Česká služba na sdílení kol Rekola zažila rekordní rok. Má přes 170 tisíc uživatelů a spouští zimní provoz

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Česká bikesharingová služba Rekola pomalu začíná bilancovat letošní sezonu a už nyní je jasné, že zásadním způsobem překoná loňský rok. Rekordní je počet uživatelů, který přesáhl 170 tisíc, výpůjček kol za den, samotných kol v ulicích (přes 1 000) i počet měst, kde aktuálně Rekola operují. K tomu služba chystá nový zimní provoz.

Důkaz, jak rychle Rekola po celé republice rostou, přináší počet výpůjček. Zatímco loni to bylo za osm měsíců 180 tisíc, letos dokázal populární bikesharing na tuto metu dosáhnout už v dubnu a celková čísla tak budou několikanásobně větší. Rekola hlásí, že výpůjček bylo každý den průměrně přes 4 700 s tím, že se růžová kola postupně dostala do devíti měst.

K Praze, Brnu, Českým Budějovicím, Olomouci, Teplicím a Liberci letos nejprve přibyla Ostrava a později také Frýdek-Místek. Deváté město pak už překvapivě nebylo v Česku, nýbrž ve Finsku, kde se Rekola vydala do města Vaasa, a podle našich informací se chystá rozšíření i do dalších měst v severské zemi.

rekola-podzim

Podzimní a zimní provoz Rekol pokračuje v Praze, Brně, Olomouci, Frýdku-Místku a Českých Budějovicích

Největší novinka však přichází nyní se startem zimy. Rekola premiérově zahajují zimní sezonu, byť i loni se v Praze jezdilo díky dobrému počasí až do 19. prosince a vzhledem ke krizi na Libeňském mostě i v lednu. Tentokrát má však zimní sezona oficiální parametry a od čtvrtka probíhá v Praze, Brně a Olomouci. „Provoz na Libeňském mostě nám ukázal, že uživatelé jsou ochotni nasednout na kolo i za mrazivého počasí. Uživatelé nám posílají fotky, že jezdí na rekolech i při sněžení, tak snad jim tohle nadšení zůstane i v další dny,“ hlásí tisková mluvčí Rekol Magda Zicháčková.

Platby jako u sdílených koloběžek nebo aut

Ve zmíněných městech se budou během zimních měsíců ladit oblasti, ve kterých půjde kola vracet, protože Rekola očekávají, že se budou jezdit menší vzdálenosti než v létě, nicméně to nejdůležitější se týká ceníku. Rekola ve zmíněných třech městech nově zavádějí nástupní sazbu ve výši 5 korun a následně poplatek 1 korunu za každou projetou minutu, tedy podobně jako fungují jiné sdílené služby jako Lime či Revolt.

hoppygo-kolobezky

Přečtěte si takéČeský carsharing HoppyGo začíná do vybraných aut přidávat elektrické koloběžkyČeský carsharing HoppyGo začíná do vybraných aut přidávat elektrické koloběžky

„Od našich uživatelů jsme dostávali i takovou zpětnou vazbu, že by chtěli platit pouze za dobu, kdy mají kolo reálně půjčené a ne paušálem, který naskakoval v 16. minutě. Chceme to proto vyzkoušet. Pokud se změna neosvědčí, vrátíme se s jarem k podobnému ceníku, jaký byl v letošní sezóně,“ vysvětluje Zicháčková. Zmíněný paušál naskakoval po čtvrt hodině jízdy, která byla pro všechny díky Hello bank zdarma, pak se platilo rovnou 24 korun za dalších 45 minut a nezáleželo, zda uživatel jel jen dalších 5 nebo třeba 30 minut.

rekola-libensky-most

Rekola v lednu jezdila přes uzavřený Libeňský most v Praze

Rekola vedle toho standardně nabízela i předplatné (1 200 korun na rok), u kterého se nic nemění. Podobně jako s kartou Multisport bude jízda bez dalších poplatků. Půjčení dalšího kola na jeden účet nově stojí 5 korun za nástup plus 1 koruna za 1 minutu. Dosud byla sazba 32 korun za 60 minut, takže pokud pojedete na druhém kole do půl hodiny, pár korun ušetříte. V Českých Budějovicích a Frýdku-Místku si nicméně můžete kola půjčovat za stávajících podmínek minimálně do konce listopadu. V Liberci, Teplicích a Ostravě už sezona pro letošek definitivně skončila.