Chtěli jsme dokázat, že jít si pro kapitál na burzu jde i v Česku, říká finanční ředitel Pilulky. Akcie jí vyrostly trojnásobně

Peter BrejčákPeter Brejčák

dscf5943-minRozhovor

Foto: Pilulka

David Staněk, finanční ředitel Pilulky

0Zobrazit komentáře

„Nejlepší kvartál v historii firmy,“ okomentoval první tři měsíce letošního roku Petr Kasa, spoluzakladatel lékárenské skupiny Pilulka, jež v Česku, na Slovensku a v Rumunsku provozuje lékárnu na internetu, ve vlastních pobočkách v kamenném světě i pomocí franšíz. V prvním čtvrtletí 2021 utržila 670 milionů korun s EBITDA ziskem na úrovni 33 milionů a včetně franšízových obchodů dosáhla na tržby 968 milionů korun.

Loni Pilulka utržila rekordní 3,1 miliardy korun, s aktuálními výsledky přitom skupina pokračuje v rychlém růstu – v prvních třech měsících meziročně vyrostla o úctyhodných 56 procent. V reakci na pozitivní zprávy dlouhodobě reagují také akcie společnosti, s nimiž se od října obchoduje na pražské burze Start.

Hodnota akcií Pilulky od začátku jejich veřejného obchodování vzrostla ze 424 korun na aktuální úroveň kolem 1 300 korun. Společnost si tak užívá relativně velkou důvěru investorů a i do budoucna je musí přesvědčit, že svoje další růstové plány dokáže naplnit. Právě to teď označuje finanční ředitel Pilulky David Staněk za jednu z hlavních priorit.

V rozhovoru pro CzechCrunch Staněk hodnotí celé půlroční období, během nějž se s akciemi Pilulky na burze obchoduje. Zároveň přibližuje strategické rozhodování, které k úpisu akcií (v angličtině označované jako IPO) firmu vedlo, i jaké poučení přináší pro další společnosti.

Když v loňském říjnu Pilulka vstupovala na burzu, poptávka akcií převýšila nabídku pětinásobně. Z laického pohledu to může působit tak, že to vlastně bylo selhání, protože kdybyste nastavili cenu výš, mohli jste získat více peněz. Jak se na to díváte?
My se na to ale díváme z jiného pohledu. Cenu akcie jsme se snažili nastavit na rozumné hladině. Řídili jsme se také nezávislou analýzou od burzou certifikovaného nezávislého analytika. I když jsme tušili, že by naše valuace mohla být vyšší, nechtěli jsme ji zbytečně přestřelit. Chtěli jsme, aby příběh Pilulky byl úspěšný. Chtěli jsme dokázat, že jít si pro kapitál na burzu je i v Česku možné. A ukázat tak cestu i ostatním. Rádi děláme inovativní věci.

Během vstupu na burzu zároveň paralelně probíhaly rozhovory s potenciálními velkými akcionáři a investory, kteří valuaci Pilulky vnímali spíše na dolní hraně stanoveného rozpětí. Nebudu specifikovat, kdo to byl, ale měli jsme nabídku, která úplně neodpovídala představě zakladatelů firmy. Mysleli jsme si, že je naše valuace vyšší, a tak jsme ji také při IPO koncipovali.

dscf0028-min

Foto: Pilulka

David Staněk, finanční ředitel Pilulky

Kdybyste cenu akcií nastavili například dvojnásobně vyšší, myslíte, že byste nevybrali dvojnásobek peněz?
Převis objednávek při IPO tomu napovídal. Ale pětinásobné upsání nabídky byla z velké části jen matematika. Objednávková kniha byla veřejná a každý, kdo chtěl upsat akcie Pilulky, věděl, kolik musí vsadit, aby při následném krácení dostal tolik akcií, kolik původně chtěl. Podle toho investoři své objednávky přeupsali. Zdali bychom při dvojnásobné ceně upsali dvojnásobek peněz, je pro nás pouze teoretická otázka.

Na jaké faktory při stanovování valuace Pilulky bral ohled nezávislý analytik?
Stanovení valuace se ubíralo dvěma směry. Prvním byl tzv. discounted free cashflow model, který se počítá na základě budoucího byznys plánu. Druhým byla komparativní analýza, tj. srovnání s tzv. peers, podobnými firmami, které již na burze jsou. V našem případě konkrétně Shop Apotheke a Zur Rose. Protože nejsme jako firmy úplně srovnatelné, oproti valuaci těchto dvou společností byl stanoven určitý discount.

O jaký discount šlo?
Obě firmy měly při našem vstupu na burzu valuaci kolem dvou až trojnásobku tržeb. My jsme pod touto hodnotou, což je dáno tím, že provozujeme i kamenné lékárny, které nejsou tak rostoucí, jsme na mnohem menším trhu a zároveň v Česku, na Slovensku ani v Rumunsku, kde prozatím podnikáme, není možné objednávat online léky na předpis. V západní Evropě tato deregulace již proběhla.

Ostatní faktory jako růst, získávání zákazníků, opakované nákupy i růst hodnoty košíku jsme měli srovnatelné. Pakliže do budoucna udržíme růst a přijde deregulace online prodeje léků na předpis, věřím že se může naše valuace přiblížit těmto peers.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když se teď podíváme na samotnou cenu akcií Pilulky, vás jako firmu její pohyby až tak moc interně neovlivňují, ne?
Samozřejmě nám pohyby cen dávají zpětnou vazbu na to, jestli jsou věci, které děláme, trhem akceptované. Spíše se však interně díváme na to, jestli se nám daří naplňovat naše strategické plány, na cenu akcií až tak moc nekoukáme. To je dáno i hloubkou trhu Start, výkyvy někdy mohou být velké jen proto, že likvidita není tak velká jako na jiných trzích. Jestli akcie vyroste nebo klesne o 100 korun, pro nás není až tak důležité. Důležitý je pro nás trend.

Podobně strategické rozhodnutí jako u valuace firmy je i objem akcií, které se nabídnou k veřejnému obchodování. O tom rozhodují samotní majitelé?
Toto rozhodnutí měli v rukou naši akcionáři. My jsme věděli, že malá část jich chce částečně exitovat, což bylo také oznámeno před IPO. Akcionáři ale měli volnost rozhodnout se, kolik akcií nakonec prodají. Také podle toho, jaká bude cena při úpisu. Upsalo se všech 800 tisíc akcií za nejvyšší cenu, 500 tisíc z toho šlo do firmy a 300 tisíc byl částečný exit akcionářů.

„Do budoucna počítáme s úpisem nových akcií, což souvisí s naším plánem přestoupit na hlavní trh.“

Plánujete výhledově navyšovat počet akcií, se kterými se veřejně obchoduje?
Určitě do budoucna počítáme s úpisem nových akcií, což souvisí s naším plánem přestoupit na hlavní trh (Pilulka se obchoduje na trhu Start určeném pro menší firmy – pozn. red.). V případě větší akvizice nebo potřeby peněz na podporu růstu si chceme jít po další kapitál a už pravděpodobně nepůjdeme na trh Start. Tento trh jsme od začátku brali jako trampolínu, protože na hlavní trh jsme v době IPO ještě nedorostli. Investičních příležitostí a technologických inovací v lékárenství a oboru elektronického zdravotnictví vidíme mnoho.

Druhý způsob úpisu akcií je i prodej stávajících akcionářů, o této možnosti neuvažujete?
Ano, cesta je i prodej stávajících akcionářů, jejichž akcie zatím nejsou ve free floatu. Těžko však můžu mluvit za ně, nevím, jaká je jejich strategie. Ale myslím si, že s tím, jak Pilulka roste a plní plány, zatím nemají moc motivaci pouštět své akcie na trh.

Zmiňujete vstup na hlavní trh pražské burzy, kdy jej plánujete?
Letos určitě ne, chceme si splnit domácí úkoly, které nás k tomu přiblíží. Jestli k tomu dojde příští nebo přespříští rok, záleží na tom, jak se nám nyní podaří najít akviziční cíle nebo načasování vstupu na zahraniční trhy. Na nic však nechceme spěchat, nechceme se unáhlit jen kvůli tomu, abychom na hlavním parketu burzy byli. Nyní máme kapitálu dostatečné množství.

Jaké domácí úkoly máte na mysli?
Především dorůst do velikosti, která bude zajímavá i pro potenciální institucionální investory, a také splnění interních úkolů jako například implementace IFRS, procesního a projektového řízení, compliance a podobně. Růst i naplňování domácích úkolů se nám daří.

„Kdybych měl zkušenosti, které mám dnes, začal bych s přípravou IPO dříve.“

Když se teď s půlročním odstupem podíváme na celý proces úpisu akcií, je něco, co byste udělali jinak?
Kdybych měl zkušenosti, které mám dnes, začal bych s přípravou IPO dříve. Původně jsme pouze hledali strategického nebo finančního investora, protože jsme potřebovali peníze na financování dalšího růstu. Strávili jsme několik měsíců hledáním „parťáka“, ale oba procesy jsme mohli připravovat paralelně.

To by v konečném důsledku během pandemie pomohlo i našim zákazníkům. V průběhu první vlny jsme museli dramaticky omezovat nabídku, abychom dokázali obsloužit poptávku po kritických produktech, jako byly dezinfekce, roušky, vitamíny apod. Kdybychom měli dříve peníze z IPO, dokázali bychom dříve naškálovat naši online logistiku a nákup, a pomoci tak více lidem.

Pro vstup na burzu jste se tedy rozhodli proto, že jste nedokázali najít „parťáka“?
Konkrétní nabídku jsme měli na stole, ale nebyli jsme zcela spokojení se dvěma body. Jednak šlo o nižší valuaci, než bychom čekali, a druhá obava souvisela s potenciální ztrátou vlivu na další strategické směřování Pilulky, hlavně vlivu zakladatelů Martina a Petra Kasy.

Vstup na burzu tak byl win-win situace, neboť nám umožnil zachovat velkou rozhodovací pravomoc, zároveň přinesl dostatek peněz do firmy, a to při dostatečně atraktivní valuaci – i když, jak jste naznačoval, mohla být větší. To však nebereme jako chybu, ale jako bonus pro ty, kteří nám od začátku věřili.

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

Co dalšího jste vyhodnotili jako plusové body hrající ve prospěch vstupu na burzu?
Přístup ke kapitálu byl velmi rychlý. Od rozhodnutí vstoupit na burzu po moment, kdy jsme měli peníze na účtu, uběhlo jen pět až šest měsíců. Mezi další plusy řadíme například likviditu pro současné investory nebo transparentní ocenění firmy, což je zajímavé například pro banky a další možnosti financování. Vstup na burzu pomáhá našemu brandu a PR. Jako silný prvek jsme vnímali také to, že se na úspěších Pilulky mohou podílet naši zákazníci, dodavatelé a zaměstnanci.

A co minusové body?
Pro firmu není příjemné se pravidelně „svléknout se do naha“. Informace musíme sdílet s konkurencí, která obchodována není, takřka v reálném čase, což například dokazuje i dnešní oznamování kvartálních výsledků (rozhovor jsme dělali 27. dubna – pozn. red.).

Veřejný úpis akcií samozřejmě přináší složitosti v řízení společnosti, například schvalování korporátních dokumentů valnou hromadou a organizaci valných hromad obecně, regulatorní povinnosti a riziko insider tradingu. Jako risk vnímáme také větší tlak na krátkodobé výsledky více než na plnění dlouhodobých strategických cílů.

Jak bojujete s tím, abyste nepodlehli tomuto tlaku investorů na krátkodobé výsledky a dokázali udržet pozornost na dlouhodobé cíle?
Ačkoli máme KPI nastaveny na kvartály, strategické cíle jsou v pozornosti neustále. Sice chceme být takříkajíc nudnou firmu – to znamená, že co slíbíme, to dodáme – ale raději předem říkám, že bude-li to třeba, posuneme krátkodobé výsledky ve prospěch splnění dlouhodobějšího a zásadnějšího cíle.

silo-zlin-coworking

Přečtěte si takéImpact Hub vybuduje na třídě Tomáše Bati ve Zlíně sedm pater pro práciCoworking na zlínské tepně. Impact Hub vybuduje na třídě Tomáše Bati sedm pater stvořených pro práci

Říkal jste, že celý proces vstupu na burzu ve vašem případě trval asi pět nebo šest měsíců, ale předpokládám, že v rámci interního fungování došlo k mnoha změnám. Co se nejvíc změnilo?
Pět až šest měsíců byl čistý čas přípravy IPO, hodně práce nám zabrala příprava již předtím, při hledání strategického investora. Obecně se firma musí připravit na to, že bude pod drobnohledem. Musí mít definovanou strategii, business plán, pořádek v právních věcech, v účetnictví a auditu, reportingu atd.

Také jsme zjednodušili stanovy a strukturu akcií. Měli jsme různé typy s různými hlasovacími právy, což by komplikovalo IPO. Struktura skupiny Pilulka původně nebyla úplně pochopitelná, takže jsme všechny dceřiné firmy fúzovali do jedné, která pak vstupovala na burzu. Prostě celkově zjednodušit chápání, co Pilulka vlastně je.

S tím jste měli problém?
Dnešní doba je rychlá a nikdo nemá čas na zbytečně složité věci. Pilulka stojí na třech nohách, na online, na kamenných lékárnách a na franšízových lékárnách. Struktura firem před fúzí neodpovídala těmto třem kanálům a občas bylo těžké vysvětlit investorům, co která firma ve skupině dělá. Díky zjednodušení máme silný příběh, který je rychle pochopitelný a vysvětlitelný všem včetně investorů – proč a na co peníze chceme a kam jako Pilulka směřujeme.

Kam tedy Pilulka směřuje?
Pilulka chce zjednodušit život každému, kdo se stará o zdraví sebe a své rodiny. Propojíme nepropojené světy. Pečovat o zdraví bude stejně jednoduché jako oloupat si banán.

Rockaway kupuje německý online supermarket Bringmeister. V Mnichově se utká i s Rohlíkem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-havrlant-rockawayInsider

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Značná část budoucnosti v nakupování potravin je online, po celém světě se do ní investují obrovské peníze a chybět v této hře nechce ani tuzemská skupina Rockaway Capital. Na českém trhu již několik let společně s dalšími buduje online supermarket Košík.cz a nyní k němu přikupuje německý Bringmeister, s nímž chce ovládnout právě trh našich západních sousedů. Potká se na něm mimo jiné i s Rohlíkem Tomáše Čupra.

Zatímco v Košíku drží investiční skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta pětinový podíl a rozvíjí ho spolu s PPF a ECI Daniela Křetínského, do německého online prodejce potravin se pouští na vlastní pěst. Bringmeister kupuje za nezveřejněnou částku od velké retailové skupiny Edeka z Hamburku, která po Evropě provozuje tisíce kamenných obchodů či supermarketů.

Bringmeister se v mnohém podobá právě Košíku, avšak operuje na výrazně větším německém trhu, přičemž dle aktuálních plánů by měly letos jeho tržby přesáhnout 100 milionů eur (2,5 miliardy korun). Podle informací CzechCrunche je navíc Bringmeister na rozdíl od Košíku již v černých číslech (Košík svá čísla oficiálně nekomentuje) a chystá se na rozšiřování napříč Německem.

Aktuálně online supermarket působí v Berlíně, Mnichově a Postupimi a prodeji potravin včetně jejich rozvozu se věnuje už přes 20 let. Jeho růst podobně jako další služby urychlila pandemie, která přiměla nakupovat potraviny na internetu nové zákazníky, a nyní se již bude dál rozvíjet pod hlavičkou Rockaway.

Boj o Německo

„Bringmeister usnadňuje život svým zákazníkům už od roku 1997 a dnes se v porovnání s německou konkurencí pyšní nejmodernější službou. Německý retailový trh je největší v Evropě, online nákupy potravin z něj ale stále tvoří jen malý zlomek, takže věříme, že kombinace zkušeností Bringmeisteru, našeho know-how a potenciálu růstu celého trhu představují ohromnou příležitost, na kterou se těšíme,“ říká zakladatel a CEO Rockaway Capital Jakub Havrlant.

Pro Rockaway má jít o zásadní investici, jejíž výši ovšem ani jedna ze stran nechtěla na dotaz CzechCrunche komentovat. Na německém trhu již Havrlant a spol. působí prostřednictvím cestovní agentury Invia a Bringmeister má otevřít dveře k dalším příležitostem. „Německý trh je pro nás v zahraničí klíčový a chceme se na něj víc soustředit. Akvizice Bringmeisteru přináší řadu logických synergií v rámci našeho portfolia, které teď analyzujeme a zvažujeme,“ dodává Havrlant.

bringmeister

Foto: Bringmeister

Kurýr německého online supermarketu Bringmeister

Není vyloučeno, že se budou hledat synergie i mezi Bringmeisterem a Košíkem, přestože spolu obě firmy nejsou nijak propojeny a mají jinou majetkovou strukturu. Bylo by to však logické, například v oblasti produktové nabídky či technologií. Samotný Bringmeister dnes ve třech zmíněných městech nabízí více než 20 tisíc produktů a doručuje je od pondělí do soboty.

Rockaway si dává se svou novou akvizicí ambiciózní cíl, kterým je stát lídrem německého trhu v online nákupu potravin. Vzhledem ke konkurenci, která je ještě větší než v Česku a zároveň rychle roste, nepůjde o nic jednoduchého. V Německu působí velcí hráči jako Amazon Fresh či Rewe, objevují se i menší služby slibující bleskové doručení potravin do 10 minut jako Gorillas a stále více hráčů přichází ze zahraničí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Brzy byl měl začít v Mnichově fungovat český Rohlik.cz, a to pod značkou Knuspr.de. Pomůže mu v tom i historická pětimiliardová investice, kterou zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr oznámil před dvěma měsíci, a již několik let se na německém trhu usazuje také například nizozemský online supermarket Picnic. Ten už od investorů stihl nabrat ještě víc peněz než Rohlík, a jelikož investoři mohutně podporují podobné služby po celém světě, konkurence bude jen přibývat.

„Konkurence na německém trhu je už teď vetší než v Česku, takže se příchodu Knuspru rozhodně nebojíme, pro zákazníky a celý trh je to jenom dobře. Knuspr bude začínat od nuly, naší výhodou je, že máme díky víc než dvacetiletým zkušenostem Bringmeisteru slušný náskok,“ říká pro CzechCrunch investiční partner Rockaway Dušan Zábrodský, který celou akvizici německého online supermarketu vedl.

Zmíněný Rohlík se chystá dle vyjádření pro CzechCrunch začít v Německu fungovat v nadcházejících měsících, přičemž doručovat bude potraviny obyvatelům Mnichova a přilehlého okolí. „Pro začátek nákupy doručíme do tří hodin od objednání a zákazníkovi postupně nabídneme sortiment čítající více než 17 tisíc položek s postupným zrychlováním doručení,“ potvrzuje zakladatel a CEO Rohlik Group Tomáš Čupr s tím, že třicet procent sortimentu nabídne od regionálních dodavatelů.

Porsche Taycan

Přečtěte si takéBezkonkurenční elektrická bestie. Prohnali jsme Porsche Taycan TurboBezkonkurenční elektrická bestie s významným rodokmenem. Prohnali jsme Porsche Taycan Turbo

„Knuspr, stejně jako Rohlík, stavíme jako pokračovatele farmářských trhů – superpotraviny z okolí budou mít zákazníci dostupné na jednom místě a na pár kliknutí, nemusí tak obíhat různé obchody. Vycházíme ze zkušenosti, že člověk nepotřebuje omezený sortiment do 15 minut, ale plnohodnotný sortiment do hodiny. A to je náš cíl i pro Německo,“ říká zakladatel a Tomáš Čupr.

moon-mvp

Přečtěte si takéZávod velmocí o Měsíc: jaderná elektrárna i suroviny za bilionyZávod o Měsíc začíná. Rusko a Čína tam chtějí jadernou elektrárnu, Američané zase suroviny za biliony

Bringmeister dle svého webu doveze potraviny ve stejný den, pokud je objednávka provedena do 14 hodin s tím, že následné doručení probíhá ve všední den od 18 do 24 hodin. Do konce letošního roku plánuje meziročně ztrojnásobit počet objednávek a zároveň se bude připravovat na expanzi do dalších německých měst, která by měla proběhnout v příštím roce. Prodávat a rozvážet potraviny by pak měl dle svého vyjádření ve všech klíčových, blíže nespecifikovaných městech.

„Jsme přesvědčeni, že právě Bringmeister má nejlepší předpoklady tuto ambici v Německu naplnit,“ doplňuje Jakub Havrlant. Ve své investiční skupině Rockaway Capital drží aktiva v 17 zemích, přičemž její investiční portfolio v současné době generuje tržby přesahující 2,5 miliardy eur, tedy 65 miliard korun. Vedle již zmíněných Košíku a Invie má podíly také v Heurece, albánském startupu Gjirafa, vydavatelství Euromedia či logistickém operátorovi WeDo. V rámci Rockaway Ventures investuje do startupů a pod vedením Viktora Fischera také do blockchainových projektů.