Českou aplikaci Rouvy pro domácí cyklistiku využívají lidé po celém světě. Tvůrci by ji rádi dostali i na olympiádu
Bratři Jiří a Petr Samkovi, zakladatelé aplikace Rouvy
V Curychu startuji v menším cyklistickém závodě, na dvoukilometrové trase do kopce změřím síly s kolegou. Ten mě ale asi v polovině předjíždí a já tak navzdory rychlejšímu startu do cíle dojíždím jako druhý. Kvůli tomuto zážitku mě ovšem redakce nemusela posílat do Švýcarska, stačilo jen navštívit karlínské kanceláře tuzemského startupu Rouvy.
Rouvy stojí za vývojem platformy postavené na technologii rozšířené reality, v níž kombinuje reálné 2D venkovní záběry tisíců cyklotras včetně zátěže a výškového profilu s uměle vytvořenými doplňky. Tím vzniká 3D virtuální prostředí a nová technologie, takzvaná augmented route. Ta se následně promítá na displej, zatímco jezdec sedí na reálném cyklotrenažéru například ve svém obýváku. Díky vzájemné propojenosti tak Rouvy zprostředkovává poměrně realistický zážitek z jízdy.
Samotnou značku založili v roce 2017 v rámci své firmy VirtualTraining bratři Petr a Jiří Samkovi, kteří společně vyvíjí sportovní software už od roku 2003. A jde o globální projekt – nyní registrují přes 700 tisíc sportovců od amatérů po profesionály po celém světě, kteří v roce 2021 na více než 14 tisících různých trasách najeli 76 milionů kilometrů. Na Čechy z toho připadá asi 2,6 milionu kilometrů.
Rouvy oficiálně spolupracuje například s prestižními závody La Vuelta, Tour de Germany nebo Tour de Suisse a rapidní růst zažila hlavně s příchodem pandemie koronaviru, stejně jako celý segment různých softwarů pro domácí cvičení. Nejvíc uživatelů má Rouvy ve Spojených státech, Velké Británii a Německu. Tuzemsko je na sedmé příčce, i tak však z obratů ve výši 107 milionů korun v roce 2020 tvoří Češi jen jedno procento byznysu.
Během loňského léta většinu ve společnosti koupila tuzemská investiční skupina Pale Fire Capital (PFC) Jana Barty, Dušana Šenkypla, Davida Holého a Petra Krajíčka, kteří ji pomáhají nadále dobývat globální trhy. Cíle totiž rozhodně nejsou malé – ambicí je dostat se jako cyklistická platforma esportu přímo i na olympiádu. „Jsme přesvědčeni o tom, že to reálné je,“ říká ředitel Rouvy Petr Samek v rozhovoru pro CzechCrunch.
Nedávno skončil rok 2021, kolik jste najezdil během sezony?
Nám v Rouvy začíná sezona vždy v září, ale i kvůli covidu jsme měli napilno. Jezdil bych více, ale měli jsme opravdu divoké období. Od září mám však v indooru najeto přes dva tisíce kilometrů, což považuji za celkem slušné. (úsměv)
V létě jezdíte klasicky venku?
Ano, jezdím také venku. Naším cílem není poslat lidi dovnitř, ale abychom uživatelům venkovní zážitek zpříjemnili, mohou si například projet konkrétní trasu předem v zimě uvnitř a lépe se tak na ní připravit do fyzického světa. Vědí, co je čeká a mají natrénováno.
Když jezdíte indoor na trenažérech, používáte Rouvy nebo i konkurenční aplikace?
Samozřejmě musím monitorovat i konkurenci, takže jezdím na různých softwarech a poskytuji feedback produktovému týmu. Rouvy ale vede.
Takže taková inspirace, co zlepšovat, na čem pracovat…
Ano, to stoprocentně.
Kde jinde se ještě při vývoji produktu inspirujete?
Hlavním zdrojem inspirace je náš tým. Máme vášeň pro sport a cyklistiku, hodně nápadů a inovativních řešení vzniká přirozeně uvnitř. To nám pomáhá určovat směr vývoje.
Říká se, že Češi jsou cyklistický národ. Můžete to potvrdit?
Ano, Češi jsou opravdu národ cyklistů a myslím si, že hodně aktivní. Aktuálně trh zmapovaný nemám, ale pár let zpátky bylo v Česku milion cyklistů, kteří prokazatelně generovali nějakou aktivitu na kole.
U vás v Rouvy ale čeští uživatelé tvoří jen zanedbatelnou část?
Z pohledu příjmů je pro nás český trh malý, nicméně je pro nás i tak velmi důležitý. Chceme tady být vidět a budovat značku. Chceme ukázat lidem, že i když Rouvy vzniká v Česku, je to globální produkt a lidé mohou být součástí našeho týmu a velkého příběhu. Komerční aspekt pro nás v tomto ohledu není tak důležitý.
Jaro 2020 nám přineslo skokový nárůst, od té doby kontinuálně posilujeme.
Zmiňoval jste, že vám začíná hlavní sezona s příchodem zimy, kdy jsou lidé více doma. Jaký rozběh má ta aktuální?
Velmi intenzivní, navíc jsme teď ve fázi transformace. Po vstupu investora jsme víc akcelerovali, nabíráme lidi a výrazně posilujeme v marketingu. Hodně optimalizujeme procesy, abychom byli na globálním trhu více vidět. Největší indoor sezona je pro nás leden a únor, kdy připravujeme několik věcí. Je to hektické období, ale zatím úspěšné.
Pandemie koronaviru do velké míry uvěznila lidi doma a globálně zažily asi všechny fitness aplikace se zaměřením na domácí cvičení velký boom. Projevilo se to i u vás?
Určitě ano, ale musím říct, že štěstí přeje připraveným. V roce 2019 jsme podepsali smlouvu s Tour de Suisse, a když na jaře 2020 přišla pandemie, už jsme za sebou měli dva měsíce příprav.
Najednou byli všichni zavření doma a na závod bylo připravených 150 profesionálních cyklistů. Zrealizovali jsme digitální závod a dostali se do dvaceti televizí po celém světě. Na základě toho jsme uzavřeli další spolupráce po celém světě, například s organizátory IronMana. Jaro 2020 nám přineslo skokový nárůst, od té doby kontinuálně posilujeme.
Růst tedy přetrvává doteď?
Ano, i když teď už to není covidová záležitost. Ještě v roce 2020 byly vidět korelace – když byl někde lockdown a lidé mohli, či nemohli chodit ven, zaznamenali jsme to. Loni se chování lidí vrátilo do určité míry zpět před dobu covidovou, ale trh už je násobně větší. Prodalo se násobně více trenažerů než dříve a indoor cyklistika se pro lidi stala přirozenou součástí přípravy. Pro nás je to velmi příjemná situace. (úsměv)