České studio Amanita získalo prestižní světovou cenu. Za nádhernou hru z papíru, která ještě ani nevyšla

Pomyslného Oscara pro nezávislé hry získalo Phonopolis od Amanita Design díky možná té nejsilnější disciplíně studia – výtvarnému zpracování.

Michal MančařMichal Mančař

phonopolis-boxed

Foto: Amanita Design

Hádanky, humor i totalita jako z románu 1984. Taková má být Phonopolis od Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Měsíčně vyjdou stovky nových videoher. Zaujmout mezi nimi je čím dál těžší. České herní studio Amanita Design proslavené tituly jako Machinarium nebo Samorost ale nyní zaujalo tím snad nejvýraznějším možným způsobem. Se svou chystanou novinkou Phonopolis získalo cenu na prestižním Independent Games Festivalu, největší akci svého druhu.

Ve světě her to ocenění patří k nejvýznamnějším. Na poli nezávislých videoher – tedy těch, za kterými nestojí obrovské vydavatelské společnosti a rozpočty – platí dokonce za trofej nejcennější. Independent Games Festival je každoroční přehlídka té nejlepší nezávislé herní tvorby od autorů, jako je české studio Amanita Design. A právě domácí vývojáři a jejich hra Phonopolis na letošním IGF získali cenu za nejpůsobivější vizuální zpracování.

Nový titul od tvůrců úspěšných her jako Chuchel, Machinarium nebo Creaks přitom ještě ani nevyšel. Phonopolis přesto odbornou porotu uchvátila neobvyklou kombinací herních objektů ručně tvořených z papíru. „Uspět na tak věhlasné akci je obrovská čest. Za ručně malovanou, z kartonu vyrobenou grafikou hry je skutečně enormní množství práce a o to víc si ocenění vážíme,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Kunce z Amanity. Úspěch je o to impozantnější, že se jedná o dílo velmi malého týmu.

„Za veškerými výtvarnými návrhy stojí Eva Marková. Podle nich potom vytváříme prvky pro finální grafiku. Ruční výrobu modelů a textur má na starost především Petr Filipovič, Oto Dostál v roli technického výtvarníka zpracovává grafiku tak, aby s ní pak mohli dále pracovat programátoři,“ přibližuje Kunce. „Obrovský podíl na celkovém dojmu ale samozřejmě má celý tým, animátoři, zvukaři, programátoři i náš dvorní skladatel Tomáš ‚Floex‘ Dvořák,“ dodává.

Pro Amanitu je to už pátý „nezávislý herní Oscar“. Dvě ceny z IGF získala právě za výtvarnou stránku Chuchla a Machinaria. Samorost 2 zaujal mezi hrami pro prohlížeče, Botanicula bodovala v kategorii audia. Všechny hry Amanity spojuje jedinečná atmosféra a audiovizuální zpracování. To nabývá někdy pohádkových či legračních rozměrů (třeba právě u roztomilého raubíře Chuchla nebo v Samorostu), jindy se posouvá až do strašidelna (jako v Happy Game a Creaks).

„Pro autory jednotlivých her i pro celé studio je ocenění z IGF nejen velká pocta, ale taky ujištění, že naše hry mají ve světě své místo. A že ačkoliv někdy i my sami trochu lamentujeme nad tím, jak dlouho nám trvá jejich vývoj, lidé za nimi tu práci a nadšení opravdu cítí,“ říká Kunce. Poznámku o délce vývoje nepřidává náhodou, ačkoliv zabodovala na IGF, Phonopolis ještě zdaleka není hotová: „Datum vydání si stále netroufám odhadovat, můžu jen potvrdit, že letos to určitě nestihneme.“

Práce v malém týmu a s neobvyklými technikami je prostě náročná. „Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model,“ popsal podrobněji papírový proces už dříve Oto Dostál. „Stylizaci propojujeme s humorem a nadsázkou, která byla pro nás prvořadá. Snažíme se vycházet z avantgardního umění a přetvářet jej v groteskní obsah,“ přidala Eva Marková informace o hře, ve které se coby hrdina Felix postavíte proti autoritářskému Vůdci.

Cenu za nejlepší nezávislou videohru na kalifornském festivalu, jenž tradičně doprovází jednu z největších akcí herního průmyslu Game Developers Conference, získal titul Venba, který spojuje vaření a vyprávění rodinného příběhu. Kromě Amanity mělo mělo letos Česko na IGF zastoupení i v kategorii studentských her. Titul Planetka od vývojářky Terezy Kotěšovcové se dostal do nejužšího výběru šesti počinů. V minulosti byl z domácí tvorby na cenu IGF nominován také Vladimír Kudělka se svým Afterglitchem nebo edukativní Attentat 1942 od Charles Games.

Amanita Design patří mezi nejúspěšnější domácí herní firmy. V žebříčku největších českých herních studií patří společnosti vedené Jakubem Dvorským čtrnáctá příčka s tržbami 66 milionů. Loni Amanita oslavila 20 let od založení a stále se drží své v herním průmyslu vzácné filozofie. „Děláme kreslené, ručně animované a příběhové hry. A příliš se nenecháváme ovlivnit šumem okolí. Nechceme firmu prodat nebo rozjet věci ve velkém. Finančně se nám daří od začátku, ale nestojíme o to. Chceme si dělat svoje srdcové projekty,“ popsal Dvorský.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym