Česká služba Remāngu přesouvá herní studia do cloudu. I obyčejný notebook díky ní dosáhne na brutální výkon

Kromě známých výhod cloudových řešení přináší služba od společnosti Revolgy určená videoherním tvůrcům řešení pro celou pipeline vývoje.

Michal MančařMichal Mančař

remangu-revolgy-boxedSpeciál

Foto: Revolgy

Jan Sechovec a Štěpán Kaiser, klíčoví muži společnosti Revolgy pro herní projekt Remāngu

Jsou cloudovým partnerem zaměřeným na cloudové platformy Amazon Web Services i Google Cloud a v obratu přesáhli miliardu korun. Své služby poskytují stovkám klientů prakticky po celém světě. Spolupracují například se startupem UiPath s hodnotou desítek miliard dolarů, s cyklistickou aplikací Rouvy nebo se společností Livesport. Velkou budoucnost cloudového byznysu ale firma Revolgy vidí ve videoherním vývoji.

I proto se Revolgy stala partnerem herního speciálu CzechCrunche, především si ale uvědomuje potenciál, který v sobě videoherní odvětví má. Sama společnost pomáhá v jeho naplňování produktem pojmenovaným Remāngu – zjednodušeně řečeno herním studiem v cloudu. „Gaming je velice specifická cílová skupina. Má vlastní nároky na zabezpečení, na výkon a na technologie, které dosud nikdo úplně nenaplňoval,“ říká Jan Sechovec, technologický ředitel Remāngu.

„Představte si to tak, že byste na svém obyčejném notebooku potřebovali rozjet váš nejnovější herní projekt v Unreal Enginu. Hardware laptopu na něj ale nestačí. Tak se připojíte na Remāngu, kde si nastavíte výkon pracovní stanice v cloudu, jaký zrovna potřebujete,“ doplňuje svého kolegu Štěpán Kaiser, šéf cloudových služeb v Revolgy. To vše samozřejmě se zaměřením na specifické potřeby herního vývoje.

Nejde o nadsázku, když zástupci Revolgy popisují Remāngu jako herní studio v cloudu. „Pokud zrovna potřebujete deset pracovních stanic, tak jich budete mít deset. Když sto, tak sto. V cloudu lze snadno škálovat,“ popisuje Sechovec. Služba funguje na takzvaném pay-as-you-go modelu a podporuje rychlé změny nastavení, a to klidně jen na pár chvil: „Když děláte každodenní grafickou práci, může vám stačit výkon průměrného hardwaru. Ale také nastávají okamžiky, kdy na hodinu potřebujete něco totálně brutálního.“ 

remangu-01

Foto: Revolgy

Služba Remāngu od společnosti Revolgy míří na videoherní vývojáře. V cloudu jim poskytuje herní studio

Od ostatních cloudových partnerů se Revolgy podle Kaisera liší zaprvé už několik let trvajícím a neustále sílícím zaměřením právě na služby pro herní průmysl. Zástupce Revolgy dokonce zmiňuje, že ani v globálním pohledu není v tomto směru kdovíjak silná konkurence. Zadruhé je Remāngu jiné tím, že se zaměřuje na celý proces vývoje, nejen jeho dílčí součásti. Na trhu totiž samozřejmě existují firmy, které připojení k pracovní stanici a možnost využití výkonného hardwaru v cloudu poskytují.

„Ale tím, že rozumíme tomu odvětví trochu hlouběji, nabízíme přes Remāngu celou pipeline videoherního vývoje. Od source code managementu přes propojení výtvarníků a vývojářů až po přípravu buildu hry k vydání,“ popisuje Sechovec. A s úsměvem dodává, že samotný herní vývoj, tedy napsání kódu nebo přípravu grafiky, musí ale pracovníci herních studií už zvládnout sami. Stejně jako třeba marketing. „My jsme nástroj, nejsme kreativní služba. Poskytujeme vývojářům technologie, aby mohli tvořit hry podle svých vizí,“ říká Sechovec.

Chceme z Remāngu mít nejen virtuální studio. Ale i tržiště, přes které se vývojáři propojí napříč projekty a s různými studii.

Porozumění videoherní scéně se nicméně v Revolgy nezrodilo přes noc. „Byli jsme jedním z prvních partnerů cloudové služby zaměřené na videoherní průmysl Amazon Web Services for Games. Díky tomu jsme se začali dostávat k hromadě zajímavých zákazníků včetně velkých firem ze Spojených států,“ popisuje Sechovec počátky většího videoherního zaměření Revolgy, které v následujících měsících a letech sílilo až do současné podoby. Dohody o mlčenlivosti mu nedovolují prozradit více, ale přidává, že mezi klienty jsou jak zahraniční, tak domácí herní společnosti.

Typickým uživatelem Remāngu jsou ale prý středně velká studia okolo několika desítek či stovky vývojářů. „A je celkem jedno, jakému žánru se věnují nebo jaký mají rozpočet. Může to být ‚tříáčková‘, tedy vysokorozpočtová hra, může to být mobilní titul,“ přibližuje CTO firmy. Častými uživateli jsou podle něj také týmy věnující se takzvanému co-developmentu. Tedy takové, které nevyvíjí vlastní titul, ale podporují jiné studio v jeho práci. Například při převodu hry z jedné platformy na druhou nebo v jedné úzce vymezené disciplíně.

bohuslav-dohnal-miroslav-vlasak-revolgy

Foto: Revolgy

Zakladatel Revolgy Bohuslav Dohnal a CEO firmy Miroslav Vlasák

Výhody cloudového vývojářského studia jsou v případě decentralizované práce nasnadě. Stejně tak se ukázaly během pandemické doby, kdy hry vznikaly s přispěním pracovníků pracujících z domova, z různých lokalit a hlavně s pomocí různého hardwaru. Dalším případem, kde se cloudové technologie obzvlášť dobře uplatňují, jsou multiplayerové hry. Vlastně nejen dobře – jak se oba muži z Revolgy shodují, online hry se bez cloudu jednoduše neobejdou.

Remāngu není pro Revolgy prvním spojením cloudu a herního průmyslu. Už dříve měla česká firma coby cloudový partner klienty z videoherní sféry. Postupně se ale gamingový byznys stal zdrojem až čtvrtiny byznysu společnosti, která za loňský rok dosáhla na 967 milionů korun v obratu a za rok 2023 se přehoupne přes miliardu.

„Přitom před dvěma lety pro nás tržby z herního odvětví byly skoro na nule. Teď ale vidíme jejich velice rostoucí tendenci. Naše vize je dokonce taková, že bychom z Revolgy udělali firmu primárně zaměřenou na gaming, aby herní byznys u nás hrál hlavní roli,“ říká Štěpán Kaiser.

A jakou v Revolgy vidí budoucnost pro Remāngu? „Rádi bychom z něj udělali tak trochu marketplace. Nejen cloudový nástroj a virtuální studio. Ale tržiště, přes které se jednotliví vývojáři a výtvarníci propojí napříč projekty a s různými studii,“ uzavírá Jan Sechovec.

CC Native

Partnerem článku je Revolgy