České světlo ve věhlasné orientální stavbě. Lasvit rozzářil hotel La Mamounia v marocké Marrákeši
Česká sklářská společnost Lasvit je známá po celém světě, ale jen málokoho by napadlo hledat její stopy až v dálné marocké Marrákeši. Právě tam se postarala o další významný zářez, když do luxusního hotelu La Mamounia, jenž prošel zásadní renovací od francouzských designérů, dosadila nové světelné instalace, jež do prostoru vnášejí moderní design s prvky tradiční arabské architektury.
Grande Dame (jak se La Mamounia jinak říká) je zhmotněním představ o luxusním orientálním hotelu meziválečné éry, hostícím především tehdejší evropskou smetánku. Budova, která stojí v hrdém kontrastu k bájnému pohoří Atlas, byla postavena v roce 1929 uprostřed zahrad Marrákeše a kus této půdy byl coby svatební dar v 18. století věnován princi Mamounovi, synovi tehdejšího sultána Mohammeda ben Abdallaha.
Dokonce sám Winston Churchill jej ve své době označil za „nejkrásnější místo světa“. A vlastně se není čemu divit. Hotel je obklopen prastarými olivovníky, pomerančovníky a růžovými zahradami, přičemž samotná architektura budovy v sobě snoubí tradiční arabské prvky, jež jsou doplněné o andaluské vlivy. Nechybí ani detaily v podobě univerzálního dekorativního stylu Art deco.
Možná i proto byla renovace hotelu svěřena do rukou designérů z Francie, kde má Art deco své kořeny. Právě pařížské studio Jouin Manku přizvalo ke spolupráci na pozvednutí unikátní krásy hotelu českou sklářskou a designérskou společnost Lasvit. Ta si pro objekt, v němž byl dokonce natáčen i slavný Hitchcockův snímek Muž, který věděl příliš mnoho, připravila dvě instalace. První se nachází v čajovně, druhá v restauraci v centrální části komplexu.
Instalace pro Salon de Thé je šest metrů vysoký a tři metry široký křišťálový lustr, který je zavěšen přímo nad fontánou. Spolu s ní vytváří středobod místa, které je pro celou arabskou kulturu charakteristické, byť se v tomto případě inspirovala věhlasným francouzským cukrářem Pierrem Hermé.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Čajovnu osvětlují stovky křišťálů, které dohromady vytvářejí tvarosloví nacházející inspiraci v tzv. muqarnas. Jedná se o typické zdobené stropní klenby, které však byly v tomto případě převráceny vzhůru nohama. Druhá instalace ozdobila tamní italskou restauraci L’Italien, respektive prostor nad její otevřenou kuchyní.
Právě díky svému umístnění se tento skvost stal pro návrháře velkou výzvou, jelikož bylo nutné najít materiál odolávající všem vlivům přicházejícím z kuchyně. Obě plastiky byly navíc zhotoveny podle návrhů designérů studia Jouin Manku, což si vyžádalo netradiční řešení.
Mezi ně patří i zavěšení světelných plastik do prostoru či jejich nasvícení. „Obě plastiky mají důmyslný systém interního nasvícení,“ prozrazuje majitel a prezident Lasvitu Leon Jakimič, který usedl do poroty projektu Innovators 20, ve kterém jsme spolu s Hospodářskými novinami vybírali největší inovátory z byznysu, umění i akademické sféry.
„Zejména plastika v čajovém salonku je v tomto ohledu velmi komplexní, protože kombinuje tři různé světelné systémy s několika různými typy skel. Tímto projektem jsme posunuli hranice lighting designu opět o něco dál,“ dodává Jakimič.
Pro Lasvit jde navíc o již druhou významnou letošní instalaci. Začátkem roku totiž společnost se sídlem v Novém Boru představila svou unikátní plastiku kreslící obrazce do písku, jenž zdobí špičkové zdravotnické zařízení Burjeel Medical City v Abú Dhabí.