Český divadelní Netflix otevírá druhou sezonu. Dramox nově nabízí i zahraniční inscenace a plánuje živá vysílání

Divadelní inscenace Richard Lví srdce

Foto: Dramox

Před necelým rokem v říjnu své brány zavřela divadla po celé zemi, pomocnou ruku jim ale podala první česká streamovací platforma Dramox, která kulturní zážitek ze sálů přesouvá do pohodlí obýváků a na displeje televizí, počítačů či telefonů. První rok fungování projektu jeho tvůrci, mezi kterými je i zakladatel Livesportu Martin Hájek, hodnotí kladně a do druhé sezony přináší několik novinek včetně zařazení zahraničních inscenací.

„Když jsme před rokem začínali, naším cílem bylo dostat divadlo blíže k lidem. Chceme, aby lidé mohli trávit s divadlem více času. Za necelý rok u nás alespoň jedno představení zhlédly desítky tisíc diváků a dohromady divadlem na Dramoxu strávili uživatelé stovky tisíc hodin,“ komentuje další ze zakladatelů Martin Zavadil, specialista na budování digitálních společností, který pracoval například ve studiu Creative Dock.

Streamovací platforma, jež funguje podobně jako například Netflix, sice byla spuštěna v čase lockdownu, toto načasování však bylo spíše shodou okolností. Příprava Dramoxu probíhala bez ohledu na pandemii koronaviru, ta ovšem vývoj urychlila a byť platforma nedokázala plně nahradit milionové ztráty zavřených divadel, podala jim pomocnou ruku ve výši deseti milionů korun.

„Dramox by vznikl tak jako tak, přípravy jsme ale kvůli lockdownům zrychlili. Musím ale přiznat, že například podporu, kterou jsme vyplatili divadlům, vnímám v kontextu uzavřených divadel o to cennější. To nám potvrzují přímo ředitelé a umělci českých nebo slovenských scén, pro něž podpora z Dramoxu zůstala v době uzavřených divadel jedním z mála příjmů,“ popisuje Zavadil.

martin-zavadil

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Foto: Dramox

Dramox funguje na bázi předplatného ve výši 299 korun za měsíc, respektive 2 990 korun za rok. Služba si na své fungování účtuje 45 procent z platby, zbylých 55 procent následně směřuje do konkrétních divadel. Rozdělování částky probíhá na základě toho, která vystoupení diváci sledují.

Pokud tak zhlédnete jedno představení, peníze poputují jednomu divadlu, pokud deset, poměrově se rozdělí mezi různá divadla. Navíc mají předplatitelé možnost přiložit libovolní částku konkrétnímu divadlu. Platforma je od jara dostupná také jako aplikace pro mobilní zařízení s iOS a Androidem nebo také pro televize LG a Samsung – další by měly přibývat.

Od čtvrtka, kdy Dramox startuje svou druhou sezonu, mohou předplatitelé sledovat celkem více než 200 záznamů od 103 divadel z dvaadvaceti různých zemí. Český obsah na platformě se tak nadále rozšiřuje, nově je ale doplněný o cizojazyčné tituly, například od Berlínské státní opery, Anglického národního baletu, Králového divadla v Madridu nebo pařížského divadla Bobino.

„Diváci díky novému obsahu na Dramoxu získají přístup ke slavným představením, která by nejspíš nikdy neviděli naživo. Zesilujeme tak naši snahu zpřístupňovat kulturu divákům a nabízet v oblasti multimediální zábavy hodnotnou alternativu,“ doplňuje další ze zakladatelů Martin Hájek.

Spoluzakladatele projektu Martina Hájka a Martina Zavadila doplňuje Radim Horák, který stál u zrodu videoportálu Voyo.cz a vlastní také firmu Weemazz 2.0, jež pro vlastníky autorských práv odstraňuje z internetu nelegální kopie jejich děl. Zařazení zahraničního obsahu do Dramoxu přitom trojice považuje jako další krok na cestě stát se portálem světového online divadla.

Čeští i slovenští diváci by tak časem měli získat přístup také k menším lokálním představením z celého světa, zakladatelé zároveň plánují ukázat zahraničním předplatitelům to nejlepší z tuzemské divadelní tvorby. Důležitou součástí nabídky Dramoxu jsou však také exkluzivní inscenace.

martin-hajek

Po sportu se Martin Hájek zaměřil také na divadlo

Foto: Livesport

„Velmi důležitou součástí našeho obsahu je také sekce Dramox Originals, která nabízí Dramoxem natočené záznamy představení. I přes zavřená divadla a nemožnost scházet se a zkoušet nové kousky jsme natočili celkem jedenáct představení. Nabídneme další novinky z naší dílny, například klasiku podle předlohy A. C. Doyla Ztracený svět, která se natáčela na otáčivém hledišti Jihočeského divadla,“ vysvětluje Horák.

V rámci Dramox Originals se natáčela představení během lockdownu i po něm. Uživatelé tak mají možnost zhlédnout představení například z Divadla Husa na provázku, Divadla J. K. Tyla v Plzni nebo pražského Divadla pod Palmovkou. V rámci spolupráce s Divadelním ústavem jsou pak k dispozici záznamy her různých souborů.

Do budoucna zároveň Dramox plánuje začít také s projekcemi představení v kinech, díky čemuž by se inscenace mohly dostat například k divákům na druhém konci republiky. Platforma navíc plánuje sérii živých streamů, kdy uživatelům nabídne tuzemský i zahraniční obsah.

Dramox ovšem není jedinou platformou svého druhu, která v tuzemsku od začátku pandemie vznikla a divadlům umožňuje vydělávat online. Příkladem může být Film naživo nebo projekt ostravského Divadla Mír, jež si vybudovalo velké online publikum a kvůli nezávislosti představilo vlastní streamovací službu.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.