Čeští investoři z Credo Ventures sází na automatizaci. Miliony dolarů posílají do projektu Segron

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vladislav-jez-credo-minInsider

Foto: Jan Nechvíle

Vladislav Jež, Partner v Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Když se řekne testování sítí, přes které tečou data, nezní to zrovna jako nejzajímavější byznys. Pokud si ale představíte, že vám najednou přestane fungovat nějaká služba, protože došlo k problému právě v toku dat, je to nepříjemné – a proto je i tato byznysová oblast důležitá. Výpadkům chce předcházet společnost Segron, do níž teď podruhé poslal peníze i tuzemský investiční fond Credo Ventures.

Segron, který oficiálně sídlí v Nizozemsku, hlavní centrálu má v Bratislavě a stojí za ním rakousko-finští zakladatelé, uzavřel další investiční kolo, na němž se tak jako v roce 2019 podíleli vedle Creda také kolegové z OTB Ventures. Celkem již firma vybrala 10 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba 216 milionů korun, a s novým kapitálem v zádech plánuje dál růst.

„Automatizované testování sítí dokáže uspořit velké množství času i peněz a vidíme v něm velkou příležitost k růstu. Segron dokáže v jakékoliv síti, kde probíhají nějaká data nebo signál, zjistit, zda vše běží v pořádku, případně odhalit potenciální problémy,“ popisuje novou investici Vladislav Jež, partner v Credo Ventures.

Pro tuzemský investiční fond jde opět o investici do sektoru B2B, na který se v Credu specializují, nicméně Segron není úplně typickým startupem, jenž by vznikl před pár lety. Rakušané Thomas Groissenberger, Michael Sedlacek a Fin Jari Nurminen firmu založili už v roce 2012. Všichni měli zkušenosti z firem jako Nokia či T-Mobile a postupem času identifikovali problém, s nímž se potýká většina telekomunikačních firem.

Data a sítě jsou všude

Šlo právě o testování sítí, které se provádí například při zavádění nových přístrojů či aplikací, aby se zjistilo, zda veškeré toky dat či signálu probíhají správně. Zaměřili se proto na vývoj platformy, která by tuto činnost zautomatizovala. Testování totiž často probíhá manuálně, a tak automatizace celého procesu slibuje značné časové i finanční úspory.

„Sítě telekomunikačních operátorů jsou stále robustnější a komplexnější, přidávají se nové služby, dochází k aktualizacím a to s sebou nese problémy. Zákazníci přitom ve vysoce konkurenčním prostředí vyžadují co nejvyšší kvalitu, která bez častého testování nejde zajistit,“ popisuje výhody řešení od Segronu Vladislav Jež, za nímž zástupci firmy poprvé přišli v roce 2019.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V telekomunikacích ostřílený manažerský tým neměl tolik zkušeností s prodejem a marketingem a Credo si s nimi nakonec ve spolupráci s nizozemským fondem OTB Ventures pláclo. Po dvou letech přidali v rámci dalšího investičního kola nový kapitál v podobě několika milionů dolarů, s nimiž se Segron plánuje rozmáchnout nejen po Evropě, ale také do Spojených států a výhledově na východ.

Hlavními zákazníky firmy jsou velcí telekomunikační hráči jako T-Mobile, Telefónica či Swisscom, ale potenciál automatizovaného testování sítí tkví i v mnoha dalších oborech. „Je to spojené také s digitální transformací firem, kde je tok dat čím dál větší a také potřebuje být bezchybný. Rozvíjí se i e-commerce, automotive nebo banking,“ vyjmenovává Jež. Obecně se teď nejvíce mluví o rozvoji sítí 5G a internetu věcí.

„Budoucnost je v automatizaci procesů, a tak nás zajímají všechny oblasti, kde k ní může dojít.“

„Naše automatizovaná řešení pomáhají společnostem zlepšovat zkušenosti koncových zákazníků, zvyšovat produktivitu a zlepšovat rychlost uvádění nových produktů a služeb na trh,“ říká spoluzakladatel a CEO Segronu Thomas Groissenberger s tím, že firmám pomáhají s velkými výzvami a příležitostmi, které se v posledních dvanácti měsících objevily. Mnoho z nich totiž přichází právě v digitalizované podobě.

Pro Credo Ventures se jedná o další sázku na službu, která automatizuje různé činnosti. Hvězdou jeho portfolia je rumunský startup UiPath, který se zaměřuje na procesy ve firmách, přičemž jeho hodnota činila v posledním investičním kole 35 miliard dolarů a tento týden vstoupí ve Spojených státech na burzu. Nejde však o jediného automatizačního koně, na něhož v Credu sází.

„Budoucnost je v automatizaci procesů, a tak nás zajímají všechny oblasti, kde k ní může dojít. Není to jen UiPath, ale také například IP Fabric či Manta Software, které máme v portfoliu,“ dodává Vladislav Jež. Do česko-amerického startupu Manta investovalo Credo v rámci velkého kola loni na podzim a krátce předtím podpořilo taktéž v rámci většího kola rovněž zmíněný IP Fabric.

Modernizace ubytoven láká investory. Mladí čeští startupisté nabírají pro Accomango 40 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

accomango3

Foto: Accomango

Karel Zheng a Patrick Havlíček, zakladatelé startupu Accomango

0Zobrazit komentáře

Dva kamarádi z ústeckého gymnázia chtějí změnit svět ubytoven. Jejich startup se jmenuje Accomango a loni se stali nejmladší investicí v historii tuzemského investičního fondu Enern (nově Kaya). Ve svých ambiciózních plánech Karel Zheng a Patrick Havlíček, jimž je shodně 24 let, nepolevují a nyní hlásí další velkou investici. Na zmodernizování zkostnatělého trhu mají 40 milionů korun.

Řeč je o moderním propojení ubytovacích kapacit pro dělníky, tzv. modré límečky, s firmami, které pro své pracovníky hledají v různých lokalitách dočasné ubytování. V takových ubytovnách se často stále využívá tužka a papír, přičemž cílem Accomanga je vše zdigitalizovat, zjednodušit rezervaci firmám a přinést více zákazníků majitelům ubytoven.

Mladým spoluzakladatelům sice ještě nebylo ani pětadvacet, ale už teď za sebou mají poměrně pestrou byznysovou minulost, již jsme popsali v rozsáhlém článku letos v únoru a kterou nyní chtějí zúročit ve svém dosud nejvíce ambiciózním projektu. Byť nemusí znít ubytovny úplně lákavě, potenciál je v nich z obchodního hlediska velký.

„Když jedeme na dovolenou, zařídíme si ubytování přes Booking.com. Když ale firma přiváží pracovníky a zařizuje jim ubytování, nic jako Booking neexistuje,“ popisoval v únoru stav věcí Patrick Havlíček. S kolegou Karlem Zhengem nyní po loňské devítimilionové investici od Enernu, který svůj venture kapitálový fond nedávno přejmenoval na Kaya, přilákali několik dalších zajímavých investorů.

accomango2

Foto: Accomango

Patrick Havlíček a Karel Zheng, zakladatelé startupu Accomango

Investiční kolo vede nový fond Purpose Ventures, za nímž stojí David Šiška s investory z Pale Fire Capital, a na celkem 40 milionů korun se pro Accomango složili také stávající investoři Kaya VC a několik angel investorů. Mezi nimi jsou CEO a předseda představenstva hotelového startupu Mews Matthis Welle a Ory Weihs, Václav Graf a Jan Krabec, přičemž přispěli také sami zakladatelé a šéf produktu mladého startupu Jakub Kubiš.

„Investice tolika zkušených a kvalifikovaných odborníků je pro nás potvrzením, že jsme se vydali na správnou cestu. Zároveň věříme, že nám zkušenosti investorů pomohou v budování úspěšné firmy. Ačkoliv máme velké ambice, víme, že se pohybujeme v prostředí, které je v kontextu dnešní doby neprobádaným územím,“ říká Karel Zheng, spoluzakladatel Accomanga.

Desítky milionů korun využije startup především na vývoj samotného produktu, tedy aplikace, přes kterou budou moci firmy jednoduše vyhledávat a rezervovat ubytovací kapacity pro své zaměstnance. Ze stejného místa budou všechny své rezervace spravovat či řešit fakturace, aby se ideálně vše vyřešilo digitálně a na dálku a nemuselo se dojíždět na místo osobně či si neustále volat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část peněz bude využita i na škálování firmy a přípravu zahraniční expanze, nicméně klíčové je dokončení vývoje produktu, a tak bude Accomango dál rozšiřovat svůj tým. V něm je nyní dvacet členů, přičemž startup svými ambicemi přilákal zkušené posily z firem jako Rohlik.cz, Productboard, Twisto či Kiwi.com. Letos by se měl tým zdvojnásobit.

Jelikož něco jako Booking.com pro modré límečky, jak se dělníci označují, neexistuje prakticky ani nikde jinde v Evropě, plánuje Accomango po etablování v Česku expandovat. „Ve většině případů se veškerá administrativa opírá o tužku, papír a excelové tabulky. A přesně to chce Accomango změnit. Digitalizovat a zjednodušit propojení mezi firmami a ubytovacími kapacitami,“ popisuje Patrick Havlíček.

„Chceme, aby firmám i poskytovatelům ubytování odpadla nadbytečná administrativa. Současně se však orientujeme na koncové uživatele, tedy ubytované pracovníky. Jde nám o zvýšení jejich pohodlí a kvality služeb, jež se jim dostává. I na to se soustředíme,“ dodává spoluzakladatel Accomanga, v jehož názvu jsou ukrytá anglická slovíčka accomodation a management, tedy ve volném překladu správa ubytování.