Digitalizace budov je ve světě nemovitostí velké téma. Také budovy, kancelářské prostory a další objekty se začínají stávat chytrými a s nasazováním technologií pomáhá i český startup Spaceflow. Pro svou komunitní platformu pro budovy nyní získává investici v desítkách milionů korun, díky které chce významněji proniknout do Spojených států a Velké Británie.
Celé Spaceflow se točí kolem mobilní aplikace, která propojuje majitele, nájemce, návštěvníky a poskytovatele služeb v rámci budov a zvedá tím komfort pro všechny zúčastněné strany. V růst této komunitní platformy a stále větší význam technologií i ve světě nemovitostí věří i čeští investoři z Credo Ventures.
Spolu s pražským inkubátorem UP21 a venture kapitálovým fondem Day One Capital z Budapešti do Spaceflow vkládají celkem 41 milionů korun (1,6 milionu eur). Celkem už tak český startup, který spoluzaložil a vede Lukáš Balík, nabral na investicích přes 50 milionů korun, jelikož UP21 již dříve do firmy poslal více než 10 milionů.
Foto: Spaceflow
Česká aplikace pro budovy Spaceflow
„Věříme, že na trhu komerčních nemovitostí je obrovský potenciál. V posledních letech jsme mohli pozorovat nebývalý úspěch několika proptechových řešení a současný trend digitalizace budov je nepopiratelný. Ve Spaceflow vidíme ideální kombinaci schopného, ambiciózního týmu a snadno škálovatelného produktu, který se dá snadno implementovat napříč jednotlivými segmenty v rámci celého odvětví,“ říká Pavel Jiránek z Credo Ventures.
Spaceflow digitalizuje budovy od roku 2016 a dnes již Lukáš Balík se svým týmem obsluhuje nemovitosti v 9 zemích, a to jak v Evropě, tak i v Asii a Spojených státech, kde má přes šest desítek klientů. Díky nové investici se však chce vedle rozšíření produktového týmu právě na americký a také britský trh Spaceflow ještě více zaměřit.
Digitalizování budov pomocí aplikace Spaceflow znamená, že všichni uživatelé uvnitř budovy mají jednoduše k dispozici různé aktivity, sdílení a místní služby v rámci jednoho nebo společných objektů a také možnost propojení s ostatními lidmi. Navíc se dají na Spaceflow napojit i další chytrá zařízení v rámci internetu věcí, které jsou ve světě budov také stále více v kurzu.
„V minulosti majitelé budov investovali zejména do technologií, o kterých neměli nájemci ani tušení. Kdybych měl odhadnout vývoj do příštích let, řekl bych, že většina nových budov bude digitalizována s benefity přímo pro nájemce. Nemovitosti se mnohem více přiblíží ke konečným uživatelům. Technologická i jiná řešení zajistí lepší přístup ke službám, vybavení i komunitnímu životu. Budovy budou o zážitku,“ říká Lukáš Balík, spoluzakladatel a CEO Spaceflow.
Foto: Spaceflow
Tým Spaceflow
Důležitou propozicí Spaceflow je pak i fakt, že jeho řešení je velmi snadno implementovatelné prakticky do jakékoliv budovy. Využití tak najde nejen v tradičních kancelářských budovách, ale také v rychle rostoucích coworkingových centrech i rezidenčních komplexech – zkrátka všude, kde dává smysl propojovat nájemníky, uživatele a místní služby a další servis.
Celá platforma Spaceflow navíc funguje i jako efektivní agregátor cenných dat, která se mohou využít při dalším rozvoji byznysu. „Naši klienti získávají přístup k datům za konkrétní budovy i za celé portfolio. Mnoho investičních rozhodnutí dnes probíhá bez přístupu k datům a do budoucnosti zde vidíme velký potenciál pro změnu,“ doplňuje Balík.
Jen do konce září Spaceflow očekává, že v Česku bude jeho aplikace fungovat už v téměř 40 budovách. Aktuálně je v 17 a většina z nich je v Praze. Celkem je aktuálně po celém světě v 64 budovách a hlavní fokus bude vedle zmíněných Spojených států a Velké Británii také na německy mluvící země.
Už šest let v Česku funguje fintechový startup Twisto, který se pod vedením zakladatele Michala Šmídy snaží měnit nákupní zvyklosti zákazníků i celkové nakládání s financemi. Pro to, aby mohl se svou službou oslovit stovky tisíc Čechů a zahájit expanzi do zahraničí, ale potřeboval také finance. Ve svém komentáři nyní tento dvaatřicetiletý podnikatel popisuje, co se během námluv s investory, kteří do Twista vložili už přes půl miliardy korun, naučil.
Určitě jste na ně někdy narazili – na lidi, kteří vypadají, že jim v životě všechno vychází, z to-do listu si odškrtli všechny pracovní i osobní cíle, které si napsali ještě ve školce, a teď se ohlížejí za tím, co by řekli svému dvacetiletému já. K tomu mám ještě daleko.
Twisto nám roste pod rukama a já vím, že se ještě budeme muset hodně učit a že se nevyhneme chybám, nad kterými budeme za deset patnáct let kroutit hlavou. Jak jsme mohli být tak naivní? I tak si ale po šesti letech na trhu troufám říct, že o startupových začátcích nejen ve fintechu něco víme.
Pokud právě koketujete s myšlenkou Series A nebo dalších investičních kol, následujících pět „lekcí“ je právě pro vás.
Čím dřív oslovíte zahraniční investory, tím líp
Ne snad že by čeští investoři nestáli za to. Ale jestli máte se svým startupem ambice přesahující hranice lokálního trhu, budete muset v zahraničí dříve nebo později hledat i finance.
I když se vám nepodaří na první dobrou splnit všechna jejich kritéria a nevrátíte se domů s příslibem milionů eur na firemním účtu, dostanete nedocenitelnou zpětnou vazbu a začnete stavět základy vztahu, které zúročíte za rok za dva (viz druhý bod).
My jsme investory, kteří se zapojili do našeho Series A a Series B, potkali na konferencích v Londýně, Berlíně a Vídni. Ani jednoho bychom nezískali, kdybychom zůstali doma.
Foto: Twisto
Twisto Karta
Zahraniční konference jsou z mé osobní zkušenosti nejlepší možnou cestou, jak se potenciálním investorům ukázat a navázat s nimi kontakt. Nestačí se ale jen zúčastnit se stovkou vizitek v kapse. Když v publiku sedí tisíc lidí jako vy, snadno zapadnete. Zkuste se dostat na stage – ale pozor, ať nezačnete prezentacemi a networkingem trávit víc času než vedením firmy.
Vybírejte si ty nejlepší konference ve svém oboru, a když se vám podaří zaujmout několik investorů, raději věnujte hodinu jednomu než deset minut šesti z nich.
Rozhodnutí, které konference vás zajímají a kam jezdit nemusíte, můžete udělat například takhle: začněte seznamem všech, které jsou relevantní pro váš obor. Seznam postupně osekávejte podle toho, (1) jací investoři na konferenci budou a v jakých fázích startupů do nich investují (seed, Series A+ atd.), (2) jestli téma konference odpovídá sektoru, ve kterém působíte (fintech, regtech atd.), a (3) kde se konference koná a jestli se na ni dokážete dostat jako řečník.
Svůj čas nejspíš dokážete investovat lepším způsobem než networkingem na konferenci v Las Vegas, když hledáte evropské investory pro svůj evropský startup. Mně osobně funguje zaměřit se na tři až čtyři velké konference za rok a udělat maximum pro to, abych strávil co nejvíc času na stagi.
Vztah s investory musí uzrát
Nečekejte, že se od výměny vizitek k uzavřené investici dostanete po pár týdnech videohovorů a dvou osobních schůzkách. Stejně jako s žádostí o ruku nepřijdete na druhém rande, i vztah s investorem chce čas a trpělivost. Investory oslovte ve chvíli, kdy máte obojího ještě dost, ne když už se podvědomě vyhýbáte pohledu na bankovní účet.
„Jen“ dojednání podmínek investice a due diligence potrvá přes tři měsíce, takže i když jste si plácli a víte, že peníze dorazí, nezačínejte hned rozhazovat.
Co nejdřív se rozhodněte, jestli stavíte globální firmu, nebo „jen“ lokálního či regionálního vyzyvatele velkých hráčů.
My jsme svého času museli stávající investory požádat o dodatečné prostředky, abychom pokryli měsíc fungování Twista mezi podpisem dealu a dnem, kdy nám peníze od nových investorů dorazí na účet. Teprve dnes si uvědomuju, jak křehké tehdy Twisto bylo a jaké štěstí jsme měli, že jsme tohle období přežili.
Jakkoli je vztah s investory oficiální záležitostí, nemusí to znamenat, že jde o čistý kalkul a komunikaci v ryze byznysové rovině. Nám se osvědčuje lidštější přístup, kdy například ve finálních fázích vyjednávání přidáme investory na náš Slack nebo pro ně vytvoříme skupinu na WhatsAppu. Tím vytvoříme prostor, kde si můžeme pinkat rychlé a méně formální updaty, obratem reagovat na dotazy investorů a dát dotažení investice lepší drive.
Jeden trh nestačí
I když – stačil by, jen musíte najít takový, na kterém se pohybuje alespoň sto milionů zákazníků.
Nejspíš vás nepřekvapí, že pro investory je stěžejním faktorem velikost vašeho trhu a potenciál růstu v jeho rámci. Co vás překvapit může, jsou relace, v jakých přemýšlejí. Zapomeňte na milionové Estonsko nebo desetimilionové Česko. Zahraniční investory začnete zajímat ve chvíli, kdy k potenciální zákaznické základně přidáte pár nul.
Jestli můžu doporučit jednu věc, co nejdřív se rozhodněte, jestli stavíte globální firmu, nebo „jen“ lokálního či regionálního vyzyvatele velkých hráčů. K prvnímu i druhému cíli vedou odlišné cesty, a to nejen ve fundingu, ale i ve stavbě týmů, vývoji produktu a podobně.
Foto: Twisto
Zakladatel Twista Michal Šmída na konferenci Finovate
A i když může být lákavé označit se hned na začátku jako startup s potenciálně globální působností, buďte k sobě upřímní. Opravdu míříme do celého světa? V našem případě by to byla naivní představa. Postavit opravdu celosvětového vyzyvatele tradičních bank je takřka nemožné (obzvlášť z regionu CEE) a i velcí hráči se stamilionovými investicemi v zádech se chytají a dlouhodobě drží na jednotkách trhů.
Kvalita zákazníků hraje větší roli než kvantita
Je samozřejmě pěkné přijít se skvělým uživatelským rozhraním aplikace, spouštět jednu cool funkci za druhou a zapálit si prskavku na oslavu vysokého Net Promoter Score a miliontého registrovaného uživatele. Pokud ale u svého produktu nedokážete zákazníka udržet, nic to neznamená.
V Twistu nám trvalo poměrně dlouho, než jsme našli balanc mezi rychlým a zdravým růstem naší uživatelské základny. Dnes můžeme říct, že tři čtvrtiny zákazníků použijí naši aplikaci každý měsíc a udělají v průměru dvacet online či offline transakcí. To je, pokud vím, vysoko nad průměrem jiných fintechů a tradičních bank.
Chlubit se miliony uživatelů nedává žádný smysl, když vám jen zlomek z nich vydělává a většina otevře aplikaci jednou za půl roku.
Čísla, čísla, čísla. A technologie
Jakmile to půjde, začněte shromažďovat data. Ne ta osobní o zákaznících, ale o tom, jak si váš byznys vede.
Čím delší, čísly podloženou historii vývoje startupu investorům ukážete, tím přesněji dokážete odprezentovat opravdovou hodnotu svého projektu. Nám to naštěstí první investoři kladli na srdce už v úplných začátcích, takže jsme data-driven přístup přijali za svůj brzy a nikdy jej neopustili.
Jestli si jako founder s čísly nerozumíte, přizvěte na meeting s investorem svého CFO nebo CRO (pokud se pohybujete v půjčkách). Jedině tvrdá data napoví, jestli má vaše technologie nebo produkt potenciál uspět.
Foto: Twisto
Placení iPhonem díky Apple Pay
Investora neopijete prodejními slogany. Přineste čísla – čím přesnější budou, tím větší máte šanci se dohodnout.
Sami jsme si to mnohokrát ověřili, když jsme investorům potřebovali ukázat, jak spolehlivý je náš risk engine Nikita. Vždy jsme probírali čísla: kolik milionů transakcí Nikita vyhodnotila, jaké je procento schválení plateb, kolik procent zákazníků propadne sítem a podobně. A vždy to šlo bez buzzwordů jako machine learning, big data, artificial intelligence a dalších.
Tak. To by bylo. Co jste se zatím ve fundraisingu naučili vy?
Článek vyšel původně v angličtině na LinkedInu Michala Šmídy.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.