České dráhy zvýhodňují online nákupy. Nově při nich automaticky odškodní za hodinové zpoždění
Cílem národního dopravce je, aby až polovina cestujících nakupovala elektronicky. Odškodnění dostanou nejen automaticky, ale i za jakoukoli jízdenku.
Kdo jednou neuvízl, jako by snad ani nebyl. Podle dat Správy železnic mělo sice průměrné zpoždění vlaků během letošního léta jen 3,24 minuty, jde ale o hodnotu vypočítanou v rámci celé sítě. Kdo jezdí vlakem na denní bázi, ví, že zpoždění je vcelku běžná věc. Za ta, která trvají víc než hodinu, České dráhy nyní vyplatí odškodnění cestujícím, aniž by si o to požádali. Tedy aspoň těm, kdo si koupili jízdenku online.
Novinka platí od listopadu. Kromě nákupu elektronické jízdenky je podmínkou také to, že musí jít o vnitrostátní spoj od národního dopravce a musí to být přímá jízda bez přestupu. „Pokud bude systém u vlaku v cílové stanici jízdenky evidovat zpoždění vyšší než šedesát minut a jízdenka byla ve vlaku zkontrolována průvodčím, systém se postará o automatické vyplacení odškodného. Tato jízdenka tak nemusí být vázána na konkrétní spoj,“ vysvětluje společnost. Cestující by měl obdržet zhruba do dvou dnů e-mail o vypořádání a následně mu bude částka vyplacena na účet.
České dráhy zároveň pro uživatele nakupující online ruší opatření, podle kterého se odškodnění vyplácí až od určité ceny jízdenky. Koho totiž jízdenka při nákupu na klasické pokladně stojí méně než 360 korun, má při hodinovém zpoždění smůlu a nedostane nic. To samé platí u nákupu jízdenky za méně než 180 korun v případě dvouhodinového zpoždění. Jde navíc o ceny za jednosměrné, nikoli zpáteční jízdenky.
Tato pravidla jsou totožná ve všech zemích evropské sedmadvacítky, nově ale neplatí pro cestující, kteří buď nakoupili na e-shopu, nebo s aplikací Můj vlak.