Český průvodce SmartGuide vyrostl navzdory koronaviru o 700 %. Na expanzi nabírá miliony přes crowdfunding
Tuzemský startup SmartGuide sice působí v oblasti cestovního ruchu, avšak navzdory pandemii koronaviru, která většinu firem v tomto oboru dovedla k existenčním problémům, se tvůrcům chytrých průvodců daří. V loňském roce dosáhli obratu ve výši čtyř milionů korun a po dvou letech od poslední investice sbírají prostředky na britské crowdfundingové platformě Seedrs.
Za nápadem stojí Jan Doležal, jenž sám s batohem na zádech procestoval téměř šedesát zemí světa a během svých cest narážel na pořád stejný problém. Na mobilech neexistovala žádná pořádná aplikace, která by turisty provázela jednotlivými lokalitami. Pokud vůbec nějací průvodci byli, pro každou z atrakcí či lokalitu byli vytvořeni samostatně, navíc je bylo nutné stahovat do mobilu zvlášť. Proto vznikl SmartGuide.
„Budujeme globální tržiště pro digitální průvodce, zatím žádná taková pořádná platforma neexistuje a není úplně snadné ji okopírovat. Aplikaci dokáže udělat každý, ale bude mu chybět obsah, který může škálovatelně a udržitelně budovat jen platforma. Ale nemůžeme usnout na vavřínech, dokud SmartGuide není v cestování takový pojem jako TripAdvisor,“ popisuje Doležal.
Startup podle vyjádření pro CzechCrunch loni dosáhl obratu na úrovni čtyř milionů korun. Zajímavější je však deklarovaný meziroční růst ve výši 700 procent. Doležal jej vysvětluje zejména tím, že už před třemi lety v oboru průvodcování viděli velký potenciál pro digitalizaci i přesun k individuálnímu cestování.
„Covid tyto trendy urychlil a vlastně nám trochu foukl vítr do plachet,“ popisuje sedmatřicetiletý zakladatel firmy. „Hned s příchodem koronaviru jsme stopli veškeré B2C aktivity a soustředili se na B2B klienty, pro které jsme začali vytvářet samoobslužný systém,“ pokračuje Doležal.
Podle jeho slov sice měli lidé v turismu během posledního roku limitované rozpočty, více volného času jim ale zůstalo na digitalizaci. Proto se fungování celého odvětví změnilo a dále mění, což hraje do karet právě SmartGuide. Jejich klienti totiž chtěli rychle nastartovat svůj byznys v reakci na loňskou letní sezonu.
Naprostá většina příjmů firmy je tak nyní od B2B partnerů, ať už turistických destinací, atrakcí nebo cestovních kanceláří. Těm poskytuje technologii pro provádění návštěvníků, a to levněji, než kdyby si ji nechali dělat na míru. Z monetizačního hlediska pak SmartGuide funguje na modelu SaaS, tedy softwaru jako služby.