Čeští vývojáři z Amanity pracují na nové hře, která už teď sbírá ocenění. Loni utržili přes 50 milionů

Čeští herní tvůrci už pár let žádnou novinku nevydali, přesto zůstávají v zisku. A pilně pracují na papírovém počinu Phonopolis.

Michal MančařMichal Mančař

phonopolis-04

Foto: Amanita Design

Amanita Design při tvorbě Phonopolis používá nejen digitální nástroje, ale i karton

0Zobrazit komentáře

Jejich Machinarium, Samorost nebo Chuchel jsou bez nadsázky kouzelné zážitky. Také chystaná novinka Phonopolis v trendu audiovizuálně výjimečných videoher pokračuje, čeští vývojáři z Amanita Design s ní dokonce ještě před vydáním získávají mezinárodní ocenění. Ale protože si zájemci Phonopolis ještě koupit nemohou, hlásí domácí studio další pokles tržeb.

Naposledy vydali novou hru před třemi lety, tehdejší Happy Game byla navzdory svému jménu spíš tak trochu hororem. Od té doby čeští videoherní vývojáři z Amanita Design pracují přinejmenším na třech dalších projektech. Odhalený byl však zatím jediný, kartonová hříčka Phonopolis. Při absenci vydaných novinek tak finanční výsledky domácího studia pokračují v sestupné tendenci.

V roce 2023 utržila Amanita 55,9 milionu korun, zhruba o deset milionů méně než předloni. Přibližně o dva miliony pak v meziročním srovnání klesl zisk studia na 13,6 milionu korun. Podobný pokles čísel není ve videoherní branži nijak závratný ani překvapivý. Do jisté míry ho vzhledem ke spíš mírnějšímu tempu lze brát jako ukazatel přetrvávajícího zájmu hráčů o existující tituly českých vývojářů, které si i roky po vydání nacházejí cestu k novým lidem.

„V loňském roce jsme vydali Happy Game na platformách Android a iOS, také jsme uvedli Machinarium do nabídky předplatného Google Play Pass,“ potvrzuje pro CzechCrunch zástupce studia Lukáš Kunce. „Co se týče příjmů z platformy Googlu, byl pro nás rok 2023 rekordním, a to hlavně díky předplatnému Play Pass. Zároveň průběžně doplňujeme náš katalog v obchodě Epic Games Store,“ dodává.

Amanita navíc zisk z prodeje her – především pak svého historicky nejúspěšnějšího titulu Machinarium – doplňuje také tržbami z merche v podobě vinylových desek či figurek svých roztodivných a roztomilých herních hrdinů. Do letošních čísel nicméně ještě nepromluví připravovaná novinka Phonopolis. „Je na dobré cestě. Hratelného obsahu postupně přibývá a věříme, že v příštím roce už bychom mohli být moudřejší, co se termínu vydání týče,“ říká Kunce.

A i když si Phonopolis hráčská veřejnost ještě chvíli nebude moci vyzkoušet, teď sklízí chválu z profesionálních kruhů. V březnu díky ní Amanita zabodovala na prestižním Independent Games Festivalu, největší akci zaměřené na nezávislé videohry. Tam získala cenu za nejpůsobivější vizuální zpracování. Minulý týden k ní přidala hned dvě další ocenění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na evropském digitálním festivalu nezávislých her Indie Cup získali čeští vývojáři cenu za výjimečné výtvarné zpracování své hry i cenu kritiky. Amanita ale sbírá body nejen za Phonopolis, její skříň na trofeje se nedávno rozrostla i díky Creaks, jejichž umělecké provedení jí před pár dny přihrálo cenu Adventure Game Awards na jubilejním ročníku žánrového amerického festivalu Adventure Game Fan Fair.

„Pochopitelně to vnímáme velmi pozitivně. Po mnoha letech vývoje je to pro nás ujištění, že hra k lidem nějakým způsobem promlouvá. Tato ocenění nám eventuálně mohou pomoci také v komunikaci s potenciálními obchodními partnery nebo s marketingem,“ komentuje zpětnou vazbu Kunce.

Důvod pozitivního přijetí odbornou veřejností je nasnadě. Phonopolis bude i pro originální tvůrce z Amanity, kteří loni oslavili 20 let tvorby her, tak trochu unikátem. Vzniká totiž v papírové podobě. „Vše malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model,“ popsal proces už dříve jeden z vývojářů Oto Dostál. Neobvyklá stylizace doplňuje příběh protagonisty Felixe, jenž se vzepře totalitě vedené jistým Vůdcem.

Vyšívaná česká hra okouzlila svět. Míchá pohádku a mrazivé scénky, vyzkoušet si ji teď můžete i vy

Není to hororová hra, ale temná občas je. Vyzkoušeli jsme demo vyšívané české Scarlet Deer Inn, která před rokem zaujala i v cizině.

scarlet-deer-inn-1

Reprofoto: Scarlet Deer Inn

Scarlet Deer Inn si až do 15. srpna můžete vyzkoušet zdarma

0Zobrazit komentáře

Jen málokterá česká videohra spustila v zahraničí tak velké haló ještě před svým vydáním jako Scarlet Deer Inn. A co teprve hry, jejichž tvůrce byste spočítali na prstech jedné ruky! Vyšívaný kousek o paní Elišce, v němž dojde i na bloudění v podzemních chodbách, má teď venku hratelnou ukázku, kterou si můžete vyzkoušet zdarma.

Před více než rokem se objevilo zjevení. Malé české hře od studia Attu Games se podařilo nasbírat čtvrt milionu lajků a 26 milionů zobrazení na sociální síti X (dříve Twitter) a prorazit do známých zahraničních médií, jako je IGN nebo Rock Paper Shotgun. Nešlo přitom o titul s rozpočtem ve stovkách milionů. Scarlet Deer Inn je dílem manželského páru Evy a Lukáše Navrátilových, ke kterým se později přidal i vývojář Jakub Špiřík. Hra ale na první pohled vypadá originálně, což okamžitě zaujalo svět: její postavy jsou totiž ručně vyšívané.

„Vyšijeme, vyfotíme, naskenujeme a dál se s tím pracuje jako s každou jinou dvourozměrnou texturou,“ popisovala nedávno Eva Navrátilová v rozhovoru pro CzechCrunch. Paní Eliška, její děti a další obyvatelé malé vesničky tak vypadají na první pohled „jinak“ než řada dalších her. A jak vše funguje v praxi? Od čtvrtka je venku demoverze, kterou si můžete až do 15. srpna vyzkoušet zdarma na Steamu.

Asi hodinový úsek jsme si zahráli i my a můžeme potvrdit, že nádherný vizuál není jen falešným lákadlem. Demo ukazuje naprostý začátek hry a šikovně kombinuje barevnost vesničky s temnotou podzemí. V roli paní Elišky tu obejdete pár sousedů, vyřídíte některé úkoly a především najdete dřevěného koníka Horáce (bez přehánění naprosto zásadní postava celé hry!). Jenže slunečný den plný seriózních debat o slimácích a tom, jestli je lepší okraj koláče, nebo jeho střed, brzy skončí. A zároveň začne to, čím je hra vedle svého vzhledu výjimečná.

Kdyby byla jen o povídání o koláčích, asi by pozornost moc dlouho neudržela. Scarlet Deer Inn vás ale poměrně rychle provede z titulního hostince ulicemi vesnice až do sklepů a tunelů s pohádkově strašidelnou atmosférou. Nenechte se mýlit, nejde o žádný horor, ale některé momenty navozují zneklidňující pocity a podobný mráz po zádech, jako to třeba uměl v dětství vynikající a ještě o kus nepříjemnější animovaný film Čarodějův učeň.

S napětím pomáhá i fakt, že řada úseků „temnější“ poloviny hry je de facto na čas. Musíte třeba naslepo utíkat, zatímco vám dohasíná louč a vy jen doufáte, že to stihnete k dalšímu zapálenému ohni. V těchto chvílích by si hra zasloužila ještě nějaké to ladění, což je ostatně u demoverzí naprosto běžné. Akčnější pasáže občas spoléhají na přesnost, kterou ale tento dvourozměrný titul neumožňuje – není to přece jen žádná bojovka, zato podle slov samotných tvůrců zčásti adventura, zčásti plošinovka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Titul kdysi zaujal i uznávaného herního designéra Joshe Sawyera, podepsaného pod Falloutem: New Vegas, nebo tvůrce Prince of Persia Jordana Mechnera. „Je to vlastně jednoduché. Připravíte si vzor v počítači, nahrajete ho a (stroj) ho vyšije za vás. Tím pádem mohly být postavičky komplexnější, animací mohlo být víc a celkově to je zajímavější a hezčí, než jsme si dřív mysleli,“ vysvětlovala tvorbu hry Navrátilová.

Zatím není žádné pevně stanovené datum jejího vydání, což potvrdila na síti X i sama vývojářka. Demo momentálně nabízí jak angličtinu, tak češtinu. Autoři ale míří i dál za hranice a chtějí do hotové verze přidat více jazyků. „Plná verze hry míří taky na Switch a Xbox,“ uzavírá sama Navrátilová. A my doporučujeme vývojářské trio bedlivě sledovat.