Chtěl prodávat, až bude na miliardě. Teď je CoolPeople Milana Čálka ještě větší, ale vývojáře pro další firmy hledá dál
Milan Čálek zakládal CoolPeople před patnácti lety a za tuto dobu z firmy specializující se na propojování ajťáků s klienty vybudoval lídra tuzemského trhu. Čálkovým původním cílem bylo CoolPeople prodat, když dosáhne v obratu na miliardu korun. To se v rámci konsolidovaného obratu za Českou republiku, Slovensko a Rakousko během loňského roku povedlo, avšak Čálek se nakonec rozhodl svůj původní plán změnit.
„Náš cíl je do dvou let dosáhnout v obratech na dvě miliardy a nadále tak potvrzovat stabilitu i postavení na českém trhu, kde jsme dlouhodobě největší,“ popisuje dvaačtyřicetiletý podnikatel s tím, že ve všech zemích, kde CoolPeople působí, roste na minimálně dvojnásobná čísla interních pracovníků. Těch je aktuálně 150 a na projektech má alokovaných na 700 IT odborníků.
Původní myšlenka stojící za zrodem CoolPeople byla vytvořit portál, ve kterém by se vzájemně propojovala poptávka a projekty klientů na jedné straně s nabídkou a volnými kapacitami IT odborníků na straně druhé. Takový model fungování se však neukázal jako úspěšný.
„Vzájemné propojování nefunguje. Kandidáti mají tolik nabídek, že nemají důvod se někam registrovat a pasivně čekat na oslovení. Klienti, velké korporace s největším objemem poptávek, zase nejsou nastaveny na aktivní sourcing kandidátů pro své projekty – potřebují full-service, jednoho nebo více vybraných klíčových partnerů, kteří za ně vše potřebné zpracují a v případě problémů je promptně vyřeší,“ říká Čálek pro CzechCrunch.
Právě do této pozice se nakonec CoolPeople transformovalo, a díky tomu aktuálně funguje jako největší „bodyshop“, tedy dodavatel externích IT odborníků v České republice. Svůj byznys pak doplňuje o služby klasické HR agentury, kdy firmám shání specialisty na plný úvazek.
„CoolPeople je na trhu již patnáct let a má vybudované velké zázemí, tým, značku a fungující systém. Pozice i nároky IT odborníků se za tu dobu velmi změnily, a CoolPeople má tu výhodu, že na ně může reagovat hned, nejsme korporát, kde jsou na všechno dlouhé schvalovací procesy, reagujeme pružně a víme, že jedině takhle to funguje. V našem odvětví je poměrně značná vstupní bariéra v tom, na jaké množství klientů a kandidátů máte dosah,“ popisuje Čálek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodle něj je pro úspěch u klientů potřeba velké množství kvalitně a aktuálně zmapovaných potenciálních kandidátů, kteří jsou ochotni spolupracovat, dlouhodobě značku znají a mají v ní důvěru. U kandidátů je pak potřebný široký rozsah atraktivních projektů u klientů za zajímavých podmínek, kde zahájení dlouhodobé spolupráce mnohdy trvá i několik let a vlastní ekosystém IT odborníků se mezi specialisty přirozeně rozšiřuje i na základě reference a doporučení.
V naplňování těchto cílů se CoolPeople aktuálně do velké míry opírá i o marketingové aktivity. „Snažíme se primárně využít nástroje digitálního marketingu, vytěžit z nich maximum. V poslední době se nám osvědčily sociální sítě a reklamní platformy vyhledávačů. Výsledný efekt je takový, že se nám hlásí na pozice naše cílová skupina sama bez nějaké další akce člověka,“ říká marketingový ředitel firmy Vilém Terich.
CoolPeople je zároveň díky využívání placených nástrojů jedním z největších tuzemských klientů profesní sítě LinkedIn. Nástroj recruiter platí přímo i svým zaměstnancům, kromě toho firma platformu využívá i na reklamu. Celkově CoolPeople na síti zkouší vlastní strategie a postupy, které nejen zvyšují povědomí o firmě, ale i přivádí nové zákazníky. Jedním z nich je i vlastní internetový magazín.
„Znakem, že digitální marketing děláme dobře, jsou reakce od potenciální cílové skupiny i sledování směrem od konkurence. Přebírají naše postupy, ale i vizuály, například vzory našich bannerů, a snaží se je uvádět v praxi. Nezlobíme se, tohle je pro nás největší feedback, že naše uvažování a kroky jsou funkční a správné, tím pádem je i výsledný zásah obrovský,“ dodává Terich.
Důležitou roli v naplňování cílů a efektivnímu průběhu daných procesů hraje lidský faktor. „Všem našim klientům poskytujeme kompletní servis, kdy je na každou zakázku přidělen tým vybraných profesionálů z oboru. Ten pečuje o IT specialistu po celou dobu trvání projektu a vyjednává za něj požadované podmínky,“ říká Terich.
„Máme feedback, že mnoho našich kontraktorů se chce zaměřit přímo na technickou stránku věci a pohovorů a dojednávání finančních podmínek se raději straní, snažíme se jim tedy všem, například i v omezení byrokracie nebo výběru splatnosti faktur, maximálně pomáhat, což vyžaduje individuální přístup každého z nás,“ doplňuje na závěr.
S růstem počtu zákazníků i zakázek se tak logicky zvyšuje také počet zaměstnanců. V Praze CoolPeople otevřelo nové patro pro dalších 80 lidí. Pobočky má firma vedle Česka také v Rakousku a na Slovensku.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.