Český programátor Adam Konrád se ve slavném herním studiu Bethesda podílí na vývoji hitů Doom a Fallout

Michal PtáčekMichal Ptáček

0Zobrazit komentáře

Americká společnost Bethesda patří dlouhá léta k tahounům globálního herního průmyslu. Společnost v posledních letech vydala a prostřednictvím své vývojářské divize Bethesda Game Studios i vytvořila herní hity jako Fallout 3, Fallout 4, Doom, Morrowind, Skyrim nebo nedávno vydaný Fallout 76. Součástí vývojářského týmu, který v současnosti čítá okolo 400 lidí, je mimo jiné i český programátor Adam Konrád.

Třiatřicetiletý rodák z Berouna, který vyrostl v pražských Vršovicích a na ČZU vystudoval obor informatiky, tak opět potvrzuje, jak velké množstvích talentovaných vývojářů schopných uspět v celosvětové konkurenci umí naše domovina vyprodukovat.

Začalo to Quakem

Adam Konrád do Spojených států poprvé zamířil v roce 2007 v rámci soukromé návštěvy herního veletrhu QuakeCon, který se věnuje oblíbené střílečce Quake. Už v té době přitom pomalu pracoval na své první vlastní hře FPScore využívající základy Quake 3 herního enginu a odehrávající se v prostorách stanice metra Muzeum nebo středočeských Brdech. Právě tato herní prvotina stála na začátku dlouhé cesty, kterou Konrád za oceánem započal.

fpscore

Konrádova prvotina: FPScore

Po dokončení magisterských studií v Praze a vyřízení pracovních víz se Konrád v roce 2010 společně s manželkou do USA přestěhoval a zamířil do studia herního studia Escalation Studios v Dallasu, kde následně působil na pozici seniorního programátora. Poté, co v roce 2017 společnost ZeniMax Media vlastnící právě herního vydavatele Bethesda koupila Escalation Studios, ocitl se mladý Čech rázem pod křídly této kultovní herní značky. 

rekola-bikesharing

Přečtěte si takéČeská služba na sdílení kol Rekola zažila rekordní rok. Má přes 170 tisíc uživatelů a spouští zimní provozČeská služba na sdílení kol Rekola zažila rekordní rok. Má přes 170 tisíc uživatelů a spouští zimní provoz

„Ve Státech jsme s kamarádem strávili měsíc a mně se díky vlastnímu projektu podařilo získat obchodní vztahy, které vedly k vízu a mé současné pozici. Hra FPSCORE byla skvělým začátkem mé kariéry. Díky ní se mi podařilo prorazit v herním průmyslu. Každý zaměstnavatel ocení, když něco sami vymyslíte, rozjedete a hlavně dotáhnete do konce. Před stěhováním do USA jsem však musel dokončit magisterské studium, bez něj by imigrační proces a uplatnění v zahraničí byly složité,“ vzpomíná český programátor.

doom11

Hra Doom, na které se Konrád jako vývojář podílel

Rozhodnutí přestěhovat se na druhý konec světa se zpětným ohlédnutím vyplatilo. Konrád se zde totiž z pozice seniorního backend programátora podílel v posledních letech například na nástupci kultovní her Doom a Wolfenstein, letos to pak byl vývoj konzolové verze titulu Fallout Shelter, kterou herní komunita přijala s velkým nadšení s průměrným hodnocením pohybujícím se okolo 9 z 10.

Online táhne

Český programátor konkrétně u těchto titulů zodpovídá za vývoj a provoz celosvětových online služeb se specializací na cloud Amazon Web Services a mimo jiné potvrzuje známou pravdu, že vývoj her z pohledu obtížnosti opravdu není žádný med.

„Hry jsou zábava samy o sobě, ale ani u jejich vývoje se člověk nenudí a naráží na spoustu výzev. Hry využívají všech systémů počítače – 3D grafiku, síť, ovládání, zvuk. Jsou náročné na výkon, takže při vývoji řešíte spoustu různorodých problémů a vyzkoušíte si vývoj také pro zajímavý hardware, včetně všech dostupných herních konzolí. Já se konkrétně věnuji vývoji a provozu celosvětových online služeb, což je vynikající zkušenost. Na druhou stranu je vývoj softwaru někdy hodně frustrující. Při ladění složitých projektů bývá náročné udržet všechny kroky a souvislosti, je třeba mít vysokou motivaci a silnou schopnost identifikovat a řešit problémy, anglicky tomu říkáme ‚strong problem-solving skills‘.“

A platí to obzvlášť, pokud matematika, jeden ze stěžejních oborů herního vývoje, nepatří mezi vaše přirozeně nejsilnější stránky. Ještě během studií na Soukromé střední škole výpočetní techniky byl totiž tento dnešní optikou skvělý programátor paradoxně nucen svoji slabší matematiku dohánět pravidelným doučováním. A pravděpodobně i to svedlo důležitou roli v jeho budoucím vývoji a směřování.

shelter1

Fallout Shelter

Alza ukončila svou online půjčovnu filmů, kterou využilo přes 30 tisíc zákazníků. Na vině jsou distributoři

0Zobrazit komentáře

Největší český e-shop Alza.cz za poslední roky experimentoval se spoustou nových služeb. Některé se ukázaly jako úspěšné, ale snaha konkurovat gigantům jako Netflix či HBO GO s vlastní VOD (video on demand) službou na půjčování filmů nevyšla. Alza totiž koncem října svoji službu po čtyřech letech nadobro uzavřela a uživatelům vrátila kredity za nepřehrané filmy. Nyní holešovická firma pro CzechCrunch komentuje své důvody.

Hlavním hnacím motorem pro ukončení online půjčovny byla dle senior business developerky e-obsahu Alzy Hany Žákové především nesnadná dohoda s distributory na zajímavějších titulech. Alza tak nedokázala do nabídky zařadit filmy, které byly divácky zajímavé a se kterými konkurence s mezinárodním přesahem (například O2 TV) neměla problém, což znamenalo další odliv potenciálních zákazníků.

Za celou dobu provozu, tedy od října 2014, kdy Alza v online půjčovně ještě nabízela pouze 200 titulů, si filmy zakoupilo přes 30 tisíc zákazníků, kteří v poslední době mohli vybírat z nabídky zhruba 1 200 filmů. Nepomohlo ani propojení s placenou službou Alza Premium, která mimo filmů nabízí audioknihy, e-booky, časopisy nebo prémiové služby jako dopravu zdarma a přednostní výdej. Z Premium zmizela nabídka filmů i hudby již v průběhu léta letošního roku, což mělo za následek rozhořčení uživatelů.

alzamedia

Hudba a filmy patřily v Alza Premium mezi velmi málo využívané služby, což jsme vysledovali jak z aktivity klientů Alza Premium, tak i z dotazníkového šetření mezi členy programu,“ komentovala situaci v průběhu června pro server Cnews.cz mluvčí Alzy Patricie Šedivá. S tím souvisí aktuální vyjádření, které od Alzy získal CzechCrunch. „V danou dobu jsme pro naše zákazníky připravili kvalitní VOD službu, a to včetně aplikací, bohužel však distribuční filmové společnosti nebyly schopny dodat nové atraktivní filmy dostatečně rychle. Zákazníci tento obsah po čase téměř nevyužívali,“ uvedla Hana Žáková.

peter-csiba-strv

Přečtěte si takéPeter Csiba: Jak jsem se dostal z vesnice Jahodná přes Google až do miliardového startupu RobinhoodPeter Csiba: Jak jsem se dostal z vesnice Jahodná přes Google až do miliardového startupu Robinhood

Ve své době bylo možné na online půjčovně vypůjčit jednotlivé filmy v cenách od 19 do 89 korun, což je s ohledem na cenu předplatných služeb typu Netflix či HBO GO relativně hodně, vezmeme-li navíc v úvahu, že mezi tituly nebyly prakticky žádné zásadní novinky. Alza se nicméně znovuoživení služby nebrání, technologicky je na to připravena, vše je pouze otázka tlaku na distributory.

Online půjčovna Alzy není první ani poslední obdobnou službou, která musela z podobných důvodů svůj provoz ukončit. Dříve to byla například půjčovna Topfun či Ivio. Mezi aktuálně fungující hráče se řadí půjčovna Banaxi či alternativní služby DaFilms a Aerovod, těch se ovšem problémy vzhledem k jejich úzkému zaměření netýkají.