Cirkulární ekonomika už od kolébky. Považovali mě za ekonacistku, říká zakladatelka půjčovny oblečení Ebuu
Kristýna Farkašová, zakladatelka půjčovny a obchodu Ebuu
Minimálně sto dvacet kusů oblečení vystřídají novorozenci za jediný rok. To značí jediné – hojné výlety rodičů za nákupy. Jenže ne všichni rodiče mají nakupování v lásce. Pro ty, kdo chtějí ušetřit čas, peníze i místo v šatníku, vznikla půjčovna Ebuu. V neposlední řadě šetří také přírodní zdroje a prodlužuje životní cyklus kvalitních produktů. Ebuu tak plní roli kamarádů. Pomůže, poradí a půjčí to, co nemohli půjčit oni.
Zakladatelka Ebuu Kristýna Farkašová byla ještě před nedávnem vnímaná jako ekonacistka či ezomatka. Nakupuje bez obalu, poctivě třídí a snaží se o minimalismus. „Vlastně taky sbírám odpadky v lese,“ přiznává po chvíli. Pejorativní nálepky z ní však postupem času opadávají a společnost jí nasazuje tituly nové. Získala třeba ocenění v anketě Živnostník roku v Praze za budování udržitelné značky Ebuu. Až letošek je však podle Farkašové skutečně zlomový.
Jedním z důkazů, které zmiňuje, jsou i objednávky rostoucí o stovky procent, jež její půjčovna Ebuu eviduje. Důvodem je podle čtyřiatřicetileté podnikatelky stoupající zájem o ekologii. „Ke klimatické krizi si může každý čichnout sám, je to hmatatelné,“ říká Kristýna Farkašová, kterou napadlo založit půjčovnu dětského oblečení před čtyřmi lety při kojení syna.
Když se syna uprostřed noci snažila nasoukat do čistého pyžámka, s hrůzou zjistila, že už mu je opět všechno malé. „Říkala jsem si, jak je to možné. Nechci zase do obchodu shánět další věci, aby to vypadalo a ladilo. Určitě existuje služba, která mi to dodá domů a ještě si vezme to staré oblečení. Co já s tím budu dělat?“ vypráví Farkašová, jak to všechno začalo.
V zahraničí podobné služby fungují, u nás však žádná nebyla. Farkašová si uvědomila, že podobný problém nejspíš řeší i jiní rodiče, a tak začala v hlavě spřádat Ebuu. Její projekt hned v počátcích uspěl v akceleračním programu Impact Hubu s názvem Climate Challenge jakožto aktivita, která má potenciál pozitivně změnit svět.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsI díky akceleračnímu programu svůj nápad Kristýna Farkašová postupně posouvala, aby dával rovněž ekonomický smysl. Brzy totiž zjistila, že pouhá půjčovna oblečení není na českém trhu aktuálně funkční model. „Nebylo to takové haló, jak jsem doufala. Načasování nebylo ideální, na Ebuu bylo brzo,“ přemítá. Přizpůsobila se proto trhu a půjčovnu rozšířila o obchod.
Zákazník si tak může dnes u velké části sortimentu vybrat, zda chce zboží buď zakoupit, nebo půjčit na dobu určenou charakterem zboží. A tah to byl zřejmě správný. Klientela se láme přesně v půlce. Polovina lidí pronajímá, druhá nakupuje. Vždy je také možnost koupené zboží zpět do roka prodat nebo doplatit cenu za půjčené produkty a nechat si je.
„Mám radost, když můžu ovlivnit něčí chování, aniž bych mu něco nutila.“
Na akceleraci v Impact Hubu navazovala kampaň na Hithitu a kamenný obchůdek v Praze na Bělehradské ulici. Ten se otevřel loni na Den Země. O týden později však vládní nařízení provozovny zavřelo. „Fungovali jsme jako výdejní místo a tak to více méně zůstalo. Lidé se do maloobchodu nevrátili. Naučili se fungovat jinak. Nechávají si posílat věci domů a zpět. V obchodě nakupují málo,“ popisuje zakladatelka Ebuu.
Obchod postavený na hlavu, tak zněl název kampaně na crowdfundingovém portálu Hithit, kde nakonec Kristýna Farkašová získala kýžených 200 tisíc korun. Cílem obchůdku totiž není za každou cenu prodat, ale spíš motivovat k půjčce, která se podle Farkašové vždy vyplatí.
„Nabízíme možnost najít si vlastní cestu udržitelnosti a jít proti klimatickým změnám tím, že si lidé mohou věci půjčovat,“ popisuje podnikatelka a odhaduje, že Ebuu díky opakovanému vracení oblečení do oběhu ušetří 39 milionů litrů vody ročně. Kvalitní kus oblečení může obejít pět rodin a ušetřit až 10 tisíc litrů vody.
Podle filozofie Farkašové však nejde jen o podporu klimatu, ale i sebe. „Člověk přestane na věcech lpět,“ vysvětluje. Největší odměnou tak jsou pro ni rodiče, kteří přichází věci koupit a odchází s výpůjčkou. „Dělá mi radost, když můžu ovlivnit něčí chování, aniž bych mu něco nutila, aniž bych mu říkala, jak moc ekologicky se chová,“ usmívá se.
Půjčováním oblečení mohou rodiče podle Farkašové ušetřit až 15 tisíc korun ročně, a byť je její podnik prý spíše sociálně-ekologickým projektem, hodnotí jej zakladatelka kladně i po stránce byznysové. Obrat za minulý rok dosáhl přes půl milionu korun, což je zhruba částka, kterou do projektu Farkašová za tři roky investovala.
Vlastní produkty a tisícovka dalších
Počet objednávek se za minulý rok navýšil o dva tisíce procent. „Rosteme pozvolna každý měsíc. Nerosteme raketově, k tomu bychom potřebovali větší investici a nové prostory,“ zamýšlí se jednatelka Ebuu. A obojímu je nakloněná. Aktuálně vyhodnocuje strategie a zvažuje, kudy se vydat dál. Kvůli narůstající konkurenci však nechce být konkrétnější.
V podniku figuruje de facto sama a většinu věcí se učí za pochodu. Pro radu si chodí k mentorovi či ke kolegům v práci. „Jsem z reklamky. Kamarádi mi pomohli s fotkami, videi i strategickým konceptem,“ říká Farkašová, která působí jako Business Development Director v agentuře DDB Prague.
Sortiment produktů Ebuu již přesáhl číslo tisíc a podnik má přes dvacet partnerů z řad českých i zahraničních firem. Někteří Ebuu podporují dary, jiní výměnou za komisi, další pak třeba sníží velkoobchodní cenu. „Vážím si značek, které nás podporují. Jsou to často věci, které vydrží ještě pravnoučatům,“ zmiňuje Farkašová. Nejde však jen o oblečení. V nabídce má také kočárky, ratanovou postýlku či kosmetiku a hygienické potřeby.
„Běžně používané jednorázové plíny se rozloží za 350 let. Takovou plínu může najít ještě pra pra pra pra pra pra pra pra pravnuk,“ konstatuje Farkašová. Jen plenkového odpadu podle jejích slov vyprodukuje jedno dítě až dvě tuny. Smysl proto vidí ve spolupráci také se zahraničními firmami, jako je třeba Kit & Kin. Tato britská značka založená Emmou Bunton, bývalou členkou skupiny Spice Girls, vyrábí jednorázové plenky, které se rozloží až stokrát rychleji. Kromě toho nabízí také moderní látkové plenky a další produkty čistě z přírodních a udržitelných materiálů.
Jako alternativu menstruačních tamponů zase nabízí Ebuu mořskou houbu. Většinu sortimentu však tvoří zboží pro děti zhruba do osmi let. „Tento sortiment dál rozšiřujeme. Dítě roste nejdramatičtěji v prvním roce, vystřídá klidně šest velikostí. U větších dětí se oblečení tak rychle netočí,“ vysvětluje podnikatelka.
Kromě udržitelných značek s dětským oblečením z lokální produkce a z biomateriálů nabídku doplňuje spousta věcí, které lidé do Ebuu přinesou a ty tak získají nový život. „Jde o věci, které již jednou někdo miloval – tzv. preloved ověřené kousky. U těch nejsem tak striktní jako při nákupu nových věcí. Když je to kvalitní kousek, dává mi smysl, aby se točil,“ poznamenává Farkašová. Za darované kousky získají lidé 15% slevu na cokoliv.
Snem Farkašové je přicházet na trh také s vlastními udržitelnými produkty. V nabídce má již cestovní příbor, plátěné tašky či věčně vyprodané hliněné kuličky. „Kdybych uměla nastavit SEO všude tak dobře jako u těch kuliček, je už ze mě milionář,“ směje se Farkašová. Dobré ohlasy má také na balíček do porodnice, což je předvýběr produktů, které jsou ekologické a má smysl je mít v porodnici s sebou.
„Mnohé články na internetu radí vzít do porodnice věci, které třeba maminka nepoužije za celý život dítěte. Je to marketing. Náš balíček je holistický a vysvětluje, proč jsme do něj dané produkty zařadili,“ poznamenává manažerka. I dalších vlastních věcí má Farkašová vymyšlených spoustu. Aktuálně čeká na dodání dětské houpačky či skládacího přebalovacího pultu. „V hlavě mám také knížku, ale k tomu se možná dostanu až v důchodu,“ usmívá se podnikatelka. Vztah k přírodě a humor v ní určitě chybět nebude.