Co jsme z Kingdom Come 2 vystřihli? Draculu, únos Zikmunda, 35 questů a tlusťochy, říká šéf z Warhorse

Spoluzakladatel a výkonný producent Warhorse Studios Martin Klíma na pražském Comic-Conu prozradil, co se do Kingdom Come 2 nevešlo.

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-come-martin-klima

Foto: Warhorse Studios

Zikmund, Martin Klíma a Jindřich. Tři důležité postavy Kingdom Come 2

0Zobrazit komentáře

Martin Klíma je výkonný producent Warhorse Studios, to znamená jeden z největších šéfů téhle české herní firmy. A podle vlastních slov (a s mírným úsměvem) taky člověk, který vývojářům škrtá nápady, aby se hra vůbec stihla vydat. I tak se na Kingdom Come: Deliverance 2 po prvním díle čekalo sedm let. Jenže čekalo by se ještě déle, kdyby vývojáři nevyhodili spoustu nakonec nevyužitých nápadů. Jakých?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Třicet pět questů. Patnáct procent mapy Kutné Hory a okolí. A třeba i to, že by se hrdinovi Jindřichovi zdály sny – které byste ale ovládali. To je ukázka toho, co se do Kingdom Come: Deliverance 2 nevešlo a s čím se ve Warhorse Studios museli rozloučit. Někdy to šlo rychle, jindy po několika letech brainstormingů, úprav, vymýšlení a vývoje. A něco, třeba jezdecké závody, se do hry vrátí v budoucnu.

Co ještě producent a spoluzakladatel studia Martin Klíma prozradil o víkendu na pražském Comic-Conu? Jde o akci zasvěcenou popkultuře včetně videoher, které jste si mohli zahrát (včetně chystaného rozšíření pro KCD2) – anebo si o nich poslechnout přednášku. Třeba právě tu Klímovu.

Únos Draculy, Zikmunda a velký kus příběhu

Tím největším a pro hráče určitě nejzajímavějším řezem bylo odstranění velké části ústřední dějové linie. „Ze Zikmundova tábora byste unesli buď Vlada Draculu, nebo jeho syna či otce, teď si nejsem úplně jistý. Prostě člena rodu, který tehdy žil a se Zikmundem coby králem uherským se skutečně mohl setkat,“ popsal Klíma.

Pohled do historie napoví, že ve hře odehrávající se v roce 1403 by mohlo jít o mladého Vlada II. zvaného Dracul, který na Zikmundově dvoře vyrůstal – a jehož synem byl nechvalně proslulý Vlad Napichovač. „Pak se pokusíte zajmout Zikmunda a prostřednictvím rukojmí ho vydírat. Což se vám nepovede, protože vás zradí ten, kdo vás zradí i ve finální hře. A potom se Žižka mstí otrávením studny a přepadením velké karavany. To všechno jsme škrtli, zůstalo jen přepadení,“ uvedl Klíma.

Zrušení několika hlavních úkolů bylo prý velice rychlé, od úvodního brainstormingu padlo rozhodnutí vše zrušit za nějaké dva měsíce. „Bylo to brutální zjednodušení. A vydání hry jsme tím přiblížili o půl roku,“ zmínil spoluzakladatel Warhorse. Spousta jiných nápadů se ale držela klidně i po několik let.

„Postupně jsme je odkládali, až jsme jim interně dali status DLC. Což znamená možnost vydání v budoucí aktualizaci, ale často spíš takové předpeklí před zrušením,“ pobavil Klíma comic-conové publikum v zaplněném sálu O2 universa.

Nestvůrné množství textu a zavřené brány

Ve Warhorse měli v plánu také obsah techničtějšího rázu, nejen nafukování příběhu a navyšování počtu questů. Zábavu v už tak vynikající hře (naše recenze Kingdom Come 2 nešetří chválou) měla znásobit i vyprávěcí minihra. Jindřich by jako bard sbíral příběhy, přidával vlastní zážitky a během svého putování by se o ně dělil s publikem. „Jenže to by bylo nestvůrné množství textu,“ prohlásil Klíma.

„Museli byste napsat každé to vyprávění v několika verzích. Ke každé přidat možnost neúspěchu, kdyby se vám minihra nepovedla. A všechny ty kousky by musely smysluplně navazovat na sebe,“ popsal stěží představitelný objem práce. „Udělali jsme si krátký výpočet. A pak jsme to vzdali.“ Což byl mimochodem prý vzorový příklad toho, jak má herní produkce vypadat – nápad se zhodnotil praktickým okem a rychle se učinilo ve výsledku správné rozhodnutí.

Děti jsme ve hře opravdu chtěli, hrozně v ní chybí. Dobře by rozbily monotónnost podobně vypadajících postav.

Jaký byste ještě našli (tedy vlastně nenašli…) v Kingdom Come 2 „cut content“, jak se podobnému obsahu mezi hráči říká? Třeba brány Kutné Hory se měly zavírat. Jenže kromě toho, že by bylo nutné vyřešit pohyb postav, které by k zavřené bráně došly, vývojáři marně hledali elegantní způsob řešení jedné dost neobvyklé situace. Co kdybyste přímo v bráně zaparkovali koně?

„U normálního hráče, co nedělá blbosti? S ním to je jednoduché. Ale u hráčů musíte vždycky předpokládat ty nejhorší úmysly,“ rozesmál už poněkolikáté diváky Klíma. Téma bran tak už ve Warhorse dále neotevírali. „A v celém Kingdom Come 2 tak není jediná brána, která jde zavřít. Třeba ta na hradě Trosky se otevře jen v nehratelné animaci,“ dodal producent.

Žádné děti. Ani XXL šaty pro tlouštíky

Kdo Kingdom Come 2 hrál, možná se také občas podivil nad tím, jak se vypočítávají různé vlastnosti. Protagonista Jindřich má třeba charisma, kouzlo osobnosti ovlivněné i tím, co má na sobě. Ve Warhorse měli nápad tahle čísla ukázat v jednoduchém a přehledném infoboxu jako v jiných, méně komplexních hrách. Jenže výpočet charismatu v KCD2 není přímočarý.

Třeba rukavice k výslednému číslu přispívají jiným poměrem než košile, do toho musíte počítat s tím, že si je hráč nenasadí… Proměnných je v oné rovnici prostě moc, než aby se snadno zobrazily. Infobox se tak nekonal. A když je řeč o oblečení, Kingdom Come 2 ho dokonce mělo mít v různých velikostech! Protože ve hře měli být tlouštíci a různě velké kousky by vám různě (ne)seděly. Nakonec ale postavy využívají stejné základní modely těl, liší se jen hlavou. Což také znamená žádné děti.

„V tom se spojuje produkční a etický rozměr. Děti jsme ve hře opravdu chtěli a myslím si, že v ní hrozně chybí. Právě proto, že všichni tam jsou stejně velcí a podobní. Děti by tu monotónnost dobře rozbily,“ zmínil Klíma. Warhorse Studios měli v plánu implementovat odrostlejší a skotačící děti, k nim přidat i jinak nehybné děti v kolébce. Nicméně přišel očekávatelný problém společný mnoha hrám. Mohl by hráč na děti útočit?

„To v žádném případě nechcete a nemůžete. Přidání dětí by zvýšilo realističnost. Ale kdybyste na ně útočit nemohli, až tak realistická simulace by to nebyla. A pokud byste mohli, tak nechcete, aby lidi točili videa, kde hážou další tělo na hromadu dětských mrtvolek. Nechcete to jako PR problém, nechcete to ani lidsky,“ vysvětlil zkušený vývojář. Vše ztížily i technické záležitosti, dítě není jen zmenšený dospělý a vyžadovalo by nové animace a modely. „A dalšího půl roku práce,“ dodal Klíma.

Co nám ve hře chybí? Jindřichovy sny

I když absence extra obsahu může ty nejnadšenější fanoušky mrzet (ačkoliv už v květnu přijde náplast v podobě rozšíření Brushes with Death), vyškrtnutí prakticky všeho výše uvedeného Martin Klíma ve výsledku hodnotil pozitivně. Přinejmenším producentským pohledem, že studio neplýtvalo silami a vývoj nenabíral další skluz.

Ale odpovědí na otázku, který obsah samotným Warhorse Studios ve výsledné hře chybí, nejspíš návštěvníky Comic-Conu překvapil. V Kingdom Come: Deliverance 2 totiž měla být karma. Měřítko dobrých či špatných činů protagonisty Jindřicha.

matous-ruml-andor-comic-con-kingdom-come

Přečtěte si takéDabuje KCD 2 i Andora ze Star Wars. A chtěl bych natočit fantasyDabing Kingdom Come mě překvapil humorem i náročností, říká Matouš Ruml. Chtěl by natočit české fantasy

Je to koncept fanouškům her na hrdiny celkem známý – byla třeba ve Falloutu –, v českém titulu by ale byl použitý velmi neobvykle. V jiných hrách ovlivňuje například reakce obyvatel herního světa nebo ceny v obchodech. Ale karma v KCD2?

„Projevovala by se ve spánku. Ten je teď ve hře jen přeskočením času. Ale bylo by lepší, kdyby se během něj mohlo něco stát,“ popsal Klíma. „Naše myšlenka byla taková, že by byla určitá šance na to, že by se vám zdál sen. Jaký? To už by záleželo na té karmě,“ zmínil vývojář.

„Kdyby byla špatná, kradli jste a vraždili, byla by to noční můra, kde byste bojovali s přízraky a démony. Třeba s duchy vámi zabitých lidí,“ uvedl. Sen by měl ve hře reálný dopad. Pokud byste fantómy porazili, znamenalo by to zisk zkušeností. Pokud ne, tak horší kvalitu spánku. A obdobně by to bylo naopak. Zbožný a milý Jindřich by ve snu viděl například náznak cesty ke skrytému pokladu.

Tenhle sen se sice Martinu Klímovi a Warhorse Studios nesplnil, jinak se jim ale sny plní celkem solidně. Kingdom Come: Deliverance 2 je vynikající hra, která sbírá skvělé známky – a atakuje tři miliony prodaných kopií. To za těch pár kousků, které museli vystřihnout, stojí.

Vozíčkářský basketbal vás nadchne, ale cena nepotěší. S předstihem jsme vyzkoušeli Nintendo Switch 2

Super Mario je stále super, Donkey Kong je ještě lepší. A Drag x Drive je originální. Ale není to pro novinku po osmi letech málo?

Michal MančařMichal Mančař

img_0575

Foto: Nintendo / Canva Pro/CzechCrunch

Nintendo Switch 2

0Zobrazit komentáře

Jako jedni z prvních českých hráčů jsme měli možnost vyzkoušet novou konzoli Nintendo Switch 2. Ta oficiálně vyjde až 5. června, ale díky pozvání Nintenda na velkou představovačku v Londýně jsme si handheldovou novinku a ty největší hry, se kterými zamíří na trh, mohli vyzkoušet s předstihem. Podívejte se, co nás bavilo opravdu hodně a co naopak míň.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Nejdřív pár základních informací. Nový Nintendo Switch má dost ambiciózní cenovku 470 eur, což si české obchody v předobjednávkách většinou vyložily jako 12 a půl tisíce korun. To není málo, navíc k tomu přičtěte hry, za které Nintendo má chtít až 90 eur. Nový normál? Bohužel asi ano. A ani na jiných konzolích či PC nás lepší časy nejspíš nečekají, už teď se bojíme, kolik bude stát Grand Theft Auto 6

Každopádně Switch 2 s vyšší cenou přináší také technické novinky. Tou nejzajímavější jsou oddělitelné ovladače neboli joy-cony, které nově umí posloužit jako myš. Což dost mění zážitek ze stříleček (Metroid Prime 4: Beyond vypadá a hraje se dobře), který je na konzolích přece jen o dost jinačí hlavně pro PC válečníky zvyklé na kombo klávesnice a myši. A otevírá to i pohodlnější možnosti ovládání třeba pro strategické hry (na konzoli míří i Civilization VI). Leckdo také ocení chatovací tlačítko pro komunikaci se spoluhráči.

Nintendo Switch 2 je s 7,9palcovou obrazovkou (sice LCD, ale vypadá solidně) a 535 gramy větší a těžší – ale ne těžký! – než předchůdce v OLED verzi (7 palců a 420 gramů) a působí v ruce příjemněji i bytelněji. Moje donkeykongovské ruce by chtěly joy-cony o chlup objemnější, ale žádná křeč se nekonala. Druhý Switch je také výrazně vyšší a o něco širší – pro představu, jeho 27,2 centimetrů je asi o dva centimetry méně, než má papír formátu A4. Kapesní to není, snadno přenositelné stále ano. Ale teď už vzhůru na hry!

Super Mario je stále super…

Kdo si chce hrát s Mariem, musí mít zařízení od Nintenda. To platí už dlouho a platit to bude i u nového Switche. Top titulem pro novou konzoli bude Mario Kart World. Už kolikrát viděné závody dostaly opět vylepšenou podobu a více obsahu (tenhle mírný pokrok spíš než revoluce je tak trochu znakem celého Switche 2)

Co se ale nemění, to je mix jednoho dílu adrenalinu a tří dílů čiré videoherní legrace při závodění s oblíbenými postavičkami ze světa Super Maria. Budou ale zase další závody dostatečné lákadlo pro ty, kdo si s přáteli a rodinou užívají mariovské motokáry na prvním Switchi? Toť otázka. Navíc s přihlédnutím k ceně.

… ale Donkey Kong je ještě lepší!

Další tak trochu nintenďácká klasika v podobě obřího opičáka vás nadchne. Donkey Kong Bananza je čirá zábava, jako titulní gorilák hopsáte, běháte, vytrháváte kameny, hážete je po nepřátelích, rozbíjíte okolní prostředí i zloduchy a máte při tom neustále úsměv na tváři. Není to Super Mario, ale bude to hit, který pobaví menší hráče a skrytějšími výzvami prověří i ty zkušenější.

Hra na vozíčkáře zní divně, ale je skvělá

Donkey Kong i Mario Kart pro Switch 2 kdovíjakou revoluční inovaci nepřinášejí. Jenže pak je tu Drag x Drive. Svým způsobem vrchol ukázkové akce Nintenda. Dva tříčlenné týmy hrají basket… na vozíčcích. Může to ve vás vyvolávat dost otazníků, ale jako hra to funguje skvěle. Oddělenými joy-cony musíte pohybovat po ploše (třeba i po kalhotech) tam a zpět, jako byste se odstrkovali na vozíku. Akcelerujete, brzdíte, při snaze se otočit hýbete jednou rukou či druhou v protisměru.

Je to až přirozené, intuitivní – a hlavně neobvyklé. Přičtěte k tomu skutečnost, že pohybem rukou s joy-conem míč i házíte, a dostanete vynikající ukázku možností Switche. Takhle to může (má?) vypadat. Představte si něco jako Rocket League, jen s originálním a zábavným ovládáním. Už samo Drag x Drive je povedené, ale dveře, které svou nápaditostí otevírá, mohou vést k ještě zajímavějším počinům. Škoda, že podobně neobvyklých novinek nepřináší Switch 2 víc.

Cyberpunk, Civilizace i nová darksoulsovka

Už dávno neplatí, že Nintendo Switch jsou jen párty hry a casual hříčky (i když námi vyzkoušené Super Mario Party Jamboree, kdy jsme s Šárkou Tmějovou z Games.cz svými sweet party moves porazili Dušana „Duklocka“ Brachnu a Terezu Krečovou z Indiana, bude hlasitý smích vyvolávající zábava i pro nehráče).

Na nintenďáckou novinku tak zamíří například Cyberpunk 2077. Na handheldu velice obstojně hratelný i vypadající, na větší obrazovce už jsou ústupky méně výkonnému hardwaru viditelnější. Podobně to platí třeba pro harrypotterovské Hogwarts Legacy nebo strategii Civilization VII, které si na Switchi 2 taktéž zahrajete. Stejně jako Star Wars Outlaws, Hades II, Street Fighter 6 nebo Elden Ring.

A když je řeč o Elden Ringu, na Nintendo Switch 2 se taky chystá jedna celkem hardcore novinka. Exkluzivně pro handheld vyjde The Duskbloods, další počin studia FromSoftware proslaveného sérií Dark Souls a právě Elden Ringem.

Ale jestli patříte spíš mezi ty méně drsné hráče, užijete si spíš oldschoolové hity z konzole GameCube (včetně stylového retro ovladače!), tituly Zelda: Breath of the Wild a Tears of the Kingdom i další hry pro první konzoli (Nintendo slibuje zpětnou kompatibilitu téměř u všech titulů) nebo nový Pokémon Legends: Z-A.