Chtěl aerolinku snů se šampaňským v oblacích. Z Global Airlines je ale zatím jen zklamání na sítích
Nová britská aerolinka staví byznys na kultovním letadle, nostalgii a luxusu. Zatím se ale kolem ní objevují hlavně otazníky.
Mít vlastní leteckou společnost bývá sen mnoha cestovatelů. James Asquith, britský podnikatel, influencer a držitel rekordu za nejmladšího člověka, který kdy navštívil všechny země světa, si ho začal plnit v roce 2021. Za finance své i investorů založil startup Global Airlines s jediným – ale o to ambicióznějším – cílem: vrátit do komerčního létání prvky zlaté éry, kdy bylo cestování letadlem výjimečným zážitkem. Mělo jít o protiklad k dnešní realitě nízkonákladových letů, bezpečnostních front a jídla v plastu.
Základní vize byla jasná – žádné kompromisy, jen pohodlí, noblesa a styl. Tím nejviditelnějším symbolem měla být flotila složená výhradně z Airbusů A380, tedy největších dopravních letadel světa, které řada aerolinek po pandemii odstavila jako příliš drahá a neefektivní.
Asquith si ale myslel opak. V tom, co ostatní odepsali, on viděl šanci. A380 jsou dvoupatrové stroje schopné pojmout přes 500 cestujících, se čtyřmi motory, obřími křídly a rozměry, které vzbuzují pozornost na každém letišti.
Podle Asquitha právě tento typ letounu umožňuje nabídnout výjimečný produkt, jaký dnes chybí – místo minimalismu elegantní prostředí s kvalitní gastronomií, prostornými sedadly, a dokonce Sky Pubem, tedy barem ve vzduchu, který měl být společenským centrem na palubě. „Chci, aby nad Atlantikem létal lepší produkt, proto tohle děláme,“ řekl pro CNN Asquith.
V praxi ale vše nejde tak hladce. První A380 získaly Global Airlines až v roce 2023 – šlo o stroj z roku 2013, který dříve patřil společnosti China Southern Airlines a několik let stál odstavený v Mohavské poušti. Po převozu do Evropy začaly úpravy: nové čalounění, výměna koberců a technické kontroly.
Letoun už je registrovaný, ale k pravidelnému provozu má daleko. Firma stále nemá vlastní letecké oprávnění (tzv. Air Operator’s Certificate), bez kterého nelze provozovat komerční lety. To plánuje získat až v roce 2026. Do té doby se musí spoléhat na spolupráci s portugalskou charterovou společností Hi Fly, která zatím letadlo provozuje pod svou licencí.
Přesto se firma rozhodla vykročit směrem k cestujícím. Na květen 2025 oznámila čtyři první lety (první je naplánován na 15. května) – dvě zpáteční trasy z Glasgow a Manchesteru do New Yorku. Tyto lety byly označeny jako speciální zážitek určený těm, kdo si chtějí vyzkoušet, jak může nový letecký produkt vypadat. Economy třída začínala na ceně přes 778 liber (23 tisíc korun), business třída stála okolo 3 700 liber (téměř 110 tisíc korun) a první třída se vyšplhala na více než 7 000 liber (207 tisíc korun).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPozději firma zavedla i promo kódy se slevami, ale ceny letenek zůstaly vyšší než u běžných dopravců na srovnatelných trasách. Oficiální čísla o zájmu cestujících ale Global Airlines nezveřejnila.
Na palubě letadla má být 506 sedadel – osm v první třídě, 17 v business a 428 v economy. Firma slibuje zážitek, který kombinuje nostalgii se současnými technologiemi. Podle dostupných informací má cestující čekat šampaňské Laurent-Perrier, madagaskarský kaviár a plnohodnotné služby včetně odbaveného zavazadla i u nejlevnějších tarifů.
Jenže realita zatím moc neodpovídá vizualizacím a slibům, které Global Airlines prezentoval v posledních letech. Záběry z testovacích letů zveřejněné samotným Asquithem ukazují, že například Sky Pub, který měl být designovým barem ve vzduchu, je zatím jen běžná palubní kuchyňka s přelepeným vozíkem. Letoun nese původní kabinu po China Southern Airlines s přečalouněním a novým kobercem, a firma na svých webových stránkách dokonce využívá fotky z první třídy společnosti Emirates.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Ještě před transatlantickým komerčním debutem však firma absolvovala i první lety. Na začátku letošního května proběhl přelet z Barcelony do Berlína a poté z Berlína do Londýna. Šlo o tzv. seznamovací lety, tedy provozní zkoušky s omezeným počtem cestujících, které mají sloužit k testování procesů, posádek i palubního vybavení.
Takové lety jsou běžnou součástí příprav na ostrý provoz, i když v tomto případě šlo dost možná spíše o ukázku existence projektu než o předzvěst pravidelné linky. Společnost však hovoří jinak. „Nikdo nemá důvod být znepokojen,“ napsal obchodní ředitel firmy Richard Stephenson pro CNN. „Právě jsme letěli s prvními cestujícími a vše proběhlo velmi hladce a bez jakýchkoliv problémů.“
Dlouhodobý plán Global Airlines počítá se spojeními mezi Severní Amerikou a Evropou, především Velkou Británií. Asquith opakovaně zdůrazňuje, že nejde o pokus porazit nízkonákladové dopravce cenou, ale nabídnout prémiovou alternativu, kde lidé rádi zaplatí za pohodlí. Ve veřejných vystoupeních často hovoří o inspiraci z dob aerolinek Pan Am nebo BOAC, kdy bylo létání symbolem elegance, nikoli rutiny. Otázkou zůstává, jestli dokáže tento model skutečně uvést do života.