České inovace v intimním světě. Rodinná firma Sayu boduje s menstruačními kalhotkami a sází na udržitelnost
České menstruační kalhotky Sayu
Jana Mohlová se považuje za ekologicky smýšlející osobu, která se snaží mít co nejmenší negativní dopad na životní prostředí. Představa, že vyprodukuje každý měsíc nerozložitelný odpad kvůli menstruaci, jí vadila. Pátrala proto na trhu po alternativách, a když zjistila, že jí nic nevyhovuje, vyrobila vlastní menstruační kalhotky pod značkou Sayu, které již využívají tisíce spokojených zákaznic.
Menstruace přestává být tabu posledních pár dekád, což se odráží i na rozrůstající se nabídce prostředků, které umožňují tyto dny zvládnout bez zbytečného odpadu. Žena, která používá jednorázové vložky či tampony, vyprodukuje za život tisíce kusů nerozložitelných hygienických pomůcek. Alternativou jsou pratelné vložky, menstruační kalíšky nebo nejnovější trend – menstruační kalhotky.
Když se v roce 2018 objevily na trhu první takové české výrobky, byla Jana Mohlová z nápadu zcela ohromená. Když je však vyzkoušela, přišlo velké zklamání. Nevyhovoval jí materiál, střih a k tomu všemu se jí ani nelíbily. „Byla jsem nadšená z toho, jak to může fungovat, ale chtěla jsem něco lepšího. Došlo mi, že když nejsem spokojená já, těch žen bude asi víc,“ popisuje, co stálo za vznikem Sayu.
V nápadu založit firmu Janu podpořila takřka celá rodina a podle jejích slov se skládala jedna věc ke druhé v podstatě sama. Syn navrhl logo a vytvořil web, jeho přítelkyně, absolventka technické textilní univerzity Magdaléna Gucfová, se stala další jednatelkou firmy. Pro Sayu navrhuje střihy a šije prototypy. Třetím zakladatelem se stal Janin bratr Pavel Hník, který do rodinné firmy z Husince zainvestoval a i nadále řeší finance.
„Kdyby na českém trhu existoval produkt, který by mi vyhovoval, rozhodně bych do vlastní výroby nešla,“ přemítá osmačtyřicetiletá zakladatelka. Kalhotky, které dnes Sayu vyrábí, přesně odpovídají jejím požadavkům na ekologickou a etickou výrobu, estetiku, savost i pohodlnost. Její vysněný produkt přitom oslovuje stále více žen, od kterých navíc přichází pozitivní zpětná vazba. Pro jejich praktičnost si je velmi oblíbily také vozíčkářky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Kalhotky jsou oproti jednorázovým vložkám příjemné, jednoduché a pohodlné,“ říká nadšeně podnikatelka. Na první pohled přitom menstruační kalhotky nepůsobí odlišně od klasického dámského spodního prádla. Až když je člověk vezme do ruky, pozná rozdíl. Váží totiž výrazně víc, neboť je do nich všitá vložka z merino vlny.
„Merino je přírodní multitalent. Je heboučké, měkké, velmi nasákavé a má termoregulační i antibakteriální vlastnosti, díky čemuž zamezuje vzniku pachů,“ popisuje zakladatelka Sayu. Vlna, která pochází výhradně z ekologických chovů australských ovcí, se stala neodmyslitelnou součástí kalhotek Sayu.
Merino podle Jany Mohlové vydrží suché, a to i v případě plného nasáknutí. Další výhodou této vlny je dlouhá životnost. Opakovaným praním merino neztrácí na svých sacích vlastnostech, právě naopak. Vyžaduje však péči a šetrné praní s přípravky bez enzymů, které by vlákno mohly poškodit.
Výzkum potenciálních materiálů a jejich vlastností trval v Sayu tři čtvrtě roku. „Konkurence vyrábí menstruační kalhotky třeba z bavlny. Ta je příjemná jen do doby, než jde žena na záchod. Po opětovném nasazení totiž kalhotky chvíli studí a navíc také po pár hodinách zapáchají,“ zmiňuje Mohlová.
Další materiál, který využívají jiní výrobci, je umělé vlákno coolmax. To nestudí, a dokonce absorbuje krev rychleji než merino. Díky přidaným biocidům, jako je aktivní stříbro, nehrozí ani vznik nežádoucích pachů. V Sayu však hledali šetrnější cestu.
„Ještě před dvěma lety menstruační kalhotky nikdo neznal, dnes už je to skoro norma.“
„Nanostříbro může mít vliv na mikroflóru v intimních partiích. Během praní se navíc stříbro dostává do koloběhu vody a do spodních vod. To jsem nechtěla,“ vysvětluje Mohlová volbu, která nakonec padla na merino vlnu. Ta je oproti bavlně či coolmaxu o něco dražší, její vlastnosti však pro zakladatelku Sayu byly klíčové. A ukazuje se, že to tak vnímají i zákaznice.
„Ženy ve facebookové skupině Menstruační kalhotky nás hodnotí velmi pozitivně. Řeší se tam výhody a nevýhody různých výrobků a vycházíme jako jedna z nejlepších značek, co se týče kvality zpracování, provedení, ale i výdrže,“ usmívá se Jana, přičemž její slova potvrzují i čísla.
Kalhotky Sayu lze nosit po celý cyklus
První rok prodeje firma dosáhla obratu pěti milionů korun. Letos měla již za první tři měsíce obrat 2,7 milionu. „Nárůst je velký. Potvrzuje to, že je náš produkt dobrý,“ zamýšlí se bratr zakladatelky Pavel Hník, jenž má na starosti finanční záležitosti.
Cena kalhotek se pohybuje kolem 800 korun v závislosti na modelu a jeho savosti a jen za únor prodalo Sayu přes 1 500 kusů kalhotek. Přitom ještě v roce 2018, když firma začínala, dostávala často dotazy, co to menstruační kalhotky vůbec jsou a jak fungují.
„Dnes už je to skoro norma. Minimálně ženy je již většinou znají. Doba je tomu otevřená, lidé více slyší na kvalitní udržitelný produkt,“ poznamenává Jana Mohlová a dodává, že velkou zásluhu na zvýšení povědomí o menstruačních kalhotkách sehrála i konkurence, mezi kterou patří třeba kalhotky Snuggs.
Kromě kvalitních materiálů si jinak v Sayu zakládají také na dokonalých střizích. „Kalhotky musí přesně sedět,“ říká Mohlová, která společně s Magdalénou Gucfovou řeší i samotné návrhy kalhotek. Poté, co Gucfová ušije prototypy, předává Sayu štafetu české firmě Triola, která má s šitím prádla zkušenost již sto let.
Výdrž kalhotek během dne záleží na hustotě a síle krvácení. Někdy je nutné kalhotky vyměnit po čtyřech hodinách, jindy vydrží celý den, přičemž krev postupně odsychá. Podle Mohlové jsou kalhotky Sayu vhodné také v období mimo menstruaci. „Light verzi nosím po celý cyklus. Žena má skoro vždy nějaký výtok a s našimi kalhotkami zamezí množení bakterií,“ zmiňuje zakladatelka.
Kromě rozšíření sortimentu menstruačních i nemenstruačních kalhotek a jejich dalšího technologického vylepšování si Mohlová umí do budoucna představit rozšířit portfolio také o další funkční oblečení. A řeší i další expanzi do ciziny, ve velkém zatím firma obchoduje jen na Slovensku, spolupráci nyní navazuje také ve Švédsku.
A protože rodina Mohlových žila dříve v Německu a sahají tam i jejich kořeny, rádi by své produkty dostali na tamní trh. „Německá žena dbá na udržitelnost a ekologii. Stříbro tam není chtěné, merino se bude prodávat dobře,“ myslí si podnikatelka. V Německu již ostatně působí i konkurenční výrobce Snuggs a jak jeho spoluzakladatelka Linda Šejdová na konferenci CzechCrunch Onlajn dodala, považuje naše největší sousedy za „dobrou počáteční stanici“.