Chytré cestování po Česku. SmartGuide chce s projektem ExploreCzech ukázat turistům nepoznanou tvář vlasti
Tým českého startupu SmartGuide
Pro někoho je cestování mimo hranice země občasnou kratochvílí, která zaběhlý domácí stereotyp přeruší maximálně párkrát do roka. Pro jiné se jedná o životní vášeň, které se oddávají kdykoli to je možné. Jenže uzavření hranic mnoha států a jejich velmi pozvolné otevírání zasáhlo osoby z obou těchto táborů. Poznávání dálav proto řada z nich vyškrtla ze svého letního harmonogramu, a namísto toho dá přednost objevování malebnosti země, ve které žijí.
Pomoci jim v tom může i nový projekt ExploreCzech od tuzemského startupu SmartGuide, který loni získal investici ve výši 15 milionů korun. Jeho iniciativa ExploreCzech si klade za cíl ukázat turistům krásy naší země z nepoznané stránky a i na místech, na kterých byli již tisíckrát, najít něco nového.
„Nemusíme budovat tunely do Chorvatska, i u nás si lze užít úžasnou dovolenou. Chceme uživatelům tato místa ukázat a říct jim o nich něco zajímavého. Kolik lidí třeba navštíví hrad Bezděz a vůbec neví, že jsou na sopce? S dobrým průvodcem je každé dobrodružství zajímavější,“ přibližuje záměr Jan Doležal, ředitel SmartGuide.
Platforma SmartGuide je zajímavou možností, jak o vybrané lokalitě získat co nejvíce informací. Ty člověk běžně sbírá dlouhým hledáním na internetu, čtením blogů a článků ještě předtím, než vůbec někam vyrazí. V případě aplikace SmartGuide může přímo na místě zapnout průvodce po dané lokalitě a čerpat informace živě.
60 zemí světa s českým průvodcem
Impulzem pro vznik takové platformy byla cestovatelská vášeň právě Jana Doležala. „Před 15 lety byl knižní průvodce Lonely Planet má bible. Mělo to své mouchy, když průvodce vážil tolik, kolik zbytek mého batohu, a vodil všechny na stejná místa, ale nic lepšího tenkrát nebylo. Před pěti lety jsem vše ostatní měl už v mobilu a tahat se s takovou bichlí se mi nechtělo,“ říká pro CzechCrunch s úsměvem sedmatřicetiletý Doležal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKdyž ale začal hledat aplikaci, díky které by měl ve svém mobilu i živého průvodce, který by jej prováděl jednotlivými lokalitami, narazil. Pokud už nějací virtuální průvodci vůbec byli, pro každou z atrakcí a navštívené místo byli vytvořeni samostatně, navíc je bylo nutné stahovat do mobilu zvlášť.
„Ptal jsem se kamarádů, co používají za průvodce, když cestují, a většinou nějak lepili Google Mapy a různé blogy a moc jim to nevyhovovalo. Tak jsem se s pár z nich rozhodl založit SmartGuide a vybudovat technologickou platformu, jež všem, kteří mají zajímavý příběh k libovolné lokalitě, umožní publikovat průvodce, které bych sám na svých cestách uvítal,“ popisuje okolnosti vzniku Doležal, který s batohem na zádech procestoval téměř 60 zemí světa.
Dnes za SmartGuidem stojí osm lidí pracujících na full time a řada dalších se podílí částečně. SmartGuide je nabízen v řadě jazycích, přičemž v tom anglickém si jej turisté mohou užít na 400 destinacích po celém světě. „Jsou to populární města jako Barcelona, historické památky jako pyramidy v Gíze nebo Teotihuacín, ale i menší zapomenutá městečka, hrady i ZOO,“ přibližuje nabídku destinací Jan Doležal.
Počet destinací by ovšem měl časem skokově narůstat. „Naším cílem je vytvořit platformu pro publikování digitálních průvodců, podobně jako je YouTube platforma pro publikování videa,“ odkrývá plány zakladatel SmartGuide. K tomu ovšem bylo nutné platformu co nejvíce dostat k lidem.
Kyrgyzstánem i Harvardem
Proto byly pro začátek vybrány takové destinace, do kterých jezdí hodně turistů a mají dostatečně atraktivní obsah. To se povedlo, a proto by se měla platforma během několika týdnů plně otevřít pro nahrávání průvodců z jakéhokoliv místa na světě. SmartGuide sbírá střípky z různých zdrojů, které následně sjednocuje. Samotný obsah již většinou tvoří přímo místní průvodci.
„My jim to usnadníme tím, že načteme obsah ze zdrojů, na které jsme automaticky napojeni, jako je Wikipedia a OpenStreetMaps. Ten pročistíme a necháme pouze kvalitní část. Pak doplní průvodce svůj poutavý obsah, navrhne doporučené trasy a dle rozpočtu jej buď necháme namluvit člověkem, nebo na stisk tlačítka nejlepšími text-to-speech algoritmy. Následuje kontrola kvality a průvodce je na světě,“ popisuje vznik průvodce Doležal.
SmartGuide je nabízen v tzv. freemium verzi, což znamená, že část obsahu je volně k dispozici a část je placená. Cena placených průvodců se pohybuje od 100 do 200 korun. „Zdarma jsou buď destinace, kde průvodce sponzoruje některý náš partner, jakým je například RegioJet, nebo destinace, kde máme pouze základní, a ne prémiový obsah,“ vysvětluje Jan Doležal, podle kterého si placenou verzi kupuje asi 7 % aktivních uživatelů.
SmartGuide v minulém roce zaujal i několik investorů, kteří do něj investovali 15 milionů korun. Tyto peníze představovaly pro celý projekt značné nakopnutí a příliv nových uživatelů, průvodců i výdělků.
„Počet průvodců, uživatelů i příjmy jsme zhruba vynásobili deseti, crash rate aplikace deseti podělili. Máme nyní mnohem zajímavější produkt na velmi solidním základu a získali jsme velké referenční zákazníky v Česku i v cizině. Stali jsme se oficiálním průvodcem na řadě zajímavých míst – od harvardského kampusu přes Deutsche Bahn až po celý Kyrgyzstán,“ pochvaluje si šéf SmartGuide.
Čas objevovat Česko chytře a bezpečně
Vraťme se však k iniciativě ExploreCzech, která se stala reakcí SmartGuide na vzniklou situaci spojenou s cestováním v létě 2020 a také snahou napravit ten fakt, že ve světě nabízí 400 destinací, kdežto doma v Česku jen 10.
„ExploreCzech je průvodce po Čechách, který využívá technologie SmartGuide, aby podpořil domácí turismus po Česku. Jsme česká firma a provedeme vás nyní po 400 destinacích ve světě, ale jen po deseti u nás. To bychom rádi napravili, a proto jsme se také přidali k zakládajícím členům iniciativy zachranmeturismus.cz v rámci #HackTheCrisis,“ vysvětluje Jan Doležal.
V rámci akce #HackTheCrisis se představila řada projektů, které si daly za cíl zmírnit dopady krize v Česku a hledají pro své projekty potřebné finance. I proto se chce ExploreCzech v letošní sezóně soustředit hlavně na domácí turismus a na turisty přicházející do Česka z okolních zemí a zatím tak bude nejdříve dostupný v češtině, angličtině a také němčině. Prozatím však není jasné, kolik destinací díky němu bude možné objevovat.
SmartGuide vyjednával obsah s organizací CzechTourism, ovšem vzájemná spolupráce se v tuto chvíli zkomplikovala. „Aktivně jsme proto začali pracovat i na plánu B a již během pár týdnů otevřeme naši platformu průvodcům a infocentrům, kteří budou moci zdarma provádět návštěvníky přes SmartGuide,“ uklidňuje Doležal. Již nyní platforma k deseti předchozím lokalitám nabízí nově i průvodce Terezínem a postupně by měla přibývat další místa po celém Česku.
Zájemci by tedy o zajímavé virtuální průvodce po Česku neměli přijít. Ti by je navíc něčemu měli nejen přiučit, ale také ochránit. Průvodce v mobilu totiž eliminuje nutnost postávat v hloučku cizích osob a naslouchat výkladu reálného průvodce. Místo toho lze poznávat dané místo v dostatečné vzdálenosti od všech ostatních.
„SmartGuide se také učí preference uživatele a doporučuje vám více místa, která by se vám mohla líbit. Když dáme každému turistovi trochu jiné doporučení, tak si to každý z nich více užije dle svých zálib, ale zároveň rozmístí turisty lépe po celé destinaci, čímž mimo jiné snížíme riziko dalšího přenosu koronaviru. Naše řešení právě získalo od Evropské komise Seal of Excellence v boji proti COVID-19,“ přibližuje fungování systému Doležal.
Cílem SmartGuide je provádět stovky milionů turistů a nabídnout jim možnost odnést si z místa víc než jen selfie s ikonickým pozadím. Proto se nyní celý projekt transformuje do platformy a následně do tržiště pro průvodce. „Plánujeme milionům destinací, průvodců a travel bloggerům dát do ruky nástroj, se kterým velmi snadno vytvoří atraktivního virtuálního průvodce,“ dodává hlavní postava SmartGuide.