Český vynález, který se vyrábí už 60 let. V Kopřivnici chystají i remosky s designem od Pininfariny
Remoska už 60 let od svého vynálezu funguje pořád stejně. Letos se má v kopřivnickém závodě vyrobit 75 tisíc kusů a další novinky se chystají.
Mění se technika její výroby či povrchové úpravy, ale princip fungování pečicích mís Remoska je už více než šedesát let stejný. Stejnojmenná společnost jich letos v novém závodě v Kopřivnici na Novojičínsku vyrobí okolo 75 tisíc, což je dvaapůlkrát tolik, kolik vyráběl před deseti lety závod ve Frenštátu pod Radhoštěm. Firma rozšiřuje portfolio o pánve či hrnce a chystá pro remosky také nový design, který má stvořit slavná italská designérská firma Pininfarina. V neděli uplynulo šedesát let ode dne, kdy byla remosce jakožto českému vynálezu zapsána ochranná známka – 21. července 1964.
Do Kopřivnice se firma z Frenštátu přestěhovala loni a z manufakturního způsobu výroby přešla na digitálně řízené linky. Počet zaměstnanců firmě opět narostl: před deseti lety jich bylo dvacet, loni zhruba čtyřicet a nyní už se dostává k padesáti. Většina pracovníků se ale během roku obměnila, po přestěhování výroby jim například nevyhovovalo dojíždění.
Ředitel Remosky Petr Vaněček uvedl, že počet vyrobených remosek nyní mírně stagnuje, protože klesl jejich prodej ve Velké Británii, jež je jejich významným odbytištěm. „Jak v loňském, tak v letošním roce se daří růst v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Německu, ale razantně nám propadla Anglie, kde jsou ještě dozvuky krize a další dopady vyplývající z politické a ekonomické situace na tamním trhu,“ řekl Vaněček.
Letošní výsledky firmy tak podle něj budou podobné loňskému roku, kdy firma utržila přes 120 milionů korun. „Kde jsme rostli, tak je naše nové nádobí, ať už vyráběné pod naší značkou, nebo pod značkami jiných odběratelů. Ale ohromný růst očekáváme od čtvrtého kvartálu letošního roku, kdy už máme nasmlouvané zakázky za nižší desítky milionů. Letošní rok ještě budeme ve ztrátě, ale příští rok bychom se chtěli dostat na černou nulu a od roku 2026 už bychom měli začít generovat zase zisky,“ řekl šéf Remosky.
Firma letos vyrobí přes padesát tisíc pánví a hrnců, příští rok by jich mělo být zhruba čtyřnásobek a remosek kolem osmdesáti tisíc. Plán podniku na příští rok je 190 milionů korun tržeb. Remosky i další nádobí se hodně kupují na Vánoce, a tak 60 procent celoročních tržeb firma vytvoří za poslední tři měsíce.
„Sezónnost je silná. V průběhu roku prodáváme měsíčně tři tisíce až sedm tisíc remosek a v listopadu dvacet tisíc. Ale my je musíme vyrábět průběžně, pořád kolem sedmi až osmi tisíc remosek měsíčně. Skladové zásoby nám rostou od ledna až do srpna, v září se to začne pouštět do trhu a na konci roku jsou sklady prázdné a zůstává jenom materiál,“ popsal ředitel.