Česko.Digital chce nastartovat více prospěšných nápadů. S Nadací OSF proto spouští inkubátor pro neziskové projekty

Jiří SvobodaJiří Svoboda

cesko-digital

Foto: Natalia Bubochkina

Eva Pavlíková, Radka Horáková a Jakub Nešetřil z Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Pandemická doba dala vzniknout novým iniciativám, které mají šanci v těžké situaci pomoci společnosti. Někdy jim ale chybí přesné zadání nebo dostatek odborníků, kteří by nápadům pomohli na svět. Tento problém chce nově řešit komunita Česko.Digital ve spolupráci s Nadací Open Society Fund (OSF).

Spolu s ní spouští vlastní inkubátor určený pro společensky prospěšné neziskové projekty, které směřují k digitálnímu řešení. Přihlašovat se do něj mohou organizace i jednotlivci s tím, že jim inkubační program pomůže projekt kompletně připravit na realizaci.

„Inkubačním programem budou provádět dobrovolníci – seniorní experti. Vybrané projekty, které programem provedeme, budeme v rámci komunity Česko.Digital rovnou realizovat, ostatním pomůžeme najít vhodného partnera, který jim s realizací pomůže, nebo se tvůrci budou moci s připraveným projektem pustit do realizace sami,“ říká spoluzakladatelka Česko.Digital Radka Horáková.

Inkubovaný projekt by měl splňovat tři základní kritéria Česko.Digital: společenský dopad, neziskovost a udržitelnost. Navíc je třeba mít definovaný problém a cílovou skupinu, minimálně tříčlenný tým a podporu externího partnera, který projektu dá odbornou garanci a může ho po dokončení převzít. Přihlášku bude posuzovat vedení Česko.Digital.

jakub-nesetril2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jakub Nešetřil, zakladatel Česko.Digital

Expertní dobrovolníci z komunity, která v roce 2019 vznikla kolem Jakuba Nešetřila, jenž předtím úspěšně prodal svůj startup Apiary, navrhovaný nápad provedou všemi kroky metodiky tzv. lean canvasu – od definování problému, který projekt řeší, přes návrhu řešení až po specifikaci cílových skupin.

Celý inkubační proces už přitom v Česko.Digital testovali od loňského léta. Od té doby je oslovilo zhruba šedesát projektů, díky kterým se podařilo proces vyladit do současné podoby. Řadě z nich Česko.Digital jednorázově pomohlo a tři z nich jsou už připravené na realizaci. Do realizace prvních dvou projektů se komunita pustila ihned po inkubaci a připojila je k více než desítce dalších, které jsou v rámci Česko.Digital aktuálně rozběhnuté.

Nové projekty se už realizují

V projektu ‚Inovace zpravodajského storytellingu‘ dobrovolníci vytvářejí technologické řešení, které pomůže českým redakcím zvýšit čtenost zpravodajství. V projektu ‚Začni učit‘ připravujeme expertní systém pro profesionály z praxe, kteří mají zájem začít učit. Projekt tak podporuje tolik potřebné zapojení profesionálů do českého školství,“ popisuje nové iniciativy Romana Pokorná, koordinátorka příchozích projektů Česko.Digital.

Třetí projekt, nazvaný Moje česká škola, si tvůrci realizují sami. Zaměřuje se na české krajany žijící v zahraničí, pro které staví portál Moje česká škola. Na něm přehledně najdou materiály, které jim pomohou učit děti česky a udržovat kontakt s českou kulturou a národní identitou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odborným garantem inkubátoru je i zmíněná Nadace OSF, která se od roku 2012 věnuje mimo jiné otevírání dat a digitalizaci. Jedním z cílů nadace je vybudovat podpůrnou síť pro zástupce občanské společnosti, kteří mají zájem využít možnosti digitalizace při své práci.

Česko.Digital je komunita IT profesionálů, kteří pro-bono pomáhají neziskovým organizacím, samosprávě i státu dělat Česko lepším místem k životu. Od svého založení v květnu 2019 sdružila přes 3 600 vývojářů, designérů, projektových a produktových manažerů nebo marketérů. Od začátku pandemie se zasloužila o rozběhnutí několika projektů, včetně Učíme online nebo vládního Covid Portálu.

IKEA v Česku pandemii ustála. Online prodeje jí narostly téměř o 100 procent a utržila opět přes 10 miliard

Filip HouskaFilip Houska

ikea-sklad-ostrava

Foto: Contera

Výdejní sklad IKEA v Ostravě

0Zobrazit komentáře

Čím více jsou lidé doma, tím více se snaží zdokonalovat svou domácnost. Taková rovnice mohla platit minimálně v případě nábytkářské společnosti IKEA, která negativním vlivům pandemie koronaviru odolala a ve fiskálním roce 2019/2020 v Česku opět pokořila miliardovou hranici v zisku, což se jí povedlo i v předchozím roce. I tak ale všechno nevyšlo úplně podle představ.

Podíváme-li se na rok 2020 pro IKEA z pohledu čísel z výroční zprávy, na níž upozornil deník E15, je jasné, že se nejsilnějšímu hráči na poli s nábytkem a doplňky do domácnosti dařilo. Ve finančním roce od září 2019 do srpna 2020 jen na tuzemském trhu utržil 10,3 miliardy korun s meziročním poklesem o „pouhých“ 209 milionů. Zisk přitom činil 1,14 miliardy korun, zatímco rok předtím se tento ukazatel zastavil na rekordní sumě 1,25 miliardy.

Ačkoliv jde o mírný meziroční pokles, v souvislosti s koronavirovou pandemií, kvůli níž musela IKEA mimo jiné na čas uzavřít čtveřici svých obchodních domů v Česku, jde o značný úspěch. „Naše silné základy – náš obchodní plán a naše firemní hodnoty – nám pomohly toto náročné období zvládnout. Navzdory všem náročným výzvám roku 2020 se nám podařilo dosáhnout solidního výkonu,“ zmiňuje IKEA.

Do center v Praze, Brně a Ostravě za finanční rok 2020 zavítalo 9,1 milionu lidí, z nichž si 4,7 milionu zákazníků nějaký výrobek se štítkem IKEA zakoupilo. Za slušnými čísly loňského roku ale stojí hlavně online prodeje, které se meziročně zvýšily o vysokých 97,5 procenta. Nakupování na e-shopu bylo však zároveň jedním z kritických momentů, jelikož na takový nápor nebyla IKEA dostatečně připravena.

ikea-store

Foto: IKEA

Obchodní dům IKEA

Její online obchod byl přizpůsoben asi jen 30 tisícům objednávek týdně, jak IKEA vysvětlovala pro Hospodářské noviny – a to vůbec nestačilo. Kapacity se rychle vyčerpávaly a lidé často čekali brzy ráno na otevření objednávek zbytečně, protože bylo vše okamžitě vyblokované. Pro IKEA šlo ale o ponaučení a nedostatečnou připravenost chce řešit investicí ve výši tří miliard korun, která by na zlepšení digitální infrastruktury měla padnout v následujících třech letech.

Nápor na nákupy na internetu se v loňském roce promítl do čísel, kdy web IKEA navštívilo zhruba 11,5 milionu, přičemž 156 tisíc z nich nakoupilo online. Aby zároveň byl švédský nábytkář blíže i lidem v regionech, otevřel během roku výdejní místa v Hradci Králové a také v Liberci a Zlíně.

Co nejlepší péče o zaměstnance

IKEA se mimo jiné pyšní i svým přístupem k zaměstnancům. V hektickém finančním období zaměstnávala 1 626 pracovníku a podle jejích slov nikoho nepropouštěla ani nesnižovala mzdy. To ostatně koresponduje se situací, která se odehrála loni v červnu, kdy společnost vrátila státní finanční podporu, o kterou si spolu s ostatními firmami zasaženými pandemií zažádala. Kvůli dobrým výsledkům půjčených 7,7 milionu korun zkrátka nepotřebovala.

„Šíření koronaviru přimělo vlády po celém světě k opatřením a omezením pro občany i firmy, v jejichž důsledku miliony lidí zůstaly doma. V České republice zůstala většina našich zaměstnanců doma prakticky přes noc. Jsme hrdí na to, že se nám podařilo je ochránit a udržet jejich pracovní místa. Nesnižovali jsme stavy a zaměstnanci dostávali 100 % své základní mzdy,“ zmiňuje IKEA ve výroční zprávě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tradiční švédská společnost ovšem nehodlá usínat na vavřínech. Do nového roku tak chce vstoupit s vizí, že pandemie jen tak neskončí, a plánuje k tomu uzpůsobit řadu svých aktivit. Primárně přístupnost, cenovou dostupnost a strategii udržitelnosti Dobré pro lidi i pro planetu, v rámci které chce posilovat své ekologické (i recyklační) aktivity, jež začaly i nahrazováním jednorázových plastů a pokračují přes rostlinné varianty masových koulí.

V rámci akce Dobré pro lidi i pro planetu měla IKEA mimo jiné vyčlenit zhruba deset milionů korun na pomoc nejvíce zranitelným skupinám. Podporovala jak matky samoživitelky, tak zdravotnická zařízení prostřednictvím poskytnutého nábytku a dalších doplňků.