Chceme lidem ulehčit život, říká šéf startupu Mr Jeff. V Česku otevře online prádelny i fitka a kadeřnictví
Spoluzakladatelé Mr Jeff: Rubén Muñoz, Adrián Lorenzo a Eloi Gómez
Mr Jeff, služba, která vám alespoň částečně nahradí mamahotel, finišuje přípravy pro vstup do Česka. Během pár týdnů se mají první pobočky otevřít v Praze, Brně i Ostravě. Spojují online svět s potřebou mít čisté a vyžehlené oblečení i offline. Takže jestli vás nebaví prát, žehlit a skládat, brzy tohle všechno zvládnete jen pár kliky na mobilu. A během dalších měsíců si přes službu Mr Jeff skočíte třeba do posilovny nebo ke kadeřníkovi. Pochopitelně až se přežene současná koronavirová krize.
Podle svého výkonu je to závratně rostoucí franšíza světa i magnet na investice (naposledy získal ke konci loňského roku 12 milionů dolarů), podle spoluzakladatelů ještě k tomu dobrá obchodní příležitost. Od prosince, kdy generální ředitel a jeden ze spoluzakladatelů Eloi Gómez veřejně oznámil, že se chystá do Česka, se původem španělský startup dohodl na otevření šesti poboček. Tři licence prodal v Praze, dvě v Ostravě a jednu v Brně.
Firma se rozšiřuje pomocí franšíz, tedy podobně jako třeba McDonald’s. Koupit si jednu stojí bez daně přesně 565 900 korun (poplatek za franšízu je 200 090 korun, k tomu investice do ní se vyšplhají na 364 910 korun) a Gómez slibuje, že taková investice by se měla vrátit do 16 měsíců.
Jako velkou revoluci ale vidí služby z pohledu druhé strany – tedy od těch, kteří si chtějí nechat prádlo vyprat. Klient si na webu nebo v aplikaci vybere, kde a kdy objednávku odevzdá, a do 48 hodin dostane zpátky čisté a nažehlené oblečení. Služby je možné objednávat jednotlivě, ale jde využít i měsíční předplatné, nebo také chodit se svým špinavým prádlem přímo do čistíren. V Česku to umí také například startup Cleany.cz s investicí od Jiřího Hlavenky.
Ještě v roce 2015 to byla firmička o třech spoluzakladatelích, teď se koncept rozrostl na 650 lidí mnoha národností. Protože startup věří v úspěšný vstup do Česka, hodlá tu rovnou i škálovat – během pár měsíců mají přijít na radu Beauty Jeff a Fit Jeff.
„Nechceme, aby se z návštěvy kadeřníka stal program na podstatnou část dne. Využíváme technologii tak, abychom ulehčili lidem život. Prostě se přes aplikaci zeptají na daný časový údaj nebo na místě poptají pořadí, když potřebují něco na teď, třeba když zrovna jdou z práce,“ vysvětluje Gómez první z nových konceptů.
Fit Jeff chce zase vytvořit místa, kde se dá cvičit jóga, HIIT, pilates nebo funkční trénink, kde si můžete díky aplikaci vytvořit vlastní rozvrh a komunitu, která vás spojí s dalšími lidmi se stejnými zájmy. A pokud vše půjde dobře, ještě letos se tu objeví i Relax Jeff – služba, která na podobném principu nabídne masáže. O tom, jak se bude Mr Jeff zabydlovat v Česku, jsme si povídali právě s Eloiem Gómezem.
Jak se vám líbí v Česku?
Líbí, moc. Ve skutečnosti je to Španělsku a Valencii, odkud řídíme startup, velmi podobné. Cítím se pak jako doma. Chutná mi jídlo, v Praze už mám pár přátel a město i zemi obecně už jsem stihl docela poznat.
Když se tu setkáváte s obchodními partnery, všímáte si rozdílů mezi lidmi v Česku a tím, na co jste byl dosud zvyklý?
Nějaké rozdíly tu jsou. V zahraničí je mnohdy daleko víc lidí, kteří poskytují širokou škálu služeb. To v Česku zatím chybí. Ale je fakt, že je tu obrovská touha různé služby rozvíjet. Věci se u vás hýbou. Viděl jsem velkou chuť k inovacím a doslova tlak na změny. A já věřím, že povedou k poskytování lepších služeb. I proto Česko vidíme jako velkou příležitost. Je tu rychle rostoucí trh s franšízami, zájem podnikatelů, opravdu velká aktivita.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTakže když chce zájemce otevřít nějaký podnik Mr Jeff, co to pro něj znamená?
Na začátku ho tým poradců informuje o veškerých možnostech investice, které jsou pro něj v zemi přes Mr Jeff dostupné. Pak mu tým profesionálů vytyčí oblasti, kde naši partneři umístí své centrum. Takový dodavatel na klíč je pak zodpovědný za vystavění obchodu, který odpovídá standardům Mr Jeff. Naši partneři dostávají řadu školení, které je vybaví důležitými nástroji i znalostmi, aby mohli centrum provozovat. Od začátku procesu do otevření to trvá zhruba 45 dní.
Teprve nedávno jste zmiňoval, že se podnikatelé můžou přihlásit o tyto franšízy, jak velký zájem o ně je?
S ohlasem jsme velmi spokojení. Během pár měsíců jsme prodali šest franšíz v Praze, Brně a Ostravě, které se během měsíce otevřou. A k tomu jsme právě začali prodávat své ostatní linky – Beauty Jeff a Fit Jeff. Doufáme, že svou přítomnost po celém Česku díky nim posílíme.
Znamená to, že i ostatní koncepty se tu budou otevírat v řádu měsíců?
Určitě, rozhodně s nimi počítáme ještě letos. Máme celý ten koncept vyzkoušený a ověřený a zájem v Česku vidíme. U podnikatelů i u potenciálních zákazníků. Koncepty jsou dohromady čtyři, kromě zmíněných ještě Relax, který nabídne masáže. Chceme, aby se otevíraly všechny najednou a všechny co nejdřív. Už teď u nich projednáváme licence.
Proč si nepočkáte a nepředstavujete je zákazníkům postupně?
Chceme nabídnout všechny možnosti, aby si podnikatelé mohli vybrat a investovat do toho, co jim vyhovuje nejvíc. Ve skutečnosti má představování několika linek pod jednou značkou najednou hodně výhod. Různé služby se dají prodávat napříč pobočkami, můžeme nabídnout kvalitní software a technologii a povzbudit povědomí o značce po celé zemi, což přímo ovlivňuje všechny naše franšízy, tedy partnery.
Dělali jste si tu výzkum? Jací jsou zdejší zákazníci?
Většina, tedy 70 procent našich zákazníků po celém světě, nikdy služby čistírny nevyužila, dokud nepřišla do kontaktu s Mr Jeff. V Česku jsme zjistili, že 30 procent lidí čistírny nevyužívá, protože je něco takového nikdy nenapadlo. Celkem 75 procent ale model Mr Jeff velmi zaujal. Zákazníci po celém světě jsou si navzájem velmi podobní. Jsou to lidé, kteří nemají čas nebo možnost si sami prát a žehlit. Všichni víme, že to je přitom potřeba. Naše aplikace vám tu službu naservíruje tak, aby to pro vás bylo pohodlné a za dobré peníze.
„Budoucnost tkví v jednotné aplikaci zahrnující všechny služby.“
Jak moc jste se s výzkumem i mimo něj na vstup do Česka připravovali?
Výzkum je pro nás důležitý. A do vstupu na nový trh investujeme hodně času. Máme experty, kteří řeší různé zákazníky, hledají pro nás příležitosti, jimiž začít. Tak nejlépe poznáme trh a víme, co očekávat. Vstup řešíme stále, aktivně na něm pracujeme. Když začínáme s několika liniemi, je to pro nás nejlepší způsob, jak místní trh poznat. Narazili jsme v Česku na spoustu lidí s velmi dobrými obchodními dovednostmi.
Když vstupujete na nový trh, často rovnou nakupujete existující konkurenci. Máte takové plány i tady?
Ne vždycky vstupujeme prostřednictvím fúzí a akvizic. Ale nevylučujeme to. Když přijde příležitost, která bude mít smysl a bude v souladu s obchodní vizí, proč ne. Obecně postupujeme dvěma způsoby, jednak nakupujeme společnosti s pozitivní EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.), které jsou na trhu rozšířené a nevyužívají technologie. Druhým způsobem jsou nové vertikály, nebo nový technologický produkt.
A v Česku jste narazili na zajímavou společnost, kterou byste koupili?
Vždycky v nějaké akvizice doufáme, ale přímo teď je v Česku nemáme přímo naplánované. Přesto se rozhlížíme po trhu a uvidíme, co čas přinese. Nákup jiných služeb zásadně pomáhá v rychlém rozšiřování. To je samozřejmě to, co chceme.
Jak velký teď je váš tým a máte nějaké pracovníky, kteří řeší přímo Českou republiku?
V roce 2015 jsme začali se třemi lidmi. Teď, v roce 2020, je nás přes 650 „Jeffů“ více než 35 národností, talenty z různých zemí nejen odtud, kde působíme, si totiž přivážíme do ústředí ve Valencii. Hlavní důvod pro to, že jsme všichni ve Valencii, je skutečnost, že si tak i přes rychlý růst udržujeme silnou firemní kulturu, kterou jsme si za ty roky vytvořili. To, že jsme všichni ve stejné kanceláři, usnadňuje nejen procesy. Firemní kultura se ke všem dostane stejnou měrou a ve stejnou chvíli. A tahle kultura je pro nás důležitá.
Fungujeme globálně, což nám umožňuje zavádět změny ve všech zemích. Ale máme také místní pracovníky, kteří mají na starosti jak trh, tak prodeje, máme obchodní poradce, kteří podporují franšízy na dennodenní bázi, ale i experty na marketing, kteří znají místní kulturu a to, jak se chová místní zákazník.
Proč jste si vlastně původně vybrali prádelny a čistírny?
Ve skutečnosti jsme my tři spoluzakladatelé – já, Adrián Lorenzo a Rubén Muñoz – chtěli dělat na něčem společně a dohodli se na tom, co je pro nás důležité. Za prvé to měla být služba, která ovlivní každodenní život člověka. Jejíž součástí budou technologie i skutečný provoz. A která bude škálovatelná pro kohokoliv. A pak taky něco, čemu celosvětově nedominuje jedna společnost.
Všechno tohle jsme dali dohromady a s vědomím, že chceme dělat něco na bázi každodenní služby, jsme se rozhodli pro prádelny Mr Jeff. Z toho vzešel Jeff tak, jak funguje teď. Myslíme si, že budoucnost tkví v jednotné aplikaci zahrnující všechny služby. Taková aplikace má být přizpůsobená přesně pro vás a vy si můžete říct, jestli chcete služby objednávat online, nebo jít do provozovny, pokud je to tak pro vás pohodlnější.
Vy už jste založil dvě úspěšné společnosti, které jste ale brzy prodal. Uvažoval jste o tom, že prodáte i firmu Mr Jeff?
V předchozích dvou případech to byla nejlepší možnost. Pak jsme se ale s Adriánem a Rubénem rozhodli, že chceme dál pracovat spolu, a teď chceme, aby to tak bylo na hodně let. Nechceme prodávat. Chceme vytvořit něco, co skutečně ovlivní životy lidí po dalších 30, 40 nebo i 50 let.