniční popularity. „Překvapil nás vzestup zájmu o naši hru z Japonska. V tomto ohledu nám velmi pomohla dálková účast na Tokyo Games Show v září, kdy jsme byli osloveni tamním Českým centrem a zajistili jsme si účast na konferenci a výstavě českého velvyslanectví,“ vysvětluje Jícha.

Hra sází na velkou míru historické autenticity, na jejím vzniku se podílel i spolek Československá obec legionářská. Právě ze skutečného příběhu legionářů v Rusku po první světové válce Last Train Home vychází. Čeští a slovenští vojáci se kvůli geopolitické situaci museli do mladého Československa vydat východním směrem přes transsibiřskou magistrálu do Vladivostoku.

Hráči v Last Train Home legionáře ovládají v taktických bojích, ve strategické části hry se starají o své vojáky, jejich výstroj a výzbroj a o obrněný vlak. V prvních dojmech CzechCrunche z hraní Last Train Home se nešlo ubránit příznivému srovnání například s Commandos nebo Frostpunkem. Zážitku z Last Train Home přidávají i hrané scény s Karlem Dobrým v hlavní roli legionářského důstojníka nebo informativní encyklopedie.

Dílo brněnských vývojářů vyšlo na Steamu a na GOGu za cenu 40 eur (zhruba 950 korun), nově je na prvně jmenované platformě za obdobnou cenu k mání také v balíčku s oceňovaným titulem This War of Mine od polských 11 bit studios. Ten ukazuje strasti a hrůzy války z pohledu civilních obyvatel. „Je to pro nás velkou ctí. Věříme, že oba tituly k sobě dobře pasují svým mimoherním přesahem,“ uzavírá Jícha.

Tvůrce z Česka natočil oficiální trailery pro World of Warcraft. Dvě nová videa už viděly miliony hráčů

„Pro Blizzard jsme pracovali na více než šesti minutách videa,“ říká Radim Zeifart, oblíbený animátor a spolupracovník slavného herního studia.

Michal MančařMichal Mančař

boxed-blizzard-hurricane

Foto: Nice!

Trailery ke slavnému WoW přichystali Češi

0Zobrazit komentáře

Wrath of the Lich King a Cataclysm. Názvy, které videoherní fanoušci budou dobře znát – a stoprocentně je znají všichni fanoušci hry World of Warcraft. Jsou to doplňky základní hry, které do ni přidávaly nová dobrodružství, nepřátele a další obsah. A které znovuožívají díky oficiálním trailerům od českého videotvůrce známého pod přezdívkou Hurricane.

World of Warcraft spatřil světlo světa už před devatenácti lety, stále zůstává masivním online titulem. S přibývajícími roky ale přibývali i fanoušci volající po dřívějším, tradičnějším, klasičtějším zážitku. A tak před čtyřmi lety vyšel World of Warcraft: Classic, pomyslná proměna aktuální hry do stavu z před dvou dekád. Stejně jako původní WoW dostával rozšíření, tak i Classic se rozrostl o přídavky The Burning Crusade, Wrath of the Lich King a Cataclysm. A velkolepé trailery k nim tvoří Čech.

Herní komunita velmi dobře zná jeho přezdívku Hurricane, v civilním světě se jmenuje Radim Zeifart. Dříve World of Warcraft hodně hrál, dlouho se coby 3D animátor věnoval tvorbě videí, která se směle mohou měřit s oficiálními trailery herního studia Blizzard Entertainment. To nezůstalo bez povšimnutí. A tak se Zeifart – už z pozice spoluzakladatele postprodukčního studia Nice! – s Blizzardem domluvil na spolupráci.

Jejím zatím nejnovějším výsledkem je dvojice fantastických trailerů pro World of Warcraft: Classic. První video z října představuje hráčům klíčový okamžik příběhu jedné z ústředních postav, jak už napovídá jeho název Fall of the Lich King. „Každý fanoušek ví, jak Lich King vypadá, samotný Blizzard si na postavě velmi zakládá a obecně jde o velmi detailní model s komplexními animacemi, kouzly a simulacemi látky. Trefit se všem stranám do noty pro nás tedy znamenalo nejvíc práce,“ říká Zeifart.

Druhý trailer doprovází před měsícem oznámené rozšíření staronového Cataclysm. Upoutávka měla premiéru na nedávné konferenci BlizzCon v Los Angeles, kde ji kromě zástupců Blizzardu sledovaly tisíce fanoušků. Obě videa za pár týdnů nasbírala dohromady přes dva miliony zhlédnutí na YouTube. To pro znalce WoW nebude překvapením, Hurricane si už před tvorbou přímo pro Blizzard vybudoval v komunitě výraznou popularitu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oblíbenost jeho videotvorby vyústila v kontakt ze strany Blizzardu a domluvení první spolupráce. Loni se tak Zeifart proměnil z nesmírně nadaného fanouška na autora oficiálního traileru pro doplněk Wrath of the Lich King. „Už předtím proběhlo pár předchozích kontaktů, ty ale vyšuměly. Ale pak nám jednou do studia z ničeho nic přišel e-mail z marketingu Blizzardu ohledně příležitosti vytvořit trailer k Wrath of the Lich King Classic,“ popisoval před rokem pro CzechCrunch.

V době své premiéry měl tento první trailer okolo osmi set tisíc zhlédnutí, dnes už jich nasčítal přes 1,3 milionu. Blizzard dal najevo svou spokojenost, a i proto tehdy animátor tušil, že jen u jednoho videa to nemusí skončit. Tušení se potvrdilo doslova dvojnásobně. „Tento rok byl zatím největším testem, kterému naše studio čelilo. Pro Blizzard jsme pracovali na více než šesti minutách obsahu,“ říká dnes Zeifart.

Dva velké trailery – kromě nich Nice! vytvořili i dva menší – jsou výsledkem půlroční práce i zapojení nových technologií. Ty například usnadnily práci s efekty kouře a explozí. Anebo zautomatizovaly získávání trojrozměrných objektů ze hry, čímž několikaminutovou lidskou činnost zkrátily na pár sekund. Videa značky Hurricane totiž používají přímo herní assety, tedy například právě ty postavy hrdinů a příšer, které sami vidíte při hraní.

„Do budoucna jsme si odnesli hodně nových znalostí. A můžeme se díky tomu soustředit na tvůrčí aspekty celého procesu. Příští rok také zařazujeme do výroby hned několik nástrojů umělé inteligence. Ty zrovna testujeme a zjišťujeme, kde by nám mohly ušetřit hodiny úmorného klikání,“ uzavírá Zeifart. Spolupráce českých tvůrců a Blizzardu tak rozhodně nekončí.