Český Shopsys loni utržil 45 milionů korun a hlásí další investici od Reflex Capital Ondřeje Fryce
Petr Svoboda, zakladatel Shopsysu
Česká republika patří z pohledu počtu e-shopů na hlavu k evropským velmocem a své o tom ví také Shopsys. Tuzemský specialista na vývoj internetových obchodů oznámil, že se za poslední dva roky jeho obrat téměř zdvojnásobil na více než 45 milionů korun, a v růstu nehodlá polevovat. Pomáhají mu i pokračující investice od Ondřeje Fryce a jeho fondu Reflex Capital.
Byznys Shopsysu stojí na dvou hlavních nohách. Jednak v rámci své agenturní divize staví e-shopy na míru a následně je spravuje a vedle toho také vyvíjí vlastní produkt. Tzv. Shopsys Framework je globální e-commerce platforma, která je open-source a na jejímž základě mohou agentury, e-shopy a další snadno a zdarma postavit svůj internetový obchod. A staví je na ní pochopitelně i sám Shopsys.
Celkový obrat firmy, kterou tehdy šestnáctiletý Petr Svoboda založil už v roce 2003, za uplynulý rok činil 45,2 milionu korun a o 4,68 milionu korun po odpisech a úrocích vzrostla také ziskovost firmy. Shopsys nicméně nadále zůstává v červených číslech, jelikož zatímco agenturní část je v plusu v řádu jednotek milionů korun, veškeré získané prostředky putují do vývoje nákladné platformy Shopsys Framework.
„Ve střednědobém horizontu je našim cílem co nejvíce rozšířit naši technologii a partnerský program, nikoliv vybudovat ‚cash cow‘. Proto plánujeme všechny příjmy z Shopsys Frameworku i z agenturní části Shopsysu investovat zpět do dalšího rozvoje a expanze produktu. Počítáme i s podporou dalšího externího financování,“ vysvětluje současný byznys Petr Svoboda.
Vývoj e-commerce platformy, se kterou má Shopsys globální ambice, významně financují také investoři, kteří už do firmy přinesli přes 30 milionů korun. Již třikrát do Shopsysu vložil peníze Ondřej Fryc a jeho Reflex Capital a přidal se také Michal Mička. Společně nejprve vložili v roce 2017 15 milionů korun, přičemž Ondřej Fryc před rokem přidal dalších 10 milionů.
Nové investiční kolo pak přišlo letos, kdy Shopsys nabral opět od Reflex Capital dalších 6 milionů korun. „Předchozí i následující investice od Reflexu čerpáme na základě vzájemně domluvených milníků a výsledků,“ prozradil pro CzechCrunch Petr Svoboda, který potvrzuje, že jelikož jde v případě Shopsys Framework o novou technologii, je její adopce delší a rozvoj produktu vyžaduje vysoké investice. Celý byznys se tak teprve rozjíždí.
„Od rozhodnutí adoptovat Shopsys Framework po spuštěný projekt uběhne většinou i více než půl roku. Máme už za sebou první úspěchy, na produktu stojí desítky e-shopů a máme řadu partnerských agentur, které naši technologii používají,“ doplňuje Svoboda s tím, že první zákazníci jsou zejména z České republiky a Slovenska, ale prodejní aktivity rozvíjí Shopsys po celé Evropě. První zájemci se již hlásí také v Německu nebo Nizozemsku.
Rychlý růst zaznamenává Shopsys i proto, že jednotlivé zakázky jsou mnohem větší než dříve (byť jejich počet v absolutních číslech klesl) a cena jedné zakázky dnes typicky přesahuje 3 miliony korun. „Reflektujeme tak výrazně vyšší nároky našich klientů, kterým poskytujeme kompletní řešení na míru. Od implementace nového e-shopu přes následnou péči a rozvoj až po návazné marketingové služby,” doplňuje Lukáš Havlásek, současný CEO Shopsysu.
Od roku 2003 Shopsys realizoval více než 800 e-shopů a mezi jeho největší klienty dnes patří Okay, Démos, B2B Partner, Office Depot, Agátin svět či Superzoo. Své více než patnáctileté zkušenosti postupně Shopsys přetavuje ve zmíněnou platformu Shopsys Framework, která je určená pro stavbu velkých e-shopů in-house týmy či specializovanými agenturami, jelikož má potřebné funkce i infrastrukturu připravené na vysokou úroveň škálování.