Český startup hlásí vytvoření účetní asistentky s umělou inteligencí. Chápe text, říká zakladatelka
Mladá firma Digitoo má přes tři tisíce uživatelů a velké plány. Počítačová účetní asistentka podle ní funguje podobně jako lidská mysl.
Krabice od bot plné účtenek a dalších listin a desítky centimetrů vysoké štosy dokumentů na stolech. Ani v době, kdy se účetnictví už roky řeší v počítačích, účetní operace nevypadají jinak. Do digitálu je totiž někdo musí přepsat a tato práce je stále na lidech. Karin Fuentesová si vytyčila cíl to změnit a založila projekt Digitoo s cílem naučit stroje účtovat tak, aby lidi fungovali jen jako jejich kontrola. Teď hlásí významný krok na své cestě – její tým naučil umělou inteligenci, aby chápala význam položek a podle toho je dokázala do účetnictví i správně zařadit.
Dosud Digitoo do firem dodával systém, který informace z papírů četl. Dokázal třeba v PDF či PNG souboru poznat, jaké znaky jsou pořadové číslo faktury, najít částku, se kterou se operuje, nebo třeba datum, ke kterému je třeba daný dokument zaúčtovat. A tyto údaje pak vypsat do správných digitálních „okének“ v účetním systému. Umělá účetní Digitoo má ale poznat, o čem se vlastně na faktuře píše. A podle toho položky správně přiřadit ke kódům, kterými je třeba je v účetnictví vybavit.
Představte si třeba seznam nakoupeného zboží o délce několika stran a desítek položek. Každou z nich je potřeba opatřit kódem podle toho, jaké má mít DPH, do jakého střediska firmy spadá nebo o jakou zakázku jde. Pokud to dělá člověk, může akce vyjít i na několik desítek minut. Účetní s umělou inteligencí takový proces zabere řádově vteřiny.
Podobná řešení už existují, ale v nich počítač postupuje podle šablony: systém přiřazuje kódy podle jasně daných pravidel, která se nemění. Zakladatelka startupu Karin Fuentesová říká, že naproti tomu technologie Digitoo položky skutečně třídí a funguje podobně jako lidská mysl.
A rovnou si plánuje, že digitální účetní už teď může zastoupit v účetních firmách a odděleních chybějící zaměstnance na juniorních pozicích. „Výhodou je i to, že digitální účetní se stále učí, ze strany své nadřízené si bere zpětnou vazbu a tím se vylepšuje,“ říká Fuentesová.
Hlásili nám samé chyby
Digitoo si prošlo horším obdobím, popisovala zakladatelka ke konci loňska. Velké plány tehdy vystřídalo zklamání jak v týmu, tak u zákazníků. Zatímco startup sliboval, že počítač porozumí alespoň 90 procentům z toho, na co hledí, a správně položky zařadí, mladá firma se reálně dlouhé měsíce pohybovala na 70procentní přesnosti. To zákazníkům nestačilo.
„Asi půl roku jsme opravovali chyby a zaměřovali se na zvýšení přesnosti čtení. Jednou nám dokonce zákazník napsal, že bychom měli platit my jemu – za to, že jen posílá, co vše nefunguje. Zákazníci byli nespokojeni a posílali nám velké množství zpětné vazby a hlásili chyby,“ vysvětlovala pro CzechCrunch Fuentesová. S tím, že byly chvíle, kdy si myslela, že projekt se na svůj cíl vůbec nedostane.