Česká vývojářská firma eMan má za sebou úspěšný rok 2020. Vstoupila na burzu a utržila přes 175 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

horyna-eman

Foto: eMan/CzechCrunch

Spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti eMan Jiří Horyna

0Zobrazit komentáře

Softwarovým firmám se navzdory složité situaci na trhu daří. Tak zní vzkaz tuzemské IT firmy eMan, která po svém vstupu na burzu v srpnu minulého roku potvrdila své ambice a hlásí nejlepší hospodářské výsledky v historii. Její loňské obraty dosáhly výše 175,3 milionu korun, čímž překonaly původní plán o pět milionů korun a meziročně se zvýšily o 4,5 procenta.

Ještě více společnost překonala svá očekávání ziskovosti. EBITDA, tedy zisk před úroky, odpisy a daněmi, dosáhla 12,5 milionu korun, což je o téměř 10 milionů korun více, než kolik eMan prezentoval investorům při vstupu na burzu. Po odečtení úroků, daní a odpisů pak firma vykázala hospodářský výsledek v hodnotě 2,4 milionu korun. Jako jeden z nejdůležitějších faktorů růstu eMan označil zájem o digitalizaci firem.

„Koronavirus otřásl celosvětovou ekonomikou způsobem, jaký si dovedl představit jen málokdo z nás. Segment IT je ale všeobecně považován za jednoho z ‚vítězů‘ tohoto složitého období. Společnosti si právě v této situaci uvědomily důležitost digitalizace, a díky tomu i přirozeně rostl zájem o naše služby,“ komentuje Jiří Horyna, výkonný ředitel společnosti eMan.

„Výsledky za loňský rok jsou možná překvapivé, ale pro nás určitě ne nečekané. Koronavirus sice na určitou dobu zbrzdil skoro všechny obchodní aktivity. Velmi rychle ale obnažil velké rezervy v oblasti digitalizace u mnoha tuzemských podniků a nebojím se říct, že IT trh zažil loni rekordní čísla,“ dodává Horyna, který nám proces vstupu eMana na burzu popsal blíže v srpnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na pražské burze Start společnost loni upsala 914 tisíc akcií v celkové hodnotě 46,6 milionu korun. Jedna akcie se tak prodávala za 51 korun za kus, počet objednávek investorů přitom předčil nabídku o 111 procent. Aktuálně se firma obchoduje na úrovni 72 korun za akcii. Jejich cena tak vyrostla o více než 41 procent.

eMan, mezi jehož klienty patří Škoda Auto, ČSOB, PPL, ČEZ nebo E.ON, do budoucna počítá s dalším růstem a letos by chtěl v obratu poprvé přeskočit hranici 200 milionů korun, v delším výhledu do roku 2024 pak počítá s 350 miliony korun. Zvyšovat by se měl i zisk.

Disney+ se blíží 100 milionům předplatitelů. Na čtyřletý cíl dosáhla za 14 měsíců, ale za cenu snížených zisků

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mandalorian2

Foto: Lucasfilm

Záběry z druhé série seriálu The Mandalorian na Disney+

0Zobrazit komentáře

Zábavní parky a kina, hlavní zdroje příjmů Disneyho, už dlouho jsou a nejspíš ještě dlouho budou krvácet. Hodnota akcií firmy ale směle pokračuje vzhůru. Streamovací služba Disney+ je totiž nezastavitelná a nedlouho po oslavení prvních narozenin hlásí už 94,9 milionu předplatitelů, přičemž dosažení stamilionového milníku je otázkou týdnů. Přitom se teprve chystá do Evropy včetně Česka a její nabídka originálního obsahu se teprve rozjíždí.

Znamená to, že The Mandalorian, Hamilton, Duše, několik stovek hodin starších titulů a rozsáhlá karanténa pro Disney+ zajistily meziroční nárůst o 73 procent na obrat 3,5 miliardy dolarů. Nebýt spuštění služby asi tři měsíce před rozpoutáním pandemie, firma by se dostala do velkých problémů. Byť jsou ale příjmy mediálního konglomerátu za první fiskální čtvrtletí roku 2021 o pětinu nižší než o rok dříve, vzhledem k výpadkům parků či kin jde o skvělý výsledek.

Ten opět ukazuje, jak rychle se streamovaný obsah stal jedním z pilířů příjmů zábavního giganta. Původně se předpokládalo, že Disney+ dosáhne mezi 60 a 90 miliony předplatitelů do roku 2024. Místo toho jich už dnes může být ve skutečnosti přes 100 milionů, protože zveřejněná čísla platí pro počátek ledna, tedy za prvních 14 měsíců fungování. Od té doby navíc vyšel druhý seriálový blockbuster služby, WandaVision ze světa Marvelu.

wandavision

Foto: Disney

Paul Bettany a Elizabeth Olsen v marvelovském seriálu WandaVision na Disney+

Už při minulém ohlašování výsledků si proto Disney+ po restrukturalizaci mateřské firmy s větším zaměřením na online obsah stanovilo nový, ambicióznější cíl. Věří, že by se do roku 2024 mohlo chlubit mezi 230 a 260 miliony předplatitelů a ziskovostí. Celé Disney má navíc v záloze ještě další dvě streamovací služby, Hulu a ESPN+. Za ně si letos v lednu platilo 39,4, respektive 12,1 milionu lidí. 

Ačkoliv je u zábavního obra prostor pro kritiku problematického přístupu k zaměstnancům, ústupků Číně nebo byznys modelu založeném na neúprosném vytěžování populárních franšíz, schopnost firmy zajistit si publikum je nepopiratelná. Podobně jako jsme to nedávno řešili u Spotify, také zde je ovšem rapidní expanze vykoupena nižším ziskem na uživatele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při spuštění v listopadu roku 2019 vyšlo předplatné Disney+ na 6,99 dolaru, což platí dodnes. Průměrný zisk na uživatele (ARPU) se za tu dobu snížil z původních 5,56 dolaru na 4,03 dolaru. Důvodem jsou slevy při spojení služby do balíčku s dalšími, promo akce nebo nízké ceny v Indii a Indonésii. Jelikož ty představují rychle se zvětšující trh, mohly by způsobovat další snižování průměrného zisku. Disney+ proto v USA o dolar zdraží.

Stále přitom bude asi na polovině ceny předplatného Netflixu, který má 204 milionů platících diváků. Právě tento fakt nedávno zmiňovali lidé z vedení krále streamování jako jeden z důvodů, proč jsou srovnání s Disney+ poněkud zavádějící. Podle odhadů serveru Statista na konci roku 2020 dosahovalo ARPU Netflixu přes deset dolarů, více než dvojnásobek jeho hlavního konkurenta.

disney-pixar-soul

O svátcích Disney+ lákalo na novinku od Pixaru Duše

Poměrně těžko srovnatelný je i streamovaný obsah obou společností. Netflix se stále těší statusu velkého disruptora Hollywoodu, který je ochotný investovat do riskantních projektů a vytvářet nečekané hity jako Irčan nebo Bridgerton. Disney je naproti tomu spíše velká továrna na relativně úzký rozsah námětů, vycházející nejčastěji z archivu duševního vlastnictví firmy. Pořád se točí hrané verze animovaných klasik, marvelovky nebo Star Wars.

Vedení Disneyho to nyní vnímá jako výhodu. „Bohaté duševní vlastnictví z naší bezkonkurenční sbírky značek a franšíz nám dává velké množství příběhů a postav, z nichž můžeme na Disney+ a našich ostatních streamovacích službách těžit,“ říká ředitel firmy Bob Chapek. Třeba klesající zájem o novou trilogii Star Wars nebo finanční selhání filmu Solo: Star Wars Story ale ukazují, že značky a franšízy automaticky neznamenají úspěch.

Kina jsou pořád zásadní

Souboj na poli streamování zkrátka není vůbec jednoznačný. V dohledné době tak pro Disney zůstane zásadní klasičtější kinodistribuce blockbusterů, která mimo pandemii dosahuje několikanásobku současných příjmů streamovací služby firmy. Pro letošní sezónu to platit nejspíš nebude, avšak několik stovek milionů do kasy by mohla přinést Black Widow. Momentálně je její premiéra stanovena exkluzivně pro kina na květen, přičemž se bude sledovat vývoj pandemie a zájem diváků.

I kdyby se přeci jen zase nedočkali, v pohodlí domova si budou moci vychutnat například marvelovské seriály The Falcon and the Winter Soldier v březnu nebo Loki v květnu. Ve druhé polovině letošního roku by se k nim oficiálními cestami mělo konečně dostat i české publikum. Oficiálně datum startu v Česku však zatím není známé.

Disney+ má nicméně do Evropy navíc dorazit spolu se službou Star nabízející tituly i výhradně pro dospělé diváky. V následujících letech se pak plánuje desítky novinek Marvelu, Lucasfilmu, Pixaru a dalších

black-widow

Foto: Falcon

Black Widow v kinech uvidíme už v létě