Cestující mají nárok na víc. Podívejte se, za co všechno se kromě zpožděného letu vyplácí odškodnění

O tom, že člověk může dostat kompenzaci za zpožděný let, se ví. Jaké jsou ale nároky za vysloveně zrušený let či ztracený kufr?

airport

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Podívejte se, za co všechno se kromě zpožděného letu vyplácí odškodnění

0Zobrazit komentáře

Zatímco v letech 2020 až 2022 brázdilo oblohu mezi 56 až 106 tisíci letadel týdně, loni už to bylo 126 tisíc. A letos, v prázdninové špičce, letělo v celém světě v průměru za týden 137 tisíc letadel. Přetížený vzdušný prostor a také nedostatečný počet zaměstnanců na začátku léta zdržoval lety o hodiny. Zpožděné letadlo ale není nic výjimečného ani v klidnějších časech. Proto jsme dali v redakci dohromady několik základních otázek a odpovědi na ně – například kdy má cestující nárok na odškodnění, kam se v případě zpoždění obrátit nebo co dělat, když se ztratí kufr? Návod obstojí v jakékoli době.

Na koho se odškodnění vztahuje?

Lidé mají na odškodnění nárok zejména díky evropskému nařízení, zjednodušeně se vztahuje na dva typy cestujících. Zaprvé na všechny, kdo odlétají z Evropské unie. Zadruhé na ty, kdo naopak odlétají z jiných zemí do EU a využívají evropského dopravce. „V případě nepravidelnosti letu tak nárok na odškodnění nemá cestující, který letí například z USA do Česka přímým letem s dopravcem Delta Air Lines. Pokud by však letěl na totožné trase s dopravcem Air France, už by mu nárok na odškodnění vzniknout mohl,“ říká pro CzechCrunch David Jehne z advokátní kanceláře Jehne, Vodák, který se zpožděnými lety zabývá.

„Evropské nařízení platí bez výjimky pro všechny aerolinky, které mají sídlo v zemích EU, Švýcarsku, na Islandu a v Norsku. Zároveň platí pro všechny lety, které z tohoto prostoru odlétají,“ doplňuje Tomáš Večl z neziskové organizace OnlineMediator.cz. Podobná pravidla mimochodem platí i ve Velké Británii nebo v Turecku.

Jak velké musí zpoždění být, aby cestující dostal kompenzaci?

Odpověď na tuto otázku je velmi snadná, na odškodnění má nárok každý, kdo do cíle dorazí se zpožděním větším než tři hodiny oproti původně plánovanému času. „Za čas příletu je považován takový, kdy se otevřou alespoň jedny dveře letadla a cestující mohou vystupovat,“ upřesňuje Jehne.

parking_1-min

Foto: Letiště Václava Havla Praha

Letiště Václava Havla na pražské Ruzyni

Jak velké odškodnění může člověk dostat?

Sazba je pevně stanovená v rozmezí 250 až 600 eur, tedy bezmála šest a půl tisíce korun až 15 tisíc korun. Výše odškodnění se řídí vzdáleností mezi místem odletu a cílovou destinací. Pokud je vzdálenost mezi letišti kratší než 1 500 kilometrů, dostane člověk spodní hranici částky, tedy 250 eur. Tam, kde je vzdálenost delší než 1 500 kilometrů a kratší než 3 500 kilometrů, se vyplácí 400 eur. U letů delších než 3 500 kilometrů se odškodnění vyšplhá až na 600 eur.

„U letů s mezipřistáním je klíčová vzdálenost mezi místem odletu prvního letu a místem příletu posledního letu,“ říká Jehne. Podle Večla nicméně může dopravce za jistých specifických okolností snížit kompenzaci na polovinu. „Ale nebývá to obvyklé,“ dodává.

Za co všechno se odškodnění ohledně letu vyplácí?

Často se hovoří o vyplácení kompenzace za zpožděný let, odškodnění se ale netýká pouze něj. Nárok na kompenzaci vzniká i v případě, že se prodá víc letenek, než je letadlo schopné obsáhnout, a společnost pak odepře cestujícímu nástup na palubu proti jeho vůli i přesto, že měl potvrzenou rezervaci. „To je poměrně častá situace. Dopravce prodá více letenek, než je míst na palubě, protože předpokládá, že někteří cestující se k odbavení nedostaví,“ říká Jehne.

Nemusí se však jednat jen o přeplněné letadlo, nastávají i situace, kdy aerolinky z důvodu chyby v rezervačním systému o cestujícím vůbec nevědí. Nebo letecký dopravce uvede, že ke vstupu do cílové země je potřeba vízum, a tak cestujícího nepustí na palubu, jsou ale země, kdy je možné si vízum zařídit při příletu. I tehdy lze nárokovat peníze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co když se let úplně zruší?

Cestující má za určitých podmínek nárok na kompenzaci i tehdy, pokud dojde ke zrušení letu. Musí k tomu ale dojít méně než čtrnáct dní před odletem. V případě, že je let zrušen dokonce méně než sedm dní před plánovaným odletem a cestující se dostane do cíle jinak, má na odškodnění nárok už od chvíle, kdy se do destinace dostane byť jen o dvě hodiny později než s původním letem.

Tak jako tak však musí dopravce v případě zrušeného letu nabídnout volbu řešení – buď možnost přesměrovat zdarma na nejbližší let, nebo vrátit cenu letenky. „Evidujeme řadu případů, kdy dopravce let zruší a sám, bez dotazu na možné přesměrování, vrátí cestujícímu cenu letenky a tím má věc za vyřízenou. Dotyčný si pak musí koupit letenku novou. Ta však samozřejmě může být při nákupu na poslední chvíli i několikanásobně dražší. V takovém případě mají cestující nárok na proplacení rozdílu v ceně letenek,“ doporučuje Jehne.

Jaké má dopravce další povinnosti?

Za zpoždění se platí nejen kompenzace, letecká společnost musí splnit i další věci. Při čekání dvě hodiny a více musí zdarma poskytnout občerstvení. Pokud cestující čeká přes noc, musí mu zařídit také ubytování zdarma, a to včetně dopravy mezi hotelem a letištěm. „Pokud dopravce výše uvedené služby zdarma neposkytne, pak si cestující mohou tyto služby zajistit sami a nárokovat proplacení vynaložených částek po dopravci,“ říká Jehne. Aerolinka by měla zároveň proplatit škodu, když cestujícímu kvůli zpožděnému letu propadne ubytování nebo jiné předem rezervované a zaplacené služby.

Kdy na odškodnění člověk nárok nemá?

Zaklínadlo, kterým se letecká společnost může ohánět, jsou takzvané mimořádné okolnosti. O co jde? Případ, kterému nebylo možné zabránit, a to ani ve chvíli, kdy by byla přijata všechna přiměřená opatření. V zásadě jde o špatné počasí, ale například i uzavření letiště z důvodu stávky jeho zaměstnanců, může jít také o technickou závadu způsobenou srážkou letadla s ptákem a v některých případech o zpoždění způsobené řízením letového provozu. „Tyto důvody musí dopravce řádně prokázat. Mezi mimořádné okolnosti naopak nepatří běžná technická závada nebo stávka zaměstnanců dopravce,“ líčí expert z advokátní kanceláře. Postarat se o cestující, tedy poskytnout jim občerstvení a případně zařídit hotel, ale musí aerolinka v každém případě.

Dopravci nároky cestujících velmi často odmítají s odkazem na okolnosti, které se ukážou jako nepravdivé.

Co když se mi na cestě ztratí kufr?

Tabulkové odškodnění za ztrátu kufru neexistuje, to ale neznamená, že by cestující neměl nárok na nic. Hradí se totiž faktická škoda, která byla způsobena. Ovšem pozor, cestující tuto škodu musí prokázat, což je často složité. „Vstřícnost dopravců kompenzovat ztracená nebo poškozená zavazadla je trochu vyšší než kompenzovat zpožděné lety,“ říká Večl.

Pokud se zavazadla pouze opozdí, pak má cestující nárok na proplacení nákladů, které musel zaplatit, protože zavazadlo neměl. Může jít o nutný nákup základních hygienických potřeb, spodního prádla a podobně. „Po dopravci je možné požadovat i nemajetkovou újmu za způsobenou nepříjemnost. Řešit na dovolené nákupy spodního prádla namísto odpočinku na pláži není příjemnou záležitostí,“ říká Jehne s tím, že výše nemajetkové újmy je individuální.

Je potřeba mít pro nárok na odškodnění pojištění?

Nikoli. Ani kvůli zpožděnému letu, ani kvůli ztracenému či opožděnému kufru. Nárok na odškodnění mají i klienti cestovních kanceláří na charterových letech. „V případě, že jde o let v rámci zakoupeného zájezdu, lze žádat leteckou společnost o náhradu, nebo cestovní kancelář o slevu z ceny zájezdu. Platí, že by měl člověk chtít náhradu jen od jednoho z nich,“ líčí Večl.

Výjimkou jsou však cestující, kteří cestují zdarma nebo za běžné veřejnosti nedostupné ceny. Bude se tak jednat například o zaměstnance letecké společnosti, výherce letenek v soutěži a děti do dvou let, pokud cestují zcela zdarma.

cestovatelska-hackerka5

Přečtěte si takéCestovatelská hackerka radí, jak levně objevovat cizí zeměNa dva měsíce ve Francii jí stačilo 10 tisíc. Cestovatelská hackerka radí, jak levně objevovat cizí země

Kdo má za zpoždění letu odpovědnost?

Ten, kdo let provozuje. Běžně se stává, že na jeden let prodává letenky více leteckých dopravců, odpovědnost ale nese právě provozovatel letu. Kdo to je, se dá poznat například podle letenky, na které je většinou uvedeno „operated by“. Kompenzaci tak nelze vymáhat po někom, kdo je smluvní partner cestujícího, pokud let neprovozuje. „V tomto cestující často chybují a nároky uplatňují nesprávně,“ říká Jehne. Na provozující leteckou společnost by se lidé měli obrátit do šesti měsíců od data letu.

S kým zpoždění letu řešit?

Ideální scénář pro cestujícího je takový, že se obrátí na aerolinku, která mu prostě uhradí kompenzaci. „Dopravci ale nároky cestujících velmi často odmítají s odkazem na okolnosti, které se ukážou jako nepravdivé,“ říká Jehne s tím, že další běžnou taktikou společností je na žádosti cestujících vůbec nereagovat. V tomto případě je pak dobré obrátit se na advokátní kancelář – pod hrozbou soudního sporu dopravce velmi často svůj postoj přehodnotí. Cestující může zvolit pro pomoc různé neziskové organizace nebo webové portály. Ovšem i v tomto případě je potřeba dávat si pozor.

„Na trhu existuje řada komerčních společností, které slibují vymáhání nároku. Je ale potřeba pečlivě vybírat, moje osobní zkušenost je, že některé společnosti jen odešlou výzvu dopravci a tím jejich snaha končí. Pokud dopravce zaplatí, strhnou si provizi. Pokud nezaplatí, případ uzavřou a bez bližšího zkoumání rotace letadla, počasí a dalších relevantních okolností nutných k řádnému vyhodnocení případu nenabídnou vymáhání soudní cestou,“ líčí Jehne.

Před komerčními vymáhacími společnostmi varuje i Večl. „Zkoušejí vymáhat ve velkém, používají nefér praktiky a ve finále si vezmou třetinu z vymáhané částky. Přitom by často cestujícím stačilo vyplnit formulář na webu aerolinek nebo přijít k nám,“ říká zástupce neziskové organizace. Podle Jehneho dnes advokátní kanceláře řeší případy za srovnatelnou výši odměny jako vymahačské společnosti, zpravidla se jedná o podílovou odměnu z vymožené částky. Variantou je rovněž obrátit se na Úřad pro civilní letectví, aby jednání společnosti prověřil.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Po 24 hodinách ve vládním speciálu s Bartošem jsme byli všichni nejlepší kámoši, vzpomíná zakladatel Worldee

Na Karlínských 20 tentokrát odpovídá Tomáš Zapletal, zakladatel startupu Worldee, který vzpomíná třeba i na neuvěřitelný zážitek z letu do Paříže.

zapletal-fnlRozhovor

Foto: Worldee / Archiv VzS AČR / CzechCrunch / Canva Pro

Tomáš Zapletal, zakladatel Worldee

0Zobrazit komentáře

Jaká byla jejich první dovolená? Do jakých zemí s chutí vyrážejí dnes? Kolik je cestování stojí a jak vyzrávají na levné letenky? Na toto a mnohem více se v rámci letního formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich turistických zážitků.

Tentokrát na Karlínských 20 v cestovatelské edici odpovídá Tomáš Zapletal, zakladatel platformy Worldee, která sdružuje komunitu zkušených cestovatelů. Proč každý den sleduje aktivity SpaceX? Jak se mu vymstilo, že do letadla vždy nastupuje až jako poslední, a kde zažil největší šok?

***

Vzpomínáte si na svou první dovolenou? Jaká byla?
Svoji první pravou cestovatelskou „dovolenou“ jsem zažil, když mi bylo 12 let. Naše škola pořádala poznávací zájezdy autobusem po Evropě. Každý rok někam jinam, jednou na sever do Švédska, jindy na jih do Itálie. Museli spojit několik škol, aby dali dohromady autobus dětí, které měly to privilegium, že si jejich rodiče takovou cestu mohli dovolit. Já jsem vděčný mým rodičům za to, že jsem mohl být jedním z nich. Byly to totiž okamžiky, které zažehly mou cestovatelskou vášeň.

Jak nejčastěji vypadala vaše dovolená s rodiči?
Naprostá klasika, all inclusive zájezd do Egypta, Tuniska, Turecka. Bylo to super.

Který svůj pobyt v zahraničí považujete za nejlepší v životě a proč?
Každá cesta do zahraničí je nejlepší v životě. Cestování nás posouvá, bourá stereotypy, učí nás žít život skrze prožitek, prakticky nás vzdělává. Najdeme díky němu své silné a slabé stránky. Každá cesta stojí za to a žádné své cesty do zahraničí nelituji.

Kolikrát do roka si odpočinek v zahraničí dopřáváte?
Cestování je pro mě odpočinek, především mentální. Cestování v tom pravém slova smyslu je fyzicky náročné, ale za naplňující pocit večer na hotelu, poté co jste toho tolik zažili, to stojí. Tento mentální odpočinek zažívám minimálně čtyřikrát do roka.

worldee-investice-20246-min

Foto: Worldee

Tomáš Zapletal a Tomáš Nakládal z Worldee

Zájezd, nebo dovolená ve vlastní režii?
Na zájezd s cestovkou jsem nejel opravdu hodně dlouho. Jezdím ve vlastní režii a pomáhá mi s tím Worldee. Protože to je přesně ta příjemná kombinace mezi cestováním s cestovní kanceláří (je to jednoduché) a individuálním cestováním (je to to pravé, autentické cestování).

Raději do hor, nebo k moři?
Raději do hor a k moři. Mnoho destinací je jejich kombinací. Moc rád chodím po horách (ferraty a lezení jsou má vášeň) a moc rád si lehnu na prázdnou pláž. Naposledy jsme tak byli například na Srí Lance, která má krásná pohoří i pláže.

Odpočinek, nebo aktivní dovolená plná zážitků?
Jak jsem už řekl.

Jaký je váš průměrný rozpočet na dovolenou?
Jako správný startupista se snažím dostat co nejvíce za co nejméně. Mám rád krásná, zážitková ubytování, která ale nemusí stát majlant. Například na Bali jsme spali v „ptačím hnízdě“, kde spíte v sedmi metrech v napůl otevřeném „košíku“ spleteném z bambusů. Asi tři roky poté se toto ubytování objevilo na Netflixu v seriálu o nejzajímavějších ubytováních na světě. Stálo v přepočtu na noc 800 korun, ale po Netfixu si tam rezervaci už asi neuděláte. U většiny mých cest se vejdu do cca 50 tisíc korun na osobu i s letenkou.

ladislav-zibura

Přečtěte si takéNejhorší jídlo? Ježek v Náhorním Karabachu, říká cestovatel ZiburaNejhorší jídlo? Ježek v Náhorním Karabachu, vzpomíná cestovatel Zibura, kterého děsí ležení na pláži

Máte nějaký tajný dovolenkový hack, kde třeba ušetřit?
Worldee má technologii, která itineráře cest napojuje na reálné služby (letenka, ubytování, pronájem auta…), a když spíte, neustále všude po internetu hledá, ve který termín byste se na daný výběr měli vydat, aby vás to stálo co nejméně. Přímo na Worldee si pak celý itinerář můžete koupit jako balíček služeb. To je ten největší dovolenkový hack.

Auto, letadlo, loď, nebo vlak?
Budu se opakovat, ale auto, letadlo, loď i vlak. Autem na road trip po Evropě. Letadlem do vzdálených destinací. Lodí (katamaránem) s Yachters Baby do Řecka na Lefkádu. A vlakem dvakrát týdně z Olomouce do Prahy a zpět.

Máte nějaký trik spojený s nákupem letenek?
To vyloženě nemám.

Váš nejdelší let a co vám pomohlo jej přežít?
Můj rozhodně nejdelší let trval přes 24 hodin, bylo to kvůli mé účasti na vládní a podnikatelské misi do Japonska a Jižní Koreje za přítomnosti vicepremiéra Ivana Bartoše. Letěli jsme vládním speciálem, Airbusem A319 s ne moc dlouhým doletem. Let z Prahy do Tokia trval přes 24 hodin a třikrát jsme stavěli na dotankování. Byla to fakt sranda, po dosednutí jsme byli všichni nejlepší kámoši.

tomas-zapletal

Foto: Worldee

Tomáš Zapletal, spoluzakladatel startupu Worldee

Jak bojovat s jet lagem?
Dám vám doporučení na super knížku pro všechny startupisty: Nástroje titánů. Tam se to dozvíte.

Řešíte, se kterou leteckou společností poletíte?
Ne, chci se na místo dopravit co nejlevněji.

Největší dovolenkový fuck-up?
Letěli jsme do Paříže do Disneylandu. V naprosto stejný čas odlétala do města dvě letadla. Toho jsme si nevšimli. Jedno z letadel mělo mírné zpoždění – to bylo to, u jehož gateu jsme čekali. Já chodím do letadla klasicky poslední, abych ve frontě nemusel stát. A tenkrát se mi to vymstilo. Když jsme jako poslední ve frontě přišli k obsluze, která kontroluje občanku a oskenuje letenku, bylo nám sděleno, že letenku do tohoto letadla nemáme. Sprintem jsme to vzali ke správnému gateu, ale kvůli zpoždění prvního letadla byl už zavřený. Takže jsme o několik hodin později letěli ultra drahým letem s přestupem. Poučení? Pořád chodím do fronty poslední, ale vždycky kontroluji i číslo letu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kdy jste se na dovolené nejvíce bál?
Jeden z nejméně příjemných zážitků byl, když jsem v Nairobi navštívil slum Kibera. Žije tam milion lidí, není tam kanalizace, jsou to ty nejotřesnější podmínky pro život v jedné z nejchudších zemí. Chodíte po nánosech odpadků a vedle vás teče potůček smrti, ve kterém děti umývají nádobí. Já jsem se do slumu dostal díky člověku, který v něm za mlada žil, ale podařilo se mu z něj dostat. Najal si asi 10 kamarádů jako ochranku a díky nim jsme měli příležitost zažít, jaké je ve slumu bydlet nebo chodit do školy. Byl to šokující zážitek.

Nejlepší a nejhorší jídlo na dovolené?
Nejlepší jídlo mají v Itálii. Moc rád se vracím k Lago di Como. Nejhorší jídlo jsem jedl na Rusinga Island v Keni, kde jsem 14 dní pobýval. Dva týdny v kuse jsem jedl ugali. To je základní pokrm ve východní Africe, včetně Keni. Je to bílá hmota bez chuti, vyrobená z kukuřičné mouky.

Země, kde byste si dokázal představit žít mimo Česko?
Náš startup plánuje atakovat americký trh ve velkém. Takže bych chtěl minimálně nějakou dobu žít v USA a budovat tam náš byznys. Stáří chci strávit u Lago di Como.

eiselt

Přečtěte si takéLetenky kupuju impulzivně na základě cen, nikoliv místa, říká EiseltLetenky nakupuju impulzivně podle ceny, ne termínu nebo místa, říká David Eiselt z Cestujlevně

Kam se chystáte na příští dovolenou?
V září poletím na krátký trip do Texasu, kde SpaceX vyvíjí Starship. Je to raketa, která chce udělat z vesmírné turistiky dosažitelnou věc. Už několik let každý týden sleduji vývoj této rakety a neskutečně se těším, až proces výroby i samotný start uvidím naživo. A třeba potkám i Elona.

Vytoužená destinace, kam byste se jednou chtěl podívat?
Jsem přesvědčen o tom, že za mého života bude pro běžného smrtelníka možné podívat se do vesmíru. Těším se na oběžnou dráhu, až uvidím planetu Zemi v celé své kráse. A tajně doufám, že to vyjde i na Měsíc.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre