České FAPI samo prodává i fakturuje, obchod s ním automatizují tisíce uživatelů

Přes tuzemský nástroj ročně protečou stovky milionů korun. Formulář si uživatelé vytvoří sami i bez znalosti programování či shánění programátora.

Peter BrejčákPeter Brejčák

reditel-fapi-jiri-slischka

Foto: FAPI

Ředitel FAPI Jiří Slischka

Zejména u drobných podnikatelů je tento problém o to větší. Rádi by se soustředili na hlavní práci jako nákup a prodej zboží, mapování trhu i zákaznických potřeb, místo toho ale musí hodně času věnovat otravné administrativě. Pomocnou ruku jim však nabízejí různé nástroje, které rutinní činnosti automatizují. Mezi ně se řadí i české FAPI, které jim pomáhá zvládat samotný prodejní proces a související činnosti.

FAPI funguje jako prodejní formulář, který si obchodník vloží například na svůj web, kde sbírá údaje od zákazníků, automaticky vytváří a rozesílá faktury, ověří zaplacení a následně zašle doklad. Přitom o všem podstatném udržuje přehled a klíčová data umí sdílet s dalšími aplikacemi.

Pokud jsou nabízené produkty třeba e-knihy, internetové kurzy, skripta či obecně věci, které lze jednoduše poslat přímo digitálně, systém je zákazníkovi zcela sám odešle. U fyzických předmětů pak musí obchodník zajistit jejich doručení odběrateli zasláním přes Zásilkovnu nebo podobnou službu.

Díky své jednoduchosti FAPI oslovuje zejména živnostníky, menší obchodníky či lektory. „Obecně jde hlavně o podnikatele, kteří prodávají své know-how například ve formě elektronických knih či konzultací,“ popisuje pro CzechCrunch ředitel firmy Jiří Slischka.

fapi_mockup

Foto: FAPI

Platforma FAPI

Častými klienty jsou podle něj například právě společnosti působící na poli e-learningu či jazykové školy, které využívají možnost nabídnutí členských sekcí a předplatného. Výjimkou ale nejsou ani prodejci fyzického zboží, jeden z uživatelů například přes platformu prodává maso. Na FAPI už spoléhají tisíce uživatelů, kteří díky němu jen za letošek prodají zboží a služby v celkové výši několika stovek milionů korun.

„Díky nám se dají jednoduše získávat noví platící zákazníci. Formulář je totiž zacílí na jeden konkrétní produkt, který si koupí. Tím pádem s nimi už obchodník navázal vztah a může je dovést na svůj e-shop. Právě proto, že už s ním má klient předchozí zkušenost, se zvyšuje šance, že zakoupí i nějaké další zboží,“ říká Slischka.

Formulář navíc umí zákazníkovi k již vybraným produktům nabídnout i další doplňkové. Jedná se o takzvaný upselling, jehož cílem je naplnit košík klienta ještě víc a tím pádem vydělat obchodníkovi další peníze.

Na automatizaci prodeje FAPI navazuje souvisejícími službami včetně fakturace a vedení účetnictví, nabízí platby a platební metody, automatické maily a SMS či další pokročilejší funkce včetně affiliate marketingu, API dokumentace pro napojení na vlastní systémy či validaci a sběr dat od zákazníků.

Jako plugin do WordPressu je FAPI k dispozici zdarma a integrovat jej je možné také na existující e-shopy. Příkladem je prodejce přírodní vlasové kosmetiky Natubea, jenž své fyzické zboží prodává online a přes aplikaci FAPI pak internetové kurzy.

Zatímco FAPI začátkem roku 2020 využívalo necelých 1500 uživatelů, aktuálně je jich přes 2100 a další asi čtyři stovky v bezplatném testovacím režimu. Z byznysového hlediska nástroj funguje jako SaaS (software jako služba) s třemi druhy tarifů podle zpracovaného počtu objednávek měsíčně, nejnižší z nich začíná na 190 korunách bez daně. To firmě letos přinese obrat kolem dvanácti milionů korun.

Od prodeje vlastních knih k plnohodnotnému byznysu

Od svého založení FAPI prošlo několika změnami. Původně jej v roce 2012 pro osobní potřebu zakládal David Kirš jako systém pro prodej vlastních elektronických knih. O pět let později se k němu přidal také Slischka jako programátor a Radim Topič jako projektový manažer. Před třemi lety pak došlo k osamostatnění firmy pod názvem FAPI Business, kdy se ze Slischky a Topiče stali spolumajitelé. Davida Kirše loni majetkově vykoupila společnost Inizio a od září minulého roku firmu s jasným cílem řídí právě Jiří Slischka.

Pod jeho vedením již došlo k naplnění a představení několika větších novinek včetně členských sekcí FAPI Member. „Představovali jsme nové funkce, aktuálně chceme jejich užívání vymazlit a zlepšit analytiku. Největšími výzvami budou integrace s dalšími nástroji a zároveň chceme představit i vícekrokový formulář, který našim uživatelům umožní, aby se svým zákazníkům připomněli například s nedokončenou objednávkou z košíku, což jim zvýší konverze,“ říká Slischka.

„V posledních letech konkurence vzrostla a vnímáme, že již v Česku a na Slovensku nejsme jedničkou trhu. V obou zemích ale této pozice chceme dosáhnout a trh ovládnout. Někdy se bavíme i o možnostech expanze, ale vidíme, že zatím máme práce dost i doma, takže se plně soustředíme na posílení současné pozice,“ dodává Slischka.

Partnerem článku je společnost FAPI. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Rubriku E-commerce podporujík2-retina-1