Softwarovým firmám se navzdory složité situaci na trhu daří. Tak zní vzkaz tuzemské IT firmy eMan, která po svém vstupu na burzu v srpnu minulého roku potvrdila své ambice a hlásí nejlepší hospodářské výsledky v historii. Její loňské obraty dosáhly výše 175,3 milionu korun, čímž překonaly původní plán o pět milionů korun a meziročně se zvýšily o 4,5 procenta.
Ještě více společnost překonala svá očekávání ziskovosti. EBITDA, tedy zisk před úroky, odpisy a daněmi, dosáhla 12,5 milionu korun, což je o téměř 10 milionů korun více, než kolik eMan prezentoval investorům při vstupu na burzu. Po odečtení úroků, daní a odpisů pak firma vykázala hospodářský výsledek v hodnotě 2,4 milionu korun. Jako jeden z nejdůležitějších faktorů růstu eMan označil zájem o digitalizaci firem.
„Koronavirus otřásl celosvětovou ekonomikou způsobem, jaký si dovedl představit jen málokdo z nás. Segment IT je ale všeobecně považován za jednoho z ‚vítězů‘ tohoto složitého období. Společnosti si právě v této situaci uvědomily důležitost digitalizace, a díky tomu i přirozeně rostl zájem o naše služby,“ komentuje Jiří Horyna, výkonný ředitel společnosti eMan.
„Výsledky za loňský rok jsou možná překvapivé, ale pro nás určitě ne nečekané. Koronavirus sice na určitou dobu zbrzdil skoro všechny obchodní aktivity. Velmi rychle ale obnažil velké rezervy v oblasti digitalizace u mnoha tuzemských podniků a nebojím se říct, že IT trh zažil loni rekordní čísla,“ dodává Horyna, který nám proces vstupu eMana na burzu popsal blíže v srpnu.
Na pražské burze Start společnost loni upsala 914 tisíc akcií v celkové hodnotě 46,6 milionu korun. Jedna akcie se tak prodávala za 51 korun za kus, počet objednávek investorů přitom předčil nabídku o 111 procent. Aktuálně se firma obchoduje na úrovni 72 korun za akcii. Jejich cena tak vyrostla o více než 41 procent.
eMan, mezi jehož klienty patří Škoda Auto, ČSOB, PPL, ČEZ nebo E.ON, do budoucna počítá s dalším růstem a letos by chtěl v obratu poprvé přeskočit hranici 200 milionů korun, v delším výhledu do roku 2024 pak počítá s 350 miliony korun. Zvyšovat by se měl i zisk.
Zábavní parky a kina, hlavní zdroje příjmů Disneyho, už dlouho jsou a nejspíš ještě dlouho budou krvácet. Hodnota akcií firmy ale směle pokračuje vzhůru. Streamovací služba Disney+ je totiž nezastavitelná a nedlouho po oslavení prvních narozenin hlásí už 94,9 milionu předplatitelů, přičemž dosažení stamilionového milníku je otázkou týdnů. Přitom se teprve chystá do Evropy včetně Česka a její nabídka originálního obsahu se teprve rozjíždí.
Znamená to, že TheMandalorian, Hamilton, Duše, několik stovek hodin starších titulů a rozsáhlá karanténa pro Disney+ zajistily meziroční nárůst o 73 procent na obrat 3,5 miliardy dolarů. Nebýt spuštění služby asi tři měsíce před rozpoutáním pandemie, firma by se dostala do velkých problémů. Byť jsou ale příjmy mediálního konglomerátu za první fiskální čtvrtletí roku 2021 o pětinu nižší než o rok dříve, vzhledem k výpadkům parků či kin jde o skvělý výsledek.
Ten opět ukazuje, jak rychle se streamovaný obsah stal jedním z pilířů příjmů zábavního giganta. Původně se předpokládalo, že Disney+ dosáhne mezi 60 a 90 miliony předplatitelů do roku 2024. Místo toho jich už dnes může být ve skutečnosti přes 100 milionů, protože zveřejněná čísla platí pro počátek ledna, tedy za prvních 14 měsíců fungování. Od té doby navíc vyšel druhý seriálový blockbuster služby, WandaVision ze světa Marvelu.
Foto: Disney
Paul Bettany a Elizabeth Olsen v marvelovském seriálu WandaVision na Disney+
Už při minulém ohlašování výsledků si proto Disney+ po restrukturalizaci mateřské firmy s větším zaměřením na online obsah stanovilo nový, ambicióznější cíl. Věří, že by se do roku 2024 mohlo chlubit mezi 230 a 260 miliony předplatitelů a ziskovostí. Celé Disney má navíc v záloze ještě další dvě streamovací služby, Hulu a ESPN+. Za ně si letos v lednu platilo 39,4, respektive 12,1 milionu lidí.
Ačkoliv je u zábavního obra prostor pro kritiku problematického přístupu k zaměstnancům, ústupků Číně nebo byznys modelu založeném na neúprosném vytěžování populárních franšíz, schopnost firmy zajistit si publikum je nepopiratelná. Podobně jako jsme to nedávno řešili u Spotify, také zde je ovšem rapidní expanze vykoupena nižším ziskem na uživatele.
Při spuštění v listopadu roku 2019 vyšlo předplatné Disney+ na 6,99 dolaru, což platí dodnes. Průměrný zisk na uživatele (ARPU) se za tu dobu snížil z původních 5,56 dolaru na 4,03 dolaru. Důvodem jsou slevy při spojení služby do balíčku s dalšími, promo akce nebo nízké ceny v Indii a Indonésii. Jelikož ty představují rychle se zvětšující trh, mohly by způsobovat další snižování průměrného zisku. Disney+ proto v USA o dolar zdraží.
Stále přitom bude asi na polovině ceny předplatného Netflixu, který má 204 milionů platících diváků. Právě tento fakt nedávno zmiňovali lidé z vedení krále streamování jako jeden z důvodů, proč jsou srovnání s Disney+ poněkud zavádějící. Podle odhadů serveru Statista na konci roku 2020 dosahovalo ARPU Netflixu přes deset dolarů, více než dvojnásobek jeho hlavního konkurenta.
O svátcích Disney+ lákalo na novinku od Pixaru Duše
Poměrně těžko srovnatelný je i streamovaný obsah obou společností. Netflix se stále těší statusu velkého disruptora Hollywoodu, který je ochotný investovat do riskantních projektů a vytvářet nečekané hity jako Irčan nebo Bridgerton. Disney je naproti tomu spíše velká továrna na relativně úzký rozsah námětů, vycházející nejčastěji z archivu duševního vlastnictví firmy. Pořád se točí hrané verze animovaných klasik, marvelovky nebo Star Wars.
Vedení Disneyho to nyní vnímá jako výhodu. „Bohaté duševní vlastnictví z naší bezkonkurenční sbírky značek a franšíz nám dává velké množství příběhů a postav, z nichž můžeme na Disney+ a našich ostatních streamovacích službách těžit,“ říká ředitel firmy Bob Chapek. Třeba klesající zájem o novou trilogii Star Wars nebo finanční selhání filmu Solo: Star Wars Story ale ukazují, že značky a franšízy automaticky neznamenají úspěch.
Kina jsou pořád zásadní
Souboj na poli streamování zkrátka není vůbec jednoznačný. V dohledné době tak pro Disney zůstane zásadní klasičtější kinodistribuce blockbusterů, která mimo pandemii dosahuje několikanásobku současných příjmů streamovací služby firmy. Pro letošní sezónu to platit nejspíš nebude, avšak několik stovek milionů do kasy by mohla přinést Black Widow. Momentálně je její premiéra stanovena exkluzivně pro kina na květen, přičemž se bude sledovat vývoj pandemie a zájem diváků.
I kdyby se přeci jen zase nedočkali, v pohodlí domova si budou moci vychutnat například marvelovské seriály The Falcon and the Winter Soldier v březnu nebo Loki v květnu. Ve druhé polovině letošního roku by se k nim oficiálními cestami mělo konečně dostat i české publikum. Oficiálně datum startu v Česku však zatím není známé.
Disney+ má nicméně do Evropy navíc dorazit spolu se službou Star nabízející tituly i výhradně pro dospělé diváky. V následujících letech se pak plánuje desítky novinek Marvelu, Lucasfilmu, Pixaru a dalších
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.