Čínské elektromobily v Evropě podraží. Zvýhodňují je dotace, tvrdí komise a chystá vyšší cla

Důvodem má být výhodnější pozice čínských výrobců oproti těm evropským. Německo bude ale nejspíše proti, kriticky mluví i představitel Škody.

mg4electric

Foto: MG

Čínský elektromobil MG4 Electric

0Zobrazit komentáře

Evropská komice se rozhodla částečně zpomalit masivní příliv čínských elektromobilů do Evropy, docílit toho chce pomocí dodatečného cla ve výši až 38 procent místo současných deseti procent. Důvodem má být výhodnější pozice čínských automobilek, které se těší silné podpoře a dotacím ze strany státu, což podle Bruselu dostává evropské výrobce do znevýhodněné pozice a mohlo by je to i ekonomicky poškodit.

Opatření by mělo vstoupit v platnost 4. července, pokud se do té doby představitelé Evropské komise nedoberou při vyjednávání s čínskými úřady k jinému řešení. Nicméně výrok mluvčího čínského ministerstva obchodu nasvědčuje, že tato jednání budou komplikovaná. Prohlásil, že se ze strany Evropské komise jedná o protekcionistický čin eskalující obchodní třenice a její rozhodnutí postrádá faktický i právní základ. Zároveň upozornil, že tento krok může podle něj narušit globální dodavatelský řetězec.

O uvalení dodatečných cel komise definitivně rozhodne na konci října, kdy uzavře své vyšetřování. Do té doby ale může uložit prozatímní cla, která by byla platná plošně pro všechny členské státy Evropské unie, Českou republiku nevyjímaje. I u nás se přitom dá koupit celá řada vozů čínské výroby. Členské země mají možnost vyjádřit svou podporu či nesouhlas s tímto rozhodnutím do listopadu. Opatření by ovšem bylo zrušeno pouze za předpokladu, že by proti němu vystoupila většina států.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro každou automobilku by platily trochu jiné výpočty cla. Předběžně se hovoří o 17,4 procenta u automobilky BYD, u Geely, vlastnící i Volvo, by šlo o 20 procent a u automobilky SAIC o oněch 38,1 procenta. Výpočty se mají odvíjet od výše veřejných dotací, které automobilky čerpají, i od jejich vstřícnosti s Evropskou komisí spolupracovat.

Na některé elektromobily s vyraženým nápisem Made in China dovezené do Evropy se navíc budou vztahovat další výjimky. V tomto ohledu se nejčastěji hovoří o vozech americké Tesly, kdy její továrna v Šanghaji odbavuje i poptávku evropských zákazníků. Auta od Tesly by se tak měla dočkat individuálního výpočtu celní sazby, pokud k tomu automobilka podá odůvodněnou žádost.

Jenže ani 38procentní clo nemusí stačit na zastavení přívalu čínských elektromobilů. Pokud by EU chtěla zcela smazat veškeré výhody čínských automobilek, musela by podle analytiků z výzkumné společnosti Rhodium Group sáhnout po clu ve výši alespoň 50 procent. Ostatně například Spojené státy nedávno oznámily, že od srpna zvýší clo na čínské elektromobily oproti současnosti na čtyřnásobek – na 100 procent.

zeekr-0015

Foto: Zeekr

Jedním z čínských elektromobilů prodávaných v Evropě je i Zeekr 001

Lze očekávat, že proti novému opatření bude tak trochu paradoxně jeden z největších evropských producentů aut, kterým je Německo. To už dříve silně lobovalo za co nejnižší cla ve strachu z čínské odvety a narušení současných vztahů mezi oběma zeměmi. Nejen že Čína patří mezi silné obchodní partnery Německa, ale část německých automobilek má přímo v Číně i svou produkci. Dodatečná cla tak kritizují představitelé firem BMW, Mercedes nebo Volkswagen.

S tím také úzce souvisí postoj českého automobilového průmyslu, který je s tím německým silně provázán. Vedení de facto obchodní války není „vhodným řešením podobných situací“, uvedl v České televizi člen představenstva Škody Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn. „Čína už patnáct let velmi výrazně podporuje výzkum, vývoj, výrobu i prodej elektromobilů a Evropa musí na tuto otázku najít komplexní odpověď. A ta určitě není pouze v tom, jaká budou cla,“ dodal. Nesouhlas lze očekávat i ze strany Švédska, kde je tamní Volvo přímo čínským majetkem. Naopak podporu může Evropská komise očekávat pravděpodobně od Francouzů.

Češi investují po boku mistra světa F1. Startup prodává ojetá elektroauta, doveze je kamkoliv v Evropě

Německé Cardino uzavřelo investici ve výši téměř sto milionů korun, ročně zprostředkuje prodeje za miliardy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

cardino1team-min-copy

Foto: Cardino

Tým startupu Cardino

0Zobrazit komentáře

Bývalý mistr světa a pilot formule 1 Nico Rosberg je přesvědčený, že budoucnost automobilů je elektrická, a věří, že pro další rozšíření tohoto trendu je nutné vytvořit i trh s ojetými vozy. A právě to dělá německé Cardino, které prodávajícím slibuje, že nabídku dostanou do 72 hodin, zatímco kupujícím vůz doveze kamkoliv v Evropě. Startup uzavřel zásadní investici, na níž se podílí také Češi. Přinášíme přehled nejdůležitějších informací.

Startup: Německé Cardino

Kdo investuje: Kolo vede německý fond Point Nine a přidávají se také čeští Depo Ventures či také fond Rosberg Ventures, za nímž stojí bývalý pilot formule 1 a mistr světa z roku 2016 Nico Rosberg. Podílí se i další andělé jako ředitel platformy Vinted Thomas Plantenga nebo první investor do estonského Boltu Mikko Silventola.

Kolik a v jakém kole: 4 miliony eur (99 milionů korun) v seed kole

Kolik startup získal předtím: Podle portálu Crunchbase loni uzavřel pre-seed kolo jeden milion eur (25 milionů korun).

petr-sima_michal-ciffra-2-regular-min

Foto: Jan Nechvíle / Depo Ventures

Petr Šíma a Michal Ciffra, zakladatelé Depo Ventures

Co Cardino dělá: Působí na trhu s ojetými elektromobily, kde chce odstranit zbytečné obtíže při jejich nákupu i prodeji, a to v celé Evropě. „Budoucnost automobilů je elektrická, a přitom potřebujeme udržitelný trh s ojetými vozy. Henrik, Lukasz a celý tým Cardina odvádí se svou platformou skvělou práci. Cardino je efektivní a transparentní a nastavuje nové standardy pro celé odvětví,“ komentuje investici Nico Rosberg.

Jak Cardino funguje: Platforma prodejcům aut slibuje, že s osmdesátiprocentní pravděpodobností obdrží závaznou nabídku na koupi do 72 hodin od zveřejnění. Následně se postará o další aspekty transakce včetně doplňkového ocenění, prověření prodejce, kontroly stavu auta či zpracování plateb. Vůz pak Cardino do sedmi dnů vyzvedne a doveze kamkoliv po Evropě, aniž by prodávající nebo kupující museli opustit domov.

Sídlo startupu: Založen byl v Berlíně, využívá síť prodejců po celé Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatelé: Cardino v roce 2022 zakládali Němec Henrik Sachs a Polák Lukasz Pajak, již předtím studovali a pracovali kromě svých domovských zemí i ve Velké Británii či Singapuru.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Jak je startup velký: V prvním čtvrtletí měl dosáhnout meziročního růstu o padesát procent, roční objem prodaného zboží (GMV) se měl vyšplhat na sto milionů eur (2,5 miliardy korun).

Proč je to zajímavé: „Vstupovali jsme do Cardina, když mělo ještě hodně malou trakci – prodaných přibližně 25 aut –, ale bylo nám hned jasné, že je to trh, který bude růst velmi rychle a zároveň ještě není obsazen,“ komentuje investici Jan Krahulík, partner Depo Ventures.

Vše o startupových investicích