České banky už nevzhlíží k Zonky s takovým respektem a mění se trh. Proč Home Credit zařízl jejich expanzi
Pavel Novák, CEO Zonky
Velké plány s expanzí po Evropě, budování nového globálního brandu a také nový investor. O tom ještě před několika týdny s úsměvem hovořil šéf tuzemské půjčkové služby Zonky Pavel Novák. Jenže teď je všechno jinak. Zonky za hranice vůbec nevykročí, nový brand Benxy se ukládá k ledu a plánovaný rychlejší růst je ve hvězdách.
Co se stalo? Podle našich informací si Pavel Novák skutečně nevymýšlel, když koncem loňského i začátkem letošního roku hovořil o tom, že se Zonky chystají vstoupit do Španělska. Ostatně pro ty účely se firma stojící za Zonky před pár měsíci přejmenovala na Benxy, což měla být nová evropská značka platformy, na níž si mezi sebou lide půjčují peníze.
Klíčové však je, že za Zonky stojí finanční skupina Home Credit, patřící do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která celé Zonky platí. A její šéfové teď luskli prsty a prakticky ze dne na den ambiciózní plány na expanzi fintechového projektu shodili ze stolu. Stejný osud pak potkal Velvon, což měla být nová digitální banka v Německu.
„Nové vedení skupiny Home Credit International, do které patříme, pečlivě zvážilo plány Zonky v zahraničí, a rozhodlo upustit od záměru rozšířit činnost Zonky do zahraničí,“ uvedl pro CzechCrunch Jan Sladovník, marketingový šéf Zonky. Bral se prý mimo jiné ohled na vývoj světové ekonomiky a firma se teď bude plně soustředit na český trh.
Rozhodnutí to bylo minimálně pro Zonky nečekané. Vše se připravovalo na vstup do Španělska a podle našich informací ho Home Credit zastavil skutečně ze dne na den. Neodnesly to jen expanzní plány Zonky, ale také projekt Velvon, který představoval novou banku, budovanou po vzoru Air Bank pro německý trh.
„Velvon měla být moderní digitální banka pro Německo. Vývoj začal bezmála před dvěma roky. Já jsem se k týmu připojil po prvních pěti měsících a měl jsem pomoci s přenesením některých konceptů, které jsme úspěšně implementovali v Zonky. Zonky i Velvon patřily do stejného impéria Petra Kellnera,“ popsal na svém blogu Roman Pichlík, který vedl vývoj a o zastavení projektu se s kolegy dozvěděl minulý týden.
Home Credit se chtěl původně se svými digitálními finančními službami rozšiřovat i po Evropě, ale nakonec zařadil zpátečku. Vedle svého domácího trhu (pokud za něj budeme brát ten český, byť samotný Home Credit International je dnes holandská firmu) se chce nyní skupina soustředit především na svůj byznys v Asii.