Český bikesharing Rekola představil své první elektrokolo. V Praze jich začne jezdit 70

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rekola-elektrokolo-ondrej-fryc-min

Ondřej Fryc na elektrokole od Rekol

0Zobrazit komentáře

Až se kolem vás někdo prožene na sdíleném růžovém kole a přijde vám, že tolik nešlape, bude se patrně jednat o nové elektrické kolo, které tuzemský bikesharing Rekola vysílá do pražských ulic. Po šesti letech, kdy Rekola nabízela kola, koloběžky nebo skateboardy, přichází také očekávaná elektrifikace jejich kolového parku. Městské elektrokolo od Rekol nicméně na první pohled prakticky ani nerozeznáte od klasického růžového, jen má v sobě ukrytý pomocný motorek a v rámu baterku.

Prvních 70 elektrokol budou moci od 17. června využít uživatelé v Praze, ale Rekola je chystají představit možná ještě letos i v dalších městech. Český bikesharing má dnes téměř 200 tisíc registrovaných uživatelů a jezdí také v Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci, Ostravě, Frýdku-Místku a na Kladně. Od loňska poprvé vyrazil také za hranice a funguje ve finském městě Vaasa a v následujících týdnech spustí provoz v Mladé Boleslavi a v Písku.

Nyní však přichází další významný krok kupředu, který je součástí firemní vize udržitelné městské mobility, do níž patří i právě různé elektrifikované dopravní prostředky. Růžová elektrokola, která poprvé oficiálně vyjedou příští týden, se rok vyvíjela v laboratořích Rekol za podpory energetické skupiny innogy a mají přinést do přepravy po městě ještě o něco větší pohodlí.

vit-jezek-rekola

Foto: Rekola

Vítek Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola

„Ladili jsme každý detail. Chtěli jsme, aby kola byla lehká, zvládala jízdu po kostkách a měla minimální uhlíkovou stopu,“ vysvětluje Vítek Ježek, CEO a zakladatel Rekol, jehož tým si tak své městské kolo vyvinul přesně podle svých představ a především s hlavním zadáním – aby zůstala jednoduchost. Při vypůjčení elektrifikovaného rekola tak na uživatele čeká prakticky totožná zkušenost, jako když si půjčuje klasické kolo, jen s tím rozdílem, že jakmile šlápne do pedálů, ucítí pomoc přidaného elektromotoru, který je zabudovaný ve středu kola.

Středový motor o síle 250 W pomáhá při šlapání až do 25 kilometrů v hodině, víc ani vzhledem k legislativě nemůže. Pak už musí cyklista šlapat sám, ale zejména do kopců nebo při rozjedu je pomoc elektromotoru příjemná. Každé růžové elektrokolo má zároveň výměnnou baterii, aby se mohly baterky měnit přímo na ulici. Rekola zatím budou reálný dojezd teprve ověřovat v praxi, ale Vítek Ježek odhaduje, že by měla ujet zhruba 100 kilometrů. Výměna baterie tak bude podle všeho probíhat jednou za pár dní.

caredriver-small

Přečtěte si takéŠkoda Auto DigiLab v Praze spustí mobilní službu CareDriver. Odveze seniory, postižené osoby i dětiŠkoda Auto DigiLab v Praze spustí mobilní službu CareDriver. Odveze seniory, postižené osoby i děti

Na elektrokola chce nyní růžový bikesharing nalákat také další uživatele, které dosud jízda na klasickém kolem mohla odradit. Rekola prý aktuálně využívá každý třetí Pražák mezi 20 až 30 lety a cílem je výhody městské mikromobility poskytnout i třeba starší či zdravotně znevýhodněným. „I proto pro nás bylo důležité, aby byla elektrorekola opravdu lehká – a to se povedlo. Jsem hrdý na kolegy z vývoje, kterým se podařilo přijít s městským elektrokolem, jenž je téměř k nerozeznání podobné od našich klasických kol,“ dodává Ježek.

rekola-elektrokolo-min

Elektrické kolo od bikesharingu Rekola

Vedle podpory od innogy, která byla rovněž finančního rázu, významně pomohl dalšímu rozvoji také investor Ondřej Fryc, který před necelými třemi lety do Rekol vložil desítky milionů korun a nastartoval novou etapu. Investice od Frycova Reflex Capital umožnila nejen expanzi, ale i rozvoj technologií. Vedle elektrokol se tak dnes v Rekolech využívá 3D tisk pro prototypování nových součástek a detailní datová analýza pro vhodný výběr zón.

Se zónami ostatně souvisí i start elektrických kol. Po Praze s nimi bude pohyb neomezený, ale zpočátku je bude možné parkovat a půjčovat jen ve vybraných lokacích, prozatím na celém rezidenčním území Prahy 7, jako je Letná či Holešovice. Do budoucna by se měla zóna dále rozšiřovat.

Půjčení elektrorekola vyjde na 15 korun za nástup a pak 2 koruny za každou ujetou minutu. S předplatným uživatel platí pouze za ujeté minuty. Novým zákazníkům pak nabízí předplatné na 500 minut jízdy innogy, které elektrická růžová kola finančně podporuje. V Praze navíc od dubna jezdí také nový bikesharing Freebike, který do ulic nasadil hned 500 elektrických kol, a tak bude zajímavé sledovat, jakou službu budou zákazníci využívat více.

rekola-elektrokolo-ondrej-fryc-vit-jezek-min

Vítek Ježek, zakladatel Rekol, s investorem Ondřejem Frycem