Chtěli jsme dokázat, že jít si pro kapitál na burzu jde i v Česku, říká finanční ředitel Pilulky. Akcie jí vyrostly trojnásobně
David Staněk, finanční ředitel Pilulky
„Nejlepší kvartál v historii firmy,“ okomentoval první tři měsíce letošního roku Petr Kasa, spoluzakladatel lékárenské skupiny Pilulka, jež v Česku, na Slovensku a v Rumunsku provozuje lékárnu na internetu, ve vlastních pobočkách v kamenném světě i pomocí franšíz. V prvním čtvrtletí 2021 utržila 670 milionů korun s EBITDA ziskem na úrovni 33 milionů a včetně franšízových obchodů dosáhla na tržby 968 milionů korun.
Loni Pilulka utržila rekordní 3,1 miliardy korun, s aktuálními výsledky přitom skupina pokračuje v rychlém růstu – v prvních třech měsících meziročně vyrostla o úctyhodných 56 procent. V reakci na pozitivní zprávy dlouhodobě reagují také akcie společnosti, s nimiž se od října obchoduje na pražské burze Start.
Hodnota akcií Pilulky od začátku jejich veřejného obchodování vzrostla ze 424 korun na aktuální úroveň kolem 1 300 korun. Společnost si tak užívá relativně velkou důvěru investorů a i do budoucna je musí přesvědčit, že svoje další růstové plány dokáže naplnit. Právě to teď označuje finanční ředitel Pilulky David Staněk za jednu z hlavních priorit.
V rozhovoru pro CzechCrunch Staněk hodnotí celé půlroční období, během nějž se s akciemi Pilulky na burze obchoduje. Zároveň přibližuje strategické rozhodování, které k úpisu akcií (v angličtině označované jako IPO) firmu vedlo, i jaké poučení přináší pro další společnosti.
Když v loňském říjnu Pilulka vstupovala na burzu, poptávka akcií převýšila nabídku pětinásobně. Z laického pohledu to může působit tak, že to vlastně bylo selhání, protože kdybyste nastavili cenu výš, mohli jste získat více peněz. Jak se na to díváte?
My se na to ale díváme z jiného pohledu. Cenu akcie jsme se snažili nastavit na rozumné hladině. Řídili jsme se také nezávislou analýzou od burzou certifikovaného nezávislého analytika. I když jsme tušili, že by naše valuace mohla být vyšší, nechtěli jsme ji zbytečně přestřelit. Chtěli jsme, aby příběh Pilulky byl úspěšný. Chtěli jsme dokázat, že jít si pro kapitál na burzu je i v Česku možné. A ukázat tak cestu i ostatním. Rádi děláme inovativní věci.
Během vstupu na burzu zároveň paralelně probíhaly rozhovory s potenciálními velkými akcionáři a investory, kteří valuaci Pilulky vnímali spíše na dolní hraně stanoveného rozpětí. Nebudu specifikovat, kdo to byl, ale měli jsme nabídku, která úplně neodpovídala představě zakladatelů firmy. Mysleli jsme si, že je naše valuace vyšší, a tak jsme ji také při IPO koncipovali.
Kdybyste cenu akcií nastavili například dvojnásobně vyšší, myslíte, že byste nevybrali dvojnásobek peněz?
Převis objednávek při IPO tomu napovídal. Ale pětinásobné upsání nabídky byla z velké části jen matematika. Objednávková kniha byla veřejná a každý, kdo chtěl upsat akcie Pilulky, věděl, kolik musí vsadit, aby při následném krácení dostal tolik akcií, kolik původně chtěl. Podle toho investoři své objednávky přeupsali. Zdali bychom při dvojnásobné ceně upsali dvojnásobek peněz, je pro nás pouze teoretická otázka.
Na jaké faktory při stanovování valuace Pilulky bral ohled nezávislý analytik?
Stanovení valuace se ubíralo dvěma směry. Prvním byl tzv. discounted free cashflow model, který se počítá na základě budoucího byznys plánu. Druhým byla komparativní analýza, tj. srovnání s tzv. peers, podobnými firmami, které již na burze jsou. V našem případě konkrétně Shop Apotheke a Zur Rose. Protože nejsme jako firmy úplně srovnatelné, oproti valuaci těchto dvou společností byl stanoven určitý discount.
O jaký discount šlo?
Obě firmy měly při našem vstupu na burzu valuaci kolem dvou až trojnásobku tržeb. My jsme pod touto hodnotou, což je dáno tím, že provozujeme i kamenné lékárny, které nejsou tak rostoucí, jsme na mnohem menším trhu a zároveň v Česku, na Slovensku ani v Rumunsku, kde prozatím podnikáme, není možné objednávat online léky na předpis. V západní Evropě tato deregulace již proběhla.
Ostatní faktory jako růst, získávání zákazníků, opakované nákupy i růst hodnoty košíku jsme měli srovnatelné. Pakliže do budoucna udržíme růst a přijde deregulace online prodeje léků na předpis, věřím že se může naše valuace přiblížit těmto peers.