Český průvodce SmartGuide vyrostl navzdory koronaviru o 700 %. Na expanzi nabírá miliony přes crowdfunding

Peter BrejčákPeter Brejčák

smartguide

Foto: SmartGuide

Tým českého startupu SmartGuide

0Zobrazit komentáře

Tuzemský startup SmartGuide sice působí v oblasti cestovního ruchu, avšak navzdory pandemii koronaviru, která většinu firem v tomto oboru dovedla k existenčním problémům, se tvůrcům chytrých průvodců daří. V loňském roce dosáhli obratu ve výši čtyř milionů korun a po dvou letech od poslední investice sbírají prostředky na britské crowdfundingové platformě Seedrs.

Za nápadem stojí Jan Doležal, jenž sám s batohem na zádech procestoval téměř šedesát zemí světa a během svých cest narážel na pořád stejný problém. Na mobilech neexistovala žádná pořádná aplikace, která by turisty provázela jednotlivými lokalitami. Pokud vůbec nějací průvodci byli, pro každou z atrakcí či lokalitu byli vytvořeni samostatně, navíc je bylo nutné stahovat do mobilu zvlášť. Proto vznikl SmartGuide.

„Budujeme globální tržiště pro digitální průvodce, zatím žádná taková pořádná platforma neexistuje a není úplně snadné ji okopírovat. Aplikaci dokáže udělat každý, ale bude mu chybět obsah, který může škálovatelně a udržitelně budovat jen platforma. Ale nemůžeme usnout na vavřínech, dokud SmartGuide není v cestování takový pojem jako TripAdvisor,“ popisuje Doležal.

Startup podle vyjádření pro CzechCrunch loni dosáhl obratu na úrovni čtyř milionů korun. Zajímavější je však deklarovaný meziroční růst ve výši 700 procent. Doležal jej vysvětluje zejména tím, že už před třemi lety v oboru průvodcování viděli velký potenciál pro digitalizaci i přesun k individuálnímu cestování.

smartguide3

Foto: SmartGuide

Členové týmu SmartGuide s Janem Doležalem v popředí

„Covid tyto trendy urychlil a vlastně nám trochu foukl vítr do plachet,“ popisuje sedmatřicetiletý zakladatel firmy. „Hned s příchodem koronaviru jsme stopli veškeré B2C aktivity a soustředili se na B2B klienty, pro které jsme začali vytvářet samoobslužný systém,“ pokračuje Doležal.

Podle jeho slov sice měli lidé v turismu během posledního roku limitované rozpočty, více volného času jim ale zůstalo na digitalizaci. Proto se fungování celého odvětví změnilo a dále mění, což hraje do karet právě SmartGuide. Jejich klienti totiž chtěli rychle nastartovat svůj byznys v reakci na loňskou letní sezonu.

Naprostá většina příjmů firmy je tak nyní od B2B partnerů, ať už turistických destinací, atrakcí nebo cestovních kanceláří. Těm poskytuje technologii pro provádění návštěvníků, a to levněji, než kdyby si ji nechali dělat na míru. Z monetizačního hlediska pak SmartGuide funguje na modelu SaaS, tedy softwaru jako služby.

„Krása našeho modelu spočívá v tom, že naši partneři přivedou své návštěvníky na SmartGuide a my je udržíme jako naše uživatele, které provádíme po stovkách dalších destinací. Více uživatelů dělá platformu také atraktivnější pro partnery, a tím se nám tvoří pozitivní kruh. Jak bude přibývat uživatelů, tak bude narůstat i naše monetizace uživatelů, zejména přes affiliate programy,“ přibližuje Doležal.

Ve SmartGuide si tak lidé mohou už teď koupit například lístek na populární turistické zážitky, přičemž za přivedení zákazníka startup inkasuje provizi. Podobným způsobem se chce rozšířit také na restaurace, hotely či letenky. Rezervace těchto služeb se totiž rychle přesouvá online a Doležal vnímá, že jako průvodce mají ideální pozici ji zprostředkovat.

V začátcích přitom SmartGuide získal nemalou důvěru investorů. První dva miliony korun firma obdržela od andělského investora, dalších patnáct milionů korun do něj v roce 2019 vložil fond Grouport společně s přispěním šesti soukromých investorů. Další prostředky získala také z grantů na podporu obnovy bezpečného turismu.

12 milionů korun přes platformu Seedrs

Teď však na další růst a posílení expanze potřebuje další finanční injekci. SmartGuide proto na britské crowdfundingové platformě Seedrs od investorů poptává celkem 400 tisíc liber, v přepočtu asi 12 milionů korun, ve formě konvertibilní půjčky s automatickou konverzí ekvity.

„Potkali jsme poslední dobou dost lidí, kterým se náš projekt líbil a kteří se ptali, zda by do něj mohli zainvestovat,“ popisuje Doležal. „A pak nás napadlo, že to můžeme udělat elegantně přes crowdfunding – jako základ přivedeme vlastní investory a získáme navíc další z crowdfundingu.“

Rozhodnutí pro zahraniční platformu padlo z důvodu, že pro SmartGuide je Velká Británie strategickým trhem a pomocí crowdfundingu si chce kromě investice vybudovat také síť kontaktů nejen pro byznys development, ale i pro potenciálně další investici Series A.

„Investici z minulého kola jsme použili hlavně na postavení a validaci produktu, do obchodu šlo jen málo zdrojů. Nyní máme produkt otestovaný na mnoha českých i zahraničních klientech a jdeme šlápnout do prodeje,“ prozrazuje Doležal s tím, že kromě toho bude firma investovat do škálovatelnosti tvorby obsahu a zejména do systému, jenž klientům umožní publikovat vlastní průvodce do platformy.

smartguide1

Foto: SmartGuide

SmartGuide přivádí turisty třeba i na Karlův most

V následujícím roce a půl chce SmartGuide rozjet svou platformu na několika trzích, kde uvidí synergické efekty, získá zkušenosti s expanzí a zároveň zvýší své příjmy. V dalším plánu pak je v létě příštího roku – až se podle Doležala bude opět naplno cestovat – získat investiční kolo Series A na další škálování.

V mezičase však firma bude muset ukázat i to, že dokáže vydělávat. Aktuálně svými tržbami pokryje asi polovinu nákladů. Doležal k tomu přidává, že už dvakrát se měsíční cash flow přehouplo do černých čísel. „Máme poměrně vysoké fixní náklady na vývoj technologie a pak velmi nízké variabilní náklady a díky tomu super jednotkovou ekonomiku. I proto je pro nás nyní důležité navýšit objemy,“ zdůrazňuje.

„K překlopení do zisku potřebujeme asi zdvojnásobit tržby, takže se tam můžeme dostat již poměrně brzo. Ale naším cílem není nyní generovat zisky, budeme je dále reinvestovat do růstu platformy,“ dodává Doležal.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina