Český miliardář a jeho Bugatti jeli v Německu po dálnici 417 km/h. Žádný trest za to definitivně nehrozí

Státní zástupci posoudili, zda se známý developer nedopustil porušení zákona a uznali, že nikoli. Choval se podle nich ale sebevražedně.

Luboš KrečLuboš Kreč

bugatti-passer

Foto: Passerinvest / Bugatti / CzechCrunch

Radim Passer a Bugatti Chiron

0Zobrazit komentáře

Jet v Bugatti Chiron po německé dálnici 417 kilometrů v hodině není hřích ani trestný čin. To první rozhodl Bůh, protože se ho český, silně věřící miliardář Radim Passer na svou vyjížďku před startem zeptal. Druhé nově potvrdili státní zástupci. Neopomněli ale dodat, že jeho řidičský experiment – a nejrychlejší známá jízda za běžného provozu – byl hodně riskantní.

Každopádně Radim Passer, majitel zavedené developerské skupiny Passerinvest, nebude obžalovaný za rychlou jízdu na německé dálnici z loňského roku. Rozhodlo o tom státní zastupitelství v Naumburgu, napsala agentura DPA. Passer na dálnici A2 mezi Berlínem a Hannoverem zkoušel svůj nový vůz Bugatti a dosáhl rychlosti 417 kilometrů za hodinu. Svou jízdu muž, který podle časopisu Forbes patří do čtyřicítky nejbohatších Čechů, natočil a zveřejnil na internetu.

Státní zastupitelství v Naumburgu přezkoumalo rozhodnutí státních zástupců ze Stendalu, kteří se na konci dubna rozhodli na Passera nepodat žalobu. I v přezkumu státní zástupci došli k názoru, že český podnikatel se nedopustil žádného trestného činu. Jeho chování ale označili za „extrémně neopatrné a sebevražedné“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Passer jel na úseku, kde nebyla omezená rychlost, a žádné plošné omezení rychlosti na německých dálnicích neplatí. Úřady ale měly podezření, že se Passer mohl dopustit nedovoleného závodění, za které hrozí pokuta nebo až dva roky vězení. Zákaz platí i v případech, kdy řidič „závodí se sebou“. Passer, který prohlásil, že bezpečnost byla během jízdy jeho prioritou, také čelil kritice, že sundal ruce z volantu. Ani to však podle státních zástupců nepředstavuje trestný čin.

Část německé veřejnosti, právníků i zákonodárců se domnívá, že kvůli nebezpečnému chování automobilistů by bylo vhodné na německých dálnicích zavést plošné omezení rychlosti. Výzkumy totiž ukazují, že na úsecích bez limitu se stává výrazně vyšší množství závažných nehod. Někteří navrhují limit 130 kilometrů za hodinu. V poslední době se k silniční bezpečnosti přidal i další argument pro toto opatření, a sice omezení spotřeby paliva a emisí.

S přispěním ČTK.

Hodně se ničila i kradla, ale nekončí. Sdílená kola Nextbike budou v Ostravě jezdit další dva roky

V nejrušnějších měsících bude po Ostravě v provozu až 1 100 sdílených kol. Město ale provozovateli zaplatí více peněz.

Filip HouskaFilip Houska

nxtbk2

Foto: Nextbike

Kola bikesharingu Nextbike

0Zobrazit komentáře

Stejně jako Praha, Brno a další česká města i Ostrava je nakloněna systému sdílených kol, která si můžete za poplatek půjčovat a pohybovat se s nimi v ulicích. Potvrdila to i teď, když prodloužila na dva roky smlouvu s německým poskytovatelem Nextbike. Přes ty nejrušnější měsíce v roce tak bude v Ostravě více než tisíc stříbrno-modrých bicyklů s tím, že pro držitele celoročního kuponu na tamní MHD si vedení severomoravské metropole připravilo příjemnou výhodu.

Sdílená kola společnosti Nextbike fungují v Ostravě od dubna roku 2019, kdy nahradila růžové stroje českého startupu Rekola, který neuspěl ve veřejné zakázce. Třetí největší město republiky na takzvaný bikesharing už tehdy hodně sázelo, jelikož mělo jít o užitečný krok k naplnění strategického plánu, v rámci kterého mimo jiné chtělo nabídnout lidem ekologičtější formu přepravy.

Nextbike se v Ostravě uchytil, k srpnu loňského roku měl v Ostravě přes tři tisíce denně aktivních uživatelů, kteří pro odemknutí kol používali aplikaci v telefonech. Zaregistrovaných bylo dohromady více než padesát tisíc lidí. A byť Nextbike v Ostravě čelil hlavně loni velkým problémům, kdy musel řešit zničené zámky na kolech a četné krádeže, na město nezanevřel a nadále tam má ambice své stroje provozovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tomu je ostatně nakloněno i samotné vedení Ostravy, které nyní v rámci koncesního řízení vybralo Nextbike coby provozovatele sdílených kol ve městě na další dva roky, respektive na sezóny 2023 a 2024. V exponovaných měsících (od června do září) tak bude v provozu alespoň 1 100 jízdních kol a minimálně 330 parkovacích stojanů. Na jaře a podzim se nabídka kol sníží na 800 a během prosince, ledna a února budou zajištěny čtyři stovky strojů.

Městu se ale prodloužení bikesharingu pod taktovkou Nextbike oproti minulým rokům prodraží. Zatímco loni (a vlastně i letos) byla cena, kterou Ostrava platí provozovateli, stanovena na 7,1 koruny za výpůjčku, v dalších letech půjde o 9,8 koruny. Podle města má nová cena zohledňovat inflaci i náklady v souvislosti s krádežemi a poškozováním kol. Jen od začátku tohoto roku do konce července zaplatila Ostrava Nextbiku za výpůjčky 5,7 milionu korun.

Spolu s tím zavedlo město i novinku, která potěší držitele celoročních kuponů na městskou hromadnou dopravu. Ti totiž v následujících dvou sezónách dostanou dodatečných patnáct minut zdarma na kolech od Nextbiku. Dosud v Ostravě fungovala akce v podobě čtvrthodiny zdarma pro všechny. Ti, kteří si předplácí MHD na rok, tak nyní dostanou rovnou půlhodinu gratis při každém využití služby. Něco podobného ostatně nabízí i Praha. Celkem Nextbike obsluhuje pětadvacet měst v Česku včetně těch menších jako Vrchlabí nebo Dvůr Králové.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.