Česká spořitelna staví další byty na Černém Mostě i na Harfě. Chystá se ale i mimo Prahu

Společnost Dostupné bydlení České spořitelny se v Praze pustila už do čtyř projektů. Nově na nich spolupracuje s městskými částmi Praha 9 a 14.

Eliška NováEliška Nová

harfa-otv

Foto: Dostupné bydlení České spořitelny

Projekt Dostupného bydlení České spořitelny v pražské Harfě

0Zobrazit komentáře

Hned u metra na Černém Mostě vlastní městská část pozemek. Stavební povolení na něj má. Jen bylo ještě sepsáno na psacím stroji. Praha 14 se nyní rozhodla, že léta starý projekt opráší a hned u metra postaví cenově dostupné byty. Sekundovat jí u toho bude dceřinná společnost České spořitelny.

V budoucnu by tady mohlo být až 65 bytů s více než čtyřmi tisíci metry čtverečními užitné plochy. K tomu by měla vzniknout také nová pobočka městské knihovny a kontaktní místo úřadu městské části. To všechno pomůže vybudovat společnost Dostupné bydlení České spořitelny, která má v Česku za cíl přiblížit se bytovým fondem aspoň trochu Rakousku.

Mateřská skupina České spořitelny, rakouská Erste Group, ve Vídni spravuje tisíce nájemních bytů a podstatnou část z nich pronajímá. Byty, které spořitelna hodlá stavět v Česku, mají mít vždy zvýhodněné nájemné a určené budou pro takzvané preferované pracovní pozice, tedy například pro policisty, hasiče, zdravotní sestry, záchranáře nebo učitele.

Soukromá společnost se bude podílet na výstavbě, investuje do ní 200 milionů korun. Jinak jde o projekt Prahy 14. „Nestává se často, aby městská část sama realizovala výstavbu cenově dostupného bydlení tak, jak budeme svědky v Praze 14. Projekt se může stát příkladem pro další samosprávy, jak řešit stále palčivější problém cenově dostupného bydlení, který se stal už i jedním z prioritních politických témat,“ uvedl Marek Blaha, šéf Dostupného bydlení České spořitelny.

Dceřinka největší banky v Česku ale nespolupracuje jen s Prahou 14. Projekt má totiž také ve vedlejší městské části, té s číslovkou devět. Na Harfě by mělo vzniknout dokonce 220 bytů, i ty budou sloužit především preferovaným povoláním.

„Fakt, že byty připadnou jedné z klíčových profesí pro chod a rozvoj města, tedy zdravotníkům, učitelům a dalším, v konečném důsledku znamená, že se zlepší kvalita života nejen pro obyvatele Prahy 9,“ uvedl starosta městské části Tomáš Portlík.

Byty na Harfě by měly mít nízkou energetickou náročnost, takže obyvatelé ušetří i za energie. Na výběr bude z bytů jedna až tři plus kk, nejvíc bude ale těch menších s jednou až dvěma místnostmi a kuchyňským koutem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Bydlení je nejhůře dostupné za 25 let. To je realita, se kterou musíme bojovat jak na úrovni města, tak na úrovni jednotlivých městských částí. Memorandum, které jsme uzavřeli s Dostupným bydlením České spořitelny, zajistí výstavbu dalších cenově dostupných nájemních bytů,“ dodal Portlík.

Nájemné v dostupných bytech je standardně o dvacet procent levnější oproti tomu běžnému. Začíná na 9 600 korunách měsíčně. Dostupné bydlení České spořitelny už začalo s výstavbou šesti stovek takových bytů. Všechny jsou v hlavním městě.

Další projekt, který firma chystá, by už měl být mimo metropoli. K pořízení nového bytu v Česku je v průměru potřeba patnáct ročních platů, v Praze je to dokonce devatenáct a podle Dostupného bydlení ČS na jednu nabídku nájemního bydlení připadá až 36 zájemců.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Penta chce stavět od Transgasu až po Karlín. Vybudujeme moderní centrum Prahy, hlásí Dospiva

Miliardář Marek Dospiva se na konferenci Money Maker rozmluvil o svých plánech v centru Prahy. Počítá i se střechou nad kolejištěm hlavního nádraží.

Eliška NováEliška Nová

Marek Dospiva

Foto: Jan Nechvíle/CzechCrunch

Marek Dospiva na konferenci Money Maker

0Zobrazit komentáře

Když Penta ještě sídlila v kancelářské části hotelu Marriott v těsném sousedství pražského Masarykova nádraží, její spolumajitel Marek Dospiva se tehdy moc rád díval ze střechy dolů. Ne snad, že by v tom našel nějaké zalíbení. Právě naopak. Dospivovi vadilo, co vidí. O pár let později udělala Penta první krok k tomu, aby metropoli proměnila. Tak vznikl plán na přebudování pražského centra.

„Když jsem byl malý, musel jsem sekat travnaté pásy u chodníku, kam se sousedovic psi chodili vyběhat. Už tehdy mi vadil všechen ten nepořádek okolo. V tom krásném centru, na které jsem se koukal z Marriottu, byla zanedbaná brownfieldová část, kam nikdo nechce jít. A je to hanba,“ uvedl jeden ze zakladatelů Penty na Money Makeru, největší investiční konferenci v Česku, jíž pořádá CzechCrunch.

Mezi lety 2004 a 2007 uzavřely České dráhy smlouvy s investory v čele s ING Real Estate o revitalizaci Masarykova nádraží. Když se Dospiva tenkrát ze střechy Marriottu začal pídit, komu pozemky patří, narazil právě na ING. „Tou dobou odcházeli z trhu, takže jsme koupili jejich pozemky a zasadili první vlaječku na Masarykově nádraží,“ popsal jeden z nejbohatších Čechů.

Od té doby se společnost strategicky posouvá dál a dál. Druhým zářezem byla budova někdejšího Rudého práva, kterou nechala Penta zbourat a postavila na místě svoje nové sídlo – Florentinum. Marek Dospiva byl znovu na střeše a pořád se mu nelíbilo, co vidí.

Koleje hlavního nádraží chce Penta zastřešit hned v několika částech

„Nabízelo se vyčistit celou Masaryčku. To jsme udělali se Zahou, která se rozpřáhla až za magistrálu, na pozemky ČSAD,“ popsal miliardář začátek spolupráce s ateliérem světoznámé architektky Zahy Hadid, ze které nakonec vznikla jen část, a to nedávno dokončená budova, která dostala jednoduše jméno Masaryčka.

Ale co teď? Masaryčkou to rozhodně nekončí. Ostatně na konci letošního listopadu se znovu přiblížila k životu ona vize, do které se rozpřáhla právě před několika lety zesnulá Zaha Hadid. Penta koupila nikoli pozemky ČSAD, ale celou společnost ČSAD Praha Holding a spolu s ní také kompletní nádraží na Florenci. Obchod před nedávnem potvrdil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Ze střechy Florentina je ale pořádný výhled. A to i na Vinohradskou třídu, kde Penta spolu s developerem PSN koupila pozemek pod někdejším Transgasem, brutalistickou budovou ze sedmdesátých let, kterou nechala zdemolovat a v místě nyní chystá bytový dům. „Bude tam minimálně stejně hezká budova,“ říká miliardář s nadsázkou.

Jen kousek od Vinohradské, konkrétně v Italské ulici naproti Vysoké škole ekonomické, pak Penta vybudovala komplex několika budov nazvaných Churchill. Sídlí tam Deloitte, Fortuna, kterou mimochodem Penta vlastní, a je tam také bytový dům. A právě mezi Churchillem a někdejším Transgasem nyní chystá developer velké věci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nakoupili jsme pozemky nad hlavním nádražím a pevně věříme, že ho zastřešíme. Prodloužíme tak Vinohradskou ulici směrem do centra,“ vylíčil šéf Penty na Money Makeru.

Developer má v plánu přestřešit podstatnou část kolejiště, což by znamenalo přemostění nejen v návaznosti na Vinohradskou třídu, ale také na druhé straně, u Churchilla. O něčem podobném ostatně už nyní Penta jedná se všemi zúčastněnými stranami, to znamená s hlavním městem i Správou železnic.

„Záměr byl Správě železnic představen. Mělo by se jednat o platformu, která by překryla nástupiště číslo 5, 6 a 7 až k Žižkovu. Ta jsou umístěna mimo stávající hlavní zastřešení,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí státní společnosti Jan Nevola.

V nejbližší době s Pentou vytvoříme pracovní skupinu, která bude prověřovat možnost realizace jejich záměru s ohledem na projekty Správy železnic,“ doplnil. Na plány nad hlavním nádražím nedávno upozornil také deník E15. Šéf Penty mimo jiné uvedl, že doufá ve zklidnění magistrály.

money-maker202312

Foto: Jan Nechvíle/CzechCrunch

Marek Dospiva z Penty na konferenci Money Maker

Přestřešení kolejiště hlavního nádraží není nová úvaha. Před několika lety o něčem podobném hovořil i tehdejší generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Ideu si nechal prověřit také pražský Institut plánování a rozvoje. „Průchod na Žižkov, kudy denně projde na dvacet tisíc lidí, naznačuje, že by to dávalo velký smysl,“ dodal k úvahám mluvčí společnosti Penta Real Estate Martin Lánský.

Dodal, že podobně nyní uvažuje i celá řada jiných evropských metropolí, například Londýn, kde vznikla studie, podle které by se nad místní kolejiště vešlo až tři sta tisíc nových bytů. „Žádný větší detail v tuto chvíli na papíře není, jsme stále ve fázi vize. Máme zájem ji se Správou železnic a Prahou rozvíjet a určitě si to vyžádá širší debatu,“ doplnil Lánský.

Přes koleje se chce developerská společnost dostat až k Florenci, odtud dál do Karlína, čehož dosáhne právě zastavěním pozemků, které nyní developer koupil spolu s ČSAD. Zástavba by měla sahat až k hotelu Hilton v Pobřežní ulici v Karlíně. „To je naše vize a my vize naplňujeme. Vznikne tak moderní centrum města, jediný možný Central Business District, kde počítáme s více než sto tisíci metry kancelářských ploch a také s byty,“ popsal svůj záměr Dospiva.

V části za magistrálou by jich mělo být minimálně čtyřicet procent, klidně i víc, to ale bohužel naráží na současné hygienické normy. Byť by tedy byla možná větší poptávka po bytech, je to komplikované,“ doplnil úspěšný developer a investor. „Chceme být na každý kousek betonu, který tady vylijeme, hrdí. Doufám, že to stihneme, než umřeme,“ uzavřel.