Čínské elektromobily v Evropě podraží. Zvýhodňují je dotace, tvrdí komise a chystá vyšší cla
Důvodem má být výhodnější pozice čínských výrobců oproti těm evropským. Německo bude ale nejspíše proti, kriticky mluví i představitel Škody.
Evropská komice se rozhodla částečně zpomalit masivní příliv čínských elektromobilů do Evropy, docílit toho chce pomocí dodatečného cla ve výši až 38 procent místo současných deseti procent. Důvodem má být výhodnější pozice čínských automobilek, které se těší silné podpoře a dotacím ze strany státu, což podle Bruselu dostává evropské výrobce do znevýhodněné pozice a mohlo by je to i ekonomicky poškodit.
Opatření by mělo vstoupit v platnost 4. července, pokud se do té doby představitelé Evropské komise nedoberou při vyjednávání s čínskými úřady k jinému řešení. Nicméně výrok mluvčího čínského ministerstva obchodu nasvědčuje, že tato jednání budou komplikovaná. Prohlásil, že se ze strany Evropské komise jedná o protekcionistický čin eskalující obchodní třenice a její rozhodnutí postrádá faktický i právní základ. Zároveň upozornil, že tento krok může podle něj narušit globální dodavatelský řetězec.
O uvalení dodatečných cel komise definitivně rozhodne na konci října, kdy uzavře své vyšetřování. Do té doby ale může uložit prozatímní cla, která by byla platná plošně pro všechny členské státy Evropské unie, Českou republiku nevyjímaje. I u nás se přitom dá koupit celá řada vozů čínské výroby. Členské země mají možnost vyjádřit svou podporu či nesouhlas s tímto rozhodnutím do listopadu. Opatření by ovšem bylo zrušeno pouze za předpokladu, že by proti němu vystoupila většina států.