Československý startup Virtooal začínal s vlasovými příčesky. Dnes má virtuální zrcadlo v e-shopech po celém světě
Vít Endler
Příběh, který začíná vlasovými příčesky, parukami a barevnými čočkami, nevypadá zrovna na nějaké technologické řádění. Jenže už v roce 2008, kdy si dvojice slovenských kolegů otevřela e-shop s vlasovými produkty, se začal rodit nápad na vymoženost, která se reálně zrodila až o téměř deset let později. Už tehdy podnikatel Ondřej Bagin a vývojář Peter Soós cítili potřebu lépe představit produkty, které prodávají. A tak vzniklo virtuální zrcadlo, díky kterému si lidé mohou různé produkty vyzkoušet přímo v e-shopu, aniž by museli někam chodit.
Pro klíčovou součást celého příběhu však musíme rychle přetočit z počátků v roce 2008 až do roku 2017, kdy si Ondřej Bagin s Peterem Soósem řekli, že chtějí svůj produkt posunout. A tím produktem pochopitelně nebyl e-shop s parukami, ale samotné virtuální zrcadlo. „Kluci hledali investora a původně to chtěli prodat i s jejich e-shopem, ale o ten jsem neměl zájem,“ směje se Vít Endler, který se nakonec stal pro projekt Virtooal, jak se původem slovenské virtuální zrcadlo jmenuje, prvním investorem.
Byl to totiž právě bývalý generální manažer Mall.cz, který se po více než šesti letech v největší tuzemské e-commerce skupině rozhlížel, kam dál zamíří. Jelikož moc dobře věděl, jak lidé na internetu nakupují a co jim chybí, přišlo mu virtuální zrcadlo jako vhodný projekt pro investici. Do Virtooal vložil milion korun a v roce 2017 se tak mohl již československý startup rozjet naplno.
Hlavně začít vydělávat
„Naším klíčovým parametrem je touha přenést na internet zážitek z nakupování offline. Vizualizujeme představu zákazníka, jak na něm bude daný produkt vypadat, a snažíme se přiblížit fyzickému kontaktu, jako je tomu při běžném nákupu v kamenném obchodě,“ popisuje základní myšlenku Virtooal Vít Endler, který startupu pomáhá nejen svými penězi, ale také bohatými zkušenostmi ze skupiny Mall Group, kde mimo jiné vybudoval polský Mall a později šéfoval tomu českému.
Vzhledem k tomu, že se stal Vít Endler startupistou a investorem, jak sám říká, až na stará kolena po čtyřicítce, nefunguje Virtooal jako každý jiný startup. Zatímco pro mnoho mladých firem je dnes nejdůležitější co nejdříve vybrat co nejvíce peněz a následně za velké částky exitovat, manažerskými zkušenostmi ostřílený Endler chce především postavit životaschopný byznys.
„Pro nás je momentálně nejdůležitější náš cíl, že budeme co nejdříve vydělávat peníze. Nechceme jen vybrat miliony korun, abychom pak startup za čas prodali. Chceme tedy co nejdříve začít generovat nějaké peníze a také zisk,” hlásí Endler, podle kterého by se měl letos Virtooal dostat na nulu a od příštího roku už hlásit černá čísla. Cílem pro rok 2019 je vygenerovat obrat přes 500 tisíc eur, což je necelých 13 milionů korun. Výhodou celého produktu je, že je snadno škálovatelný a může se prodávat prakticky komukoliv na světě.
Prostřednictvím virtuálního zrcadla Virtooal si dnes mohou zákazníci ve vybraných e-shopech zkoušet brýle, čočky, různé druhy líčení a make-upu nebo šperky. Československý tým navíc intenzivně pracuje také na jednom z nejžádanějších segmentů, kterým je móda. Jelikož se u módy pracuje s celým tělem, je to zatím technologicky náročnější, ale u menších záležitostí, jako jsou třeba čepice, klobouky, brýle nebo šperky, už dnes funguje Virtooal vcelku spolehlivě.
Desítky klientů na pěti kontinentech
Při nákupu v e-shopu se zákazníkovi objeví okénko právě s virtuálním zrcadlem, do kterého si buď nahraje svou fotku a následně mění různé produkty, nebo se prostřednictvím webkamery snímá živě. „To už se pak hodně přibližujete reálnému zážitku z kabinky,“ přitakává Endler, podle kterého je zatím největším problémem fakt, že e-shopy sice očekávají co nejvíce realistické zobrazení jeho produktů ve virtuálním zrcadle, ale zatím nejsou ochotné za technologii tolik platit.
Virtooal tak nyní musí především hledat kompromis, aby celé řešení dávalo ekonomický smysl pro e-shop a zároveň poskytovalo co možná nejlepší zážitek pro nakupujícího. Reálnost celé zkušenosti s online výběrem a zkouškou produktů se ale prý podle Endlera rychle zlepšuje a pro internetové obchodníky má navíc připravených hned několik dalších bodů, proč by měli virtuální zrcadlo vyzkoušet.
Vedle zvýšení konverzního poměru díky tomu, že si zákazník dokáže lépe vizualizovat a představit daný produkt jde ještě o dvě další důležité věci, které dokáže Virtooal e-shopům přinést. „Díky nekonečnému regálu máte spoustu značek a můžete si je všechny vyzkoušet na jednom místě, což obvykle v kamenném obchodě nejde. Zároveň dokážeme díky virtuálnímu vyzkoušení předem snížit počet vratek, což je zejména pro módní byznys zásadní,“ popisuje propozici pro e-shopy Endler, který z Mallu dobře ví, jak může být vratkový proces zrádný. U nás s ním nyní například velmi bojuje český módní e-shop Zoot, se kterým ale zatím Virtooal nespolupracuje.
Po celém světě už má dnes startup sídlící v Brně přes 50 klientů a zvyšuje své obchodní aktivity, takže roste o 10 klientů měsíčně a pro rok 2019 je naplánovaný růst až o 50 klientů měsíčně. Cílem tak je do konce letošního roku nabrat dohromady 600 až 700 klientů, přičemž už nyní je možné najít československé virtuální zrcadlo v e-shopech na pěti kontinentech. V Česku Virtooal spolupracuje například s Eiffel Optic a ke konci roku 2018 uzavřel partnerství s českou kosmetickou značkou Dermacol.
„Dermacol se stal naším naším zákazníkem, ale také partnerem pro segment kosmetiky. Náš další vývoj zrcadla pro segment kosmetiky tak budeme intenzivně konzultovat s týmem Dermacolu, abychom vývoj směřovali správným směrem,“ prozrazuje Endler. Podle něj je však v České republice pro Virtooal maximálně jen pár desítek relevantních e-shopů, a proto cílí opravdu na celý svět. Ostatně i proto od loňského roku spolupracuje na rozvoji celého produktu také s dalším investorem, jímž se stal CS Development.
Česká softwarová firma do Virtooal vložila necelých 10 milionů korun a získala za to největší podíl ve výši 35 %. Vít Endler drží 22,75 %, Ondřej Bagin 33,15 % a Peter Soós zbývajících 9,1 %.
Globální zásah i investor
Endler nicméně nevylučuje, že v blízké době firma přivítá dalšího investora. „Tentokrát už bychom ale chtěli někoho z Evropy a zároveň aby nešlo pouze o peníze, ale o strategického investora,“ naznačuje další kroky Endler. Virtooal má na trhu výhodu v tom, že nemá zatím příliš mnoho konkurentů. Z těch největších lze zmínit dva: kanadský ModiFace a francouzský FittingBox. A zatímco první jmenovaný se soustředil pouze na kosmetiku a před rokem ho pohltil kosmetický gigant L’Oréal, druhý se zase zabývá jen brýlemi.
„Jdeme na to úplně jinou cestou a snažíme se naopak vytvořit co nejvíce univerzální plugin pro e-shopy, jež od nás dostanou jedno řešení, které si snadno nainstalují a zároveň v něm vystaví všechny potřebné produkty, ať jde o brýle, čepice, kosmetiku a v blízké budoucnosti také oblečení,“ vypočítává odlišnosti Virtooalu od konkurence Endler, který přiznává, že zatím nejsou ve firmě rozhodnuti, jak do budoucna se svým byznysem naloží. Nevylučuje, že by je jednou mohl odkoupit někdo podobný jako L’Oréal v případě ModiFace.
„Zatím máme jasno jen v tom, že chceme, aby jsme začali vydělávat peníze a už je do toho nemuseli dávat my,“ dodává s úsměvem. Aby se tak stalo, potřebuje Virtooal co nejrychleji expandovat a rozšiřovat se mezi e-shopy po celém světě. Již nyní lze plugin s virtuálním zrcadlem najít na největších e-commerce platformách, jako je Magento, Shopify nebo PrestaShop, odkud také bere Virtooal největší počet zákazníků. Nabízejí ho také lokální výrobci e-shopových řešení, jako je u nás například Shoptet, a pak se ve Virtooal snaží o přímý prodej, který je sice nejtěžší, ale pochopitelně nejvýnosnější.
Základem byznysu je pro československý startup předplatné, které e-shopy za využití virtuálního zrcadla platí, a pak také jeho případná úprava na míru. Do budoucna chce Virtooal také prodávat své zrcadlo jako reklamní plochu místo banneru. Jestli se chce Vít Endler se svým týmem otočit do zisku, ani mu nic jiného, než se prodávat, kde to půjde, nezbývá.